Toon posts:

P4 3GHZ Houdt steeds in kwa scores bij overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal. Mijn eerste post hier en maar meteen met de deur in huis vallen :p

Hieronder mijn systeem specs:

P4 3GHZ 800FSB
ASUS P4P800
2 x 512MB TwinMos Dual DDR 400 Kit (Matched Pair)
MSI Geforce FX5900 VTD 128MB
1 Seagate 120GB SATA 150 (tevens bootschijf)
2 Maxtor 120GB ATA133 120GB 8MB Cache
NEC 1300 DVDR Writer

Voeding: Q-TEC 350W Silent
Cooler: Cooler Master Airo 4+ Copper

Deze box wil ik dus overclocken, maar dit heeft juist een negatieve werking. Het enigste wat mij lukt is de videokaart overclocken tot 450Mhz Core en 950Mhz Mem. Met de CPU op 3GHZ standaard haal ik 6258 punten in 3D Mark 2003.

Op het moment dat ik de CPU ook maar 100Mhz overclock gaat me score in 3D Mark 2003 met honderden punten omlaag.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Dingen die ikzelf heb geprobeerd (3GHZ loopt nu op 3.21):

- CPU Voltage verhogen van 1.6v naar 1.625v of 1.65v
- Memory timings regelen via SPD uit en aan gezet
- AGP/PCI frequency van Auto naar 66/73/80 gezet
- Memory keihard op 400Mhz gezet ipv. auto
- WindowsXP SP1 verwijderd en vervangen door een versie installatie van WindowsXP zonder SP1
- 2 maxtor schijven los gekoppeld (misschien toch teveel stroom verbruik)
---------------------------------------------------------------------------------------------

Ikzelf heb verder eigenlijk geen idee meer waar dit mee te maken heeft. Ook de voltage lijn 12v+ en 5v+ lopen perfect (beide lijnen minder dan 1,5% afwijking). En de CPU/Main temperaturen komen ook niet hoger dan 30/35c idle en 46c stressed.

Nu zit er ook zo'n Turbo optie die aan/uit kunt zetten in de bios, maar bij het aanschakelen start het systeem nog niet eens op... leuke optie van Asus :).

De pc draait nu gewoon op standaard waarden en super stabiel (ook tijdens overclocken geen stabiliteitsproblemen gehad). Ik heb echt geen idee waar dit mee te maken kan hebben. Hopelijk dat iemand hier een oplossing heeft of weet waar het mee te maken kan hebben.... ik zou toch wel de CPU op 3.3Ghz minimaal willen laten lopen wat volgens mij toch niet teveel gevraagd is van een P4 3GHZ.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:47
Je kunt eens proberen om het geheugen 1:1 te laten lopen op je FSB.
Het kan zijn dat je bij het Oc'en het geheugen trager gaat lopen door de toegepaste divider. Ik weet het niet zeker maar het kan zijn dat het geheugen automatisch 5:4 gaat lopen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Een goede tip hierboven.

Verder, probeer 3dmark2001se ipv 3dmark2003.
Het maakt superweinig uit of je cpu nu op 3ghz of 3,5ghz draaid in 2003

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de mem freq. op auto zetten of op 266/333/400. Op 400 heb ik ze ook al gezet wat inhoudt dat de divider 1:1 staat. Gek genoeg haal ik dan nog steeds maar 5800 punten in 3d mark 2003 ipv. 6258 als ik de cpu standaard laat.

In 3D Mark 2001SE gaat me score wel flink omhoog... van 16200 standaard naar 17600 op 3,4GHZ CPU en de FX5900 op 450 Core en 950 Mem.

Verwijderd

Een andere voeding zou toch ook goed van pas (het is te zien dat het vakantie is aan m'n nederlands :p) komen. Ik betwijfel dat een Qtec 350w genoeg is om 3 hd's, een optical, een zware grafische kaart, en een zware cpu kan dragen. En dan klok je hem nog eens over zodat hij nog meer verbruikt.
Zal in dit geval wel niet aan je voeding liggen maar als je telkens je hd's moet loskoppelen als je wilt overklokken :s
Klok je je grafische kaart ook over als je dan 3dmark draait? Want als je grafische kaart te hoog is geklokt dan kan hij vertragen.. probeer je cpu alleen eens over te klokken misschien?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de 2 maxtor schijven al eens losgekopeeld of dit de score verbeterde, maar helaas geen verschil.

