Toon posts:

RAID5 kaart voor Novell server

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij het bedrijf waar ik werk moet een nieuwe server komen,

Op deze server komt Novel 5 en ik wil een RAID 5 controller er in zetten.
Met 3 hd's en ik vond deze controller op internet:

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=122035

Is deze goed? Ik vind hem nog redelijk goedkoop dus vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
http://www.promise.com/su...d=86&category=driver&os=5

geen netware drivers....

+ waarom in hemelsnaam op een fileserver gaan werken met IDE technologie?

je kan dan beter 2 scsi disken nemen (36 of75gb) en die gaan mirroren (softwaremirror in netware zelf) dat werkt snel en is betrouwbaar

[ Voor 51% gewijzigd door Zwelgje op 02-01-2004 13:09 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Heb je die nodig dan? Ik dacht toch echt dat je alleen in je bios het 1 en ander goed moest zetten en dat het dan werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 13:10 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:09:
[...]

Heb je die nodig dan? Ik dacht toch echt dat je alleen in je bios het 1 en ander goed moest zetten en dat het dan werkt.
die heb je nodig ja,

NetWare=geen windows OS... :z en zelfs onder windows 2000/xp/2003 heb je die drivers nodig anders werkt het niet, (windows 98 buitengelaten die draait dan lekker in 16bit mode)

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 13:25
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:02:
Bij het bedrijf waar ik werk moet een nieuwe server komen,

Op deze server komt Novel 5 en ik wil een RAID 5 controller er in zetten.
Met 3 hd's en ik vond deze controller op internet:

http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=122035

Is deze goed? Ik vind hem nog redelijk goedkoop dus vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt.
Nee, dit allemaal hobby apparatuur leuk voor thuis maar als systeembeheerder zou ik voor een server altijd voor en A merk gaan, dit in verband met de goede contracten die je er op af kan sluiten, en de vele support die er voor te vinden is.

Persoonlijk gebruik ik altijd de Proliant lijn van HP Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan zou het deze worden? http://shop.informatique....n/iqshop.xgi?M=I&A=150044
Nog eens 60 maanden garantie ook

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 13:27 ]

• TAMW
Nee, mijn verhaal gaat over een complete server.

[ Voor 8% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 13:29 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 11:46

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou eens kijken naar de LSI MegaRAID SATA 150-4 of 150-6, die hebben een goede RAID 5 performance en hebben wél support voor Netware (5.1 en 6.0).

http://www.lsilogic.com/p...age_adapters/1504064.html

pricewatch: LSI MegaRAID SATA 150-4 (4x SATA150, 64MB, XOR, PCI64/66)

Hang er drie of vier Western Digital Raptor schijven aan en je hebt een betrouwbare en snelle setup.

Verkrijgbaar bij o.a. WebConneXXion (goede tent) en Maxcom (leverancier van professionele storage oplossing).

ICP Vortex heeft ook Netware ondersteuning. De prestaties van de ICP Vortex GDT8546RZ zijn echter wel wat lager dan van de MegaRAID SATA 150-4.

http://www.tweakers.net/p...icewatch&Query=icp+vortex

[ Voor 31% gewijzigd door Femme op 02-01-2004 13:56 ]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
promise kaarten heb ik niets anders dan problemen gehad, crashes enzo :-/

niet betrouwbaar

highpoint heeft geen cpu onboard, dus eeeerrggg traag

adaptec en 3ware zijn goede betrouwbare alternatieven al zou ik voor bedrijven met 10+ pc's voor een scsi raid5 gaan

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Adaptec en 3ware hebben geen Netware support. De 3ware presteert ook nog eens belabberd in RAID 5.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Ik zou voor de door Femme aangegeven kaart gaan. Die gebruiken we ook in onze machinetjes sinds kort en die beuken er rap en op los.
Tot nu toe nog weinig problemen. Ja 1 diskcrash, maar dat komt neer op een bijna DOA van een disk. Nette restore in een RAID 5 config en klaar is de sysadmin :)
6 raptors er op en een Linux FS.

Het idee om bedrijven SCSI oplossingen aan te raden vind ik trouwens out-of-date. Het ligt er misschien ook een beetje aan wat je nu precies doet en verwacht te krijgen, maar de IDE oplossingen vind ik zelf al erg toerijkend. We hebben naast deze controller in tweevoud in gebruik ook nog wat RAID bakken met SCSI connecties ernaar toe. Dat had ook een optical link kunnen zijn (volgens mij ook over SCSI protocol kinda) maar hier zitten dus 14 IDE disken in. 12 in gebruik en 2x hot-spare. Te samen 2,0 TB effective data ruimte.
Er leuk spul en erg snel en betrouwbaar. Er zitten allemaal Maxtor disken in van 120 GB en de data staat erg betrouwbaar, momenteel meer dan een half jaar op full-load te draaien voor file-storage. De storage is tot 90% gevuld dus een 2de en 3de systeem is al met dezelfde setup gekocht.
Allemaal IDE/ATA oplossingen

[ Voor 57% gewijzigd door VisionMaster op 02-01-2004 14:07 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• A3_h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-03 21:32
Ik zou als ik jouw was gewoon een A-merk server kopen en niet gaan rommelen met een zelfbouw spul. Hier krijg je waarschijnlijk zoveel problemen mee dat de je kosten van een A-merk server er zo uit hebt. ( Spreek uit ervaring) 1 dag het hele bedrijf plat door een hobby server kost al gauw meer dan een fatsoenelijke Hp Proliant server met perfecte driver support en Novell support. (Novell en HP werken goed samen op dat gebied).
Dus kortom koop een fatsoenlijke server met een scsi raid systeem en je bent van een hoop zorgen af.

