Router: 7 PCs werken, eentje geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:21

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb sinds een weekje een Belkin router staan ter vervanging van een PC die als internetserver dienst deed. In ons netwerkje hangen zeven PCs; allemaal zitten ze op twee hubs die op hun beurt op een Belkin 4-poorts router zitten. In principe werkt alles; echter van de week raakte een van de PCs op hub 1 zijn verbinding kwijt. De netwerk connection op de PC was in orde, maar bij IP, DNS etc. stond unavailable. Andere netwerkkaart geprobeerd, zelfde probleem. Ik kon niet pingen naar de router of andere PCs op het netwerk, die allemaal wel gewoon internet/LAN toegang hadden. Omdat ook ik moet slapen heb ik het een nachtje laten staan. De volgende morgen werkte de verbinding gewoon!

Nu heb ik echter hetzelfde probleem met een andere PC op hub 2, en ditmaal heeft een nachtje laten staan niet gewerkt ;) Ik heb een netwerkkabel van een van de PCs die wel werkt gepakt, de probleemPC reageert daarmee hetzelfde als met zijn 'eigen' kabel. In een andere poort van de hub gestopt, werkt niet, rechtstreeks in de router gestopt, werkt niet.

Het lampje van de netwerkkaart knippert regelmatig; het lampje van de router/hub (afhankelijk van waar de PC op aangesloten zit) brandt continu.

De firewall van de router is niet geconfigureerd om iets locaals te stoppen, dus daar kan het niet aan liggen. Bovendien heb ik ook geen LAN verbinding, dus ook geen filesharing e.d.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-01-2004 11:17 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:37
Probeer eens de DHCP scope te flushen, kan dit niet reset dan de DHCP scope en release alle clients. Zet deze scope gelijk ook op 20 ofzo.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Nachtje slapen, nr 1 weer goed, dan nr.2 dood,.. ruikt een beetje naar een 1day dhcp lease.
Eff alles op fixed zetten ?
Of je dhcp nakijken natuurlijk.

In princiepe bij de bodem beginnen, local setiings nakijken, ok, dan ping 127.0.0.1-> etc etc

offtopic:
ugh, utbone is me net voor,.. great minds work alike :)

[ Voor 16% gewijzigd door ReLight op 03-01-2004 11:23 . Reden: remark added ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik weet niet precies hoe dat moet, maar ik ga het uitzoeken :)

Heb trouwens net de router een restart gegeven, deed ook niks.

Edit: DHCP lease staat op forever. Ik kan niet 1-2-3 vinden waar ik de DHCP scope kan instellen, alleen de IP range kan ik aangeven. Vreemd genoeg staat bij de DHCP client list geen enkele computer, terwijl er op dit moment minimaal 5 verbinding hebben met de router. Ook als ik refresh druk zie ik daar niets verschijnen.

De router lijkt me sowieso wat weinig instelmogelijkheden te hebben. Ik heb twee tabs gerelateerd aan het LAN; een daarvan is de client list die dus leeg is, en de ander laat me het IP adres van de router veranderen, het subnet mask, de beschikbare IP range, DHCP ja/nee, lease time en domain name. Da's alles.

[ Voor 83% gewijzigd door Dr. Strangelove op 03-01-2004 11:30 ]

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Voor vaste pc\s lekker fixed ip's gebruiken. Heb je als tweaker meer aan met rommelen anyhow.
Gasten op dhcp houden, dus lekker flexibel.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Ok, maar hoe lost dat mijn huidige probleem op?

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

dat zal bekeken moeten worden dan, ik vermoed dat jouw probeem misschien in het verkrijgen van de dhcp ip nummers zit.
Je kan kijken of je gewoon weer kan werken met die ene pc door er een fixed ip op in te stellen. als dat direct na instellen weer werkt, geeft dat je een clou hoe verder te kijken.

Ook per ongeluk 2 dhcp servers op je netwerk kan voor een hoop verwarring zorgen.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Topicstarter
Dank, vast IP intikken was de oplossing. Ik zal overal nu maar een vast IP intikken om verdere problemen te voorkomen.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:37
Het lijkt me wel handig om je ipadressen die je gaat kiezen om deze buiten je huidige router DHCP scope te houden, om in de toekomst ip conflicten te voorkomen.

Denk dan aan: Router DHCP - 192.168.1.2/24 - 192.168.1.20/24
Fixed IP range na de 192.168.1.25/24.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

subnet "schrap 24" = /24 = 255.255.255.0

Ter afsluiting even.

Pagina: 1