Als ik de videokaart niet overclock en alleen de cpu naar 3.2 opschroef dan gaat me score ook zo'n 100 punten achteruit in 3d mark 2003.... in 2001se haal ik dan wel 200 punten meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:18:
Heb de 2 maxtor schijven al eens losgekopeeld of dit de score verbeterde, maar helaas geen verschil.

Als ik de videokaart niet overclock en alleen de cpu naar 3.2 opschroef dan gaat me score ook zo'n 100 punten achteruit in 3d mark 2003.... in 2001se haal ik dan wel 200 punten meer.
3dmark01se hier is het ok, maar in 3dmark03 is dit standaard cpu + standaard gpu tegen overgeklokte cpu + standaard gpu?
Je zou eerst moeten kijken wat het geeft met gpu op standaard, ALS je dit niet doet ten minste.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 12:26 ]

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Uhm, een HDD vreet niet super veel stroom. Het grootste verschil is tussen idle en stressed.
Als je MBM geinstalleerd hebt staan (zo niet installen die hap), dan moet je eens kijken wat het verschil is in de voltlijnen tussen max en min, nadat je 3dmark hebt gedraaid.
Ik heb zelf een Q-tec 450 Watt gehad ( :r ), en die dingen zijn gewoon echt slecht.

Overigens zou ik als ik jouw was je mem niet op SPD timings laten draaien. Want zodra je in mhz omhoog gaat worden de timings waarschijnlijk slechter.
Overigens weet je welke chips erop dat geheugen zitten? Als er CH-5 of BH-5 van Winbond op zit kan je namelijk in ieder geval lage timings op hoge mhz draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:18:

ik heb bijna exact dezelfde config als de topicstarter alleen dan asusp4c800, en als ik mijn fsb iets doe verhogen gaat mijn memscore bij sisoft sandra dramatisch achteruit!! ik heb al vanalles geprobeert, maar zosnel ik ook maar een beetje doe oc'en krijg ik hetzelfde.

Naardat ik dan mijn geheugensnelheid heb vastgezet op 400mhz dan werkt mijn pc gewoon goed totdat ik dan weer oc, dan crashed ie!! :( dus..... ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, ik heb overigens 2x cosair 3200 reepjes erin, dus die zouden toch iets meer moeten aankunnen!!

bij mijn oude asus kon ik kiezen tussen mem divider 1.1 of 4.3! maar dat gaat bij dit mobo niet, althans, naar een goede bestudering van de handleiding, en van GOT, heb ik er ook nog geen uitsluitsel over kunnen vinden!! maar uiteidenlijk is het zo dat als ik overclock dat mijn performance achteruitgaat in plaats van vooruit!! :(

Verwijderd

Topicstarter
------------------------------------------------------
standaard cpu met standaard gpu

2001se --> 16200
2003 --> 5720

standaard cpu met geclockte gpu (450 core en 950 mem)

2001se --> 17086
2003 --> 6258

geclockte cpu (3.2ghz) en standaard gpu

2001se --> 16353
2003 --> 5580

geclockte cpu (3.2ghz) en geclockte gpu ( 450 core en 950 mem)

2001se --> 17210
2003 --> 5834

vaag toch ?

• Vincentio
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:32:
[...]

ik heb bijna exact dezelfde config als de topicstarter alleen dan asusp4c800, en als ik mijn fsb iets doe verhogen gaat mijn memscore bij sisoft sandra dramatisch achteruit!! ik heb al vanalles geprobeert, maar zosnel ik ook maar een beetje doe oc'en krijg ik hetzelfde.