Mvg A3 (MCNE)

• TAMW
A3_h schreef op 02 januari 2004 @ 14:04:
Ik zou als ik jouw was gewoon een A-merk server kopen en niet gaan rommelen met een zelfbouw spul. Hier krijg je waarschijnlijk zoveel problemen mee dat de je kosten van een A-merk server er zo uit hebt. ( Spreek uit ervaring) 1 dag het hele bedrijf plat door een hobby server kost al gauw meer dan een fatsoenelijke Hp Proliant server met perfecte driver support en Novell support. (Novell en HP werken goed samen op dat gebied).
Dus kortom koop een fatsoenlijke server met een scsi raid systeem en je bent van een hoop zorgen af.

Mvg A3 (MCNE)
Dat schreef ik ook al, alleen werd daar niet op gereageerd.
De topicstarter spreekt in zijn 1st post ook over een hele nieuwe server en niet alleen een raid kaart

[ Voor 7% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarom? Als ik een server zelf bouw, dan zal ik A merken willen nemen, dus heb ik natuulijk ook direct een A-merk server

• TAMW
Nee dan heb je absoluut geen A merk server.

Kan dit ook bij jouw A merk bijvoorbeeld: Garantie 3jr 4 uur onsite

[ Voor 63% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 14:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu weer over naar de raid controller plz, ik kies ervoor om hem zelf te bouwen .

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

TAMW schreef op 02 januari 2004 @ 14:06:
[...]

Dat schreef ik ook al, alleen werd daar niet op gereageerd.
De topicstarter spreekt in zijn 1st post ook over een hele nieuwe server en niet alleen een raid kaart
Is dat niet te wijten aan de onwetendheid van de gene die een systeem samensteld?
Als je zelf goedkoper praktisch dezelfde server in elkaar zet als een Proliant met redundant voeding, dual Xeon (noem maar wat), groot disk array en dat netjes redundant maakt en koppelt via goed werkend netwerk, dan heb je toch hetzelfde bereikt?
Je moet alleen precies weten waarom je iets kiest. Daar gaat het meestal fout. Zo hebben wij in ons CT afdelinkje het ook wel eens gehad. Zeker als je je laat omlullen door een leip bedrijf, dan ga je leipe beslissingen nemen om dat je gedachten verkeerd gefocussed zijn.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 14:12:
Ok nu weer over naar de raid controller plz, ik kies ervoor om hem zelf te bouwen .
OK ... is S-ATA een mogelijke weg om te bevaren of wil je het bij P-ATA houden?

• TAMW
VisionMaster schreef op 02 januari 2004 @ 14:12:
[...]

Is dat niet te wijten aan de onwetendheid van de gene die een systeem samensteld?
Als je zelf goedkoper praktisch dezelfde server in elkaar zet als een Proliant met redundant voeding, dual Xeon (noem maar wat), groot disk array en dat netjes redundant maakt en koppelt via goed werkend netwerk, dan heb je toch hetzelfde bereikt?
Je moet alleen precies weten waarom je iets kiest. Daar gaat het meestal fout. Zo hebben wij in ons CT afdelinkje het ook wel eens gehad. Zeker als je je laat omlullen door een leip bedrijf, dan ga je leipe beslissingen nemen om dat je gedachten verkeerd gefocussed zijn.
Dit vindt ik heel belangrijk

1 Garantie 3jr 4 uur onsite (kost voor een HP proliant ml-330 maar 565 Euro!!!)

2 Is er na 2 jaar nog dezelfde hardware te krijgen voor je zelfbouw server als er wat stuk is.

3 Zeer goede driver ondersteuning voor langere tijd.

4 Goede System Management software, waardoor je tijdig op de hoogte bent als er hardware storingen bij een server optreden.

[ Voor 92% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
VisionMaster schreef op 02 januari 2004 @ 14:13:
[...]

OK ... is S-ATA een mogelijke weg om te bevaren of wil je het bij P-ATA houden?
Ik ga kijken naar S ata, ik bekijk nu de controllers van femme

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb een beetje rond gekeken, en ben toch hierop uitgekomen:

http://www.webconnexxion...._info.php?products_id=120

IOP-based, scalable RAID Solution
Cost-effective SATA RAID adapter for server, workstation and network storage environments
Point-to-point configuration
Hot pluggable drive support
Improved power management
Retail package contents:

Four 1-meter SATA cables
RAID software and document CD
Quick Installation Guide
Warranty Card

Maar support netwarfe 5.1 :S ik heb netware 5 is dit een groot verschil?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 14:38 ]

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

richardkraal schreef op 02 januari 2004 @ 13:56:
promise kaarten heb ik niets anders dan problemen gehad, crashes enzo :-/

niet betrouwbaar

highpoint heeft geen cpu onboard, dus eeeerrggg traag

adaptec en 3ware zijn goede betrouwbare alternatieven al zou ik voor bedrijven met 10+ pc's voor een scsi raid5 gaan
Hier ben ik het helemaal mee eens, Ik heb zelf een Supertrak SX6000 [6 kanaals , Raid 5] maar ik ben al 2 keer alle data gewoon compleet KWIJT geweest door verrotte drivers.
Ben op dit moment bezig weer 30GB aan data terug te krijgen [een aantal mappen zijn na een reboot gewoon *leeg*]

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 14:36:

http://www.webconnexxion...._info.php?products_id=120

IOP-based, scalable RAID Solution
Cost-effective SATA RAID adapter for server, workstation and network storage environments
Point-to-point configuration
Hot pluggable drive support
Improved power management
Retail package contents:

