[CSS] Tekst selecteren met absolute positioning

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09-2025

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hallo..

Ik ben bezig met mijn website en hij is volledige layout XHTML 1.0 valid en CSS strict.. Maar nu het volgende.. Ik gebruik absolute positioning voor de 'main' table.. Wanneer ik nu tekst wil selecteren, selecteert hij alles, en niet het gene wat ik eigenlijk wil selecteren..

Ik heb enkele dingen gelezen die ik vond met Google toen ik voor dit probleem zocht, maar heb nog geen antwoord gevonden..

Weet iemand een oplossing?? Ik gebruik Internet Explorer 6.0..

Zenda likes some milk every now and then..

Verwijderd

/me stoft kristallen bol af

doet eens niet dit soort replies :*

[ Voor 51% gewijzigd door crisp op 02-01-2004 23:00 ]

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
kben zelf nog even aan het prutsen geweest en ik ben er nu achter dat het selecteren van de tekst goed gaat, tot dat de tekst in de linker kolom op raakt.. dan gaat hij moeilijk doen met het selecteren van tekst..

effe voorbeeldje voor de mensen die het niet snappen:

allemaal tekst
allemaal tekst 2
allemaal tekst 3

Als je dit hierboven ziet in gewoon html, en je wilt bijvoorbeeld de hele zin of alleen een woord van de 3e zin selecteren, selecteert hij ook de 1e en de 2e zin.. Het lukt je gewoon NIET om alleen 'allemaal tekst 3' te selecteren..

Ik weet dat er ook andere mensen last van hebben, heb enkele hulp kreten gelezen op internet.. Ook zij gebruikte absolute positioning..

Verwijderd

ah, je wil een stuk van je pagina selecteren in de browser met je muis?
(waarom?), geef eens een voorbeeld online, kunnen we het even checken.

[ Voor 42% gewijzigd door crisp op 02-01-2004 22:59 ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je topicstart en je opvolgpost zijn erg onduidelijk. Ik raad dat je die drie zinnen in drie verschillende <td>'s, in verschillende <tr>'s in een (1) <table> hebt gezet. Ik heb echter geen flauw idee wat je bedoelt met 'selecteren' (met je muis erover heen gaan?) en waarom je absolute positioning erbij haalt.

Dus word(t? - help me :) ) eens duidelijk. Dat hoort bij een goede vraag.

-- edit
Grappig is nu wel dat zkywalker en ik allebei hetzelfde als mogelijke beschrijving voor 'selecteren' geven. Ik was wel te laat :( ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Sendy op 02-01-2004 21:21 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zenda schreef op 02 januari 2004 @ 21:06:
Hallo..

Ik ben bezig met mijn website en hij is volledige layout XHTML 1.0 valid en CSS strict..
Ik dnek dat je XHTML 1.0 strict en CSS valid bedoeld :P, er is trouwens al weer een nieuwe strict versie, XHTML 1.1, deze heeft enkele kleine toevoegingen.
Maar nu het volgende.. Ik gebruik absolute positioning voor de 'main' table.. Wanneer ik nu tekst wil selecteren, selecteert hij alles, en niet het gene wat ik eigenlijk wil selecteren..
Het is een probleem met Internet Explorer. Andere browsers hebben er geen last van. Het gebeurt trouwens maar in enkele specifieke gevallen, maar zonder code kunnen we de fout natuurlijk moeilijk aanwijzen.

Tabellen zijn trouwens niet bedoeld voor de opmaak van pagina's als je met CSS werkt heb je het ook helemaal niet nodig, je kunt de <div> tag gebruiken om delen te groeperen, en dan met CSS de positie en andere opmaak.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
tnx voor je antwoord.. :)

ik gebruik geen tables, want tables zijn voor opsommingen.. ben ik het helemaal mee eens.. gebruik ook divjes idd.. Ik heb alleen nu een erg vage fout waarbij die stylesheet niet gepakt wordt, zal dat eerst ff fixen en dan de code online zetten..

ik heb nog ff rondgekeken en vond ook nog iemand die het opgelost had door de doctype uit zijn document te halen, en toen deed hij niet meer moeilijk..

het enige probleem is dan nog wel dat het niet meer strict is.. :/

[edit]

Ik kan het ook oplossen door de main kolom geen absolute position te geven maar en de linker kolom wel... probleem blijft maar het gaat vooral op de main kolom..

