Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exch 5.5 OWA] IIS bij gebruik SSL

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 21:14

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
OPLOSSING STAAT HIER

Let op: probleemstelling gewijzigd. Nieuwe probleemstelling staat hier (locatie in dit topic): [rml]Vilenin in "[ Exch 5.5 OWA] IIS hangt elke dag"[/rml].

Beste medetweakers, ik heb een probleempje met IIS op met Exchange 5.5: IIS hangt telkens zonder foutmelding. Ik hoop dat iemand me er meer over kan vertellen.

Specs
- Windows NT 4.0 Server, Service Pack 6a + ~7 + alle mogelijke hotfixes en netjes gepatched e.d.
- Exchange 5.5 Service Pack 4
- IIS met SSL (server is zelf root certificate authority, 't is alleen voor OWA)
- Aantal gebruikers: 40. Meestal zijn niet meer dan een of twee user tegelijkertijd ingelogd, behalve in het weekend. In het weekend treedt het probleem niet vaker op dan doordeweeks.
- Server is enige en dedicated mailserver. Verder draait op die server alleen VNC en Norton Antivirus Corp Ed.; geen overige software.

Probleem
Ongeveer elke dag hangt IIS, men krijgt dan van buitenaf de melding dat de pagina niet kan worden gevonden, DNS-error. Als ik dan de www-service stop en weer start, werkt IIS weer en is OWA weer bereikbaar. Het hangen is onregelmatig; soms gaat het twee of drie dagen goed, soms hangt IIS vier keer op een dag.
Er wordt geen event gelogd, dus ik weet niet wat er precies verkeerd gaat.
Probleem is bij mijn weten spontaan ontstaan, heb iig geen nieuwe dingen geïnstalleer.

Geprobeerd
- Herinstall NT4 SP6 + alle updates e.d.
- Compleet verwijderen van de Key Services (SSL) en IIS, daarna IIS opnieuw geïnstalleerd, Exchange 5.5 SP4 weer geïnstalleerd en SSL weer erop gezet.

Gezocht
GoT-Search en Google leverden geen relevante informatie op. Microsoft bracht mij de artikelen 184841, 190361 en 193557. De eerste zegt dat ik SP4 moet installeren en de andere twee wijzen op een bestandje dat een bepaald versienummer e.d. moet hebben - en die hebben ze bij mij.

Als ik er niet uitkom, dan ga ik een tweede server inrichten als dedicated OWA-server, maar dat lijkt me best wel zware overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door CmdrKeen op 22-11-2004 08:57 ]

Bloed, zweet & koffie

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:14
post eens de inhoud van je iis logs, lijkt me ook wel handig om te hebben

A wise man's life is based around fuck you

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Beetje veel om hier neer te zetten, maar je kan ze hier zien:
040102
040101
031231
(externe IP's gecensureerd)

Dit zijn de drie meest recente daily logs. Gedurende deze periode is het geloof ik twee keer voorgekomen dat ik de www-service heb moeten herstarten.

[ Voor 25% gewijzigd door CmdrKeen op 02-01-2004 11:53 ]

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Zwéééééélgje!
</Bommel>

Bloed, zweet & koffie

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

waar ik naar zou zoeken is:
- of er toevallig steeds 1 pagina wordt opgevraagd voordat er een crash plaatsvind. (foute pagina)
- gaat het CPU gebruik van inetinfo.exe op de server naar 100% en blijft hij daar (waarschijnlijk infinite loop in een asp script, is ook foute pagina)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Of er steeds 1 pagina wordt opgevraagd voordat er een crash plaatsvind.
- Het is in de logs niet terug te vinden wanneer het precies misgaat, dus ook niet welke pagina daarbij hoort. In eerdere, identieke installaties (Exchange 5.5 SP 4 op NT 4.0 Server SP 6a) had ik helemaal geen problemen.

Gaat het CPU gebruik van inetinfo.exe op de server naar 100% en blijft hij daar
- Neen.

Er zijn in het geheel geen foutmeldingen te vinden :/

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Nieuwe ontwikkelingen. Toch nog eens m'n logs erop nagespit en het blijkt dat deze regel
code:
1
10:27:44 (client IP hierzo) GET /exchange/DUT/inbox/urgent.gif 304

telkens als laatste optreedt voor deze regels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#Software: Microsoft Internet Information Server 4.0
#Version: 1.0
#Date: 2004-01-01 11:36:24
#Fields: time c-ip cs-method cs-uri-stem sc-status
11:36:24 (client IP hierzo) GET /index.html 304
11:37:35 (client IP hierzo) GET /exchange/DUT/Default.htm 200
11:37:37 (client IP hierzo) GET /exchange/DUT/logon.asp 200

index.html is een redirect van http://mail.mijndomein.nl naar https://mail.mijndomein.nl/exchange/.

Urgent.gif komt trouwens ook vaak voor zonder dat er problemen optreden...

