Toon posts:

[Discussie]Verschil Idle - Stressed verband met Koelpasta?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search al gebruikt, maar er kwam niks nuttigs uit.
Mijn beredening is als volgt:
Je temperatuur is X graden Idle, en Y graden Stressed.
Als je betere koelpasta/de juiste hoeveelheid gebruit zal uiteraard temp X en temp Y dalen.
Maar het verschil tussen X en Y zal dus ook dalen, aangezien de processor zijn warmte beter kwijt kan.
Dus zal het verschil van de temp Y GROTER zijn dan het verschil van de temp X.

Als deze beredenering klopt (het is maar een beredering, ik wil weten hoe het zit) dan is het verschil Idle - stressed een goede methode om de kwaliteit van je koelpasta te bepalen, en pf je de juiste hoeveelheid hebt gebruikt.

Ik heb natuurlijk wel even meegerekend dat het koelerblok gelijk blijft, en alle andere omstandigheden ook.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58

Epsilon

nee
zo ligt het niet

je hebt een vast verschil tussen cpu en blok (niet geheel, maar het is HEEL stabiel, voor mensen die het niet geloven, moeten maar es even de formules om koelplaten te berekenen erbij pakken) dat kun je zien bij idle (casetemp-cpu temp)

Hoeveel de temp stressed omhoog gaat, ligt aan de koeler (K/W). daarom is het ook niet nuttig om idle temps te posten.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat het verschil tussen X en Y hetzelfde zal blijven aangezien de afgevoerde warmte gelijk blijft.. Als een processor opeens 20 watt meer gaat produceren b.v zal het met goede en met slechte koelpasta allebij wel afgevoerd worden.. Alleen de begin temp is lager dus de eind temp zal ook lager zijn.. Als je b.v een processor hebt die in de slechte koelpasta situatie 50 graden is idle en 60 graden stressed dan zal dat met goede pasta misschien 40 graden idle en 50 graden stressed zijn...

Al is het effect wat jij beschrijft aanwezig dan zal denk ik de tempratuur verschil zo klein zijn dat dat niet te meten zal zijn met een normale uitlezing via het moederbord...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat verklaard dan het grote verschil in Idle en Stressed bij mijn Aero 7+ met slechte std pasta en het kleine verschil bij mensen die Arctic silver gebruiken?

Verwijderd

Bij slechte warmte overdracht blijft de hitte bij de CPU hangen.
Bij een goede warmte overdracht wordt de warmte door het koelblok aan de omgeving afgestraald.

Bij slechte airflow blijft de hitte bij de CPU hangen.
Bij een goede airflow wordt de warmte door de airflow naar buiten de kast afgevoerd.

Echter:
Mensen die Artic silver gebruiken zijn meestal ook de mensen die extra geld spenderen aan de rest van hun koeling/airflow/optimalisatie etc. De mensen die een boxed CPU erin knallen zal het veelal aan hun kont roesten zolang het maar werkt.

Kortom:
Alleen de constatering dat iemand Artic Silver gebruikt zegt niets qua temperatuurvergelijking als niet EXACT dezelfde opstelling wordt vergeleken. Anders houdt je geen rekening met de honderden andere factoren die ook een rol spelen bij CPU/kast temperatuur.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 18:22 ]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:24
Ik weet niet wat jij onder groot verschil begrijpt (en wat de algemene begrip hiervan is) maar bij mij is het idle-stressed verschil 6-7 graden Celsius met std pasta van zalman.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:20:
Kortom:
Alleen de constatering dat iemand Artic Silver gebruikt zegt niets qua temperatuurvergelijking als niet EXACT dezelfde opstelling wordt vergeleken. Anders houdt je geen rekening met de honderden andere factoren die ook een rol spelen bij CPU/kast temperatuur.
Ik zeg ook: ALs ALLE andere factoren gelijk blijven.

Ik heb zelf redelijke airflow (temp van me processor daalt met 2 graden als ik de kast dichtdoe)
en AL me kabels netjes weggewerkt.

me systeem wordt niet zo warm (24 Idle, 34 max @ prime95) en me XP+ Idle 39 (44 met verwarming aan) en Stressed @ prime95 55 (59 met verwarming aan)

met std coolermaster pasta op me Aero 7+, dikte laag verre van optimaal (weinig ervaring mee ;)

Nu wil ik dus alle factoren gelijk laten, alleen samen met een maat van me arctic silver 5 ertussen stoppen, de juiste hoeveelheid...

Zou het verschil Idle en Stressed dan niet kleiner worden?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:58

Epsilon

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:20:
Bij slechte warmte overdracht blijft de hitte bij de CPU hangen.
Bij een goede warmte overdracht wordt de warmte door het koelblok aan de omgeving afgestraald.
Niet geheel waar. Als de warmte bij de CPU zou blijven hangen, wordt de CPU steeds warmer. Niet het geval dus. Er is een vaste waarde tussen de core zelf en het koelblok (welk blok dan ook).
Pagina: 1