Naardat ik dan mijn geheugensnelheid heb vastgezet op 400mhz dan werkt mijn pc gewoon goed totdat ik dan weer oc, dan crashed ie!! :( dus..... ik weet niet waar ik de fout moet zoeken, ik heb overigens 2x cosair 3200 reepjes erin, dus die zouden toch iets meer moeten aankunnen!!

bij mijn oude asus kon ik kiezen tussen mem divider 1.1 of 4.3! maar dat gaat bij dit mobo niet, althans, naar een goede bestudering van de handleiding, en van GOT, heb ik er ook nog geen uitsluitsel over kunnen vinden!! maar uiteidenlijk is het zo dat als ik overclock dat mijn performance achteruitgaat in plaats van vooruit!! :(
Uhm Volgens mij houdt 400mhz 1:1 in en 333mhz 5:4 266mhz dan 3:2.
Overigens met dat Corsair geheugen moet je je voltage verhogen, hem op 1:1 zetten (400mhz dus) , overigens kan je dit met CPU-z controleren of het als 1:1 werkt. En dan de geheugen timings handmatig aanpassen. Als je Low Latency hebt, moet je het namelijk wel op 5-2-3-2 (5 voor diegene die super hoog kan en 3 voor Ras-to-Cas). Dit zou moeten werken en ook je snelheid verbeteren.

Waarom daalt Sisoft bij overklokken:
- Je hebt hem waarschijnlijk op auto staan, waardoor hij waarschijnlijk de divider aanpast
-Je hebt de geheugentimings op SPD staan. Hoe sneller het geheugen dan in mhz gaat lopen, hoe trager de timings worden (hoger).

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:29
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:32:
standaard cpu met standaard gpu

2001se --> 16200
2003 --> 5720

standaard cpu met geclockte gpu (450 core en 950 mem)

2001se --> 17086
2003 --> 6258

geclockte cpu (3.2ghz) en standaard gpu

2001se --> 16353
2003 --> 5580

geclockte cpu (3.2ghz) en geclockte gpu ( 450 core en 950 mem)

2001se --> 17210
2003 --> 5834

vaag toch ?
Nee, dit is toch goed zo :? Je haalt een hogere score met een overgeklokte CPU en GPU. Het is niet zo, dat een overgeklokte cpu, de score bijtrekt die je verliest met standaard gpu vs geklokte gpu... Als je gaat overklokken moet je t allebei doen dan krijg je het beste resultaat :)

Verwijderd

Topicstarter
De_Bastaard schreef op 02 januari 2004 @ 13:08:
[...]

Nee, dit is toch goed zo :? Je haalt een hogere score met een overgeklokte CPU en GPU. Het is niet zo, dat een overgeklokte cpu, de score bijtrekt die je verliest met standaard gpu vs geklokte gpu... Als je gaat overklokken moet je t allebei doen dan krijg je het beste resultaat :)
Als je goed leest zie je dat me scores in 3d mark 2003 drastisch omlaag gaan, zodra ik de CPU overclock :).... dat lijkt me toch niet echt OK.

Verwijderd

VinnieWeiss schreef op 02 januari 2004 @ 12:59:
[...]

Uhm Volgens mij houdt 400mhz 1:1 in en 333mhz 5:4 266mhz dan 3:2.
Overigens met dat Corsair geheugen moet je je voltage verhogen, hem op 1:1 zetten (400mhz dus) , overigens kan je dit met CPU-z controleren of het als 1:1 werkt. En dan de geheugen timings handmatig aanpassen. Als je Low Latency hebt, moet je het namelijk wel op 5-2-3-2 (5 voor diegene die super hoog kan en 3 voor Ras-to-Cas). Dit zou moeten werken en ook je snelheid verbeteren.

