[alg] Bootmenu

Pagina: 1
Acties:

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:26

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Op mijn laptop wil ik 4 besturingsystemen installeren.
Nu moet daar 1 bootmenu'tje voor komen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet maken?

Standaard windows bootmenu wil niet lukken omdat die geen Linux (Rad Hat) en BeOS kan opstarten, toch?

Ik heb het met BootMagic geprobeerd van Powerquest, maar daar wil het niet mee lukken, want ik krijg dan een dubbel menu. Eerst die van BootMagic, dan die van XP. Zet ik die van XP uit (Opstart en Herstart instellingen) dan maakt het niet uit wat ik bij BootMagic kies, ik krijg altijd XP.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen??

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

je kan denk ik het beste de bootloader gebruiken van je linux distro; lilo en grub kunnen dit namelijk prima.

Zie desbetreffende manpages, search en ook google.

Ik frut, dus ik epibreer

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Als je LILO installeert zal die netjes automatisch configureren na je Linux installatie, en zal je daar ook een optie DOS/Windows in krijgen zodat je je Windows nog kan booten :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je al eens naar XOSL gekeken ? (staat in de FAQ :P )

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
XOSL heb ik geprobeerd, maar dat moest op een apparte partitie worden geinstalleerd, daar begon hij fouten mee te geven.
Ook met de Bootloader van Linux heb ik problemen, want ik blijf dan 2 menu's krijgen. En ik wil er graag 1 waar ik alle 4 kan kiezen.

Bij linux krijg ik er 1 voor 98 EN xp, 1 voor linux en 1 voor BeOS. Dat is juist mijn probleem.

Ps de URL uit de FAQ (http://www.xosl.org/) doet het niet:(

[ Voor 10% gewijzigd door kevinvs op 02-01-2004 14:25 ]

Verwijderd

http://www.powerquest.com/bootmagic/

Bootmagic word meegeleverd met PartitionMagic

Edit:
Ik zie inderdaad dat je al gezegt had dat bootmagic niet wilde lukken :)
Ik had er overheen gelezen in alle haast :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 14:32 ]

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
"Ik heb het met BootMagic geprobeerd van Powerquest, maar daar wil het niet mee lukken, want ik krijg dan een dubbel menu."

Daar had ik het al mee geprobeerd....

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-05 22:59
Ik denk dat jij iets verkeerd geconfigureerd hebt, je zal de volgende zaken moeten aanpassen:
Uitgaan de van grub/lilo
Je moet in de config files 1 optie erbij moeten maken, om 98 direct op te starten
je moet in XP de booropties zo aanpassen dat ie niet de bootloader laat zien...

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 22:11

pistole

Frutter

kevinvs schreef op 02 januari 2004 @ 14:24:
XOSL heb ik geprobeerd, maar dat moest op een apparte partitie worden geinstalleerd, daar begon hij fouten mee te geven.
Ook met de Bootloader van Linux heb ik problemen, want ik blijf dan 2 menu's krijgen. En ik wil er graag 1 waar ik alle 4 kan kiezen.

Bij linux krijg ik er 1 voor 98 EN xp, 1 voor linux en 1 voor BeOS. Dat is juist mijn probleem.

Ps de URL uit de FAQ (http://www.xosl.org/) doet het niet:(
dan doe je iets niet goed hoor ;) Vanuit Lilo kan je 98, XP en waarschijnlijk ook BeOS rechtstreeks starten. Je zult alleen wel je boot.ini etc moeten aanpassen zodat die niet meer een menu tonen

Ik frut, dus ik epibreer

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
heb je het bootmenu van powerquest erna geinstalleerd en het menu in XP uitgeschakeld ?

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
brokenp schreef op 02 januari 2004 @ 14:32:
Je moet in de config files 1 optie erbij moeten maken, om 98 direct op te starten
Kan je me uitleggen hoe ik dat moet doen???
Want zodra ik de XP bootoptie uitschakel dan krijg ik helemaal geen bootmenu (zoals het hoort) maar met BootMagic kiest hij dan altijd XP.
Vierkant228 schreef op 02 januari 2004 @ 14:32:
heb je het bootmenu van powerquest erna geinstalleerd en het menu in XP uitgeschakeld ?
Heb hem nu voor de installatie van XP geinstalleerd, zal hem nogmaals opnieuw installeren...>>

• vierkant228
als ik het mij goed herrinner was er ook de mogenlijkheid om bootmenu op discette te zetten, als dat werkt menu van XP uitzetten en in ander OS bootmenu installeren, moet werken lijkt mij

hetgeen ik destijds gedaan had op werk, 2x98se geinstalleerd, pakte default de orginele en zodra ik boote met discette kon ik kiezen voor de versie met illegale software (was dus ideale oplossing, je kon er dus alleen maar inkomen met diskette :9

Ik hoop dat je iets hebt aan deze info.

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Vierkant228 schreef op 02 januari 2004 @ 14:32:
Heb nu bootmagic opnieuw geinstalleerd, nadat hij klaar was met de installatie heb ik op Add geklikt om ze toe te voegen, dan kies ik de C partitie waar 98 op staat. Maar dan geeft BootMagic ze gelijk als naam WinNT/2000/XP terwijl het 98 is. Beetje raar. Maar als ik de XP partitie toevoeg krijg ik als naam: Unknow.
Start ik opnieuw op, krijg ik het bootmenu, en kies ik unknow (naam niet veranderd) dan geeft hij aan ongeldig medium. Druk op een toets, en dan krijg ik weer BootMagic met de keuze.

@vierkant228:
Dan boot je dus gewoon vanaf diskette waar je een bootmenu'tje hebt opgemaakt. Alleen normaal heb je dus geen bootmenu op je schijf staan. Zou je dat wel hebben en gebruik je ook die diskette zou je ook een dubbel bootmenu krijgen. Dat is niet de bedoeling van mij :(

• vierkant228
mischien heel raar gedacht..............
in XP menu uitschakelen en automatisch naar 98 booten, daar bootmagic installeren? (met andere woorden, XP omzeilen en bootmenu op 98 zetten? )

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Hoe zou ik automatisch naar 98 kunnen booten dan?? Moet ik dat in boot.ini aanpassen voordat ik hem uitschakel???
En als ik dan in 98 zit.. Hoe moet ik dan XP weer gaan booten?

[ Voor 60% gewijzigd door kevinvs op 04-01-2004 15:00 ]

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Ik heb het nu anders:
Windows 98 heb ik 2x geinstalleerd, omdat er op 1 beos draait. Maar daarna heb ik xp geinstalleerd, en kreeg toen het probleem dat er maar voor 1 windows 98 een regel werd aangemaakt in boot.ini.

Heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat ik 2 x windows 98 op me computer kan runnen?

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Kan je niet de bootlader gebruiker die er bij BeOS inzit? Die moet overweg kunnen met alle windows en linux versies...of gebruik je de Personal Edition van BeOS? (Wat ik nu vermoed, want je had op 1 Win 98 BeOS zitten?)

Verwijderd

"Acronis OS Selector 8" al geprobeerd?

:z

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:14
Eerst bij WindowsXP de timeout op 0 zetten. Dan Bootmagic installeren. :Y)

^ Wat hij zegt.

Pagina: 1