Toon posts:

ISDN Vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkele vragen over ISDN, ik hebt gezocht op GOT maar kon niks vinden.

Ik heb een ISDN verbinding aangevraagd.
Ik heb nou een analoge lijn.
Als ik het NT1 kastje wil aansluiten kan dat dan gewoon op de aansluiting waar nu de analoge telefoon zit, of moet ik draadjes omdraaien ofzo?

En ik sluit op het NT1 kastje op poort 1 de ISDN-huiscentrale.
Dus op het NT1 kastje is dus nog een ISDN aansluiting over die niet gebruikt wordt.
Maar kun je nou via die ISDN-Huiscentrale met 2 telefoons tegelijk extern bellen? Of is het zo dat je met poort 1, 1 lijn kan bellen, en op poort 2, 1 lijn bellen, dus samen 2??

Je kan via de telefoons op de huiscentrale via de flash-toets doorschakelen, maar moet dat eerst ingesteld worden, of werkt dat meteen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is heel simpel hoor want (-zelfs-) ik kon het ook.

Niks geen draden omdraaien, de telefooncentrale gaat direct in de NT1 mits je natuurlijk wel een ISDN centrale hebt.

Die tweede aansluiting is niet persé nodig. Ik gebruik hem alleen om af en toe bij Girotel in te bellen.

En ja, je kunt op 1 aansluiting 2 x uitgaand bellen of 1 inkomend en 1 uitgaand bellen en tot slot 2 x inkomende gesprekken ontvangen.

Afhankelijk van je centrale kun je van alles programmeren. Ik heb een Siemens 4170 (uit mijn hoofd) en dat werkt perfect. Programmeren via de PC o.a., allerlei oproeplijsten en omleidingen, volgstand etc. etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 02-01-2004 21:04 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dus gewoon op de hoofdtelefoon-aansluiting kan ik het NT1 kastje aansluiten.

En dus op poort 1 op het NT1 kastje kan ik via de huiscentrale met 2 telefoons tegelijk bellen.
Dus poort 2 van het NT1 kastje heb ik daarvoor niet nodig?

Ik heb een oude Quattrovox II als huiscentrale, kun je daarmee doorschakelen??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 21:09 ]

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 15:45

Acheron

updatepack.nl

Met een Quattrovox II kan je doorschakelen

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

Topicstarter
En moet je dat instellen of werkt dat standaard?

Mijn situatie is zo:

____________________------->Telefoon met draad.
Nt1 ------> Quattrovox II ------->TopComBasis --DRAADLOOS-->TopCom Handset1.
____________________-------> Siemens Basis ---DRAADLOOS--> Handset 1
______________________________________---DRAADLOOS--> Handset 2

Als er iemand ons opbeld via poort 1 (Siemens Basis Handset 1) kan ik die dan doorverbinden naar TopCom basis handet 1 op poort 2? En hoe moet dat dan

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 21:21 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat het kan is zeker, ken alleen de instellingen van de QV niet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Oke, en dat werkt via de flash-toets (R)?
Die telefoons zijn wel anoloog, maakt dat voor het doorschakelen uit?

En ik heb nog een vraagje.

Ik heb een Siemens systeem uit duitsland.
Dus hij herkend de nederlandse nummerweergave niet, kun je dat wel instellen dat hij de nederlandse nummer weergave onderstend?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 21:27 ]

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Aan het NT1-kastje mag je van KPN niet zelf prutsen en heeft 2 aansluitingen, 1 voor telefoon en 1 voor internetverkeer. Deze verbind je met een aparte stekker (lijkt op utp, maar dan kleiner)
De Quatrovox II sluit je aan op 1 aansluiting van het NT1-kastje met zo'n aparte kabel,
vervolgens kan je tot 4 normale telefoonlijnen aansluiten op de Quattrovox II, in jouw geval kan je elke telefoon een aparte lijn geven met het daarbij horende telefoonnummer.
Het instellen van deze huisinstallatie doe je door een telefoon aan poort 1 te hangen en de instructies van de handleiding verder te volgen.

offtopic:
Vergeet niet de stekker in het stopcontact te steken

Je kan wel doorschakelen naar analoge telefoons , maar niet vanaf analoge telefoons. Deze kan je ook NIET gebruiken om de Quattrovox II in te stellen :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Acheron op 02-01-2004 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op dat NT1 kastje zitten toch gewoon 1 x RJ11, en 2 x RJ45 (zelfde als UTP maar dan met 4 contactpunten i.p.v 8 voor netwerkkabel)?? Dus je kan er toch gewone UTP/netwerk kabels indoen?

