southbridge heeft de geest gegeven

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 23:36
Hallo

M'n pc was al een tijdje gaar aan het doen, in de vorm van softwarematige problemen ed dus ik d8 het zal wel weer eens tijd zijn voor een format. Ik m'n pc geformat, wil ik WinXP opnieuw gaan installen, begint het al.

Eerst wil die tijdens het kopieeren van installatiebestanden sommige bestanden niet kopieeren, na een paar keer op "opnieuw" geklikt te hebben gaat hij dan verder. Later krijg ik een aantal keer een fout waar ik wel een image van heb, maar op 1600*1200 zal ik hier maar niet aandoen, de fout dus ff in het kort:

"Windows is afgesloten om schade te voorkomen" blabla "Het ACPI-BIOS in dit systeem komt niet overeen met de ACPI-specificatie" enz...

Ik wat rondvragen @ msn, komt een maat van me dat hij het ook al eens bij een maat van hem had, bij hem was toen de SouthBridge gewoon gaar, die had een kapotte gate, en heeft toen een nieuw mobo gekregen aangezien die 2 dagen oud was. Mijn mobo is iets meer dan een jaar oud, maar hij heeft (volgens hem) exact dezelfde kuren, problemen errors alles.

Zo krijg ik bv regelmatig bij het installen van programma's dat hij aangeeft "Heeft een vereist bestand niet kunnen kopieeren". Dit is oa bij het installen van DirectX 9, en tijdens het installen van m'n geluid (wat zover ik weet ook op de southbridge zit?) dan flipt m'n pc echt helemaal.

Uiteindelijk is het zoals je leest wel gelukt om WinXP te installen, maar dan zijn er genoeg problemen. toen ik een digicam op m'n usb poort aansloot kwamen foto's maar half of brak door, met vervaagde stukken en delen die gewoon missen, of net alsof je een negatief van die foto ziet (nee..die foto's zijn niet zo gemaakt ;)).

Ook als ik nu m'n pc opstart moet ie regelmatig 2 of 3 keer opnieuw booten. Vlak nadat de system summary voorbij is begint ie weer overnieuw. Ik heb niets ge-overclocked, behalve m'n videokaart, maar dat pas sinds vanmorgen, terwijl de kuren er al een paar dagen zijn.

wat specs:

SiS southbridge 651
P4 @ 2,5ghz
512 DDR
Gigabyte Mobo

Ik wil vanavond aan de gang gaan met een multimeter, maar ik heb hier weinig ervaring mee.

Ik weet dus niet zeker of het m'n southbridge is, maar ik ga er wel van uit. Is het op te lossen? Ik snap er helemaal niks meer van

[ Voor 3% gewijzigd door Niles op 02-01-2004 16:28 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post eens wat meer specs .. Bijvoorbeeld ook die van je voeding, de exacte mobo type en de videokaart :) Voor het troubleshooten verwijs ik je door naar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zo te horen is je mobo gaar. Of het nou de southbridge is of een ander component, dat is moeilijk te zeggen (controleer eens de eclo's, staat er geen bol?), maar hoe dan ook vrees ik dat je je bordje kan gaan begraven.

• Niles
oke, wat meer specs:

Mobo: Gigabyte GA-8SIML (rev. 1.0)
gpu: Sapphire Radeon 9600XT 128mb (op AGP4x) overclocked tot 540mhz core clock en 342mhz memory clock
Voeding: FSP Group Inc. (zegt mij niks), 250 watt ATX voeding

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 10:17

Super_ik

haklust!

dude :? je denkt dat je mobo gaar is, dus ga je je vid-kaart maar overklokken :? sommige mensen 8)7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:12
Is 250W voor zo'n systeem niet wat aan de lage kant?
Het is ook al niet echt een bekend merk (volgens mij dan). (Niet dat dat per definitie uit zou moeten maken...)
Wat hangt er nog meer aan die voeding & probeer eens met CPU/MEM/VGA only te booten.

