Toon posts:

2de computer in LAN heeft trage internetverbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje gezocht, maar nog steeds niet echt iets passends gevonden:

Ik zit namelijk met het volgende probleem:

Ik heb thuis twee computers die met een netwerkkaart met elkaar verbonden zijn. De snelste computer (1600 Mhz) is ook verbonden met internet via een ADSL USB-modem.

Het netwerk werkt allemaal goed: Bestanden kunnen vrij snel van de ene naar de andere computer gekopieerd worden.

Echter de snelste computer dient als gateway naar internet voor de andere. Op deze andere computer is het echter zo goed als onmogelijk iets op internet te doen; het laden van internetpagina's duurt echter zo lang dat vaak de 'kan geen verbinding met server maken'-pagina na een tijdje verschijnt.
Echter, soms verschijnt de betreffende pagina wel na een aantal minuten, dus de verbinding doet het in principe dus wel!

Weet iemand wat de oorzaak van dit probleem is, of hoe het op te lossen is?

Kan ik het misschien met een programmaatje regelen dat een bepaalde downloadsnelheid aan de langzamere computer garandeert (connection sharing ofzo?)? en zoja, weet iemand zo'n soort programmaatje (heb al een tijdje op tweakers gezocht en wat programmaatjes uitgeprobeerd maar niets gevonden wat een bepaalde bandbreedte (bijv. in procenten of kb's) kan garanderen volgens mij)?

Alvast hartelijk dank voor je evt. hulp!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:52
Voor thuisgebruik voldoet de ingebouwde 'wizzard netwerk' meestal uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 02 januari 2004 @ 19:42:
Voor thuisgebruik voldoet de ingebouwde 'wizzard netwerk' meestal uitstekend.
Ja heb ik al geprobeerd.

Maar helaas, dat werkt dus niet goed (genoeg)...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 20:07 ]

Verwijderd

Je gaat brak op het feit dat je een USB-modem heeft, dat laat zich inderdaad erg slecht delen, te meer doordat het feitelijke leggen van de verbinding nog steeds door je PC gebeurt. Advies: Koop gewoon een ethernetmodem met 4 ethernetpoortjes, die zijn inmiddels niet meer zo schreuwend duur, heb je meteen een stuk stabielere verbinding ook, en hoef je niet meer te prutsen met internet-sharing.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 20:25:
Je gaat brak op het feit dat je een USB-modem heeft, dat laat zich inderdaad erg slecht delen, te meer doordat het feitelijke leggen van de verbinding nog steeds door je PC gebeurt. Advies: Koop gewoon een ethernetmodem met 4 ethernetpoortjes, die zijn inmiddels niet meer zo schreuwend duur, heb je meteen een stuk stabielere verbinding ook, en hoef je niet meer te prutsen met internet-sharing.
Klopt, een Ethernet-modem is inderdaad een stukkie handiger en die wil ik dan ook binnenkort aanschaffen, rustig op het gemakkie.

Tot die tijd wil ik toch graag internet sharen. Ik kan op de computer die rechtstreeks aan internet verbonden is prima twee of meer browservenster tegelijkertijd open laten staan, dan moet het toch ook lukken om er probleemloss eentje boven op de ene computer open te hebben staan en eentje op de andere?

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Het lijkt me toch sterk dat je je ADSL aansluiting niet kan delen met een usb modem. Ik gebruik zelf geen USB modem, maar weet dat het wel moet kunnen.

Wat je eens moet proberen is of het internetten via ip-adressen wel werkt...
Dus geen www.google.nl maar bijvoorbeeld http://216.239.59.99
Vanuit een commandprompt box een trace naar dat adres is misschien ook wel handig om te kijken waar het zo lang duurt:
code:
1
C:\> tracert 216.239.59.99

PS: Wel even je internet cache (temporary internetfiles) op die pc leeggooien, zodat je zeker weet dat de site van internet gehaald wordt en niet uit je cache.

Als ik maar een beetje kan computeren

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Tik op beide computers in de DOS-prompt volgend commando in:
code:
1
ipconfig /all

en post de uitvoer hier op dit forum. Dan hebben we al heel wat meer info.