Bloed, zweet & koffie

• TouTaTis
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
(overleden)
Gebruik de tool IIS state eens:
When To Use IISState

If you are experiencing an IIS hang or slow performance, running this app will tell you what states the threads are in (i.e. what are the threads doing or waiting on?). IISState can also help identify causes of Dr. Watson and ASP0115 failures (see the -hc and -sc above).
De logfiles die dit programma genereerd zijn erg handig bij het zoeken op google :)

This space is for rent!

• TouTaTis
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
(overleden)
Er treden ook problemen op wanneer je outlook 2003 icm met Exchange 5.5 en OWA gebruikt.

Microsoft Knowledge base artikel

This space is for rent!

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Vilenin schreef op 05 januari 2004 @ 14:02:
Nieuwe ontwikkelingen. Toch nog eens m'n logs erop nagespit en het blijkt dat deze regel
code:
1
10:27:44 (client IP hierzo) GET /exchange/DUT/inbox/urgent.gif 304

telkens als laatste optreedt voor deze regels:
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. De client vraagt het gifje en krijgt een header terug van de server dat hij die reeds heeft. Weinig kans op fouten daar.
Het gifje zit echter in een pagina, die rond dezelfde tijd (waarschijnlijk zelfde sec) vanaf hetzelfde IP wordt opgevraagd. Daar zit meer kans op een fout.

(artikel van Toutatis zou ik eerst lezen als ik jou was, maar als dat geen uitkomst biedt heb je misschien iets hieraan...)

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
@Toutatis: niemand gebruikt bij ons Outlook 2003. Ik ga eens kijken naar IIS State, bedankt!

@j_du_pee: dat .asp-bestandje waar jij het over hebt, is default.asp of een ander bestandje dat in ieder geval heel normaal is en voor de rest gewoon goed werkt (logon.asp, root.asp of zo, weet het ff niet uit m'n hoofd - een normaal bestand iig).

Ik ga morgen (ben nu niet op kantoor) IIS State en de debug-stuff installen. U hoort nog van ons. Bedankt alvast :)

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik krijg IIS State niet geïnstalleerd, ook niet na installatie van de nieuwe installer en een reboot... De melding is dat de Windows Installer Service het programma niet kan installeren.

Tips..?

Bloed, zweet & koffie

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Zo, daar zijn we weer met een flinke kick :) Nou ja.. een update.

Ik heb SSL uitgezet op OWA. Niet veilig, dat weet ik, maar NU zijn er geen problemen meer. IIS draait al drie dagen zonder problemen, terwijl het daarvoor wel elke dag raak was.

We hebben nog eens grondig de logfiles uitgeplozen, maar daar was echt helemaal niets bijzonders in te vinden.

De probleemstelling is dus gewijzigd: IIS hangt bij gebruik van SSL. Misschien kunnen we hier wat meer mee..?

Even gezocht op support.microsoft.com. In dit artikel staat:
Verify that you are you have the latest version of Schannel.dll, the PCT/SSL Security Provider, for your version of Internet Information Server (IIS).
For IIS 4.0, Schannel.dll has the following file properties:
- Date: 11/18/97
- Size: 160,840 bytes
Mijn versie van Schannell.dll heeft deze eigenschappen:
- Date: 9/18/99
- Size: 112,912 bytes

Mijn versie van Schannel.dll is dus nieuwer! Zou ik dan de oude versie weer terug moeten zetten? Na de installatie van IIS heb ik SP6 en de zgn. SP7 opnieuw geïnstalleerd, en ik denk niet dat MS per ongeluk oude bugs terugzet in updates van een zo belangrijke dll.

Andere probleemomschrijvingen met SSL die ik heb gevonden zijn niet van toepassing, omdat SSL op zich wel werkt, maar er na een onbepaalde tijd mee ophoudt. Het probleem is dus niet dat SSL niet werkt, wat veel artikelen als onderwerp hebben.

Kan iemand hier misschien haar of zijn licht over laten schijnen?

Voor degenen die dit topic met de search vinden: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;260729 How to Enable Schannel.dll logging (o.a. SSL)

UPDATE
----------
Ik zit ff m'n GoT-bookmarks uit te zoeken en nu kom ik dit topic weer tegen. Ik heb destijds na een lange tijd van troubleshooten de oplossing gevonden.

Het bleek dat het probleem zich voordeed steeds nadat één bepaalde gebruiker OWA had gebruikt. De account van deze gebruiker heb ik verwijderd en opnieuw gemaakt en daarna werkte alles weer goed. Bijverschijnsel is dat je vanuit Outlook niet meer automatisch de naam vindt, maar als je ff de naam selecteerd vanuit je Adressenboek dan werkt het daarna weer wel.

[ Voor 78% gewijzigd door CmdrKeen op 22-11-2004 08:57 ]

Bloed, zweet & koffie

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Kleine titeledit :)
Verder zit ik hier niet genoeg in om ontopic mee te doen :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• damashi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-08 06:54
Vorkbaard,

wij hebben heir hetzelfde probleem dus ook een mogelijke oplossing.
Word het ergenst geregistreerd welke gebruiker de problemen veroorzaakt?
Hoop dat je dit nog leest na al die tijd (A)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Draaien jullie nu nog op NT4.0/ Exchange 5.5? Ga eens updaten. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Lustucru op 12-09-2008 17:13 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.