[Win2K]Printer share probleem

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een PC, maar daarop, op de LPT een switchbox voor de printers.
Maar als ik de printers deel, dan 'ziet' de andere PC, de printer niet.
De reden, dat er een switchbox tussen zit, en dan 2 PCs is omdat die andere PC, met de switchbox erop, vaak moet printen... De ene keer in kleur en de andere keer gewoon in zwart / wit. Nu is mijn vraag, of het door de switchbox komt, dat de andere PC die printer niet kan zien. En als dat wel kan, zou ik graag uiteraard willen weten, hoe ik het voor mekaar kan krijgen. PC1 kan wel op de printer printen en op beide PCs is 'Bestands en Printer deling' geïnstalleerd...

Om alles even kort samen te vatten:

Probleem:
Gedeelde printer (Brother MFC9880) is niet te benaderen door andere PC. Mogelijke oorzaak is de switchbox die er tussen hangt.

Schematje:
code:
1
2
3
PC1---Waar switchbox aanhangt en de printer op gedeelt is
    ||-router
PC2--
Op beide PCs staat Windows 2000 als OS.
Bestands en Printerdeling werkt, nadat ik de DHCP op de router uit had gezet. Router is trouwens een Edimax Router, weet alleen het type van de router niet uit me hoofd (sorry folks)

Wat heb ik al gedaan:
Gezocht...
Bij Google... En uiteraard ook hier
Ik heb gezocht op:
[google=network+switchbox+printing]
[google=network+switchbox+printing+share]

[search=network+switchbox+printing]
[search=network+switchbox+printing+share]

Wat ik zoek:
Uitleg, waarom de andere PC de gedeelde printer niet kan vinden. Of een manier, waarop ik de gedeelde printer wel kan zien. De PCs kunnen elkaar wel pingen, dus er is verbinding.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2004 14:27 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
* CH4OS schopt...
Ik ben nog steeds ten einde raad, en weet zelf eigenlijk geen oplossing meer.
Ja een printserver zou een oplossing zijn, maar dat zie ik nu meer als een workaround...
Of moeten er echt zoveel voordelen zitten aan een printserver? :? Ik heb namelijk even gekeken in de pricewatch, en schrik eigenlijk wel een beetje, van de prijzen, die je dan voorgeschoteld krijgt. Kan namelijk het beste dan gelijk een meerports printserver nemen, aangezien er binnenkort een (nieuwe) kleurenprinter bij komt.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 17:23

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als je schrikt van de prijs van een printserver, is dat een PCI-LPT kaartje geen oplossing voor je?

Die dingen zijn tegenwoordig bijna te geef.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm, ookal is de printer fysiek niet aangesloten op het systeem (ie. je hebt de andere printer geselecteerd op de switchbox) dan nog zou je de printer geshared moeten zien, welliswaar offline. Alles wat je dan wilt printen komt gewoon in de spool van die printer te staan enzo.

Ga eerst eens na of file and printer sharing goed werkt, dus kun je mappen delen in een netwerk. Welk OS hebben de clients, zitten ze in hetzelfde subnet (gok van wel, router zal wel DHCP server zijn), zitten ze in dezelfde werkgroep, kun je bij \\naam\ of anders \\ip\ en zie je dan de shares en de printers?

Als je echt van die switchbox af wilt kun je beter een extra printpoortje op de PC hangen, hoeft niet zoveel te kosten. Misschien een oud ISA kaartje als dat nog op de PC kan.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Coach4All schreef op 03 januari 2004 @ 21:52:
Als je schrikt van de prijs van een printserver, is dat een PCI-LPT kaartje geen oplossing voor je?

Zou op zich geen slecht idee zijn, ware het niet, dat het geen probleem van mij is. Ik heb daar zelf geen problemen mee, weet alleen niet, of degene voor wie ik het moet doen het wel zo'n goede oplossing vind.
blackd schreef op 03 januari 2004 @ 21:54:
Uhm, ookal is de printer fysiek niet aangesloten op het systeem (ie. je hebt de andere printer geselecteerd op de switchbox) dan nog zou je de printer geshared moeten zien, welliswaar offline. Alles wat je dan wilt printen komt gewoon in de spool van die printer te staan enzo.
PC1 kan wel printen, op de printer, dus dat is het probleem niet... Punt is meer, dat PC2 de printer gewoon niet kan 'zien'...
Ga eerst eens na of file and printer sharing goed werkt, dus kun je mappen delen in een netwerk. Welk OS hebben de clients, zitten ze in hetzelfde subnet (gok van wel, router zal wel DHCP server zijn), zitten ze in dezelfde werkgroep, kun je bij \\naam\ of anders \\ip\ en zie je dan de shares en de printers?
OS is Windows 2000 (Had ik aangegeven, in topic-titel, zal dat wel even in de topic-start ook zetten.) Mappen delen werkt. Bestands en printer deling is ook (goed) geïnstalleerd. En de DHCP had ik uit moeten zetten op de router, omdat anders bestands en printerdeling niet goed functioneerde. Kon namelijk wel op de PC komen, als ik hem op IP (\\ip)pakte, maar niet op PCnaam (\\naam).
Als je echt van die switchbox af wilt kun je beter een extra printpoortje op de PC hangen, hoeft niet zoveel te kosten. Misschien een oud ISA kaartje als dat nog op de PC kan.
Hmmm... Maar werkt dan een 2e printer nog, als ik die er dan later nog er op aan zou sluiten? Of kan ik dan beter een meerpoorts printserver nemen? Of is een printserver zowiezo geen goed idee?

