Minimaal reëel vermogen?? Wasda?

Pagina: 1
Acties:

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Ik heb onlangs een Onkyo TX-SV 535 gekocht. Nu ben ik de handleiding een beetje aan het doorpluizen en daar kom ik iets tegen wat ik nog nooit ben tegengekomen. Ik zal een stukje quoten uit de specs:
--------------
Stereo-weergave
Linker en rechter voorkanaal
80 watt per kanaal minimaal reëel vermogen bij 8 ohm, beide kanalen belast, van 20 Hz tot 20.000 Hz, met een totale harmonische vervorming van ten hoogste 0,08%
Continu uitgangsvermogen:
2 x 100 watt bij 8 ohm (DIN)
--------------
Ik begrijp nu dus niet wat dat minimale vermogen eigenlijk inhoudt. Is het een bepaalde vorm van vermogen testen ofzo, waarbij die 80 watt de uitkomst is? Het lijkt me sterk dat deze 80 watt er continu wordt uitgepompt. Ik ga er van uit dat die 100 watt gewoon het rms-vermogen is, dus dat hoef je verder niet uit te leggen. Als iemand me kan vertellen wat dat minimale vermogen inhoudt, dan zou ik erg happy zijn :+

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

80w haal je met beide kanalen aangedreven, 100w met slechts één kanaal aangedreven lijkt me :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Rick_S.
Dat lijkt me vrij sterk. Vooral omdat er 2x100 watt staat aangegeven.

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Reëel vermogen betekent het vermogen dat de versterker aan een weerstand (in dit geval 8 Ohm) kan leveren. Dit is het RMS vermogen. Die 100 W DIN is gemeten bij 10 % vervorming dacht ik, dus dat is niet echt interessant.

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Rick_S. schreef op 02 januari 2004 @ 19:16:
Dat lijkt me vrij sterk. Vooral omdat er 2x100 watt staat aangegeven.
Dus jij koopt ook de shampoo van de merken die beweren dat ze het beste zijn ? Jij gelooft ook dat die sportauto met 500pk echt 500pk op het asfalt zet bij elk toerental ? Makkelijke consument ben jij dan...

Ik zal het je nog sterker vertellen. De Sony STR DB495, die volgens de cijfers 5x80w zou hebben ofzo, heeft in stereo met beide kanalen 44w echt vermogen en in surround blijft er niet meer dan een schamele 8 watt van over. Bijna geen een versterker haalt zijn aangegeven vermogen met beide kanalen tegelijk spelende.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Én wat er ook nog bij staat... gemeten bij een belasting van 20 t/m 20.000Hz. Die 100W kan best wel gemeten zijn bij één frequentie, bijvoorbeeld 1kHz, maar dat geeft geen re"eel beeld van de werkelijke prestatie.

Maar maak je geen zorgen, pas een verdubbeling van het vermogen levert een toename van 3dB geluidssterkte op wat voor het menselijk gehoor waarneembaar is als een lichte verhoging van de "luidheid" van het geluid. Dus het verschil tussen 80 en 100W merk je echt niet.

• Rick_S.
Ik weet wel hoe vermogen werkt, hoor. Ik vond dat woord "minimaal" zo bijzonder. :)

Maar nu vallen de specs ineens wel op hun plaats. Ik geloof dat ik het ineens allemaal begin te begrijpen B) Bedankt!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 20:52
JT schreef op 02 januari 2004 @ 19:49:
[...]

Dus jij koopt ook de shampoo van de merken die beweren dat ze het beste zijn ? Jij gelooft ook dat die sportauto met 500pk echt 500pk op het asfalt zet bij elk toerental ? Makkelijke consument ben jij dan...
heeft een 500pk sportwagen dan geen 500 echt peekaa's? waarschijnlijk wel aan de krukas op een hoog toerental. dat daar 10-20% verlies afgaat van de rest van de aandrijflijn.. tja.
Ik zal het je nog sterker vertellen. De Sony STR DB495, die volgens de cijfers 5x80w zou hebben ofzo, heeft in stereo met beide kanalen 44w echt vermogen en in surround blijft er niet meer dan een schamele 8 watt van over. Bijna geen een versterker haalt zijn aangegeven vermogen met beide kanalen tegelijk spelende.
alsof jij echt 5x80watt muziekvermogen in je huiskamer wil hebben spelen.

Have a wheelie good weekend!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

FragDaddy schreef op 02 januari 2004 @ 20:34:
[...]

heeft een 500pk sportwagen dan geen 500 echt peekaa's? waarschijnlijk wel aan de krukas op een hoog toerental. dat daar 10-20% verlies afgaat van de rest van de aandrijflijn.. tja.

[...]

alsof jij echt 5x80watt muziekvermogen in je huiskamer wil hebben spelen.
Als je het rendement van sommige hedendaagse drivers ziet gaat dat nog krap worden :/ ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1