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Cstreutjes: Heb je de boxed-versie van de Primafoon, daar zit alles wat je nodig hebt bijgeleverd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de huiscentrale los gekocht, zat geen kabel bij, ik wil er dus UTP/netwerkkabel voor gebruiken, want die heb ik genoeg liggen.

Dat werkt gewoon?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 21:45 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:15
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 21:35:
Op dat NT1 kastje zitten toch gewoon 1 x RJ11, en 2 x RJ45 (zelfde als UTP maar dan met 4 contactpunten i.p.v 8 voor netwerkkabel)?? Dus je kan er toch gewone UTP/netwerk kabels indoen?
RJ11 = Input
RJ45 = Output

Ofwel je gaat van je isra punt naar de RJ11 en van een van de RJ45 naar de Quattrovox II. Eventuele andere ISDN adapters kun je op de andere poort aansluiten (PC, andere ISDN telefoon). Je moet hierbij wel letten op de afluitweerstand als je de twee aansluitpunten gebruikt. Op de RJ45 moet je minimaal Cat3 gebruiken, maar je kunt ook cat5 gebruiken die ook wel gebruikt worden voor UTP.

Als je meer wilt weten over ISDN moet je even zoek via google of hier in de search. De vragen die je hebt zijn behoorlijk basic en zijn al verschillende keren gesteld.
Succes....

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Duitse aansluitingen geen nummers door, er moet een verloopstekker komen (zelf een NL versie) is veel over te vinden trouwens.

ARME AOW’er

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

ralpje

Deugpopje

hp38guser schreef op 02 januari 2004 @ 21:29:
Je kan wel doorschakelen naar analoge telefoons , maar niet vanaf analoge telefoons. Deze kan je ook NIET gebruiken om de Quattrovox II in te stellen :Y)
Bull. Op een QV kun je alleen maar analoge telefoons aansluiten, en je kunt met willekeurig welke analoge telefoon op willekeurig welke poort gewoon je QV-tje programmeren.
Je kunt ook met vrijwel elke telefoon doorverbinden, is het niet met de R, Ruggespraak of Flash-toets, dan vaak wel door het (kort) indrukken van het haak-contact. Bij sommige draadloze toestellen kan het wel nodig zijn om iets te veranderen, bijvoorbeeld de flash-tijd.

Ow ja, voor het aansluiten van de QV op de NT1 kun je gewoon UTP gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door ralpje op 02-01-2004 23:25 . Reden: UTP ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Oh, nou alle analaloge toestellen die ik gebruikt heb werken niet met doorschakelen, deze toestellen heb ik inmiddels vervangen door nieuwe

• htca
hp38guser schreef op 03 januari 2004 @ 15:59:
Oh, nou alle analaloge toestellen die ik gebruikt heb werken niet met doorschakelen, deze toestellen heb ik inmiddels vervangen door nieuwe
Ik weet niet wat voor analoge toestellen jij hebt, maar de enige waarmee het bij mij niet is gelukt is een draadloos toestel zonder flash toets. Alle andere (tot en met die oude met die draaischijf konden het).

Verwijderd

kijk hier eens :

http://www.kpn.com/br2/ng...D=-16654&site=0&channel=0

Sommige oude toestellen hebben geen flash.
Dan kun je ook snel op het haakcontact drukken .

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt.
Ik heb de flashtijd lager gezet, en nu kunnen ze wel allemaal doorschakelen.

Ik heb bij die Duitse Siemens telefoon dus een nederlandse kabel ingedaan, maar hij herkend de Nederlandse nummerweergave niet, kun je dat instellen dat dat wel werkt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 14:04:
Oke, bedankt.
Ik heb de flashtijd lager gezet, en nu kunnen ze wel allemaal doorschakelen.

