Data corruptie @ Raid 5

Pagina: 1
Acties:

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Ik heb een Promise Supertrak SX6000 Controller met daaraan 4 * 80GB schijven in Raid5 in 1 array met 1 partitie [NTFS].
Windows staat op een aparte schijf [die aan een ATA133 controller @ mobo hangt]

Nou was ik vandaag bezig op me PC, was wat dingen aan het downloaden, uitpakken, verplaatsen etc.
Ineens hing explorer en kreeg ik "delayed write failed" foutmeldingen. Kortom, me Raid array was plots dood :/
Ik de computer opnieuw opgestart en en de array stond op rebuilding in de promise bios. Windows scandisk overgeslagen en verder opgestart.

Ik merkte dat er een boel data corrupt was, wat op zich logisch is omdat de array ineens uitviel. Maar het vreemde is, dat bijna alle data corrupt is geraakt, en niet alleen de data die op dat moment open stond.

Alle files staan nog wel gewoon op de HD en de filenames/mappen kloppen nog wel gewoon. Sommige files zijn nog wel goed, maar een heleboel files zijn dus corrupt. Dit is met name goed te merken bij MP³'s , die slaan over, hebben vreemde klikken en hickups. Wat ook vreemd is is dat er data corrupt is die ik al maanden niet geopend heb [backups etc] en dat er data is die niet corrupt is die ik op de tijd van de crash nog geopend had.

Ik heb het gevoel dat "alleen de file-index" oid stuk is en de data zelf nog goed is [want daar is al het goed is niks aan veranderd].

Is er een manier om mijn data weer recht te krijgen, ik heb 0,0 vertrouwen in scandisk [die heeft al meerdere malen heel veel data verkloot]?

edit:

System specs:
Asus A7V-266E mobo [nieuwste 4-in-1 drivers geinstalleerd]
2 * 256MB DDR PC2100
XP1900+
Promise Supertrak SX6000 [standaard drivers en nieuwste drivers geven dezelfde problemen]
4 * 80GB Maxtor 7200RPM schijven [de schijven zelf zijn nog goed, geen errors gevonden]

[ Voor 11% gewijzigd door StarLite op 02-01-2004 16:43 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zegt zelf een NTFS partitie op de RAID array hebben. Scandisk zal weinig zin hebben :+ Deze werkt alleen met FAT32 partities (de partitie waar Windows op staat misschien?). Doe eens een chkdsk x: /f waar x: staat voor de schijfletter van de array-partitie :)

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
BalusC schreef op 02 januari 2004 @ 16:44:
Je zegt zelf een NTFS partitie op de RAID array hebben. Scandisk zal weinig zin hebben :+ Deze werkt alleen met FAT32 partities (de partitie waar Windows op staat misschien?). Doe eens een chkdsk x: /f waar x: staat voor de schijfletter van de array-partitie :)
Ik bedoelde idd chkdsk [die standaard "windows will no check your harddisk for errors" versie]
Ik ga het eens proberen, maar ben wel huiverig. Meestal maakt die chkdsk meer stuk dan goed :)

edit:

chkdsk heeft niks geholpen :( :( :(

Google vind ook geen programma's om corrupte data te fixen, het enige wat ik krijg zijn data-recovery programma's :/

Ben nu bezig met de "Partition Test / File System test" van Easy Recovery Pro, hopenlijk kan die wat repareren..

[ Voor 43% gewijzigd door StarLite op 02-01-2004 17:17 ]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb precies hetzelfde gehad met die k*t controller, had er toen 6*80gb aangehangen, ik al me losse data op dat ding gezet, een weekje laten draaien. Boot ik dat ding een keer zeg, nooit meer opkomen, hij piept een keer en voor de rest deed ie niets meer. Heb toen de complete raid set in een andere pc gehangen om de data te redden maar die was grotendeels overleden,

wat ik toen gedaan heb is, data erzoveel mogelijk af gehaald, en de array opnieuw aangemaakt, dat ging ook nog goed, maar dingen zoals formateren bleven gewoon hangen....

