Ruisonderdrukking - pure ruis er vanaf trekken?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:52
Ik heb een cassettebandje met behoorlijk veel (vooral hoge) ruis. Dit bandje heb ik opgenomen in Cool Edit Pro. Nu wil ik de ruis zoveel mogelijk verminderen. Om de muziek (klasiek) zoveel mogelijk 'intact' te laten wil ik niet meer dan nodig aan frequenties wegfilteren (deze freq. tientallen Db omlaag).

Is het mogelijk om een stuk pure ruis van vóór de opname 'in te laden' en een programma (liefst Cool Edit Pro) dit intelligent te laten verwerken zodat DEZE ruis van het muziekstuk wordt verwijderd?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb zoiets nog nooit kunnen vinden, maar je kan zelf wel een eindje komen met de hand denk ik:
Maak eerst een spectrum analyse van de pure ruis. Ga vervolgens met een aantal notch-filters aan de slag. Kijk in je spectrum-analyse welke pieken het duidelijkst zijn en haal op die plekken het juiste aantal dB's van je signaal af.

Maar denk niet dat je de ruis helemaal weg kunt halen en ook nog onhoorbaar, je kan wel de ergste ruis eruit krijgen waarschijnlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door TheLemon op 02-01-2004 13:01 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat kan vrij gemakkelijk met cool edit. Selecteer een (zo groot mogelijk) stuk ruis, ga naar Transform -> Noise Reduction -> noise Reduction.

Kies 'get profile from selection', en druk op 'close'.

Druk op CTRL A, ga weer naar de noise reduction dialog, en druk op OK.

Klaar! :P

een keertje de bijgeleverde handleiding doorlezen kan helpen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door HunterPro op 02-01-2004 13:03 ]

• pmeter
TheLemon schreef op 02 januari 2004 @ 13:00:
Ik heb zoiets nog nooit kunnen vinden, maar je kan zelf wel een eindje komen met de hand denk ik:
Maak eerst een spectrum analyse van de pure ruis. Ga vervolgens met een aantal notch-filters aan de slag. Kijk in je spectrum-analyse welke pieken het duidelijkst zijn en haal op die plekken het juiste aantal dB's van je signaal af.

Maar denk niet dat je de ruis helemaal weg kunt halen en ook nog onhoorbaar, je kan wel de ergste ruis eruit krijgen waarschijnlijk.
Dat zou het eventueel kunnen, alleen haal je snel teveel weg. De ruis is nogal breed, zonder duidelijke pieken.

Ik dacht aan een systeem à là zo'n noise reduction hoofdtelefoon. Die zijn zgn zeer geschikt voor het vliegtuig, de trein etc. Ze nemen met een microfoontje het omgevingsgeluid op en sturen vervolgens een anti-geluid daartegen met de muziek mee.

Dit moet toch ook softwarematig voor ruis-onderdrukking bestaan lijkt mij.
HunterPro schreef op 02 januari 2004 @ 13:02:
dat kan vrij gemakkelijk met cool edit. Selecteer een (zo groot mogelijk) stuk ruis, ga naar Transform -> Noise Reduction -> noise Reduction.

Kies 'get profile from selection', en druk op 'close'.

Druk op CTRL A, ga weer naar de noise reduction dialog, en druk op OK.

Klaar! :P

een keertje de bijgeleverde handleiding doorlezen kan helpen ;)
Hamanahamanahamana!!!!!! Als mijn huidige opname is afgelopen ga ik dat direct proberen thanks!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[ Voor 58% gewijzigd door pmeter op 02-01-2004 13:06 ]

• HunterPro
  • Niet online
pmeter schreef op 02 januari 2004 @ 13:04:
Dat zou het eventueel kunnen, alleen haal je snel teveel weg. De ruis is nogal breed, zonder duidelijke pieken.

Ik dacht aan een systeem à là zo'n noise reduction hoofdtelefoon. Die zijn zgn zeer geschikt voor het vliegtuig, de trein etc. Ze nemen met een microfoontje het omgevingsgeluid op en sturen vervolgens een anti-geluid daartegen met de muziek mee.

Dit moet toch ook softwarematig voor ruis-onderdrukking bestaan lijkt mij.
Mijn post gezien? Dat systeem is gebaseerd op het geluid-antigeluid principe; gewoon er vanaf trekken dus. Je kan zelf levels aanpassen, of je kan je 'noise sample' in een nieuwe file droppen en die eerst bewerken voor je 'm over je audio heenrost :)

en ja, als je ruis op de frequentie zit waar ook je 'gewenste' audio op zit, heb je gewoon een probleem :)

[ Voor 9% gewijzigd door HunterPro op 02-01-2004 13:06 ]

• pmeter
Eh ja, gezien ja, maar pas ná mijn post ;)

Hmmm, wat er overblijft zou goed klinken bij een SF-flim uit 1960, nog maar even wat schuiven om die bijgeluiden en vervorming wat te verminderen :o
Edit: Ah: de FFT size points van 4096 naar 16384 doet wonderen!

[ Voor 76% gewijzigd door pmeter op 02-01-2004 13:37 ]

• HunterPro
  • Niet online
pmeter schreef op 02 januari 2004 @ 13:11:
[...]

Eh ja, gezien ja, maar pas ná mijn post ;)

Hmmm, wat er overblijft zou goed klinken bij een SF-flim uit 1960, nog maar even wat schuiven om die bijgeluiden en vervorming wat te verminderen :o
Edit: Ah: de FFT size points van 4096 naar 16384 doet wonderen!
klopt, dan wordt je 'resolutie' hoger :)
Pagina: 1