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 03-01-2004 22:15 ]

• blackd
  • Niet online
Wat gebeurt er overigens als je de switchbox er tussen uit haalt, en dan een van beide printers direct op de printerpoort aansluit, en deze deelt?
dan op de andere PC naar \\pcmetprinter\naamprinter en kijken of dat wel werkt.
ThePerfectCell schreef op 03 januari 2004 @ 22:10:
OS is Windows 2000 (Had ik aangegeven, in topic-titel, zal dat wel even in de topic-start ook zetten.
Sorry had ik even over het hoofd gezien :)
Hmmm... Maar werkt dan een 2e printer nog, als ik die er dan later nog er op aan zou sluiten? Of kan ik dan beter een meerpoorts printserver nemen? Of is een printserver zowiezo geen goed idee?
Het idee, zoals ook voorgesteld door Coach4All, is om 2 printer poorten in 1 pc te hebben, waar een PC normaal maar 1 printerpoort heeft. Daardoor kun je desgewenst op beide printers tegelijk printen, en zit er dus geen switchbox meer tussen, en kan dat dus ook geen problemen meer geven.

Waarschijnlijk is dit een goedkopere oplossing dan een 2poorts printserver. Voordeel met een printserver is natuurlijk dat de pc waar nu de printers aan zitten, niet altijd aan hoeft te staan tijdens het printen.

[ Voor 7% gewijzigd door blackd op 03-01-2004 22:15 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
blackd schreef op 03 januari 2004 @ 22:14:
Wat gebeurt er overigens als je de switchbox er tussen uit haalt, en dan een van beide printers direct op de printerpoort aansluit, en deze deelt?
dan op de andere PC naar \\pcmetprinter\naamprinter en kijken of dat wel werkt.
Dan word ook ineens de hele PC niet meer 'gezien' door PC2
Sorry had ik even over het hoofd gezien :)
Kan gebeuren... Had het eigenlijk ook in de start moeten zetten vind ik... Dan had dit dus ook voorkomen geweest ;)
Het idee, zoals ook voorgesteld door Coach4All, is om 2 printer poorten in 1 pc te hebben, waar een PC normaal maar 1 printerpoort heeft. Daardoor kun je desgewenst op beide printers tegelijk printen, en zit er dus geen switchbox meer tussen, en kan dat dus ook geen problemen meer geven.
Maar dan moet dus elke keer PC1 aanstaan, als PC2 wil printen. Niet dat dit een probleem is, maar min of meer lastig is dit wel, zeker als de gebruikers waar ik het voor op moet lossen, het (denk ik) liever simpel hebben. Maar wel mooi, dat dit ook gewoon kan werken. Had ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan...
Waarschijnlijk is dit een goedkopere oplossing dan een 2poorts printserver. Voordeel met een printserver is natuurlijk dat de pc waar nu de printers aan zitten, niet altijd aan hoeft te staan tijdens het printen.
Denk dat dit dan het beste is, aangezien ik denk, dat de gebruikers het liever makkelijk willen hebben...

• blackd
  • Niet online
De meest 'transparante' oplossing (dus gewoon vanaf beide PC's kunnen printen zonder gezeur dat een andere PC aan moet staan) is zeker een printserver. Let er dan wel even op dat bepaalde all-in-one printers wellicht een specifieke printserver nodig hebben om van alle functies gebruik te kunnen maken. Bovendien moet je dan een netwerkinstallatie van de bijbehorende software doen, bijvoorbeeld bij HP OfficeJets.

Over welke printers gaat het?

Overigens vind ik:
Dan word ook ineens de hele PC niet meer 'gezien' door PC2
wel heel erg vreemd..