Four 1-meter SATA cables
RAID software and document CD
Quick Installation Guide
Warranty Card

mischien een rare vraag, maar als je met dit soort vragen zit, ga je die server zelf installeren :? :? :?

je komt niet over als iemand die jarenlange ervaring heeft op het gebied van serverbeheer.

daar komt nog bij, zou je als het om een server gaat wel kiezen voor Serial ATA? die techniek staat nog in de kinderschoenen (althans onder non windows platforms) je gaat toch niet op je bedrijfskritische server lopen rotzooien met vage drivers :? (tenminste IK niet)

blijf conservatief wat dat betreft en ga voor scsi of ide (parallel) en als je kiest voor IDE neem dan een standaard ide controller en ga dan mirroren, die standaard IDE driver zit in NetWare meegebakken en ondersteund ook U-dma

[ Voor 23% gewijzigd door Zwelgje op 02-01-2004 14:43 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Serial ATA RAID is (nu al) volwassener dan PATA RAID. De intelligente Serial ATA RAID-controllers van Adaptec, ICP Vortex en LSI Logic zijn qua features en opbouw (Intel I/O processor met XOR engine + SDRAM cache + I/O-controller) vergelijkbaar met SCSI RAID-controllers. Daarnaast heb je voordelen zoals hotswap en het feit dat er betere harde schijven verkrijgbaar zijn voor Serial ATA (WD Raptor). PATA-schijven (bedoeld voor de desktopmarkt) zijn niet berekend op een zware continue belasting.

• A3_h
Kortom ga niet zitten spelen met excotische hardware waar maar weinig tot geen support is van de leverancier. Met Dell en Hp producten zit je in de goede richting. En S-ATA op een Novell server? . Je bent waarschijnlijke de eerste die dat gaat proberen. Verwacht niet teveel van Novell support als je met S-Ata gaat werken.
maare veel plezier met de knutsel server.

PS Netware 5.0 is al end of live. Verwacht daar dus niet teveel support van.

• TAMW
Femme schreef op 02 januari 2004 @ 14:46:
Serial ATA RAID is (nu al) volwassener dan PATA RAID. De intelligente Serial ATA RAID-controllers van Adaptec, ICP Vortex en LSI Logic zijn qua features en opbouw (Intel I/O processor met XOR engine + SDRAM cache + I/O-controller) vergelijkbaar met SCSI RAID-controllers. Daarnaast heb je voordelen zoals hotswap en het feit dat er betere harde schijven verkrijgbaar zijn voor Serial ATA (WD Raptor). PATA-schijven (bedoeld voor de desktopmarkt) zijn niet berekend op een zware continue belasting.
Het is natuurlijk nog geen proven technology zoals dat zo mooi heet

[ Voor 85% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Femme, wat zal ik doen, zal ik de LSILOGIC nemen en op novell 5.0 laten draaien?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

PATA voor (file)servers is IMO net zo min proven technology als SATA.

• TAMW
klopt. maar ik bedoelde dat niet ten opzichte van pata. (was niet zo duidelijk van mijn kant)
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 15:10:
Femme, wat zal ik doen, zal ik de LSILOGIC nemen en op novell 5.0 laten draaien?
Gezien je kennis van hard- en software is het IMO het slimst om een BV. HP proliant met een goede SLA te nemen.

[ Voor 91% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch ben ik dit niet van plan, ik probeer wat kennis op te doen over een goede raid 5 kaart, en verder zal je niet kunnen oordelen over mijn kennis van hard- en software.

Maar nogmaals, FEMME, zal ik LSILOGIC nemen? Hij ziet er erg interesant uit, ik krijg nog bericht van LSILOGIC of hij echt werkt onder novell 5.0

• TAMW
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:32:
Toch ben ik dit niet van plan, ik probeer wat kennis op te doen over een goede raid 5 kaart, en verder zal je niet kunnen oordelen over mijn kennis van hard- en software.

Maar nogmaals, FEMME, zal ik LSILOGIC nemen? Hij ziet er erg interesant uit, ik krijg nog bericht van LSILOGIC of hij echt werkt onder novell 5.0
Uit je vragen die je stelt krijg ik toch een aardig beeld van je kennis.

Je weet BV niet eens dat je drivers nodig hebt om een raid kaart te kunnen gebruiken. waardoor je eerst een promise kaart uitzocht die geen support had voor Netware wat jij op die server wil gaan draaien en zo zijn er nog wat dingen

Dat je wilt experimenteren en kennis opdoen is heel goed alleen doe je dat
IMO NIET op een productie server maar op een testbak en je eigen workstation.

[ Voor 17% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 19:15 ]

• TAMW
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 19:14 ]

• Zwelgje
TAMW schreef op 02 januari 2004 @ 19:06:
[...]

Uit je vragen die je stelt krijg ik toch een aardig beeld van je kennis.

Je weet BV niet eens dat je drivers nodig hebt om een raid kaart te kunnen gebruiken. waardoor je eerst een promise kaart uitzocht die geen support had voor Netware wat jij op die server wil gaan draaien en zo zijn er nog wat dingen

Dat je wilt experimenteren en kennis opdoen is heel goed alleen doe je dat
IMO NIET op een productie server maar op een testbak en je eigen workstation.
daar komt nog bij dat de TS het structureel over 'novell' heeft terwijl het 'NetWare' moet zijn ;)

* Zwelgje kan zich daar bijzonder aan storen als netware kenner

overigens probeer ik hier niemand af te kraken op zijn kennisniveau, ik probeer de TS slechts te behoeden van het maken van wat fouten, hij zou niet de eerste zijn die zichzelf schromelijk onderschat bij het 'even upgraden van de server op het werk' terwijl hij nog nooit netware heeft geinstalleerd

* Zwelgje maakt dat helaas in zijn werk best vaak mee :/

[ Voor 22% gewijzigd door Zwelgje op 02-01-2004 19:43 ]

• Coach4All
  • Laatst online: 16-03 14:12

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat voor taak krijgt de server? Dat maakt al heel wat uit voor het kiezen van de configuratie ( Raid 0 tot 5 ), net als voor de keuze van het soort schijven en de techniek waarmee je ze aanstuurt.

