Root partitie (ext3) resizen

Pagina: 1
Acties:

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb een machine die draait onder Gentoo Linux en de volgende schijfindeling heeft:

code:
1
2
3
hda1        Boot        Primary   Linux ext2                         534.65mb
hda3                    Primary   Linux ext3                        4219.57mb
                        Logical   Free Space                        4762.44mb
Hda3 is de partitie waar m'n hele install op staat. Deze partitie is te klein geworden, en ik wil deze vergroten. Is het mogelijk deze partitie via ssh te resizen? Ik heb een paar oplossingen gevonden waarbij er met een bootfloppy gewerkt moet worden, maar dat is lastig omdat ongeveer 100km bij deze machine vandaan zit.

Wat kan ik doen ?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 11:15

Empathy

Extreme Audio

voor zover ik weet moet je de partitie eerst unmounten en fscken om 'm vervolgens met resize2fs te resizen (ik geloof dat die ook ext3 doet)

misschien kun je met de -f optie iets?
code:
1
2
-f     Forces  resize2fs  to  proceed with the filesystem resize operation, overriding some safety checks which
       resize2fs normally enforces.

• Aike
  • Niet online
Hmm, maar m'n eerste gedachte is dan: ik kan toch niet m'n root partitie unmounten? Resize2fs doet overigens alleen filesystems.

Volgens mij wil ik iets onmogelijks, als dat zo is mogen jullie het ook zeggen hoor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Aike op 02-01-2004 22:42 ]

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

uhm, je kan j disk toch wel resizen door met bv tomsrbt te booten ofzo iets? een live distro gebruiken?

| Hardcore - Terror |

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 22:40
SawDust schreef op 02 januari 2004 @ 23:04:
uhm, je kan j disk toch wel resizen door met bv tomsrbt te booten ofzo iets? een live distro gebruiken?
Let op het subtiele detail met betrekking tot de afstand tussen topicstarter en de desbetreffende server.

Maar idd, anders zou dat wel moeten gaan.

Je kunt je rootpartitie wel read-only (re)mounten, maar om 'm terwijl hij gemount is te resizen...ik weet niet, dat klinkt me echt heel eng in de oren (en het zal vast ook niet kunnen).

• Aike
  • Niet online
Lijkt me duidelijk, dit kan niet. En read-only mouten en dan resizen is waarschijnlijk vragen om problemen. Ik ga er volgende week wel naartoe. En dan is het zo gefixt. Bedankt.

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

Wilke schreef op 02 januari 2004 @ 23:12:
Let op het subtiele detail met betrekking tot de afstand tussen topicstarter en de desbetreffende server.
oeps, te snel gelezen sry

[ Voor 8% gewijzigd door nzyme op 03-01-2004 00:26 ]

| Hardcore - Terror |

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je daar toch bent, zou ik gelijk de boel zo indelen dat je aparte partities hebt voor je /, /usr, /var, /tmp en /home. Je / kan dan vrij klein blijven en de rest zou je zonder problemen moeten kunnen unmounten in single user mode. Dan moet je er wel voor zorgen dat je sshd proces en je netwerk blijven draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Sfynx op 03-01-2004 00:33 . Reden: toevoeging ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:47
Wat je zou kunnen doen is in je hda1 een install maken (past prima in die 500MB), zorgen dat er ssh vanuit gestart kan worden, je bootloader iets aanpassen, rebooten in die nieuwe install, resize hda3, fsck een keer, zet de bootloader weer goed, reboot naar het origineel, zet je bootloader weer goed, verwijder de install van hda1..

k 't is ranzig, maar 't kan. Ik zelf zou 2x100km reizen.. (kost minder tijd denk ik)

Wat je 't allerbeste kunt doen volgens mij is met dump en restore werken. Maak een dump van je huidige config en gooi m over internet via een s(sh)-tunnel, brand m op dvd of zet m op een laptop, ga naar de bak toe, maak de partitie opnieuw aan, format m, en met restore de data terug zetten.

Verwijderd

Waarom allemaal zo moeilijk doen. Lopen pielen met (un)mounten enz. , backups maken en terugzetten. Het moet weer moeilijk terwijl het zo simpel en snel kan...

Gewoon Partition magic 8 er tegen aan gooien. Werkt prima.

Snippet uit de specs van PM 8: Now supports - Linux Ext3 partitions, GRUB

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 01:06 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is het niet een aardige oplossing om in de vrije ruimte op de schijf 1 of meer partities erbij te maken, deze tijdelijk te mounten, de inhoud van /var of /usr erin te kopieren, vervolgens /etc/fstab aanpassen en te herstarten.

Ik heb een tijd geleden zoiets gedaan om ruimte te krijgen in een volle root partitie. Alleen nu ik er zo eens op terug kijk moet er ook iets gebeuren om de bestaande /var cq. /usr folders leeg te maken zonder dat het systeem ze tussendoor mist. Ik weet niet meer hoe ik dat toen gedaan heb (misschien gebeurde het wel vanzelf), maar er zal heus wel wat op internet te vinden zijn.

Kan ook slim zijn om dit soort dingetjes eerst op een lokale linuxbak uit te proberen.
Pagina: 1