Wat te verhogen voor stabiliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Mensen, wat is een topic openen hier toch ongelooflijk moeilijk.
Ik probeer steeds een topic te openen met toch een beetje inhoud, maar hij wordt naar verloop van tijd toch gesloten ;) Nu hopelijk niet, want ik heb nu jullie hulp heel hard nodig :*)

Ik heb mijn P4 2.8 GHZ kunnen overclocken naar een 3.3. Helaas blijft dit hele zooitje niet echt stabiel. :( Ik krijg als ik een spel speel na ongeveer een half uur een blauw scherm, er staat verder niets op. (gewoon blauw, ook geen foutmelding)
Dat is het enige wat er dan gebeurt als ik lang spellen speel.

Ik heb alles overgeclocked met standaard voltages.
Moet ik ik misschien die voltages verhogen? Van DDR geheugen of de CPu core?
En tot hoever kan ik gaan, wat is veilig genoeg?

Specs, hieronder >:) Verder heb ik in de bios de performance staan op turbo.
Temperaturen zijn volgens mij ook wel in orde. Idle/stressed 40/54 graden.

Alvast bedankt!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kan de CPU iets terug klokken, of de voltage iets verhogen van de CPU en/of geheugen.

Als je wilt weten wanneer het geheugen iets verhoogd moet worden kan je ff een memory test progje nemen om te testen. Wanneer er dus fouten zijn verhoog je het voltage iets van het geheugen.

Verwijderd

Wat zijn je system specs ?

Verwijderd

staat op zen sig.

Verhoog het voltage eens. normaal is ie nu stabiel. En gebruik prime95 ofzo om je stabiliteit te testen

• BenJoep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 22:15
check zijn sig:
3. gooi je voltages van je cpu omhoog

4. test je geheugen met memtest 3.0
5. test je cpu met prime95 -> laat hem even 12 uur draaien

[ Voor 23% gewijzigd door BenJoep op 02-01-2004 14:51 ]

| I've got permission to color outside the lines |

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Nieuwste bios update kan misschien ook wel helpen. De nieuwste is nu 1.9.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Ik zou eerst de FAQ maar eens goed lezen.
Hier een linkje: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Die Faq heb ik al meerdere malen gelezen, ben wel iets wijzer geworden ;)
Ik heb de Vcore van de CPU verhoogd van 1.5250 naar 1.5375. Maar toch blijft ie op 3.3 GHZ onstabiel. Dit gebeurt als ik bijv Unreal 2 een uurtje speel.

Tot hoe hoog kan ik die Vcore eigenlijk verhogen? Veroorzaak ik zo ook geen schade? :o

Of ligt het misschien aan iets anders? Mijn benchmarks gaan prima, 3dmark 2001 en 2003 doen het prima. Ik kom er zonder problemen doorheen.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:56

Shunt

Boe

van de huidige P4 serie mag je het tot max 1.65 ofoz gooien bij 1.7 kan hij in eens dood gaan.
dus zet hem voor de grap eens op 1.65 ofzo
btw stel je mem divider eens op 3:4 en kijk eens of het dan beter is

wat zijn je temps en votages ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Alle voltages zijn standaard, niks aan veranderd dus.

CPU: 1.5250V
DDR Voltage: 2.7V

En wat bedoel je met 4:3? Ik weet wel die dividers te vinden in de bios, maar dit vat ik ff niet.

Temperaturen zijn trouwens idle/stressed: 40graden/55 graden.
Hij kan niet vanwege deze temperaturen ineens vastlopen of blauwe schermen krijgen. Ik geloof echt dat dit met voltages te maken heeft.

Bedankt alvast! :)

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
verhoog je vcore naar 1.6 ofzo en je vddr naar 2.8v.
Je temp zal dan wel wat stijgen.. maar dat moet wel lukken.

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
En dit gebeurt zonder gevolgen?
Pc-tje is eigenlijk van mij pa ;) Hij weet niet dat ik er aan zit te kloten. Hij heeft er toch geen verstand van, zit af en toe achter Word :9

Edit: @Race-eend: Welke settings gebruik jij allemaal, zoals voltages, speeds enz enz?

[ Voor 21% gewijzigd door PcManiaxx op 02-01-2004 20:00 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Als je voltages gaat verhogen moet je uitkijken of je tempratuur niet te hoog wordt. Ga iig met luchtkoeling niet op vcore: 1.7v draaien 24/7 want dan zal je cpu niet echt lang mee gaan schat ik of hij stopt er in een keer mee.

Divider staat trouwens ook uitgelegd in de FAQ. Stel je hebt een divider van 4:3 / FSB:DDR je ddr loopt dus dan 3/4 op de snelheid van je FSB. Dus al heb je en FSB van 250 dan loopt je DDR op 187.5 want 250 * 0.75 = 187.5 mhz...