(Zou zelf voor een Print/File server een heel andere config kiezen dan voor bv een Gateway/Firewall en weer een heel andere dan voor een mailserver....)

:Z

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Topicstarter
Het word een file server. voor ongeveer 15 users, en word erg veel gebruikt.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 19:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
En zwelgje, kheb novell toch echt meerdere malen al geinstald. . . . .

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De LSI MegaRAID SATA 150-4 en 150-6 zijn de beste Serial ATA RAID-adapters met Netware support. De enige andere optie zijn de 4-poorts en 8-poorts controllers van ICP Vortex maar die zijn niet alleen duurder maar ook trager.

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 19:51:
En zwelgje, kheb novell toch echt meerdere malen al geinstald. . . . .
Dan verbaast het me dat je niet op de hoogte was van de driver voor de controller, heb je in het verleden dan altijd alles "standaard" geïnstalleerd?

Geen tuning / tweaking tijdens de install?

• TAMW
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 19:49:
Het word een file server. voor ongeveer 15 users, en word erg veel gebruikt.
Die 15 is dat Concurrent 15 users?
Defineer " erg veel gebruikt" eens.

Ik denk net als zwelgje dat je de boel zwaar onderschat en als je het verprutst brengt dat veel ellende binnen jullie bedrijf.

Vergeet deze deze dingen niet:

Hoe regel je de backup?
Uitwijk, Spareparts, Documentatie, schaalbaarheid

[ Voor 29% gewijzigd door TAMW op 02-01-2004 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
TAMW schreef op 02 januari 2004 @ 21:04:
[...]

Die 15 is dat Concurrent 15 users?
Defineer " erg veel gebruikt" eens.
Nou dat er erg veel data verkeer is.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 12:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Coach4All schreef op 02 januari 2004 @ 19:57:
[...]

Dan verbaast het me dat je niet op de hoogte was van de driver voor de controller, heb je in het verleden dan altijd alles "standaard" geïnstalleerd?

Geen tuning / tweaking tijdens de install?
Mij was verteld door een kennis, dat je in je bios alles kon regelen, dit blijkt idd wel het geval te zijn, maar er moet een driver komen. Wat ik vreemd vond, want ik kreeg eerst het idee dat alle 3 de schijfen gewoon als 1 schijf direct worden gezien, maar nu weet k het van die driver.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 12:02:
[...]

Nou dat er erg veel data verkeer is.
veel lezen of veel schrijven?

als het veel schrijven is dan zou ik geen raid5 nemen... das dan trager

Verwijderd

Topicstarter
Redelijk veel schrijven, welke raid zou ik dan moeten nemen?
Maar het zijn niet onwijse grote bestanden, meer pdfjes, emails word enz.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 12:09 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 12:08:
Redelijk veel schrijven, welke raid zou ik dan moeten nemen?
Maar het zijn niet onwijse grote bestanden, meer pdfjes, emails word enz.
raid 1 dus (mirroring)

schrijven net zo snel als 1 normale disk en lezen als 2 disken, en je hebt geen dure controller nodig, dit geld kan je dus stoppen in meer ram/disken in je servertje

http://www.acnc.com/04_01_01.html

word/excel/pdf files is niet echt intensief schrijfverkeer.... bij veel schrijven denk ik aan hele andere dingen (databases/mailservers)

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 03-01-2004 12:12 ]

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anders kijk een keer in de Raid FAQ B) RAID FAQ

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat ook het voordeel is van raid 5, is stel dat 1 hd er mee stopt, dan gaat alles gewoon door, en dat is toch een stukje zekerheid

• Bartjeee
  • Niet online
Raid 1 is ook redunant hoor hij mirrort alles dus slaat alles dubbel op B)
En raid 1 is ook nog eens goed sofware matig te draaien dus cheap :)
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 12:14:
Maar wat ook het voordeel is van raid 5, is stel dat 1 hd er mee stopt, dan gaat alles gewoon door, en dat is toch een stukje zekerheid

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjeee op 03-01-2004 12:18 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 12:14:
de boel wordt alleen dan wel supertraag maar goed... omdat het systeem 1 disk mist en je die data toch wilt lezen moet de controller de ontbrekende bitjes berekeken.. (daar heb je met raid1 geen last van)

+niet alle controllers kunnen gelijk doorwerken, die verwachten eerst van je dat je een spare disk erin drukt... die je natuurlijk niet op de plank hebt liggen :+

• TAMW
Kijk een keer in de Raid FAQ B) RAID FAQ

daar vind je het verschil duidelijk uitgelegd.

[ Voor 82% gewijzigd door TAMW op 03-01-2004 12:20 ]

• Zwelgje
met raid1 kan je met een kapotte disk gewoon doorwerken, het zal niet trager worden er hoeft immers geen pariteit te worden terugberekend, want er is geen pariteit....

alle data staat gewoon op 2 disken, 1 disk weg.. niks aan de hand, het systeem werkt netjes door, (en je hoeft dus geen nieuwe disk te plaatsen, alhoewel dit natuurlijk wel wenselijk is.. tis geen noodzaak iig

edit: TAMW: of had je het tegen de TS???