Je zou dat nog wat kunnen uitpluizen door nbtstat -A ip_adres_pc1 en nbtstat -A ip_adres_pc2 te kunnen doen, kijken of daar fouten in staan.

[ Voor 24% gewijzigd door blackd op 03-01-2004 22:25 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
blackd schreef op 03 januari 2004 @ 22:22:
De meest 'transparante' oplossing (dus gewoon vanaf beide PC's kunnen printen zonder gezeur dat een andere PC aan moet staan) is zeker een printserver. Let er dan wel even op dat bepaalde all-in-one printers wellicht een specifieke printserver nodig hebben om van alle functies gebruik te kunnen maken. Bovendien moet je dan een netwerkinstallatie van de bijbehorende software doen, bijvoorbeeld bij HP OfficeJets.

Over welke printers gaat het?
Het gaat om een Brother (volgens mij all-in-one) Tenminste... Hij heeft een fax en scanner ingebouwd... Weet niet of het gelijk een All-in-one is dan... Type weet ik eigenlijk niet. En een tweede printer moet nog komen (Dus dan zou die printserver alvast ter voorbereiding zijn. Word trouwens een kleurenprinter)

• blackd
  • Niet online
Misschien dat op de site van Brother de mogelijkheden van een printserver staan. Moet je alleen wel even het typenummer te weten komen, maar dat zal geen probleem zijn.
Ik heb ergens een HP OfficeJet G85 staan, deze heeft een specifieke printserver nodig.
Met all-in-one bedoel ik inderdaad een printer + scanner + fax ( + kopieermachine).

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
blackd schreef op 03 januari 2004 @ 22:33:
Misschien dat op de site van Brother de mogelijkheden van een printserver staan. Moet je alleen wel even het typenummer te weten komen, maar dat zal geen probleem zijn.
Ik heb ergens een HP OfficeJet G85 staan, deze heeft een specifieke printserver nodig.
Met all-in-one bedoel ik inderdaad een printer + scanner + fax ( + kopieermachine).
Oke dan is het een all-in-one... Moet ik alleen nog even achter het type van de printer zien te komen... Maar daar is al een mailtje voor onderweg ;)
Maar bedankt voor je hulp, ik weet voorlopig voldoende :) Mocht dat niet zo zijn post ik hier wel weer... ;)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik weet eindelijk, wat voor All-in-One printer het is, het betreft een Brother MFC 9880. Deze heeft, zoals gezegd door blackd een speciale printserver nodig. Maar nu vraag ik me af, of de Edimax PS-3103P gewoon volledig gebruik kan maken, van de Brother MFC9880 functies...
In de Network FAQ van die printer word trouwens gewezen naar de NC-8100h printserver. Alleen schrok ik wel een beetje van de prijs, die aardig hoog is, volgens 'onze' PriceWatch. Of de Edimax zou gewoon overweg moeten kunnen, met de functies van die Brother MFC9880. ;) Maar dat kan ik dus nergens vinden. :( Niet op de site van Edimax... En ook in de PDF niet :(

Ik denk dat ik dan maar voor de oplossing van Coach4All ga:
Coach4All schreef op 03 januari 2004 @ 21:52:

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2004 14:34 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ThePerfectCell schreef op 03 januari 2004 @ 22:10:
. Bestands en printer deling is ook (goed) geïnstalleerd.
Dat denk ik dus niet.
want:
de DHCP had ik uit moeten zetten op de router, omdat anders bestands en printerdeling niet goed functioneerde. Kon namelijk wel op de PC komen, als ik hem op IP (\\ip)pakte, maar niet op PCnaam (\\naam).
Een printserver oid lost je probleem dan ook niet op hoor.
Fix eerst je file en printersharing naamresolutie-probleem, lijkt me verstandiger.
En daar heeft je router wel of geen DHCP geen fsck mee te maken als het een beetje normale router is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
BackSlash32 schreef op 04 januari 2004 @ 14:41:
[...]
Dat denk ik dus niet.
want:

[...]

Een printserver oid lost je probleem dan ook niet op hoor.
Fix eerst je file en printersharing naamresolutie-probleem, lijkt me verstandiger.
En daar heeft je router wel of geen DHCP geen fsck mee te maken als het een beetje normale router is.
Maar de 2 PCs zijn net nieuw geïnstalleerd geweest met Windows 2000. En als ik naar de PC ga op IP doet ie het wel... En op PCnaam niet... Vind ik wel een beetje raar... Of zal ik dan een keer Bestands en Printer delen opnieuw moeten installeren? :?

Maar een printserver zorgt er toch voor, dat je hem in het netwerk ziet... Dus niet dat je eerst naar een PC moet alvorens je de printer kan zien? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2004 15:26 ]

Pagina: 1