Verwijderd

Topicstarter
WimB schreef op 02 januari 2004 @ 20:53:
Tik op beide computers in de DOS-prompt volgend commando in:
code:
1
ipconfig /all

en post de uitvoer hier op dit forum. Dan hebben we al heel wat meer info.
OK, goed idee, bij dezen:

ipconfig op de comp die direct met internet verbonden is: http://home.wanadoo.nl/va...alles/ipconfigbeneden.jpg

ipconfig op de comp die via de andere comp met internet verbonden is:
http://home.wanadoo.nl/va...analles/ipconfigboven.jpg

tracert op google.nl en ruuddewild.nl op de computer die via de andere computer met internet verbonden is:
http://home.wanadoo.nl/van.opzeeland/vanalles/tracert.jpg

heb net trouwens nog even het een en ander geprobeerd en tot de volgende conclusie gekomen:

Het lijkt erop alsof sites die zich ver weg bevinden sneller laden dan Nederlandse sites???

www.google.nl www.google.com , tomshardwareguide.com en amazon.com heb ik getest en laden vrijwel direct.

ruuddewild.nl, nederlands.nl , kicken.com, msn.nl en bijv. tweakers.net laden niet of het duurt heel erg lang (enkele minuten),

Hier kan dus mischien ook een oorzaak liggen? maar snapt iemand dit?

• Bartje21
  • Laatst online: 27-03 18:14
Op de PC die zo traag werkt zie ik wel een zeer vreemd adres staan als DNS-server: 168.192.1.1
Denk dat je hier een typfoutje gemaakt hebt. Normaal zouden enkel de DNS-servers van je provider voldoende moeten zijn.

• zetje01
Draai je zelf een DNS server? Zo nee, haal die 168.192.1.1 dan uit je boven-pc weg.
(vreemd nummer, trouwens. Vast een vergissing.)

Is 194.134.0.97 écht een DNS-server van je ISP? Zo nee, haal die dan uit je server weg.

Verder ziet alles er goed uit...
(maar ik ben een amateur op netwerk-gebied)

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 02 januari 2004 @ 21:51:
Draai je zelf een DNS server? Zo nee, haal die 168.192.1.1 dan uit je boven-pc weg.
(vreemd nummer, trouwens. Vast een vergissing.)

Is 194.134.0.97 écht een DNS-server van je ISP? Zo nee, haal die dan uit je server weg.

Verder ziet alles er goed uit...
(maar ik ben een amateur op netwerk-gebied)
Volgens mij draai ik zelf geen DNS-server... ?(168.192.1.1 is het IP-adres van m'n PC die met internet verbonden is)

194.134.0.97 was volgens wanadoo idd echt een DNS-server, maar nu staat op de site dat deze veranderd is in 194.134.5.55, dus deze heb ik veranderd en 168.192.1.1 bij DNS-server heb ik weggehaald.

Maar helaas, de sites willen nog steeds niet laden... iemand nog een goed idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 22:58 ]

• zetje01
Ja, het is 192.168.1.1
en nietttt 168.192.1.1

wel goed lezen! :)

• WimB
Zo zie je maar wat je met ipconfig kan doen ;)

Dus gewoon 168.192.1.1 vervangen door 192.168.1.1 bij de DNS van je PC boven.

Als je boven surft naar http://216.239.59.99, werkt het dan trouwens niet snel? Zoja, dan is het inderdaad dat probleem met de DNS.

Verwijderd

Topicstarter
WimB schreef op 03 januari 2004 @ 00:30:
Zo zie je maar wat je met ipconfig kan doen ;)

Dus gewoon 168.192.1.1 vervangen door 192.168.1.1 bij de DNS van je PC boven.

Als je boven surft naar http://216.239.59.99, werkt het dan trouwens niet snel? Zoja, dan is het inderdaad dat probleem met de DNS.
Allen bedankt voor jullie hulp trouwens!

Ik heb nog effe verder gekeken, en alles via internet doet'ie snel, zelfs Kazaa werkt redelijk.

Alleen dus die internetpagina's....

die DNS-server-instellingen heb ik veranderd: resp. 194.134.5.5 en 194.134.0.97 van gemaakt zoals op de wanadoo-site (mijn provider) vermeld staat, dus het moet toch nog ergens anders aan liggen denk ik, toch????

edit:

http://216.239.59.99 pakt'ie inderdaad snel, maar http://www.google.nl ook.

Neem ik nog een keer de site http://www.ruuddewild.nl als voorbeeld dan pakt'ie deze niet. Maar rechtstreeks via de ip van deze site (195.64.32.74) pakt'ie hem ook niet, waardoor ik echt vrees dat de oorzaak van het probleem jammergenoeg toch niet in de DNS-server-instellingen ligt

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 01:20 ]

• zetje01
-Heb je nou al 168.192.1.1 vervangen door 192.168.1.1?
-Ik zie op de wanadoo-site toch andere DNS adressen staan.