dank u promise voor u geweldige goedkope raid5 oplossingen _/-\o_ 8)7 :r :r

heb nu een 3ware en daar ben ik zeeeeeer blij mee :D
stukkie betrouwbaarder :)

Verwijderd

kan een van je schijven niet brak zijn omdat hij je array gaat rebuilden?
dat heb ik ook gehad mat de zefde controller.
dan moet je in je bios van je controller even kijken welke schijf hij aan het rebuilden is, die is waar schijnlijk niet helemaal zuiver.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
richardkraal schreef op 03 januari 2004 @ 12:35:
wat ik toen gedaan heb is, data erzoveel mogelijk af gehaald, en de array opnieuw aangemaakt, dat ging ook nog goed, maar dingen zoals formateren bleven gewoon hangen....
Heb ik ook gehad, formatteren kan alleen met de .31 drivers, terwijl je voor performance bij de .39 drivers moet zijn [weet niet exact hoe het zit met de nieuwe .41B drivers, maar die helpen niks in mijn probleem :(]
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:26:
kan een van je schijven niet brak zijn omdat hij je array gaat rebuilden?
dat heb ik ook gehad mat de zefde controller.
dan moet je in je bios van je controller even kijken welke schijf hij aan het rebuilden is, die is waar schijnlijk niet helemaal zuiver.
Hij is op het moment niks aan het rebuilden. Ik zal er idd eens een nieuwe synchronize overheen gooien.

[ Voor 33% gewijzigd door StarLite op 03-01-2004 15:03 ]

\o/

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Nou ik weet niet WAT ik gedaan heb, maar na een aantal reboots startte ineens Steam goed op [die staat ook op de raid array] terwijl die normaal altijd crashte.
Ik dus direct allerlei files testen en wat blijkt...
Het meeste doet het weer!!!! 8) 8) 8) 8)
Een aantal MP³s zijn nog corrupt, maar die rip ik wel weer opnieuw :P

het enige wat er gebeurde voordat het weer werkte was dat ik in de Promise Array Management software "synchronize koos" en dat een half uurtje later de hele array offline ging. Na een reboot deed het meeste het ineens weer. :?

Kut.. op het moment dat ik dit typ flikkert de hele array er WEER uit :( :( :( :(
Tis dus nog niet opgelost :'( :'( :'(

[ Voor 4% gewijzigd door StarLite op 03-01-2004 16:09 ]

\o/

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
dit hele verhaal is dus mijn grootste angst. Ik heb 4x 60 GB die ik graag wil backuppen maar dan moet ik het in raid gaan gooien (tape is geen optie en extra schijven kopen ook niet ivm budget)

ik hoor al veel van dit soort klachten over die promise sx6000...klachten waar je niet vrolijk van wordt. Ok onze data is over het algemeen niet zo belangrijk...wat drivers en mp3tjes en programma's maar tis wel een hele grote verzameling die ik in de jarewn heb opgebouwd....wil ik toch graag niet kwijt.

je kan proberen om de raid array op te bouwen d.m.v. de brakke schijf te vervangen. of zelfs de hele array te hangen in een andere pc....maar zoals eerder al werd gezegd hoeft ook dat niet altoijd goed te gaan.

is dit niet raar dat raid 5 niet net zo betrouwbaar is als die ze in bedrijven gebruiken...daar lijkt het me toch niet echt relaxt om plots een raid 5 array te missen met data...ok daar hebben ze vaak wel weer tapes tegenover staan maar goed.

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
Na een reboot was de data alweer corrupt :(
heb nu de nieuwste firmware erin geflasht, maar ben bang dat het niet gaat helpen. Het enige wat nieuw is is wat support voor nieuwe chipsets...

