namen van netwerk (misschien newbie question)

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• qniens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 20:10
HOi, ook in voorband met het opkomende netwerk wat ik ga houden dat ik nog een vraag:
Hoe kan ik er voor zorgen dat bij voorbeeld de file server een naam krijgt.
Dan bedoel ik van dat je in je ftp client geen ip adres hoeft in te vullen(bijv: 172.16.0.1). Maar een naam dus: ftp.fileserver.net

En het zelfde voor de game server dat je bevoorbeeld kan joinen op: game1.athena.net

Is dit uberhaupt mogelijk en wat is daar voor nodig?

Alvast bedankt,
Quinten.
ps. ik hoop dat je de vraag begrijpt wat ik snap het ook maar half namelijk.....

[edit]
En omdat ik geen idee heb hoe dit heet (dat van die namen) heeft zoeken op het GoT weinig zin :'(. Dus sorry als ik de 100.000 persoon ben die het vraagt.....

www.shocobra.com

Verwijderd

it's ok.. :7

heh, maar dit zou op 2 manieren kunnen. de simpele (en niet al te handige) manier is simpelweg door 't gebruik van Netbios names in windows. Je moet dan een NT- of linux server met samba hebben, en die als inlogserver instellen. Maar dit is alleen voor het interne netwerk.

Als je ook wilt dat mensen van buiten dit kunnen zien, moet je een nameserver draaien (DNS-server). Windows NT/2k heeft hier vast wel support voor, maar ik zou dan linux aanraden. Ik weet niet of dit nu wel zo'n slimme keuze is omdat je hier dus weinig vanaf weet en een nameserver (en een linux-bak) opzetten vereist toch wel enige kennis.
Maarja, een nameserver zorgt ervoor dat IP-adressen worden omgevormd in namen en omgekeerd. Als je bijvoorbeeld een domein hebt en je wilt ftp.jouwdomein.com opzetten, dan heb je een nameserver nodig...
kijk hier voor het installeren van een nameserver in linux, en hier wat linux is en hoe je 't moet installeren.

succes d'rmee

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Moeten die servers ook nog vanaf internet te benaderen zijn, zul je bovendien een DNS nodig hebben die jouw public IP heeft.

bijv. http://backslash.yi.org/ ---> IP van provider (24.132.86.xxx bij mij)

via www.yi.org, maar er zijn zat andere ;)

Daarna zul je de services moeten forwarden/routeren vanaf je router op je eigen netwerk.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-08 18:20

johnwoo

3S-GTE

Ik heb Win2000, en zat laatst eens te klooien met het bestandje 'hosts'. Standaard wordt daarin alleen localhost naar 127.0.0.1 gemapt, maar ik heb er voor de gein ook eens www.blaat.com naar 127.0.0.1 gemapt. En wat blijkt? Als ik dan in IE www.blaat.com intyp krijg ik inderdaad de server die ik op m'n PC heb draaien! :)
Volgens mij werkt dit alleen niet op een LAN... ook niet als je die PC dan overal als gateway instelt.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jawel.
Ik gebruik het hier zelf :)
De Host-file moet dan wel op alle PC's in je netwerk voorzien zijn van alle namen.
Als je een klein netwerkje hebt (5 PC's) zou je hosts-file kunnen gebruiken als vervanging voor DNS of met vaste IP's voor DHCP.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

jaa, dat heeft linux ook. gewoon zo'n HOSTS-file.. maar dat werkt dus alleen bij het interne netwerk, en niet voor het internet.

Verwijderd

http://www.dynip.com/

DynIP is an Internet Name server (DNS server) for people with changing Internet addresses. DynIP gives your computer an Internet Name that automatically tracks your computer's number (IP Address) each time you connect to the Internet. The DynIP Client can be used with any kind of Internet connection, including dial-up, cable-modem, ADSL, ISDN, wireless or LAN connections.

Lijkt mij net iets voor jouw..... 8)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 10 december 2000 21:15 schreef johnwoo het volgende:
Standaard wordt daarin alleen localhost naar 127.0.0.1 gemapt, maar ik heb er voor de gein ook eens www.blaat.com naar 127.0.0.1 gemapt. En wat blijkt? Als ik dan in IE www.blaat.com intyp krijg ik inderdaad de server die ik op m'n PC heb draaien! :)
Volgens mij werkt dit alleen niet op een LAN... ook niet als je die PC dan overal als gateway instelt.
Werkt zowiezo al niet op Internet:
Afbeeldingslocatie: http://home.talkline.nl/digibeet/got/blaatcom.jpg

• qniens
Het netwerk bestaat uit 42 man + 4 servers.
En GEEN internet. Het is dus echt een game / leech LAN. En we draaien win2k.... Dus als daar tips voor zijn graag.

ps. Ik weet helemaal niks van Linux en dat zou ik dan ook niet willen gebruiken...

www.shocobra.com

Verwijderd

tsja, dan moet je een nameserver voor 2k/NT gebruiken.. bij zo'n groot netwerk zal het niet lukken op de makkelijke manier.

alle mensen op het netwerk moeten dan het IP-adres van de nameserver als nameserver instellen, en you're settled..

ik heb alleen geen flauw idee hoe je een nameserver in NT moet opzetten. daar zijn vast wel helpfiles voor... of je hebt vast een softwarepakket van $$$$ nodig ;)

níemand van de 42 heeft een linux-nameservertje thuisstaan die hij gewoon ff kan uitlenen?

