Toon posts:

[Partition Magic] Ingewikkelde wens... (?)

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn huidige setup van harddisks is als volgt:

Drive 1:
| C: DATA 1 (FAT32, voorheen windows ME bootdisk | D: DATA 2 (FAT32) |

Drive 2:
| H: Windows XP Professional (NTFS, systeem + progs + data)

Nu wil ik drive 1 er uit halen voor gebruik in een andere pc, maar ik ben bang dat windows XP dan niet meer boot... Of denken jullie dat dat wel zal gaan?

Andere optie: partities c: en d: verwijderen, vervolgens driveletter H: naar C: veranderen.

Slim? Dom? Roept u maar!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Beide gaat niet werken zonder problemen - je bootsector staat nu op drive 1 en die heb je nodig om te kunnen booten, vervolgens blijkt dan ook dat je boot.ini nog eens fout staat.

Ik zou het als volgt aanpakken:
- Volg dit artikel om een bootdisk te maken en boot daar eens mee (zorg dus dat je boot.ini daarop juist is)
- Verwijder drive 1 fysiek uit je systeem
- Boot met die bootdiskette - werkt dat nog, dan boot je in de recovery console:
- draai fixmbr en fixboot
- edit je boot.ini naar een correcte

en dat zou voldoende moeten / kunnen zijn - dit alles pas na dat je een volledige backup hebt gemaakt uiteraard :)

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 02-01-2004 12:06 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eh, dat verwijderen en driveletters renamen hoeft allemaal niet hoor. Ik weet het niet zeker aangezien ik met zulk soort dingen ook maar wat aan kloot, maar het volgende zal ik proberen:
Je drive 1 eruit halen, drive 2 als master instellen. Als het dan niet direct start eens met een Win9x bootdisk 'fdisk /mbr' doen. Dat werkt geloof ik ook bij WinXP.
En je WinXP partitie moet een primary partitie zijn, anders wordt er niet vanaf geboot.

Correct me if I'm wrong. :+
/edit: Naja, elevator weet het allemaal veel beter te vertellen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 02-01-2004 12:07 ]

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
Naja, beiden dank! _/-\o_

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Boot met die bootdiskette - werkt dat nog, dan boot je in de recovery console
dat is overigens niet perse nodig als ik je hele verhaal goed begrijp (het enige dat je voor zover ik zie wil is de recovery console binnen komen om zo fixmbr en fixboot te kunnen doen), de recovery console kan ook gestart worden door te booten vanaf de Windows XP cd-rom :)

• elevator
  • Niet online

elevator

G33rt schreef op 02 januari 2004 @ 13:25:
dat is overigens niet perse nodig als ik je hele verhaal goed begrijp (het enige dat je voor zover ik zie wil is de recovery console binnen komen om zo fixmbr en fixboot te kunnen doen), de recovery console kan ook gestart worden door te booten vanaf de Windows XP cd-rom :)
Nee, wat ik aan wil geven is dat je (imho) het beste eerst 'droog' kan oefenen. Door eerst te booten met zo'n diskette - boot je je systeem zonder daadwerkelijk iets te wijzigen aan je Windows configuratie.

Als dat goed gaat, kan je je systeem aan gaan passen - werkt dat ook niet, is het wijzigen veel meer risicovol :)

• G33rt
Maar je bootte toch vanaf flop om de recovery console in te kunnen? Wat is het wezenlijke verschil dat ik over het hoofd zie dan? Een recovery console vanaf flop is volgens mij exact dezelfde recovery console als op de cd :)

• elevator
  • Niet online

elevator

G33rt schreef op 02 januari 2004 @ 14:07:
Maar je bootte toch vanaf flop om de recovery console in te kunnen? Wat is het wezenlijke verschil dat ik over het hoofd zie dan? Een recovery console vanaf flop is volgens mij exact dezelfde recovery console als op de cd :)
Nee, je boot van flop als vervangende bootloader (zie ook dat artikel wat ik quotte) - hiermee heb je je bootloader en je boot.ini op diskette staan en kan je in je 'normale' Windows booten.