TS is zeker stoned, of zo?
* zetje01 is weg hier...

Verwijderd

Topicstarter
Nounou, je hoeft niet boos te worden...

Op de wanadoo-site staan idd iets andere dns-nummers, op mijn comp die goed werkt heb ik echter deze nummers ingesteld staan, deze werkt prima dus daarom heb ik deze op de trage comp. ook gebruikt.

Verder werd er hier dacht ik verteld dat ik 168.192.1.1 weg moest halen als ik zelf geen DNS-server draaide, dat heb ik dus gedaan en dan lijkt mij het een beetje onlogisch en zinloos om 168.192.1.1 te veranderen in 192.168.1.1, niet dan Zetje01 |:( ?

Verwijderd

de ip-range 192.168.x.x is gereserveerd voor kleine netwerken (dus niet voor internet!) en de range die jij hebt, 168.192.x.x is dat dus niet. dus zo gek is het nog niet om dat eens te veranderen (de ip-nummers van je pc's dus).
daarbij, het is maar een kleinigheidje om te veranderen, om even te proberen. jij vraagt ons om hulp, dit is een mogelijke oplossing en zeker de moeite van het proberen waard.

probeer daarna toch eens de DNS server die WEL op de site van je provider staan. je weet maar nooit

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 01:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 01:26:
de ip-range 192.168.x.x is gereserveerd voor kleine netwerken (dus niet voor internet!) en de range die jij hebt, 168.192.x.x is dat dus niet. dus zo gek is het nog niet om dat eens te veranderen (de ip-nummers van je pc's dus).
daarbij, het is maar een kleinigheidje om te veranderen, om even te proberen. jij vraagt ons om hulp, dit is een mogelijke oplossing en zeker de moeite van het proberen waard.

probeer daarna toch eens de DNS server die WEL op de site van je provider staan. je weet maar nooit
Jep daar heb je zeker gelijk in! En ik heb het vanavind ook allemaal nog efkes geprobeerd, helaas werkte het niet beter dan de situatie die er al was.

Heb nog het een en ander kunnen proberen, resultaat:

De verbinding werkt hartstikke goed, met Kazaa had ik downloadsnelheden van 50 kbyte per seconde en hoger. Bij het openen van een pagina zegt IExplorer ook bijna direct dat deze de pagina gevonden heeft en wil openen, dit openen lukt echter niet ('kan de pagina niet openen') of het duurt een paar minuten voor de pagina geladen is.
aan de DNS-server-instellingen ligt het dus denk ik niet (maar ik ben ook maar een leek :) ) maar aan de andere kant heb ik ook echt maar dan ook ECHT geen idee waar het wel aan kan liggen...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 03:45 ]

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Ik had hetzelfde probleem als jij noemt. 2de pc kreeg sommige sites gewoon niet binnen. Alles stond goed, netwerk was prima, pingen en tracerts werkten ook maar geen sites die werkten. Ik heb toen maar een router gekocht en nu werkt alles probleemloos 8)

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• WimB
Post nog eens je huidige ipconfig /all van de PC boven. Is deze al gewijzigd?

En werkt het surfen met een andere browser dan Internet Explorer wel goed? Probeer anders eens Mozilla Firebird.

En maak ook eens je internet-cache leeg.

Verwijderd

Topicstarter
WimB schreef op 03 januari 2004 @ 11:07:
Post nog eens je huidige ipconfig /all van de PC boven. Is deze al gewijzigd?

En werkt het surfen met een andere browser dan Internet Explorer wel goed? Probeer anders eens Mozilla Firebird.

En maak ook eens je internet-cache leeg.
Bij dezen! Er is idd het een en ander veranderd:

Ipconfig op de tweede computer:

http://home.wanadoo.nl/va...nalles/ipconfigboven2.JPG

Ipconfig op de computer die rechtstreeks aan internet is verbonden:

http://home.wanadoo.nl/va...lles/ipconfigbeneden2.JPG

Internetcache idd al een aantal keer leeggemaakt, dus daar ligt het denk ik niet aan.

Goed idee van je om mozilla te proberen! Had ik nog niet aan gedacht, maar helaas met Mozilla krijg ik helemaal geen pagina op het scherm...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 12:37 ]

Verwijderd

op je computer beneden staat submask als laatste op 255
als je die op 0 zet

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De inbelverbinding van Wanadoo, heeft geen DHCP. Normaliter is het zo dat de ADSL verbinding via DHCP zijn IP adres krijgt.