* Zwelgje dacht dat je het tegen hem had..

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 03-01-2004 12:21 ]

• Bartjeee
  • Niet online
Bij uitval is Raid 1 sneller als Raid 5 en je heb minder kans dat er een disk kapot loopt 8) want bij Raid 1 heb je er maar 2 nodig en bij Raid 5 heb je er 3 nodig.
En Raid 1 is goedkoper want kan sofwarematig en je koopt maar 2 disks ;)

• TAMW
zwelgje schreef op 03 januari 2004 @ 12:20:
[...]

met raid1 kan je met een kapotte disk gewoon doorwerken, het zal niet trager worden er hoeft immers geen pariteit te worden terugberekend, want er is geen pariteit....

alle data staat gewoon op 2 disken, 1 disk weg.. niks aan de hand, het systeem werkt netjes door, (en je hoeft dus geen nieuwe disk te plaatsen, alhoewel dit natuurlijk wel wenselijk is.. tis geen noodzaak iig
Sorry was geen reactie op jouw maar op exploit. Ik was alleen wat te traag :)

[ Voor 84% gewijzigd door TAMW op 03-01-2004 12:23 ]

• Bartjeee
  • Niet online
Foutje :| 8)7 :X

[ Voor 93% gewijzigd door Bartjeee op 03-01-2004 12:22 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een tijdje geleden een aantal intelligente SATA RAID-adapters getest. Op dit moment ben ik bezig met het finishen van de review.

De LSI MegaRAID SATA 150-4 was duidelijk de best presterende adapter in RAID 5 onder omstandigheden waarin veel schrijfbewerkingen plaatsvonden. Het snelheidsvoordeel ten opzichte van een single drive is in een 4-way RAID 5 config ongeveer 50 tot 66 procent. Als je meer performance nodig hebt moet je gaan kijken naar RAID 10 (snelheidsvoordeel factor zo'n 2,3x). Dat is overigens met write-back caching. Write-through caching is veiliger (indien er geen battery backup unit wordt gebruikt) maar heeft veel minder goede prestaties.

Het nadeel van RAID 10 is natuurlijk dat er slechts 50 procent van de totale opslagcapaciteit benut wordt. Bij RAID 5 is dat 66 tot 75 procent (3 vs 4 schijven). Hoeveel capaciteit heb je nodig?

Ik zou in ieder geval zeker WD Raptor WD360GD's of WD740GD's gebruiken (het liefst de laatste vanwege betere prestaties).

Verwijderd

Topicstarter
foutje dit bericht

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://gathering.tweakers...t_message/16971653#level5

Ik vind toch dat er goede dingen worden opgenoemt.

• Zwelgje
och: algemeen, van kleine webservers tot grote databaseservers, maar wanneer er een grotere schrijfsnelheid wordt vereist, ben je beter af met RAID 1 of 10

Verwijderd

Topicstarter
Eigenschap Beschrijving
controller eisen gespecialiseerde controller vereist
aantal schijven minimaal drie harde schijven, het maximum is afhankelijk van de controller
array capaciteit (grootte van kleinste schijf) x (aantal schijven - 1)
bruikbare opslagruimte (aantal schijven - 1) / (aantal schijven), indien identieke schijven worden gebruikt
fout tolerantie goed, kan verlies van een hele schijf tolereren
beschikbaarheid zeer goed, hot spare en automatisch herstel zijn gewoonlijk standaard
degradatie en herstel beiden voldoende, niet te langzaam, maar ook niet snel
random leessnelheid uitmuntend, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt
random schrijfsnelheid voldoende, door de pariteit berekeningen, maar nog altijd beter dan RAID 3 en 4
sequentiële leessnelheid zeer goed, op haar best als je een grotere blok grootte gebruikt
sequentiële schrijfsnelheid voldoende
kosten vallen best wel mee
toepassing algemeen, van kleine webservers tot grote databaseservers, maar wanneer er een grotere schrijfsnelheid wordt vereist, ben je beter af met RAID 1 of 10

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 03 januari 2004 @ 12:57:
[...]

och: algemeen, van kleine webservers tot grote databaseservers, maar wanneer er een grotere schrijfsnelheid wordt vereist, ben je beter af met RAID 1 of 10
en dit word niet vereist.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik ben blij dat Femme de LSI MegaRAID SATA 150-4 de best presterende adapter in RAID 5 heeft getest.

En femme, als je 1 hd er uit trok, bleef het hele systeem werken met deze adapter?
Of moest je rebooten als je een nieuwe er in deed.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 13:02 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ja, in Windows bleef het systeem gewoon draaien. De hotspare deed ook prima zijn bewerk (begon meteen met rebuilden zodra een schijf faalde).

• Zwelgje
Femme schreef op 03 januari 2004 @ 13:04:
Ja, in Windows bleef het systeem gewoon draaien. De hotspare deed ook prima zijn bewerk (begon meteen met rebuilden zodra een schijf faalde).
en zonder hotspare :? dus 3 diskjes en 1tje eruit

test dat ook eens even

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, k zal wel weer dom overkomen :) maar wat houd hotspare in, in een kort zinnetje graag.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
zwelgje schreef op 03 januari 2004 @ 13:06:
[...]
en zonder hotspare :? dus 3 diskjes en 1tje eruit

test dat ook eens even
Dan blijft de handel gewoon draaien. Zo hoort raid5 te werken.
Alleen heb je dan weer een single point of failure, dus dat wil je meestal niet.
Investeer dan in een hot spare.