[ Voor 106% gewijzigd door Zenda op 02-01-2004 21:26 ]

Verwijderd

Misschien heb je hier ook nog wat aan:
http://blog.tom.me.uk/2003/07/23/boie6selecta.php

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Edit:

te veel code, probleem al opgelost

het resultaat:

- IE6 heeft een bug..
- Je kunt het oplossen door de DOCTYPE weg te laten die als het goed is bovenin de code van elke website te vinden is.. Het nadeel hiervan is dat je document niet meer XHTML strict zal zijn..
- Je kunt een 'hack' gebruiken, een klein stukje javascript, het suckt, is erg vies, hoort niet maar het werkt.. Je pagina blijft dan ook XHTML strict..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<script type="text/javascript">
<!--
if (window.createPopup && document.compatMode && document.compatMode=="CSS1Compat")
{
  document.onreadystatechange = onresize = function fixIE6AbsPos()
  {
    if (!document.body) return;
    if (document.body.style.margin != "0px") document.body.style.margin = 0;
    onresize = null;
    document.body.style.height = 0;
    setTimeout(function(){ document.body.style.height = document.documentElement.scrollHeight+'px'; }, 1);
    setTimeout(function(){ onresize = fixIE6AbsPos; }, 100);
  }
}
-->
</script>

Hoop dat de CSSers wat van geleerd hebben.. Ik in ieder geval wel!
[/edit]

[ Voor 101% gewijzigd door Zenda op 02-01-2004 21:50 ]

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
aan zulke berichten heb ik zeker wel wat.. tnx!

Verwijderd

Ten eerste raad ik iedereen af XHTML1.1 te gebruiken. Ten tweede denk ik dat je IE ook in quirks mode kunt krijgen zonder de DOCTYPE te verwijderen:
code:
1
2
<!-- -->
<!-- doctype hier -->

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 22:47:
Ten eerste raad ik iedereen af XHTML1.1 te gebruiken. Ten tweede denk ik dat je IE ook in quirks mode kunt krijgen zonder de DOCTYPE te verwijderen:
code:
1
2
<!-- -->
<!-- doctype hier -->
Voor de goede orde, that is:
code:
1
2
<!-- -->
doctype hier

En dus:
code:
1
2
3
<!-- -->
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
 "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

• Johnny

Johnny

Nog mooier is om er een XML declaratie boven te zetten:

code:
1
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>

Op die manier los je het probleem op en maak je een "echt" XML document.

[ Voor 13% gewijzigd door Johnny op 02-01-2004 23:03 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Johnny: Nog mooier is om er een XML declaratie boven te zetten, dan maak je een "echt" XML document.
Zonder declaratie is het al een écht XML-document. Dit i.t.t. HTML-code zonder DOCTYPE.
Johnny: Er is trouwens al weer een nieuwe strict versie, XHTML 1.1.
Er is geen strict versie van XHTML 1.1, er is alleen XHTML 1.1. :) Er wordt wel over strict gesproken, maar in dat geval bestaat er ook een verschil tussen CSS2.1-strict en CSS2.1-valid.
This version of XHTML provides a definition of strictly conforming XHTML documents, which are restricted to elements and attributes from the XHTML namespace.
De Content-Type-header is véél belangrijker.

[ Voor 79% gewijzigd door creative8500 op 02-01-2004 23:33 ]

• Johnny

Johnny

creative8500 schreef op 02 januari 2004 @ 23:12:
[...]

Zonder declaratie is het al een écht XML-document. Dit i.t.t. HTML-code zonder DOCTYPE.

[...]
Vandaar ook de aanhalingstekens, imho het is netter dan een stel lege comments. De XML declaratie heeft als bijkomend voordeel dat je de encoding niet nog eens in een meta tag hoeft te zetten.
Er is geen strict versie van XHTML 1.1, er is alleen XHTML 1.1. :) Er wordt wel over strict gesproken, maar in dat geval bestaat er ook een verschil tussen CSS2.1-strict en CSS2.1-valid.
1.1 is precies hetzelfde als 1.0 strict met een paar extra dingetjes, en omdat ik het niet moeilijker wilde laten lijken dan dat we nu aan het doen zijn heb ik het op die manier geformuleerd.
De Content-Type-header is véél belangrijker.
Niet voor MSIE, volgens mij gaat die juist flippen als je het "goed" doet (ik weet niet meer in welke situatie precies).

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 22:47:
code:
1
2
<!-- -->
<!-- doctype hier -->
Waarom raadt je 'iedereen' af om xhtml 1.1 te gebruiken??

Verwijderd

Wat heeft XHTML1.1 als extra's? M.i. is de second edition van XHTML1.0 uitgebreider. ID on :root anyone?

Daarnaast hoor je in XHTML1.1 (gebasserd op de modularisatie van XHTML, net als XHTML Basic) het juiste content-type (MIME-type) te gebruiken, zodat de browser weet dat het om een XML 'variant' gaat. text/xml, application/xml en application/xhtml+xml behoren tot correcte content-types.

In XHTML1.0 hoeft dat niet en dat is mooi, want bovenstaande content-types worden icm XHTML niet ondersteund in IE (alhoewel het te betwijfelen valt of het een voordeel is dat je XML als HTML mag behandelen).

Een XML prolog daarentegen zegt helemaal niet dat het om een XML document gaat. Een bestand.txt met een XML prolog wordt pas een XML document op het moment dat je zoiets in je .htaccess hebt: text/xml .txt en anders niet.

META elementen gebruiken is zoiezo onzin. character encoding kan je meesturen via de server, of het nu om application/xhtml+xml gaat of om text/html. Daarnaast is zo'n XML prolog helemaal niet zo backwards compatible etc. omdat het dus om HTML gaat als je XHTML verzend als text/html en niet om XML.
Pagina: 1