• G33rt
elevator schreef op 02 januari 2004 @ 14:09:
[...]

Nee, je boot van flop als vervangende bootloader (zie ook dat artikel wat ik quotte) - hiermee heb je je bootloader en je boot.ini op diskette staan en kan je in je 'normale' Windows booten.
Dat is inderdaad wat anders, dan kan je inderdaad testen of de nieuwe configuratie uberhaupt wel werkt zonder meteen in je bootfiles te gaan prutsen :)

[ Voor 7% gewijzigd door G33rt op 02-01-2004 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan:

- De 'overbodige' schijf er uit gehaald.
- De 'overblijvende' schijf in een ander systeem als Slave gezet.
- De boot.ini van dat systeem gekopieerd naar de 'overblijvende' schijf, en aangepast naar de juiste partitie (was ook Windows XP, niet onbelangrijk!)
- Nog wat bestanden gekopieerd die je nodig hebt om te booten (zie eerder genoemde Microsoft artikel)

Teruggezet, en voila!

De driveletter is nu wel nog steeds H: ipv C:, maar dat lijkt me beter dan het risico te nemen om Partition Magic alles aan te laten passen...

Dank voor het meedenken allen! :)

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:54
je kan in WinXP ook gewoon met schijfbeheer de parttitle letter van H: naar C: veranderen.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
sunturion schreef op 02 januari 2004 @ 14:56:
je kan in WinXP ook gewoon met schijfbeheer de parttitle letter van H: naar C: veranderen.
Nou... nee.. niet echt :) Heb 't eens geprobeerd, maar zelfs na met Partition Magic alle verwijzingen te hebben veranderd ging 't niet helemáál goed.. 't Gaf hoop toen ik opeens 't inlogscherm van XP zag, maar verder kwam ik niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Gullie007 op 02-01-2004 15:06 ]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ja psies, ik bedoel: het BLIJFT een computer en het BLIJFT windhoos Windows, zels al is het windhoos Windows xp...

[ Voor 28% gewijzigd door F_J_K op 03-01-2004 12:45 ]

• G33rt
sunturion schreef op 02 januari 2004 @ 14:56:
en wat doe je dan met alle dlls e.d. die op H:\ staan geregistreerd in het register (programma's en windows stikken van de referenties naar gedeelde bestanden, andere drives, etc)? apps kunnen dan helemaal _niets_ meer vinden hoor :)

[ Voor 13% gewijzigd door G33rt op 03-01-2004 10:51 ]

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 09:07

Len

Leeg

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 17:43:
Ja psies, ik bedoel: het BLIJFT een computer en het BLIJFT windhoos, zels al is het windhoos xp...
Volgens mij is jet Windows, of Windows XP.

Zulke verbasteringen worden hier niet echt gewaardeerd. imo

Free Tibet

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 17:43:
Ja psies, ik bedoel: het BLIJFT een computer en het BLIJFT windhoos Windows, zels al is het windhoos Windows xp...
Psies, een van de basics van Windows (sinds DOS tijden) is het gebruik van de schijfletters. Daarom wil je dus niet eens de letter aanpassen. Overigens is het niet gebruiken van C ook nog eens veiliger tegen sommige expolits en hele domme virussen.

offtopic:
Gebruik liever niet van die simpele verbasteringen. Serieus tekortkomingen bespreken is leuk, maar dit is een beetje goedkoop. Zeker als je niet met alternatieven komt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Respect, sorry _/-\o_

Maar het was uit pure frustratie dat ik dat deed. Hoewel ik wel erg onder de indruk kan raken van een windhoos, welke versie dan ook...

En ik kwam niet met een oplossing omdat ik degene was die het topic gestart was >:)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Het nut van deze kick ontgaat mij volledig

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.