Wat ik bedoel, je wilt een hoop, maar ik denk dat je een gedeelte van de basis kennis mist.
En femme, als je 1 hd er uit trok, bleef het hele systeem werken met deze adapter?
Of moest je rebooten als je een nieuwe er in deed.
maar wat houd hotspare in, in een kort zinnetje graag.
Mij was verteld door een kennis, dat je in je bios alles kon regelen, dit blijkt idd wel het geval te zijn, maar er moet een driver komen. Wat ik vreemd vond, want ik kreeg eerst het idee dat alle 3 de schijfen gewoon als 1 schijf direct worden gezien, maar nu weet k het van die driver.
geen netware drivers....
Heb je die nodig dan? Ik dacht toch echt dat je alleen in je bios het 1 en ander goed moest zetten en dat het dan werkt.
Dit is geen slechte eigenschap hoor. We zijn allemaal zo begonnen, en hebben het ook soms op de harde manier geleerd. Dit is iets wat we jouw en het bedrijf willen laten voorkomen.
Maar denk er eens over na, hoe ga je het oplossen als de driver van je array controller toch buggy is, en je data is corrupt? Of 1 van je schijven heeft toch net wat timing problemen met je array controller, waardoor deze iedere keer er uitklapt. Je array controller gaat over 2 jaar naar de kloten, Hoe snel kom je dan aan een nieuwe?
Dit zijn alleen nog maar problemen met de array controller die je kan krijgen.
We kunnen het ook nog even hebben over geheugen timing problemen. Immers niet iedere geheugen module is het zelfde. Het kan zijn dat jouw gekochte geheugen module net een klein probleemje heeft met jouw systemboard => abend op je netware servertje. Met gelukt heb je dan geen data corrruptie, als je pech hebt wel. Je zal zien, dit gebeurt meestel op een moment dat je het niet kan en wilt hebben.
Dit zijn juist de problemen die je meestal niet hebt met een A-merk server. Hiermee bedoel ik niet A merk component, maar merken als DELL, IBM, HP/COMPAQ, SUN. Ieder van deze merken test iedere driver eerst op alle mogelijke gesupporte hardware. Dit geld ook voor de BIOS versies. Alles wordt eerst getest, dit kost echter wel wat geld. Hierdoor zijn deze merken altijd iets duurder dan een kloon. Maar je weet wel, als ik maar koop wat het merk support in deze server, dan werkt het ook.
En ja ook bij deze merken gaat hardware wel eens defect. Maar de kans dat dis gebeurt, is kleiner dan bij een kloon onderdeel. Alle onderdelen worden aan hogere kwaliteit eisen onderworpen, voordat deze merken ze supporten. Immers deze merken gebruiken ook array / SCSI controllers van Adaptec, maar wel met een eigen BIOS versie er op. Het zelfde geld voor de geheugen modules, Hierbij is het ook niet dat aan het einde van de band de ene module in het doosje van het A-merk gaat en de volgende module in het doosje van het X-merk. Neen, er zit echt verschil in, wat de stabiliteit vergroot van de servers.
Hierdoor krijg je dus een stabielere server.
Ga maar eens na wat het je bedrijf kost als op maandag je array controller het begeeft?
Bij de A-merken, kan je idd contracten afsluiten waarmee je zelf hardware uptime kan garanderen (let op een carepack van HP bied geen uptime). Alle onderdelen van de grote merken zijn ook voor 99% op voorraad, dus gaat je server op maandag kapot, dan is de kans zeer groot dat men de volgende dag al met een nieuwe array controller staat.
Wat is dan duurder, een kloon server zonder garantie of een merk server met een SLA?
Zoals al diverse malen genoemd is, door andere personen hier op dit form.
Ik ken ze niet, maar ik denk dat ze allemaal het zelfde hier over denken