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

divider instellingen, mem speeds (niet hele topic gelezen).

Als je geheugen niet ver boven specs loopt zou ik beginne met het verhogen van vcore in zo klein mogelijke stapjes.

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Zet je geheugen eens op 5:4, dan zal je waarschijnlijk een stuk hoger komen .... met mijn plank moet je dan 320 mhz aanvinken voor geheugen snelheid. .. weet niet hoe dat bij jou zit ...

Zet je memory voltage eens op 2.7, kan geen kwaad, helpt wel waarschijnlijk .. succes ... :)

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
DDR voltage staat al op 2.7V ;)
Maar wat ik ook doe, hij blijft niet stabiel draaien op 3.3 ghz. Ik heb de Vcore al meerdere malen verhoogd. Van 1.5250 naar 1.5375 en toen weer naar 1.5500.
Het wil niet baten. Ik heb ook de spread Spectrum op disabled staan. Is dit misschien de boosdoener, of kan dit er niets mee te maken hebben.

Ik moet dit ding toch echt makkelijk op een 3.4 of 3.5 ghz kunnen krijgen. :)

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Hmm ik draai nu @ 1.6, try dat eens ... kan niet echt kwaad tot 1.7 dacht ik ...

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Pff, ik begin er nu toch echt zo schijtziek van te worden. Ik zet em op 1.6V maar nog draait niet eens stabiel op 3.3 GHZ. :( Dit moet gvd toch wel mogelijk zijn?

En wat houdt dat 5:4 geheugen in? Je kan bij mij verschillenden dingen instellen, maar wat gebeurt er als ik em bijv op 266, 333, auto, 400 of 532 zet? Dit moet toch gewoon lukken lijkt mij, ik wil em gewoon op 3.4 of 3.5 ghz laten draaien. :D

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Echt weer zo'n kanslose topic.
Ik heb mijn cpu OC > nu is hij onstabiel > hoe kan dit? 8)7
Aan je reactie's en andere geopende topict valt af te leiden dat je niet echt veel verstand van pc's hebt. (dus laat het OC gewoon) Of doe eerst zelf wat research, (maar dat heb ik al gedaan), te weinig dus.

En deze topic is helemaal niet dicht.
Gaar gedoe met sommige spellen!/
Waarom ga je daar niet verder? Zeker niet genoeg mensen die je helpen?

Uit deze topic blijkt ook wel dat je zelf niks uitvogeld.
Latencies niet instelbaar! Hulp gezocht!/

[ Voor 6% gewijzigd door datkanveelbeter op 03-01-2004 12:25 ]

• PcManiaxx

PcManiaxx

ondertitel duh

Topicstarter
Pff, weer zo een opmerking. Sorry hoor, maar een n00b ben ik zeker niet. Ik heb wel degelijk verstand van overklokken. Dit is gewoon allemaal een beetje nieuw voor me, omdat ik vroeger altijd met een AMD werkte.

En niks uitgevogeld zeker he? In de manual staat ook niet bijster veel, dus dat schiet niet echt lekker op. Heb al op de MSI forum gekeken, ook helemaal niets.
Het enige waar ik om vraag is gewoon een beetje hulp en daar is niets mee.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:15

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

PcManiaxx schreef op 03 januari 2004 @ 12:05:
Pff, weer zo een opmerking. Sorry hoor, maar een n00b ben ik zeker niet. Ik heb wel degelijk verstand van overklokken. Dit is gewoon allemaal een beetje nieuw voor me, omdat ik vroeger altijd met een AMD werkte.

En niks uitgevogeld zeker he? In de manual staat ook niet bijster veel, dus dat schiet niet echt lekker op. Heb al op de MSI forum gekeken, ook helemaal niets.
Het enige waar ik om vraag is gewoon een beetje hulp en daar is niets mee.
Heren, heren, rustig :>
PcManiaxx, zoals je ongetwijfeld zal weten is oc'en een kwestie van geluk hebben. Soms werkt het, soms ook niet. Als jouw systeem niet stabiel op 3.3Ghz wil draaien, en ook na diverse pogingen met hogere voltages dat niet wilt doen, dan moet je daarin berusten en hem gewoon niet verder proberen over te klokken. Zeg nou zelf, hij is al van 2.8 naar 3.2 gegaan. Toch mooi 400Mhz extra. Wil je nou per sé die laatste 100Mhz er ook bij?
Ik zou zo zeggen: lekker laten staan, en niet verder mopperen ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Voltages verhogen hoort erbij ja, het is wel extra risico en als je dat liever niet doet zul je met een boel minder genoegen moeten nemen. Het staat allemaal ook wel duidelijk in de FAQ.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.