Ik heb bij die Duitse Siemens telefoon dus een nederlandse kabel ingedaan, maar hij herkend de Nederlandse nummerweergave niet, kun je dat instellen dat dat wel werkt?
nummerweergave is Duitsland gaat via FSK in NL via DTMF dus nummerweergave zal nooit werken

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Ik heb nog een vraag.

Als er nou iemand belt (extern) en die wil ik doorverebinden naar iemand die ook extern is, gebruik ik dan alle 2 de ISDN lijnen? Of één omdat die andere in de wacht staat??

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Het doorverbinden gebeurt in je ISDN - centrale zelf.
Dus 1 lijn voor het inkomende gesprek en 1 lijn voor het uitgaande gesprek, is alle twee de gesprekspaden bezet.
Op het moment dat je een gesprek 'in de wacht' zet, zet je die op je eigen huiscentrale in de wacht, dat houdt in dat het gesprekspad gewoon bezet blijft, en de lijn dus ook.

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Nou werkt ISDN, maar soms kunnen we niet meer bellen of gebeld worden, dan moet ik de centrale uitzetten, dan weer aan, en dan doet hij het weer, hoe kan dat??

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 18:14 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:17:
Oke.

Nou werkt ISDN, maar soms kunnen we niet meer bellen of gebeld worden, dan moet ik de centrale uitzetten, dan weer aan, en dan doet hij het weer, hoe kan dat??
Heb je alleen je centrale op de ISDN zitten, of ook nog wat anders (bijv. een modem ofzo?) Wat zit er allemaal op de centrale aangesloten? Alleen toestellen of ook een analoog modem o.i.d.? Wanneer treedt het probleem op, onregelmatig, of als je net gebeld hebt? Hoe vaak komt het voor?
Meer info, graag...

• htca
Verwijderd schreef op 07 januari 2004 @ 17:17:
Oke.

Wanneer gat het mis, als je aan het internetten of aan het bellen bent? Of soms zomaar zonder reden?

Ik kan het van hieruit niet zien, maar ik denk dat het of met termineren te maken heeft of een kabelfout (per ongeluk een cross??). Zet even de volledige lay-out (inclusief kabellengtes en eventuele afsluitweerstanden) in een reply dan kunnen we wellicht zien wat er aan de hand is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het zo aangesloten:

Hoofdcontactdoos -------> NT1 --------> Quattrovox II -------> 4 x Siemens GigaSet analoog.

Ik heb op poort 1 en 4, 2 telefoonnummers geprogrameerd, op poort 2 en 3, 1 nummer.

NT1 heeft geen eigen voeding.
Telefoons hebben eigen voeding.
Intern bellen werkt wel altijd.
Mensen die bellen krijgen soms te horen "geen gehoor" en soms "technische storing", en soms gaat hij wel over.

Kan het iets te maken hebben met de afsluitweerstand in het NT1 kastje?

Hij valt zonder reden weg, en heel onregelmatig, en dan 5 minuten later is de verbinding weer terug, het lampje op het NT1 van LINE blijft wel branden.

Ik heb al een andere ISDN kabel geprobeerd, maar dat helpt ook niet.

Volgens mij ligt de fout bij KPN want anders kun je toch niet te horen krijgen: wegens een technische storing is het nummer niet bereikbaar?

Waar zou het aan kunnen liggen?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:17 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:37

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op 08 januari 2004 @ 17:22:
Mensen die bellen krijgen soms te horen "geen gehoor" en soms "technische storing", en soms gaat hij wel over.

Hij valt zonder reden weg, en heel onregelmatig, en dan 5 minuten later is de verbinding weer terug, het lampje op het NT1 van LINE blijft wel branden.

Volgens mij ligt de fout bij KPN want anders kun je toch niet te horen krijgen: wegens een technische storing is het nummer niet bereikbaar?

Mogelijk heb je toevallig een rotte isdn-poort getroffen in de KPN-centrale.
Bovenstaande zou daarvoor inderdaad een aanwijzing kunnen zijn.

Meld even een storing op 0800-0407 en vertel dat mensen je soms wel / soms niet kunnen bereiken.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Hoofdcontactdoos -------> NT1 --------> Quattrovox II -------> 4 x Siemens GigaSet analoog.

Ik heb op poort 1 en 4, 2 telefoonnummers geprogrameerd, op poort 2 en 3, 1 nummer.