@ exploit :
Maar al met al blijft de suggestie van een "merk" server ipv een zelf gebouwd geval voor jou/jullie toch een optie die je zeer serieus moet nemen.
De eventuele extra kosten bij aanschaf verdien je absoluut terug zodra je een probleem hebt.
Maar goed, dat is je al eerder verteld en toen stond je er ook niet voor open. })

[ Voor 5% gewijzigd door aZuL2001 op 03-01-2004 13:15 ]

Abort, Retry, Quake ???

• aZuL2001
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:08:
Sorry, k zal wel weer dom overkomen :) maar wat houd hotspare in, in een kort zinnetje graag.
Een extra schijf die niets anders doet dan wachten tot er één van de andere drie kapot gaat. En dan de plaats van de defecte overneemt. (dus geen single point of failure meer)

Had je die Faq nu gelezen ?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben ik mee bezig.

maar bedankt dan weet ik ook weer wat het doet.

Maar ik zou die controller de opdracht kunnen geven om schijf 1, 2, en 3 te laten werken en stel dat 2 er mee stopt dan zal 4 hem opvangen.

Maar hoe vervang ik 2 dan? word schijf 4 dan 2 of moet ik hem re-builden

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 13:27 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:58
aZuL2001 schreef op 03 januari 2004 @ 13:17:
[...]

Een extra schijf die niets anders doet dan wachten tot er één van de andere drie kapot gaat. En dan de plaats van de defecte overneemt. (dus geen single point of failure meer)

Had je die Faq nu gelezen ?
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:32:
....en verder zal je niet kunnen oordelen over mijn kennis van hard- en software.
Rolie Zegt : I rest my Case. Ga toch voor een A-merk. :Y) Goede support op HW en SW. Goede garanei voor waarden. Denk eens na, wat moet je doen als over 2 jaar je RAID controller defect gaat? Probeer er dan nog maar eens aan te komen.

• Zwelgje
aZuL2001 schreef op 03 januari 2004 @ 13:13:
[...]

Dan blijft de handel gewoon draaien. Zo hoort raid5 te werken.
Alleen heb je dan weer een single point of failure, dus dat wil je meestal niet.
Investeer dan in een hot spare.
idd zo hoort het te werken, echter das niet altijd zo (heb dat meegemaakt) daarom ook even de vraag bij deze specifieke controller

• aZuL2001
zwelgje schreef op 03 januari 2004 @ 13:29:
[...]
idd zo hoort het te werken, echter das niet altijd zo (heb dat meegemaakt) daarom ook even de vraag bij deze specifieke controller
Test ik altijd als ik de handel opgebouwd heb.
Maar nu kun je het idd mooi laten testen :)

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 14:36:

....

Zeg, niet om je af te zeiken hoor maar als je dit soort dingen al niet weet waarom begin je er dan aan om zelf een server in elkaar te knutselen?

Wees verstandig en schaf gewoon een A-merk (IBM, HP of desnoods Dell) server aan en bespaar jezelf een hoop gezeik en ellende. De A-merken hebben de hardware van hun servers op elkaar afgestemd en hebben in ieder geval goede drivers en ondersteuning beschikbaar waar je een hoop aan hebt in het geval van problemen. Tel daarbij de langere verkrijgbaarheid van spare-parts (meestal 5 jaar) op en je biedt je bedrijf in ieder geval de zekerheid die het nodig heeft.

Waar ga jij over 2 jaar een, zeg 120Gb, schijf vandaan halen voor je RAID-5 setje die (vrijwel) identiek is aan datgene wat je erin hebt zitten? Nergens waarschijnlijk tenzij je er nu vast 1 of 2 extra aanschaft.

Waar ik bang voor ben is dat jij niet naar het belang van het bedrijf kijkt waar je werkt maar naar jezelf. JIJ vind het leuk om zelf een servertje in elkaar te knutselen (en ja, dat is ook leuk) maar het belang van het bedrijf staat toch voorop of zie ik dat nou verkeerd?

Suc6 in ieder geval, wat je ook gaat doen.....

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op 03 januari 2004 @ 13:29:
[...]

[...]

Rolie Zegt : I rest my Case. Ga toch voor een A-merk. :Y) Goede support op HW en SW. Goede garanei voor waarden. Denk eens na, wat moet je doen als over 2 jaar je RAID controller defect gaat? Probeer er dan nog maar eens aan te komen.
:s je ziet toch wat de resultaten zijn, wat femme zegt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:24:
Ja ben ik mee bezig.

maar bedankt dan weet ik ook weer wat het doet.

Maar ik zou die controller de opdracht kunnen geven om schijf 1, 2, en 3 te laten werken en stel dat 2 er mee stopt dan zal 4 hem opvangen.

Maar hoe vervang ik 2 dan? word schijf 4 dan 2 of moet ik hem re-builden
Dit hangt dus helemaal van de controller af. De controllers in de IBM servers waar ik veel mee werk doen dit dus helemaal automatisch en hoef je eigenlijk alleen de defecte HD te vervangen. Mooie is dat het allemaal hotplug is bij IBM (en andere A-merken) zodat de server er niet eens voor uit hoeft.
Weer een argument misschien om voor een A-merk te kiezen?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:36:
[...]

het gaat niet om resultaten, het gaat om verkrijgbaarheid, over 2/3 jaar is die controller van je stuk en kan je nergens een identiek model krijgen...

dan heb je dus wel een megaprobleem dan want die raid5 set is dan niet meer te bereiken...

* Zwelgje is het met lordaeron eens over dat eigenbelang stukje

denk idd dat jij het belang van het bedrijf uit het ook verliest.. en das gevaarlijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 03-01-2004 13:40 ]

• Rolfie
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:36:
[...]