In princiepe is raid5 wel betrouwbaar, alleen zijn de drivers/firmware van de sx6000 gewoon extrem brak IMHO.
Met bepaalde driver versies kun je bijv niet eens een partitie op de array formatteren, maar moet je oudere drivers gebruiken. Alleen de performance op de oude drivers is weer enorm brak.
Ook denk de kaart soms dat een HD helemaal dood is [ook na meerdere reboots] en zegt hij dat de schijf niet meer bestaat in de array, maar als je kijkt bij vrije schijven, staat die schijf er gewoon tussen.
Dat soort dingen horen gewoon NIET te gebeuren bij zo'n dure kaart IMO.

[ Voor 61% gewijzigd door StarLite op 03-01-2004 17:15 ]

\o/

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mikevanrooijen schreef op 03 januari 2004 @ 16:11:
dit hele verhaal is dus mijn grootste angst. Ik heb 4x 60 GB die ik graag wil backuppen maar dan moet ik het in raid gaan gooien (tape is geen optie en extra schijven kopen ook niet ivm budget)

ik hoor al veel van dit soort klachten over die promise sx6000...klachten waar je niet vrolijk van wordt. Ok onze data is over het algemeen niet zo belangrijk...wat drivers en mp3tjes en programma's maar tis wel een hele grote verzameling die ik in de jarewn heb opgebouwd....wil ik toch graag niet kwijt.

je kan proberen om de raid array op te bouwen d.m.v. de brakke schijf te vervangen. of zelfs de hele array te hangen in een andere pc....maar zoals eerder al werd gezegd hoeft ook dat niet altoijd goed te gaan.

is dit niet raar dat raid 5 niet net zo betrouwbaar is als die ze in bedrijven gebruiken...daar lijkt het me toch niet echt relaxt om plots een raid 5 array te missen met data...ok daar hebben ze vaak wel weer tapes tegenover staan maar goed.
Ik denk dat algemeen gezien ide raid 5 nog steeds niet op kan tegen scsi, vooral in het bedrijfsleven.

Heb je wel eens gedacht aan software raid? software raid 5 kan namenlijk ook, en dat wordt ook door grote bedrijven gebruikt, bijvoorbeeld veritas maakt software hiervoor, een soort "lite" versie zit hiervan in windows.

Ik draai zelf een aantal scsi schijven in software raid 0 in 2000 en xp, en ik heb er nog NOOIT NEVER EVER problemen mee gehad, ik ervaar de software raid van NT als erg stabiel, en er zijn er wel meer die dit ook vinden hier.

software raid 5 is wel minder snel dan hardware maar als je het alleen maar om redundancy gaat, filestorage, met zo min mogenlijk verlies van MB's dan lijkt me dat prima.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 03-01-2004 17:59 ]

specs

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
En na chkdsk ziet windows mijn hele partitie niet meer, zelfs de naam van de partitite kent ie niet meer.
Getdataback ziet wel de gegevens, maar als ik ze restore is alle data gewoon corrupt :'(

\o/

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:44

ThaHandy

Discovery Channel

meschien niet een gare dimmetje? (@ kaart)
ik gebruik ook de sx6000 en dat werkt gewoon :)

[ Voor 6% gewijzigd door ThaHandy op 03-01-2004 22:08 ]

• StarLite

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Topicstarter
ThaHandy schreef op 03 januari 2004 @ 22:07:
meschien niet een gare dimmetje? (@ kaart)
ik gebruik ook de sx6000 en dat werkt gewoon :)
Dat zou de data-corruptie kunnen verklaren, maar dat zou niet verklaren waarom de hele array op willekeurige momenten domweg uitvalt?
Als in : Bepaalde harde schijven [ook steeds verschillend] worden domweg niet meer herkend in de array. Ze worden wel herkend als losse schijf en alles werkt ook weer goed als ik de array verwijder en opnieuw aanmaak [uiteraard Initialize array UITzetten ;) ]

Maar windows ziet de partitie zelf wel. Hij weet alleen niet wel Filesystem de partitie heeft, dus ik kan nu helemaal niet meer bij mij data :( :( :( [Dank u o geweldige ms chkdsk :r ]
Weet iemand een manier om mijn FS te kunnen repareren?

[ Voor 18% gewijzigd door StarLite op 03-01-2004 22:36 ]

\o/

Pagina: 1