[ Voor 23% gewijzigd door Thralas op 02-01-2004 16:54 ]

Verwijderd

als je kunt zou ik eens een andere voeding proberen. 250WATT is nogal weinig. Maarja, je zegt dat hij daarvoor het goed gedaan heeft... Maar probeer toch maar eens een andere voeding als je kunt

• Niles
Super_ik schreef op 02 januari 2004 @ 16:51:
dude :? je denkt dat je mobo gaar is, dus ga je je vid-kaart maar overklokken :? sommige mensen 8)7
ja toen wist ik dat nog niet, ik wist dat m'n pc al goed gaar aan het doen was, maar niet dat m'n mobo gaar was, ik begon eerst wat in winXP enzo te zoeken naar de oplossing, niet hardwarematig

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 20:26
uuuhm... 250 watt lijkt me ook een beetje weinig... daar kunnen ook heeeeel veel crashes door ontstaan doordat bijvoorbeeld je processor te weinig stroom krijgt.
ik raad je aan ff een andere voeding te proberen.

|edit: hmm dat denken heeeel veel mensen ineens :S |

[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 02-01-2004 16:55 ]

Even niets...

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:40
Usb zit wel op je SB aangesloten normaal gesproken.
Het installen van progs wat verkeerd gaat kan te maken hebben met je IDE poorten, en dat zit normaal ook op je SB.

Dus die problemen kunnen duiden op je een niet goede SB.

Wordt je SB ook erg heet :?

[ Voor 14% gewijzigd door Hoyden op 02-01-2004 16:55 ]

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
probeer eventueel ook ander geheugen (als je dat ergens kan lenen ofzo), dat kan ook wel eens helpen

I'm not weird, I'm a limited edition

• Niles
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 16:52:
als je kunt zou ik eens een andere voeding proberen. 250WATT is nogal weinig. Maarja, je zegt dat hij daarvoor het goed gedaan heeft... Maar probeer toch maar eens een andere voeding als je kunt
Ik kan dat wel, ik zal het ook zeker proberen, maar toch vreemd dan dat de pc wel gewoon werkt. Dit bericht post ik ook gewoon achter de pc in kwestie :)

reactie op SandeR:
Nee, de SB is iets boven kamertemperatuur ofzo, je merkt eigenlijk geen verschil :S

[ Voor 11% gewijzigd door Niles op 02-01-2004 16:57 ]

Verwijderd

Ik vind dit eigenlijk meer klinken als defect RAM.

• disinfector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:39
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 16:59:
Ik vind dit eigenlijk meer klinken als defect RAM.
waarom dan ? onderbouw dat es want ik denk toch meer aan mobo ( eigen ervaring ik herken de instal problemen )

• Niles
disinfector schreef op 02 januari 2004 @ 17:26:
[...]

waarom dan ? onderbouw dat es want ik denk toch meer aan mobo ( eigen ervaring ik herken de instal problemen )
Als het het geheugen zou zijn, is het dan ook niet zo dat ik m'n pc gewoon helemaal niet zou kunnen gebruiken, of al een piep horen bij het bootten?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou toch maar eerst een andere voeding proberen :) 250W kan genoeg zijn, maar bij zo'n systeem moet hij wel constant op volle kracht werken wat op den duur funest kan zijn voor de voeding. Neem bij voorhand een dikkere voeding, zodat je in de toekomst upgrades kan verrichten zonder de voeding mee te nemen. Rond 400W zeg maar :)

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:35
Ik had ooit precies hetzelfde probleem, oplossing was ander geheugen, ik had oud en wat nieuwer sdram erin.
Windows installatie ging vaak mis, installatiebestanden niet goed kopieren, geheugendumps spontaan.
Toen ik ander geheugen erin had waren alle problemen als sneeuw voor de zon weg

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 18:43
icemancool schreef op 03 januari 2004 @ 11:29:
Ik had ooit precies hetzelfde probleem, oplossing was ander geheugen, ik had oud en wat nieuwer sdram erin.
Windows installatie ging vaak mis, installatiebestanden niet goed kopieren, geheugendumps spontaan.
Toen ik ander geheugen erin had waren alle problemen als sneeuw voor de zon weg
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/kooshordijk/Stom.gif

Alhoewel ik toendertijd ook de cd-rom drive verdacht, maar op een bepaald moment herkende zelfs de bios soms wel en soms niet 2 van de 3 bankjes... Geeft te denken :)

Wat je eenvoudig kan doen is memtest runnen en kijken wat eruit komt, scheelt je al wat sleutelwerk. Op zich is 250W erg mager, maar bij een slechte voeding verwacht ik eerder een CPU die nokt bij zware aps en al helemaal geen fotos die slecht doorkomen. Kapotte SB zou wel goed kunnen, maar memtest runnen gaat wat makkelijker dan een ander mobo inbouwen ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1