Je kunt voor de zekerheid bij de storingsdienst van KPN even laten meten, dan weet je in ieder geval of de fout daar zit of na je invoerpunt.
Wat je ook even kunt proberen is wel voeding op de NT1 te zetten. Het zou niet uit mogen maken, maar in de praktijk helpt het wel eens. Andere optie is de ISDN kabel even in de andere uitgang van de NT1 te doen, en te kijken of dat uitmaakt.

• htca

Gebruik je ook een PC om via ISDN in te bellen bij je provider?

Als je alleen een QV heb aangesloten op je NT1, moet je niets veranderen aan je NT1. Alleen als je een Y-configuratie maakt, dus 2 draden vanuit je NT1 die langer zijn dan 10 meter moet je afsluitweerstand uitschakelen in je NT1.

Ik zal de verschillende terminatie configuraties proberen schematiseren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
NT1----[1m]----QV
NT1 by default getermineerd (zoals geleverd door KPN)

NT1----[>10m]----QV
Afsluitweerstand plaatsen bij QV

QV----[1m]----NT1----[1m]----PC

QV----[1m]----NT1----[>10m]----PC
Afsluitweerstand plaatsen bij PC

QV----[>10m]----NT1----[>1m]----PC
Afsluitweerstand plaatsen bij QV

QV----[>10m]----NT1----[>10m]----PC
NT1 terminatie uitschakelen (met dipswitches)
Afsluitweerstand plaatsen bij QV en PC

Dit alles natuurlijk wel uitgaande van straight kabels

Als je alle kabel en terminatie hebt nagelopen en alles klopt, moet het probleem bij KPN liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door htca op 09-01-2004 09:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, KPN heeft de lijn doorgemeten, maar dat was op het moment toen ik belde (dus deed hij het), dus volgens hun doet hij het.

En die voedingskabel van de NT1 heb ik niet.

Ik heb ook geen PC aangesloten.

Kan het zo zijn dat de NT1 kapot is??

Ik heb al een andere (straight) ISDN kabel geprobeerd, maar dat helpt ook niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2004 17:26 ]

• htca
Verwijderd schreef op 09 januari 2004 @ 17:24:
Oke, KPN heeft de lijn doorgemeten, maar dat was op het moment toen ik belde (dus deed hij het), dus volgens hun doet hij het.

En die voedingskabel van de NT1 heb ik niet.

Ik heb ook geen PC aangesloten.

Kan het zo zijn dat de NT1 kapot is??

Ik heb al een andere (straight) ISDN kabel geprobeerd, maar dat helpt ook niet.
Zoals je al schetst kunnen volgens mij nog maar twee zaken mis zijn:
- NT1 brak
- QVII brak

NT1 hoeft niet op spanning als je alleen de WV gebruikt. Het blijft een vaag probleem. Je zou nog advies kunnen vragen in de isdn nieuwsgroep op usenet nl.telecom.isdn (of zoiets)

• Acheron

Acheron

updatepack.nl

Je kan inderdaad doorschakelen met zo'n oude telefoon, mijn fout

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt allemaal.

Maar niemand weet dus, waar het zeker aanligt?

Want anders koop ik mischien voor niks een nieuwe huiscentrale!!

KPN weet ook niet waar het aan ligt, hun willen een monteur langs laten komen, maar dat kost nog al wat!! Mischien is dat wel helemaal niet nodig.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2004 11:51 ]

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 10 januari 2004 @ 11:11:
Oke, bedankt allemaal.

Maar niemand weet dus, waar het zeker aanligt?

Want anders koop ik mischien voor niks een nieuwe huiscentrale!!

KPN weet ook niet waar het aan ligt, hun willen een monteur langs laten komen, maar dat kost nog al wat!! Mischien is dat wel helemaal niet nodig.
Knap trouwens dat KPN je lijn kan meten als er een gesprek op gaande is. Als ík (via de monteursingang dan wel) een lijn wil meten kan dat niet als er b-kanalen bezet zijn.
Optie: wacht tot je lijn weer in storing is, reset nog even niets, en laat dan je lijn meten, dus terwijl de storing nog gaande is. Bel bijvoorbeeld even via een mobiele telefoon. KPN kan je dan in ieder geval vertellen of de fout voor, in of na de NT1 zit.

Pagina: 1