Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] magneet 'sleutel'

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008

• foske
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11 20:38
Ello,

Voor een werkstuk van school moet ik wat typen over facilitycards. Nu gebruiken ze bij een bedrijf voor urenregistratie (ik denk een magneet) die ze langs een sensor moeten bewegen en het apparaat herkent dan de magneet (iedere magneet zend dus een ander soort golf uit) en dat kan herkent worden, en daaraan zit dan het werknemernummer. Ik zoek nu al een tijdje op internet, (howstuffworks.com, google. etc) maar ik heb nog nix kunnen vinden over deze manier van registeren..

Hebben jullie nog wat tips van sites waar het op zou kunnen staan?

Gaat mij dus vooral om de (technische) werking, en of mijn verhaaltje met die magneet klopt..

Bedankt

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:22

Super_ik

haklust!

naja, magneet, meestal zit er een spoeltje in de sleutelhanger, die t veld verstoord dat de zender bij de deur uitzend, verstoord, een ontvanger bij de deur met deze afwijking enzo en weet daarom welke sleutelhanger het is.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Zie http://www.ibutton.com/

De kaarten die jij bedoelt werken iets anders. Bij de b.v. deur die met die pas open gaat zit een zender/ontvanger module. Deze zend een code uit met een klein vermogen. Dat vermogen is genoeg voor die kaart om te kunnen communiceren met de ontvanger. Op die manier heb je geen batterijen, etc nodig.
Het systeem is best leuk want ze kunnen de kaarten zelf ook deactiveren (er zit dus een micoprocessor of iets dergelijks in). Wanneer je dan ergens bij een deur in de buurt komt en de kaart communicatie krijgt zal de kaart meteen geblokkeerd worden en kun je er niks meer mee.
Je kunt ook mensen toegang geven tot een bepaald aantal ruimtes afhankelijk van de instellingen. Ook kun je er automatisch een urenregistratie aan hangen (je moet meestal toch door een deur als je het bedrijf op komt).

En de verderrest moet je zelf maar eens rond kijken want GOT is niet echt bedoeld voor huiswerkvragen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 17:15 ]

• foske
Nee zo werkt dat toch bij winkelbeveiliging, Maar dit apparaat bestaat uit 1 ding, (dus niet een zender aan de ene kant, en ontvanger aan de overkant)

Ik heb het ook wel eens gezien bij een deur bij een flat, de deur naar de gemeenschappelijke parkeerplaats, heeft ook een kastje, daar moet je een sticky langshouden, en dan gaat de deur open, ik weet alleen niet of deze 'stick' ook uniek is. Maar het gaat dus om dit soort techniek

edit:
ow er is een andere reactie :)

[ Voor 6% gewijzigd door foske op 02-01-2004 17:14 ]

Verwijderd

Zender en ontvanger zitten in één kastje ingebouwd. Je kunt aan het systeem zelf niet zien of er alleen een zender of een conbinatie van zender en ontvanger in zit.

• foske
Jup. volgens mij is dit wat ik zocht, bedankt

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
In de horeca gebruiken we vaak iButtons. Je ziet wel eens zo'n rond lezertje op de kassa zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.ibutton.com/products/images/genericibutton.jpg
Dit zijn dingetjes in de vorm van knoopcellen die in een keyring fob geplaatst worden. MaximIC / Dallas semiconductor maakt deze dingen. Het heeft net zoals een knoopcel 2 contactvlakken [boven en rand] die contact maken met de lezer. Als er contact wordt gemaakt wordt meteen het unieke serienummer van de ibutton uitgelezen, dat kan dan weer worden opgeslagen samen met de tijd en datum, of het kan gecontroleerd worden om een deur te openen bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.ibutton.com/ibuttons/images/9092L.jpg
Dit is dan zo'n lezer. 1 contact in het midden en de ring zorgen voor de communicatie, volgens het 1-wire protocol. Deze lezer kan men bijvoorbeeld in een deurstijl bouwen waarmee een elektrische deuropener bediend kan worden.

Hoop dat je er iets mee kunt :)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Damn you NoBrain :(

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Zoek anders ook eens op "transponder". Dit staat voor TRANSmitter-resPONDER.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en proximity cards werken voor zover ik weet met een resonantiespoel; de zender (aan de deur) stuurt dus continu een puls uit, de spoel (in het pasje gegoten) gaat hiermee resoneren en stuurt een variatie op de uitgezonden puls uit, de zender ontvangt dit weer, en ziet aan de hand van de 'verandering' van het signaal welk kaartje het is en of ie er inmag.

Of heb ik het fout? Zoiets is het iig op telecity :P

Verwijderd

Ik meende in eerste instantie dat die Ibutton dingetjes draadloos konden communiceren (dat je die gewoon in je broekzak kon laten zitten zonder hem eruit te hoeven halen). Dat blijkt niet te zijn want je moet hem ergens tegenaan houden...

Weet iemand een systeem dat wel draadloos is zoals ik hierboven al ergens beschreven heb?

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12
"RFiD"

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• timstegeman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-11 19:29
Bij ons op het werk zit nog een oude installatie van PAC International. Die werkt met sleutelhangers. Waarschijnlijk bedoel je zoiets.

http://www.pac.co.uk/

Verwijderd

Voor een werkstuk van school
Het meeste leer je als je zelf op zoek gaat. Voor huiswerkopdrachten is het forum in ieder geval niet bedoelt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.