[php] Vaste $vars veranderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradoxia
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 17:43
Hallo mensen,

Ik heb een vraagje. Maar laat me het eerst uitleggen.
Ik bewaar mijn config in een .php bestand. En wil ze veranderen via een scriptje.
Dit script "werkt" via een form. Nu is mijn vraag, hoe verander ik:

code:
1
2
3
4
<?
$var = "ja";
$var2 = "nee";
?>

$var naar:

code:
1
2
3
4
<?
$var = "nee";
$var2 = "nee";
?>

zonder het gehele bestand overnieuw te hoeven fwrite - en?

Groet,
Eddy

Nederlander in het enge Florida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Paradoxia schreef op 02 januari 2004 @ 19:34:
zonder het gehele bestand overnieuw te hoeven fwrite - en?
niet ;)

mja, of je moet een replace in die file doen, maar je zult toch opnieuw moeten schrijven

offtopic:
overigens, 'vaste' vars zet je met define

[ Voor 15% gewijzigd door Erkens op 02-01-2004 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradoxia
Erkens schreef op 02 januari 2004 @ 19:36:
[...]

niet ;)

mja, of je moet een replace in die file doen, maar je zult toch opnieuw moeten schrijven
Getverdemme :p

Anyway, bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Paradoxia schreef op 02 januari 2004 @ 19:37:
[...]

Getverdemme :p

Anyway, bedankt ;)
hoe had je het dan in gedachte, je wilt een file editen maar niet saven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:50
Niet, omdat "nee" 1 teken langer is dan "ja" zal je sowieso alles wat daarna komt één teken op moeten schuiven... en dat is het hele bestand schrijven.

Misschien bedoel je dat je alleen die regel wilt veranderen? Dan kan je met het PHP-commando array("filename") een heel bestand in een array laden, vervolgens zoek je op welke regel $var bevat, en daarna schrijf je het hele bestand weer weg naar file... maar ik denk niet dat je dat wilt, je wilt het graag efficienter maar dat zal bij veranderende lengte lastig gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradoxia
Mr.Chinchilla schreef op 02 januari 2004 @ 19:38:
Misschien bedoel je dat je alleen die regel wilt veranderen?
Nee, ik bedoel echt de waarde van de var veranderen.

iig bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 15:26
Kun je je config niet beter in een database douwen dan? Lijkt me veel makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

m33p schreef op 02 januari 2004 @ 20:44:
Kun je je config niet beter in een database douwen dan? Lijkt me veel makkelijker...
wat is er makkelijk aan om echt alles in een database te proppen? een simpele config file inlezen die een paar constanten inleest is vele malen eenvoudiger/sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Erkens schreef op 02 januari 2004 @ 20:48:
[...]

wat is er makkelijk aan om echt alles in een database te proppen? een simpele config file inlezen die een paar constanten inleest is vele malen eenvoudiger/sneller.
Inderdaad, het is ook gewoon irritant scripts te zien die álles in een database stoppen. Bijvoorbeeld: in plaats van een array met de twaalf maanden een databasetabel. :{

Je kunt het zo gek niet bedenken of het is in een database gezet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Mja het ligt er maar net aan, als je toch al veel in een database douwt kun je dat er ook makkelijk zijn. Een database voor alleen je config schiet inderdaad niet op maar dat lijkt mij nogal logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

m33p schreef op 02 januari 2004 @ 23:22:
Mja het ligt er maar net aan, als je toch al veel in een database douwt kun je dat er ook makkelijk zijn. Een database voor alleen je config schiet inderdaad niet op maar dat lijkt mij nogal logisch...
maar waarom zou je ook al gebruik je al een database, je config-stuff in een tabel proppen?
Ik zie er het nut niet van in, config-stuff veranderd niet vaak en is tevens traag op te halen uit een db. (buiten het feit dat je ook config-stuff hebt voor je db zelf)
Gewoon omdat je te lui bent om een configfile te maken?
Of omdat je niet weet hoe het moet?

Geef me minstens 1 reden waarom het handiger is in een db?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Erkens schreef op 02 januari 2004 @ 23:27:
[...]
Geef me minstens 1 reden waarom het handiger is in een db?
Je hoeft geen front-end te bouwen om je config aan te passen.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

bigtree schreef op 03 januari 2004 @ 13:05:
[...]
Je hoeft geen front-end te bouwen om je config aan te passen.
ehm, je moet juist een front-end gebruiken om iets in de database aan te passen, ik kan niet met een simpele editor de mysql database aanpassen wat met een losse config file wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m33p
Datzelfde geld voor een config bestandje. Het heeft beide geen voor of nadelen... het is maar wat je zelf makkelijker vind lijkt mij. Wat is je doel... moet het bijvoorbeeld vaker aangepast worden --> DB. Is het eenmalig --> config file. Moet het vaak geaccessed worden, en zo zijn er vast ngo wel een aantal punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Het gaat er vooral om hoeveel kennis de gebruiker heeft. De meeste mensen vinden een soort van wizzard veel fijner werken, dat kennen ze van Windows (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
Overigens kun je die ja en nee beter veranderen naar TRUE/FALSE die door PHP behandeld worden als 1/0. 1 of 0 is kleiner en sneller is in je scripts.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

m33p schreef op 03 januari 2004 @ 14:48:
Datzelfde geld voor een config bestandje.
pardon?
je pakt bijvoorbeeld notepad of vi, en je kan je configfile editen, wat is er nu moeilijker?
Het heeft beide geen voor of nadelen... het is maar wat je zelf makkelijker vind lijkt mij. Wat is je doel... moet het bijvoorbeeld vaker aangepast worden --> DB. Is het eenmalig --> config file. Moet het vaak geaccessed worden, en zo zijn er vast ngo wel een aantal punten.
grappig, heeft geen voor of nadelen terwijl je er zelf een paar noemt :P
overigens dat vaak aanpassen moet je wel zien of alleen een 'admin' het aanpast of dat elke bezoeker van een site het kan aanpassen, in dat geval denk ik dat een db handiger is, maar dat ligt aan de situatie.

En wat je makkelijker vind is geen argument, want als ik het handiger vind om met bijvoorbeeld een hexeditor het filesystem zelf te editen om die setting te veranderen omdat ik dat makkelijker vind dan notepad 8)7

Het grootste nadeel van een database is dat je altijd afhankelijk bent van een database server, als deze om wat voor reden dan ook niet te bereiken is heb je geen configmeuk, lijkt me niet handig ;) en overigens waar stop jij je user/pass van je database connectie? in een andere database :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Uiteraard sla je de DB login niet in je DB op, niet verwacht dat onze /14 gotters dat nog niet begrepen hadden :)

Kunnen we niet een wat exacter voorbeeld krijgen waar dit voor bedoeld is want nu kunnen we er eigenlijk allemaal niets over zeggen...
Pagina: 1