Toon posts:

[Xp] 169.254.x.x - geen internet, wel met multiboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het testen van een netwerkkaart krijgen mijn beide oorspronkelijke netwerkkaarten een 169.254.x.x adres toegekent in Windows XP.
Daardoor werkt internet niet.
- Een kaart is aangesloten op een internetmodem.
- Een kaart zit aan een intern netwerk (169.254.x.x is bij deze logisch)

Ik heb een dualboot op mijn computer met Windows 98. Daaronder werkt internet wel.

Verder kan ik opmerken dat er na analyse van 'windows help center' meerdere netwerkadapters tevoorschijn komen van hetzelfde type. Een bij-vraag is hoe ik deze netwerkadapters kan verwijderen, wegens de melding bij het statisch instellen van de huidige adapters van een conflict als beide actief zijn.

Sommige games werken niet, omdat ze geen 'socket' kunnen openen. Wellicht heeft dit er mee te maken.

Enkele oplossingen heb ik geprobeerd.
- Zo heb ik het modem langer dan een minuut van de stroom gehaald
- Ik heb beide netwerk adapters verwijderd uit 'device manager'.
- Ook heb ik het regeltje geprobeerd om tcp/ip te opnieuw in te stellen (netsh int ip reset resetlog.txt).

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
169.254.x.x is bij deze logisch
nee. dat is een adres dat automatisch toegekend wordt als er geen DHCP server gevonden kan worden, zoals je hier (NT FAQ) kan lezen :)

Ik mag aannemen dat je al ipconfig /release en daarna /renew gebruikt hebt om een DHCP server te bereiken?
Een bij-vraag is hoe ik deze netwerkadapters kan verwijderen, wegens de melding bij het statisch instellen van de huidige adapters van een conflict als beide actief zijn.
merkwaardig genoeg is het zo dat als je een NIC verwijdert uit je PC windows hem nog wel onhoudt als zijnde Local Area Connection 3 ofzo, en dus vrolijk vanaf 4 gaat doornummeren. Als die vorige NIC dus 192.168.2.1 had oid, en je geeft de nieuwe OOK 192.168.2.1, dan gaat Windows zeuren over 'blabla NIC conflict met fysiek niet aanwezige NIC blabla wil je doorgaan?' waarbij je gewoon op ja moet drukken :)

[ Voor 59% gewijzigd door G33rt op 02-01-2004 13:15 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

169.254.x.x is beter bekend als je APIPA adres. Ofwel bij het niet toekennen van een vast ip adres of het verkrijgen van een IP adres schakeld XP automatisch over op dit adres. Je zult toch of goede drivers voor de kaart moeten vinden of een andere kaart proberen die wel onder XP werkt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:09:
Na het testen van een netwerkkaart krijgen mijn beide oorspronkelijke netwerkkaarten een 169.254.x.x adres toegekent in Windows XP.
Als je als test eens de netwerk adapter van je interne netwerk disabled, en de andere een statisch IP geeft, heb je dan wel verbinding ?

Verwijderd

Topicstarter
De ipconfig methode heb ik geprobeerd, maar dat heeft geen resultaten opgeleverd. Daarbij krijg ik weer een 169.254.x.x adres terug. Ook het herstarten van de DHCP service geeft dit resultaat.

Ik ben bekend met het feit dat de DHCP standaard een APIPA adres teruggeeft als er geen goed ip-adres gevonden kan worden.

Aangezien de configuratie zoals hij nu erin zit voorheen wel werkte en dat hij onder win 98 ook werkt mag ik aannemen dat er hardwarematig alles klopt.
De drivers voor deze kaart zitten standaard bij windows XP.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
en wat voor kaart heb je dan? misschien is het slim om toch drivers van de fabrikant op te zoeken :)

verder uiteraard even proberen wat ele zegt, een kaart disablen en proberen de DHCP server te omzeilen.

Boot desnoods in Windows 98, neem de gateway e.d. over en voer die statisch in in XP als je niet weet wat je in moet vullen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Post merk kaart eens. Stel eens een vast ip adres in.

Verwijderd

Ik had ook het probleem dat er een "169 adres" werd toegekend aan mijn netwerkkaart. Na de-installatie van McAfee VirusScan (zonder firewall of iets dergelijks) kreeg de netwerkkaart weer het goede IP en kon ik weer verbinding maken. Misschien dat het dus aan een virusscanner ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 13:32 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

G33rt schreef op 02 januari 2004 @ 13:12:
Merkwaardig genoeg is het zo dat als je een NIC verwijdert uit je PC windows hem nog wel onhoudt als zijnde Local Area Connection 3 ofzo, en dus vrolijk vanaf 4 gaat doornummeren. Als die vorige NIC dus 192.168.2.1 had oid, en je geeft de nieuwe OOK 192.168.2.1, dan gaat Windows zeuren over 'blabla NIC conflict met fysiek niet aanwezige NIC blabla wil je doorgaan?' waarbij je gewoon op ja moet drukken :)
In dat geval kun je in
code:
1
2
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\
Services\Tcpip\Parameters\Interfaces

kijken welke adapter dat IP heeft (gehad) en eventueel de regkeys aanpassen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:26:
Aangezien de configuratie zoals hij nu erin zit voorheen wel werkte en dat hij onder win 98 ook werkt mag ik aannemen dat er hardwarematig alles klopt.
Je geeft trouwens ook aan dat de help wizard aangeeft dat ze dubbel zijn. Als je in de device manager kijkt, en je zet "Show hidden devices" aan (options-> show hidden devices), zie je daar toevallig meerdere netwerkkaarten die er niet thuis horen?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:26:De drivers voor deze kaart zitten standaard bij windows XP.
zolang het maar geen SWEEX netwerk kaart is die herkent wordt als een Myson (want dit gaat bij voorbaat al niet werken).. je moet dan de drivers installeren die op het diskette staat.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 3Com-kaart (Chello internet aansluiting).

Bij 'hidden devices' krijg staan dezelfde kaarten niet nogmaals vermeld. Wel een aantal WAN-poorten en direct parallel.

Het invoeren van een statisch ip (incl. gateway en subnet) heeft niet een werkend internet tot resultaat, vreemd genoeg. Op mijn systeem is inderdaad Mcaffee virusScan geinstalleerd. Ik ga de tip proberen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 16:59
Probeer eens onder Windows 98 te starten en dan de IP vrijgeven, zodat je daar ook geen IP hebt en niet meer op internet kan.
Dan herstart je de PC naar XP en zou hij wel een IP moeten krijgen.
(start->uitvoeren->"winipcfg"->release all->OK ->start->afsluiten->opnieuw opstarten)

Kan wel gebeuren dat je Windows 98 de IP voor je PC in zijn bezit houdt, zelfs als het niet draait. Hierdoor zou je als DHCP alleen aan 1 MAC adres een IP geeft, in een ander OS geen IP meer krijgen, omdat je er al 1 hebt.

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Mannen/vrouwen, bedankt! :*)

De methode van SPee was niet erg succesvol, echter de methode van RoXX bleek de sleutel te zijn tot de reincarnatie van de netwerkkaart.

Gelukkig 2004 allen!
Pagina: 1