Welke post bedoel je hiermee ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:39:
[...]

Dit hangt dus helemaal van de controller af. De controllers in de IBM servers waar ik veel mee werk doen dit dus helemaal automatisch en hoef je eigenlijk alleen de defecte HD te vervangen. Mooie is dat het allemaal hotplug is bij IBM (en andere A-merken) zodat de server er niet eens voor uit hoeft.
Weer een argument misschien om voor een A-merk te kiezen?
Ok ik zal eens kijken wat de prijzen zijn bij ibm ik laat het nog wel horen

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 03 januari 2004 @ 12:21:
Ik heb een tijdje geleden een aantal intelligente SATA RAID-adapters getest. Op dit moment ben ik bezig met het finishen van de review.

De LSI MegaRAID SATA 150-4 was duidelijk de best presterende adapter in RAID 5 onder omstandigheden waarin veel schrijfbewerkingen plaatsvonden. Het snelheidsvoordeel ten opzichte van een single drive is in een 4-way RAID 5 config ongeveer 50 tot 66 procent. Als je meer performance nodig hebt moet je gaan kijken naar RAID 10 (snelheidsvoordeel factor zo'n 2,3x). Dat is overigens met write-back caching. Write-through caching is veiliger (indien er geen battery backup unit wordt gebruikt) maar heeft veel minder goede prestaties.

Het nadeel van RAID 10 is natuurlijk dat er slechts 50 procent van de totale opslagcapaciteit benut wordt. Bij RAID 5 is dat 66 tot 75 procent (3 vs 4 schijven). Hoeveel capaciteit heb je nodig?

Ik zou in ieder geval zeker WD Raptor WD360GD's of WD740GD's gebruiken (het liefst de laatste vanwege betere prestaties).
Deze post

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:45:
[...]

Ok ik zal eens kijken wat de prijzen zijn bij ibm ik laat het nog wel horen
Het is allemaal natuurlijk ook een beschikbaar budget verhaal maar zelf ben ik best wel IBM liefhebber en heb er ook overwegend goede ervaringen mee in al de jaren dat ik die servers uitzet en onderhoud bij klanten.
En geloof me, zulke staaltjes techniek bouw jij niet ff 1-2-3 in elkaar met een klonen doos ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb je idd gelijk in, maar waar liggen de prijzen ongveer, met wat ik dus wil.

• Bartjeee
  • Niet online
Zoek zelf ook eens wat :O :Z
Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 13:53:
Daar heb je idd gelijk in, maar waar liggen de prijzen ongveer, met wat ik dus wil.

• Rolfie
Wat ik bedoel, je wilt een hoop, maar ik denk dat je een gedeelte van de basis kennis mist.
En femme, als je 1 hd er uit trok, bleef het hele systeem werken met deze adapter?
Of moest je rebooten als je een nieuwe er in deed.
maar wat houd hotspare in, in een kort zinnetje graag.
Mij was verteld door een kennis, dat je in je bios alles kon regelen, dit blijkt idd wel het geval te zijn, maar er moet een driver komen. Wat ik vreemd vond, want ik kreeg eerst het idee dat alle 3 de schijfen gewoon als 1 schijf direct worden gezien, maar nu weet k het van die driver.
geen netware drivers....

Dit is geen slechte eigenschap hoor. We zijn allemaal zo begonnen, en hebben het ook soms op de harde manier geleerd. Dit is iets wat we jouw en het bedrijf willen laten voorkomen.

Maar denk er eens over na, hoe ga je het oplossen als de driver van je array controller toch buggy is, en je data is corrupt? Of 1 van je schijven heeft toch net wat timing problemen met je array controller, waardoor deze iedere keer er uitklapt. Je array controller gaat over 2 jaar naar de kloten, Hoe snel kom je dan aan een nieuwe?
Dit zijn alleen nog maar problemen met de array controller die je kan krijgen.
We kunnen het ook nog even hebben over geheugen timing problemen. Immers niet iedere geheugen module is het zelfde. Het kan zijn dat jouw gekochte geheugen module net een klein probleemje heeft met jouw systemboard => abend op je netware servertje. Met gelukt heb je dan geen data corrruptie, als je pech hebt wel. Je zal zien, dit gebeurt meestel op een moment dat je het niet kan en wilt hebben.

Dit zijn juist de problemen die je meestal niet hebt met een A-merk server. Hiermee bedoel ik niet A merk component, maar merken als DELL, IBM, HP/COMPAQ, SUN. Ieder van deze merken test iedere driver eerst op alle mogelijke gesupporte hardware. Dit geld ook voor de BIOS versies. Alles wordt eerst getest, dit kost echter wel wat geld. Hierdoor zijn deze merken altijd iets duurder dan een kloon. Maar je weet wel, als ik maar koop wat het merk support in deze server, dan werkt het ook.
En ja ook bij deze merken gaat hardware wel eens defect. Maar de kans dat dis gebeurt, is kleiner dan bij een kloon onderdeel. Alle onderdelen worden aan hogere kwaliteit eisen onderworpen, voordat deze merken ze supporten. Immers deze merken gebruiken ook array / SCSI controllers van Adaptec, maar wel met een eigen BIOS versie er op. Het zelfde geld voor de geheugen modules, Hierbij is het ook niet dat aan het einde van de band de ene module in het doosje van het A-merk gaat en de volgende module in het doosje van het X-merk. Neen, er zit echt verschil in, wat de stabiliteit vergroot van de servers.

Hierdoor krijg je dus een stabielere server.

Ga maar eens na wat het je bedrijf kost als op maandag je array controller het begeeft?