Verder IP wise, is er niets aan de hand, tracert, ping etc. werkt.

Echter draai je een firewall ergens? Schakel deze eens uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Gillie op 03-01-2004 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gillie schreef op 03 januari 2004 @ 12:58:
[...]

De inbelverbinding van Wanadoo, heeft geen DHCP. Normaliter is het zo dat de ADSL verbinding via DHCP zijn IP adres krijgt.

Verder IP wise, is er niets aan de hand, tracert, ping etc. werkt.

Echter draai je een firewall ergens? Schakel deze eens uit.
OK Standaard firewall van windows uitgezet en warempel... hij doet 't!

Stom van mezelf dat ik daar niet aan gedacht had, maar Gillie en iedereen toch heel er bedankt voor deze tip! _/-\o_

btw subnetmasker etc. heb ik verder niks meer aan veranderd dus waarschijnlijk zat hier de fout toch niet. :)

nog 1 vraagje dan: Kan het geen kwaad om de firewall van XP uit te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 18:10 ]

• Gillie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 18:09:
[...]

OK Standaard firewall van windows uitgezet en warempel... hij doet 't!

Stom van mezelf dat ik daar niet aan gedacht had, maar Gillie en iedereen toch heel er bedankt voor deze tip! _/-\o_

btw subnetmasker etc. heb ik verder niks meer aan veranderd dus waarschijnlijk zat hier de fout toch niet. :)

nog 1 vraagje dan: Kan het geen kwaad om de firewall van XP uit te zetten?
Ja, voor onwetende gebruikers. En nee als je de juiste services uitzet op de Internet verbinding. Services te wetende webserver, FTP server, SMTP, Netbios etc..
Wat je al eerder aangaf een routermodem gebruiken, geen firewall meer nodig op je PC's.

[ Voor 4% gewijzigd door Gillie op 04-01-2004 14:22 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 12:58

ralpje

Deugpopje

Gillie schreef op 04 januari 2004 @ 14:21:
[...]

Ja, voor onwetende gebruikers. En nee als je de juiste services uitzet op de Internet verbinding. Services te wetende webserver, FTP server, SMTP, Netbios etc..
Wat je al eerder aangaf een routermodem gebruiken, geen firewall meer nodig op je PC's.
Mwa, dat je dan toevallig een router / modem met NAT hebt, wil niet zeggen dat je helemaal geen firewall meer nodig hebt hoor....

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Gillie
  • Niet online
ralpje schreef op 04 januari 2004 @ 14:27:
[...]

Mwa, dat je dan toevallig een router / modem met NAT hebt, wil niet zeggen dat je helemaal geen firewall meer nodig hebt hoor....
Okee, je obviously are missing my point. That's cool, maar enigzins verstand van netwerken, virussen en trojans zegt mij genoeg. Een firewall is niet echt een vereiste als je NAT gaat toepassen. Een firewall is er niet alleen voor om ongeoorloofd verkeer buiten te houden, je vergeet daarbij de omgekeerde werking van een firewall. Het uitgaande verkeer, welke over het algemeen door trojans of virussen worden veroorzaakt. NAT in combinatie met een goede virusscanner, en je bent "in principe" veilig voor huis, tuin en keuken gebruik. Bedrijven denken er anders over, maar daar spreken andere belangen, zoals financiële gegevens.

NAT zorgt er namelijk voor dat er aan de buitenkant geen services open staan, afgezien de "mappings" die zijn aangebracht. Hetgeen weer neerkomt op de "veiligheid" van de gebruikte service of virusscanner.

Goed, dan nu een vraag aan de moderator om in ieder geval dit topic in de gaten te houden aangezien we hier behoorlijk off-topic zijn en het probleem van de TS opgelost is. Desnoods mag wat mij betreft deze dicht.

Verwijderd

Topicstarter
Gillie schreef op 04 januari 2004 @ 21:57:
[...]

Goed, dan nu een vraag aan de moderator om in ieder geval dit topic in de gaten te houden aangezien we hier behoorlijk off-topic zijn en het probleem van de TS opgelost is. Desnoods mag wat mij betreft deze dicht.
Jep zal hier op GOT nog wel eens rondkijiken voor een antwoord wat betreft de firewall,

thanx voor de toch informatieve antwoorden!
Pagina: 1