Waarom daalt Sisoft bij overklokken:
- Je hebt hem waarschijnlijk op auto staan, waardoor hij waarschijnlijk de divider aanpast
-Je hebt de geheugentimings op SPD staan. Hoe sneller het geheugen dan in mhz gaat lopen, hoe trager de timings worden (hoger).
aha, dus die 400 enz instellingen van het geheugen zijn in deplaats gekomen voor de 1.1 of 4.3 instellingen! mmm ja, als ik die vast op 400 zet dan crasht ie!!

trouwens mijn geheugen loopt niet op spd
heb nu de instellingen als volgt 2 - 2 - 3 - 5 - 4.......... dus als ik die timings wat losser zet dan zal hij niet meer crashen als hij vast op 400 staat!

ik dacht altijd dat als je je geheugen vast op 400 zet dat hij dan dan ook niet eroverheen gaat! maargoed..... zal weer eens gaan testen!!!!! thx

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ga ik die Q-Tec voeding eruit gooien en er een 550W in zetten. Eens kijken of dat uitkomst biedt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:49:
[...]

aha, dus die 400 enz instellingen van het geheugen zijn in deplaats gekomen voor de 1.1 of 4.3 instellingen! mmm ja, als ik die vast op 400 zet dan crasht ie!!

trouwens mijn geheugen loopt niet op spd
heb nu de instellingen als volgt 2 - 2 - 3 - 5 - 4.......... dus als ik die timings wat losser zet dan zal hij niet meer crashen als hij vast op 400 staat!

ik dacht altijd dat als je je geheugen vast op 400 zet dat hij dan dan ook niet eroverheen gaat! maargoed..... zal weer eens gaan testen!!!!! thx
Kijk maar eens naar de review van de ASUS P4P800 op Xbitlabs :)... daar wordt alles nog een keer haarfijn uitgelegd.

• Vincentio
  • Niet online
Wat natuurlijk ook helpt ipv timings losser is meer Vs op het mem. Corsair mem moet zeker toch 2.9 aan kunnen en ik denk dat hij dan ook wel wat hoger wil.

Verwijderd

Heb je ook al ai overclocking gebruikt

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Je kan toch heel simpel ff uitrekenen (inzicht kwestie imo :p) welke divider je het beste kan gebruiken.

200 fsb (quad pomped 800) divider 1:1 = geheugen speed 400

250 fsb divider 1:1 = geheugen speed 500

doe je dan bv. 5:4 is het weer 400 Mhz

gl (mocht je het al weten, dan is het overbodig jaja)

Verwijderd

t!mP schreef op 02 januari 2004 @ 23:58:
Je kan toch heel simpel ff uitrekenen (inzicht kwestie imo :p) welke divider je het beste kan gebruiken.

200 fsb (quad pomped 800) divider 1:1 = geheugen speed 400

250 fsb divider 1:1 = geheugen speed 500

doe je dan bv. 5:4 is het weer 400 Mhz

gl (mocht je het al weten, dan is het overbodig jaja)
Dit is wel niet echt juist. De vorige P4's werkten met quad pumped, deze versie werkt met dual ddr.
200fsb wordt 400ddr en 800dual
Het voordeel hiervan is dat het geheugen ook mee kan. Het geheugen (ddr geheugen ) draait dan eveneens dual.

Verwijderd

Topicstarter
Ok probleem is opgelost, ook wel leuk om te weten :)

Het probleem was blijkbaar het geheugen (TwinMos PC3200 met MTEK chippies). In eerste instantie heb ik geheugen op 400MHZ gezet en dat betekend dat het geheugen synchroon met de FSB loopt en op het moment dat je de FSB omhoog gooit ook het geheugen meegaat. Blijkbaar trok dit geheugen het niet. Ik heb het geheugen op 320MHZ gezet en nu draait me P4 3GHZ op 3.6GHZ en daarbij de FX5900 op 450 Core en 950 Memory.

Met het geheugen teruggeschroefd naar 320MHZ haal ik toch nog 5100 punten in de memory benchmark van Sisoft Sandra.

Resultaat in 3DMark 2003 is 6452 punten... lijkt me erg redelijk met luchtkoeling :).

Verwijderd

Topicstarter
Bijna vergeten... de temps met me Coolermaster Airo 4+ zijn 35c idle en 54c stressed en dan heb ik de knop om het toerental te regelen op de helft gezet = 2700 toeren. Erg goede koeler als zeg ik hetzelf
Pagina: 1