Bij de A-merken, kan je idd contracten afsluiten waarmee je zelf hardware uptime kan garanderen (let op een carepack van HP bied geen uptime). Alle onderdelen van de grote merken zijn ook voor 99% op voorraad, dus gaat je server op maandag kapot, dan is de kans zeer groot dat men de volgende dag al met een nieuwe array controller staat.

Wat is dan duurder, een kloon server zonder garantie of een merk server met een SLA?
Zoals al diverse malen genoemd is, door andere personen hier op dit form.
Ik ken ze niet, maar ik denk dat ze allemaal het zelfde hier over denken

Verwijderd

Ik zie alleen dat je aangeeft dat je RAID-5 wilt voor een Novell server dus dan zijn er tig mogelijkheden.

Ik zou eens kijken naar een IBM xSeries 235 met een ServeRAID 5i of 6i controller en 4x 36,4 Gb Utlra320 SCSI HD. Gigabit NIC is standaard dus dat is alvast leuk meegenomen. Daarnaast heeft deze server een Intel Xeon processor (meerdere mogelijk) en heeft hij standaard al 512Mb geheugen wat voor NetWare 5 al voldoende is. NetWare 6 vereist minimaal 256Mb dus ik denk dat NetWare 5 met 512Mb een heel eind komt maar dit is ook weer afhankelijk wat je met die server gaat doen. Voor een "simpele" file- en printserver lijkt dit me ruim voldoende.

Prijstechnisch is de IBM xSeries 225 weer een stuk interessanter en bied je ook de mogelijkheid tot het plaatsen van een ServeRAID adapter.

Het is maar net wat je wilt. Hoe redundant moet je server zijn, zou je er meerdere CPU's in willen zetten, hoeveel schijfruimte heb je nodig, etc.

Overzicht servers:
http://www-132.ibm.com/we...&catalogId=-840&langId=-1

IBM Server Finder:
http://www.ibm.com/produc...me=W&met=inli&re=servhome

Prijzen kan ik je niet echt mee helpen. Ik installeer die dingen, prijzen laat ik aan de verkopers over ;)

Mocht je interesse voor IBM serieus gewekt zijn dan wil ik je eventueel wel met ze in contact brengen.

• Rolfie
Was een lang berichtje aan het typen, maar smart smart denk werk. _/-\o_

Kijk ook eens bij HP of dell, deze bieden oa het zelfde als IBM. Keuze genoeg denk ik

[ Voor 3% gewijzigd door Rolfie op 03-01-2004 14:32 . Reden: typo ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je per se een server met Serial ATA RAID wilt kun je op dit moment gewoon nog niet bij de grote OEMs. Voor complete systemen kun je wel terecht bij kleinere fabrikanten zoals Appro en Supermicro. In Nederlands zijn ze verkrijgbaar bij diverse lokale leveranciers die ook SLA verkopen.

Net gepost: reviews: Vergelijking van intelligente Serial ATA RAID-adapters

Verwijderd

Supermicro is een goede oplossing, vaak krijg je een complete kast waar bijna alles al in zit en waar je aleen nog maar geheugen en een xeon in hoeft te steken.
Ik heb er een paar weken geleden twee geleverd, was er wel te spreken over.
ook zit hier redelijke software bij om je hardware uit te lezen en om te kijken wat de status hier van is.
als je geen merkserver wilt zoals compaq en een beetje zelf wat er aan wilt sleutelen is dit een goede oplossing.

http://www.supermicro.com/

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Met alle alle, alle respect.
Ik heb volg dit topic nu al een tijdje, maar weet je uberhaupt wel waar je meebezig bent?
Werk je vast daar of ben je gewoon op stage?
Alle raid termen zeggen je niets, je hebt geen idee dat je drivers nodig hebt om de boel draaien te houden, hoe je NW5 installed (* Liam heeft slechts een aantal keer NW geinstalled en weet dat er behoorlijk wat aan te sleutelen valt.) en concurrent users zeggen je niets.

Ik zou zeggen, lees de FAQ's door, google erop los en trek dan eens je conclusies.

Misschien een wat harde beoordeling, maar een A-merk (IBM(zelf goede ervaringen mee, 1/2 jaar aan gesleuteld)HP-compaq,Dell, etc. zijn voor jouw echt veel beter.
Neem eens contact op met wat consultants (/verkopers;)) en oordeel dan wat het beste bij je past.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• A3_h
Al eens gekeken of je gekozen adapter wel wel Novell tested and approved is?http://www.novell.com/partnerguide/hardware.html

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De vraag of de MegaRAID SATA 150-4 channel ook onder Novell 5.0 werkt meld LSI Logic:

There is no current support for Novell 5.0 for this controller. The Netware 5.1 driver may work under the 5.0 implementation, however, due to Novell no longer supporting Netware 5.0 at the development level.

LSI-02
LSI Logic - Field Support Technician
lsiraidsupport@lsil.com
http://megaraid.lsilogic.com/support/index.html

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ben toch wel benieuwd wat Exploit_1 nu uiteindelijk gedaan heeft........ B)

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Coach4All schreef op 22 januari 2004 @ 14:00:
Ben toch wel benieuwd wat Exploit_1 nu uiteindelijk gedaan heeft........ B)
Goeie vraag, ik hoop dat ie met een consultant heeft gesproken die het wél snapte en dus goed advies heeft gegeven..

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Rolfie
Ik hoop het ook zijn het bedrijf.

Anders komt er weer een bedrijf op de harde mannier achter, dat Merk computers/server uiteindelijk toch meestel goedkoper/beter zijn.
Pagina: 1