Toon posts:

[Mandrake/Apache] Bandwith monitoring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb nu zo'n halfjaar mijn server draaien in telecity (Amsterdam),
ding draait als een zonnetje. Ik zit alleen met één klein dingetje wat ik wel beter geregeld wil hebben: Bandwith per website/gebruiker.

Ik draai Mandrake Linux en Apache 2.0.
Voor de statistieken per website gebruik ik Webalizer, ik denk dat je uit de apache logs wel een heel eind je statistieken kunt halen, achteraf. Dit doe ik dus voor een aantal verschillende websites.
Hoor het bepalen van mijn totaal verbruikte bandbreedte gebruik ik MRTG op mijn ethernet poort.

Één site die draait gebruikt zo'n 90% van de brandbreedte, dus kan ik vanuit gaan dat die toch wel het totaal bepaald.
Maar als ik in mijn apache logs kijk (gegenereerd uit webalizer) en er staat dat ik 300 mb heb verstuurd, dan zegt mrtg dat ik 600mb heb verstuurd.
Bij alle statistieke van bandbreedte geeft mrtg bijna het dubbele van de apache logs.

Mrtg berekend ook de gebruikte bandbreedte in, maar dat kan toch niet zo heel veel zijn.

Heeft iemand dit ook, of weet iemand hoe dit in elkaar steekt.
Of nog beter, en manier om de totaal gebruikte bandbreedte te bepalen per website/gebruiker?

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik veronderstel dat de bestanden die op je server staan daar ooit geupload zijn, dus het lijkt me dat je ook statistieken/logs van je FTP server moet bekijken.

If you can't beat them, try harder

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, er zit ook nog ftp en mail bij.
Maar dat kan nooit net zoveel zijn als de "grootste" site die er draait...

En dan is het ook toevallig, als die site vandaag 200 mb verstuurd, wordt er ook 200 mb aan mail en ftp verstuurd en als dat 400mb zou zijn ook.
Dus dat kan volgens mij niet

Verwijderd

Heb je niet een foutje staan in mrtg.cfg , per ongeluk een *2 achter je eth0 def ofzo?

Je kan met ipac-ng bandbreedte per IP monitoren, probleem is dat je (zover ik weet) van te voren moet weten welke IP's je wilt monitoren.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 11:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
^^^
* schop *

heeft vandaag misschien iemand mij nog iets wijs te vertellen?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 11:20
Wat is nou het probleem?
Je weet zelf al dat mrtg 2x teveel rekent en dat webalizer dus wel goed is.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Pagina: 1