Ik sta op het punt een tweedehands DAC aan te schaffen. Dit is de Meridian 263 Delta Sigma voor € 140,- (van ongeveer 10 jaar oud). Nu wil ik graag nog even weten of ik hiermee een goede koop doe, aangezien ik een leek ben op het gebied van DAC's. Heeft iemand er misschien ervaringen mee of specificaties, want op internet kan ik vrijwel niets vinden. Ik wil hem gebruiken voor mijn "zelfbouw cd-speler", waarbij ik een CD-ROM Loopwerk gebruik. Deze wil ik dan via de S/PDIF output aansluiten op de coaxiale digitale ingang van een externe DAC. Ideeën hoe dit beter kan (het aansluiten van een CD-ROM Loopwerk op een DAC) zijn van harte welkom (want ik heb gehoord dat het output voltage van een S/PDIF op een CD-ROM Drive hoger is dan gewoonlijk). Alvast bedankt!
Oh, ik dacht altijd dat het S/PDIF was. Maarre, kun je zo'n I²S signaal toevallig omzetten (met een converter ofzo) naar bijvoorbeeld een S/PDIF signaal? Ik neem aan dat je dan aan zelfbouw moet gaan denken, of weet iemand of er ook kant en klare converters bestaan?
Verwijderd
Meridian kan je je geen buil aan vallen, dat is topspul en vooral hun digitale spullen (cd-spelers) staan zeer goed bekend. Ik gebruik zelf een Meridian 203 als DAC en mijn plextor cd-romdrive als loopwerk, en een roland USB ertussen om de dac coaxiaal aan te sluiten. Maar goed ik heb maar weinig cd's dus dat komt meestal neer op 320kbs / wav rippen en dan afspelen. Ook haalt deze combo het maximale uit mp3, nadeel is dat je af en toe met wat brakke downloaddingen wordt geconfronteerd waar ik me eerder niet aan ergerde. Ik heb hier destijds ook naar gezocht en topic over geopend, [rml][ MP3] op High End - welke geluidskaart beste?[/rml] Suc6 ermee!
Hallo deglazenbol,
Dit is denk ik wel een reactie waar ik wat aan heb. Je zegt dat je tussen je Plextor loopwerk en je Meridian 203 DAC een "Roland USB" hebt, wat is dat precies? Ik neem aan dat het een soort converter is? Of gebruik jij het loopwerk icm een PC? Ik wil in ieder geval een standalone loopwerk en DAC hebben, zonder een PC ertussen (maar misschien heb jij dat ook wel).
Dit is denk ik wel een reactie waar ik wat aan heb. Je zegt dat je tussen je Plextor loopwerk en je Meridian 203 DAC een "Roland USB" hebt, wat is dat precies? Ik neem aan dat het een soort converter is? Of gebruik jij het loopwerk icm een PC? Ik wil in ieder geval een standalone loopwerk en DAC hebben, zonder een PC ertussen (maar misschien heb jij dat ook wel).
Verwijderd
Dit is inderdaad met een PC. In principe kan je ook de spdif van een gewone geluidskaart gebruiken maar ik heb toch usb genomen om van alle verstorende invloeden die op kunnen treden gevrijwaard te blijven (zie ook topic in mijn reactie hierboven).
Ik heb zelf deze:
http://www.roland.be/productinfo/detail-N.asp?Welke=16 (UA-1D)
Andere bekende is M-audio sonica:
http://www.m-audio.nl/sonica.htm
Ik zou niet precies kunnen zeggen hoe je een standalone zou kunnen aansluiten, in een computer is het natuurlijk zo dat het van de cd-drive naar je moederbord gaat en dan van het moederbord naar de usb-poort. Ik weet niet of er iets is om dat signaal van de standalone drive naar coaxiaal te krijgen, maar als je het naar usb kunt krijgen kan je er in ieder geval wel wat mee.
Edit:
Er bestaan losse loopwerken waar geen DAC in zit maar dan praat je toch meestal over het dure segment, bijv. van meridian het 500 loopwerk en 566 losse DAC. Het 588 model is een cdspeler (met dac) die ook een cdrom-drive gebruikt (ook mp3 etc). Veel cd-spelers hebben ook coax op optisch uit. Ik had eerst een Arcam cd-speler met coaxiaal uit en daar gebruikte ik die meridian DAC op, maar die Arcam heb ik verkocht omdat ik hem bijna niet gebruikte (gebruikte DAC meestal icm met computer).
Ik heb zelf deze:
http://www.roland.be/productinfo/detail-N.asp?Welke=16 (UA-1D)
Andere bekende is M-audio sonica:
http://www.m-audio.nl/sonica.htm
Ik zou niet precies kunnen zeggen hoe je een standalone zou kunnen aansluiten, in een computer is het natuurlijk zo dat het van de cd-drive naar je moederbord gaat en dan van het moederbord naar de usb-poort. Ik weet niet of er iets is om dat signaal van de standalone drive naar coaxiaal te krijgen, maar als je het naar usb kunt krijgen kan je er in ieder geval wel wat mee.
Edit:
Er bestaan losse loopwerken waar geen DAC in zit maar dan praat je toch meestal over het dure segment, bijv. van meridian het 500 loopwerk en 566 losse DAC. Het 588 model is een cdspeler (met dac) die ook een cdrom-drive gebruikt (ook mp3 etc). Veel cd-spelers hebben ook coax op optisch uit. Ik had eerst een Arcam cd-speler met coaxiaal uit en daar gebruikte ik die meridian DAC op, maar die Arcam heb ik verkocht omdat ik hem bijna niet gebruikte (gebruikte DAC meestal icm met computer).
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 13:46 ]
Op diyaudio.com zijn een paar discussies gaande waarbij cdrom spelers omgebouwd zijn naar losse loopwerken. Misschien moet je daar even kijken?
Verwijderd
Waarom zou je gaan converteren. Elke DAC heeft een I²S input. Kijk eens naar de eigenlijke DAC-IC's en de Cirrus receivers (CS8412, CS8414, CS8420) die hebben allemaal I²S inVerwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 12:16:
Oh, ik dacht altijd dat het S/PDIF was. Maarre, kun je zo'n I²S signaal toevallig omzetten (met een converter ofzo) naar bijvoorbeeld een S/PDIF signaal? Ik neem aan dat je dan aan zelfbouw moet gaan denken, of weet iemand of er ook kant en klare converters bestaan?
Pagina: 1