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Bij Tucows zijn een aantal DNS-servers te halen. Helaas zijn het allemaal shareware programmas.

http://tucows.chello.nl/win2k/miscserver2k.html

Misschien zijn er nog andere sites waar wel Freeware DNS-servers voor Win2k zijn te halen.

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Ik heb nog een shareware programma gevonden op Shareware.com:

http://shareware.cnet.com/shareware/0-13628-500-4017009.html?tag=st.sa.121867_501_1.lst.titledetail

De filenaam van het programma heet metaipi.exe

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

In win2k ZIT een nameserver.

in NT4 ook, maar die werkt suck.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:45

Metzie

Nyaano !

Gebruik gewoon w2k, zet en zone op (oa lan.com of lan.games)
Installeer de dns server die in w2k server zit.
voor de servers specificeer je de namen in de dns (counterstrike.lan.games -> 192.168.0.200)
Verwijs alle clients tcp/ipstack to use de w2k server als dns server.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• qniens
Oke thanks,
ik zou even uit zoeken met die dns server die in win2k in gebouwd zit. Ik probeer het wel even uit tezoeken en als ik het niet snap NA het lezen van de readme( >:) ) kom ik wel terug op het GoT....

www.shocobra.com

• qniens
Uhmm..... waar kan ik het in god's naam installeren??!! :?
Of waar kan ik het vinden om te beheren?
Ik kan het echt nergens vinden en uit die windows help wordt je al helemaal niet wijzer...

www.shocobra.com

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je moet het eerst installeren bij Windows Componenten toevoegen (ofzo) en dan zit het in een van de netwerk opties :)

Verwijderd

hehe, toevallig. ben vorige week met de zelfde vraag begonnen, ook voor een LANparty voor ongeveer 100 man, http://www.lan-tastic.nl en hier werrukt het prima :) (na lang zwoegen) en bezoekers kunnen ook zelf via onze lokale site een adres krijgen als kees.lantastic.nl of kees.bezoeker.lantastic.nl ;)

werrukt errug kewl
Succ6 !

• qniens
Hmm ik kan het ook niet vinden bij de windows components.... :(

En meneer van Lantastic(ben naam ff kwijt hiero in het 'reageer op:' screen.) Hoe heb je het dan gedaan? Kan je het even vertellen please?

www.shocobra.com

Verwijderd

dennis: de intro-pagina van lan-tastic.nl is fout.. je mag geen <BODY> in een <FRAMESET>-tag gebruiken. misschien pakt IE het wel, maar netscape niet..

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
Op maandag 11 december 2000 19:28 schreef qniens het volgende:
Hmm ik kan het ook niet vinden bij de windows components.... :(

En meneer van Lantastic(ben naam ff kwijt hiero in het 'reageer op:' screen.) Hoe heb je het dan gedaan? Kan je het even vertellen please?
Start ---> Settings ---> Configuration panel

Add/remove software

Add/remove Windows Components ---> Networking services

daar staat de optie DNS Domain name System(DNS)

is de 2de van boven.

dan draai je dus DNS

instellen van dat ding Start --> Programs ---> administrative tools ---> DNS

kijk daar eens voor de grap in de Help, die staat helemaal vol met DNS help, moet lukken zou ik zo zeggen.

suc6

• qniens
Hmzzz :(
Dan moet ik maar binnenkort aan een andere win2k pro versie zien te komen want bij mij staat alleen in networking services:
RIP Listener en Simple TCP/IP services.............

:'(

www.shocobra.com

Verwijderd

waarom gebruik je dan niet die shareware-proggies die printerman suggereerde? lijkt me een stuk sneller dan win2k opnieuw installeren.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op dinsdag 12 december 2000 16:26 schreef qniens het volgende:
Hmzzz :(
Dan moet ik maar binnenkort aan een andere win2k pro versie zien te komen want bij mij staat alleen in networking services:
RIP Listener en Simple TCP/IP services.............

:'(
kan niet met win2k pro.
voor DNS of DHCP moet je server of advanced server hebben.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

ik heb het gewoon met WinRoute 4.1 Pro

in de HOSTS file op die winroute PC maak je gewoon dit aan:

192.168.0.1 test.localnet
192.168.0.1 cool.localnet
enz.

en je zet alle comps in het netwerk op automatich IP en dan de DHCP server in Winroute instellen, DNS dus naar winroute PC, enz.!!!

Moet Toch lukken, hier werkt het iniedergeval

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1