[Ruby] Wie gebruikt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
http://www.ruby-lang.org/

Ruby is een poging van Yukihiro Matsumoto om het beste van alle script-talen te combineren. Het is helemaal OO, geen primitive types zoals in Java, geen wazige sort { $a <=> $b } @array zoals in Perl en je kunt lekker met een paar regels iets krachtigs bouwen.

Wie gebruiken het en hoe frequent? En welke taal gebruik(te) je het meest?

[ Voor 8% gewijzigd door Juup op 01-01-2004 23:33 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Eelis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-02-2015
.

[ Voor 106% gewijzigd door Eelis op 18-02-2015 19:54 ]

• Juup
  • Niet online
Hee nog een Ruby-er! Moeten we Ruby meer promoten of mag het een onontdekt edelsteentje blijven?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
geen wazige (...)
_='; p =_[0]<?! ?_<<p +?d&&0:(p||0)+1 ;_[0]=""';eval _*?+;p _
Als ik Eelis zijn signature zo zie, dan kan je toch aardig wazige code mee schrijven! ;)

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 16:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Interessant, en een paar dagen terug is er een module voor Apache uitgegeven: http://modruby.net/index.html.en

Maar wat is de performance? Want volledig OO klinkt allemaal mooi alleen volgens mij wordt dat het niet veel sneller op.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Juup
  • Niet online
LauPro schreef op 02 januari 2004 @ 12:05:
Maar wat is de performance? Want volledig OO klinkt allemaal mooi alleen volgens mij wordt dat het niet veel sneller op.
De performance zal veel meer aan je eigen implementatie liggen dan aan de Ruby interpreter zelf neem ik aan. Misschien dat dezelfde contructie in Perl en Ruby binnen een marge van 10% gelijk performt.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind het wel lol:
Ruby:
1
2
3
3.times do
  print "Hello world!"
end
Op zich kan je op deze mannier wel hele korte contructies bouwen, ik vraag me wel af of het er leesbaarder door wordt.

Maar wat mij interessant lijkt is om het te gebruiken als 'vervanger' voor php, probleem zal alleen zijn dat er niet zoveel add-ons beschikbaar zijn als ik het zo zie.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Wat ik het nadeel van dit soort talen is, is dat het erg leuk is voor home-scripting doeleinden, maar het zal waarschijnlijk vrijwel nooit worden gebruikt voor bedrijfskritische toepassingen of voor webscripten. En dit zijn toch de 2e grootste "markten" voor programmeer/scripttalen.
Aangezien er vergeleken met C/C++/Delphi(/Java?) vrijwel niemand is die het gebruikt, is er ook vrijwel geen kennis van Ruby, en daardoor zal een bedrijf eerder voor een meer bekende taal kiezen, het is immers simpeler om een C++ expert in te huren dan een Ruby-expert.
Verder denk ik dat php niet snel van zijn troon wordt gestoten als scripting-taal, want het is immers heel simpel en er zijn veel mensen die het kunnen. Ook zijn er al veel kant-en-klare php-scripts. Ik denk dus dat het niet veel gebruikt zal worden.

Ik zie ook nog niet helemaal waarom het bijvoorbeeld voor mij interessant zou zijn om te leren, misschien is het leuk als de TS/anderen wat redenen geven waaróm het zo interessant is?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

PHP heeft nogal wat nare trekjes en daarnaast kan de output wisselen per server/configuratie. Dat klinkt allemaal logisch maar als je een dynamische website hebt opgezet en het blijkt dat de server waar het spul uiteindelijk op komt te draaien de boel anders interpreteert dan krijg je daar vaak een behoorlijk punthoofd van.

Daarnaast is het leuke van Ruby dat als je het als ASP gebruikt dat je bijvoorbeeld ook zelf de header moet meegeven en dat je zelf functies moet maken (daar zijn ook wel kant en klare voor) om bijvoorbeeld de URI interpreteren. Hierdoor ben je wat vrijer en zit je niet 'gevangen' zoals dat bij PHP/MS ASP::VBS het geval is.

Bovendien is iets als het weglaten van de accolades en puntkomma's al (imo) een pluspunt wbt de 'gebruiksvriendelijkheid'. Als je voldoende inspringt bereik je het zelfde en geef nou toe, wat is het echte nut van de puntkomma? (behalve het 'achter elkaar' kunnen plaatsen)

Ik denk echter dat mede door het tekort aan plugins (als je het vergelijkt wat er bij PHP allemaal beschikbaar is) Ruby nog niet echt is doorgebroken. Maar ik denk dat voor startende bedrijfjes Ruby ideaal is. Een bedrijf dat al een tijdje bestaat zal niet zo 1-2-3 'ff' alles om gaan zetten naar Ruby idd.

• Infinitive
Ah, Ruby gebruikt dus net als Haskell layout-rules zoals inspringing om accoulades en puntcomma's weg te laten. Ik vind dit zelf een voordeel (nadeel is dat je met uitkijken als je tabs en spaties door elkaar gebruikt), hoewel er mensen zijn die dit een soort van restrictie vinden.

Voor kleine bedrijven is een 'vreemde' taal een probleem: degene die nu aan de software werkt, werkt er mogelijk over een jaar of twee (als 'ie klaar is met z'n studie bv) niet meer. En dan zit je met een programma geschreven in iets wat maar weinig mensen kennen. In zo'n geval kan een exotische taal een probleem geven. Maar de meeste talen lijken zoveel op elkaar dat niet de taal, maar de bijbehorende bibliotheken de bottleneck vormen.

[ Voor 4% gewijzigd door Infinitive op 02-01-2004 14:37 ]

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@Infinitive: Ruby gebruikt gewoon begin/end of accolades.

Mooi voorbeeld van closures, een mooie feature:

Ruby:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
def fib (max)
    i1, i2 = 1, 0

while i1 <= max do
        yield i1
        i1 = i1 + i2
        i2 = i1 - i2
    end
end

x = 0
fib(1e10) { |f|
    print  "#{f} "
    x += f
}

puts "\n\ntotaal is #{x}"

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
LauPro schreef op 02 januari 2004 @ 13:38:
Daarnaast is het leuke van Ruby dat als je het als ASP gebruikt dat je bijvoorbeeld ook zelf de header moet meegeven en dat je zelf functies moet maken (daar zijn ook wel kant en klare voor) om bijvoorbeeld de URI interpreteren. Hierdoor ben je wat vrijer en zit je niet 'gevangen' zoals dat bij PHP/MS ASP::VBS het geval is.
Dat kan in PHP toch ook via QUERY_STRING of REQUEST_URI?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

LauPro schreef op 02 januari 2004 @ 12:05:
Interessant, en een paar dagen terug is er een module voor Apache uitgegeven: http://modruby.net/index.html.en

Interessant topic. Ik heb net afgelopen week de Ruby interpreter geinstalleerd en probeer er nu wijs uit te worden. Wat moeizaam gaat aangezien Ruby en Apache (ik wil Ruby in eerste instantie voor webscripting gebruiken) en zelfs het OS van de machine (FreeBSD) allemaal vrij nieuw voor me zijn.
Gelukkig is het allemaal ter lering ende vermaeck dus de problemen die ik tegen kom zijn alleen maar leerzaam.

Ik heb overigens in het (verre) verleden wel veel geprogrammeerd maar heb geen enkele ervaring met OO programmeren.
Juist daarom leek Ruby me een goede keus. Het is een nieuwe taal die nog vrij clean is en mij de ideale introductie tot OO programmeren leek.

Overigens probeerde ik mod_ruby te gebruiken maar volgens mij werkt het alleen met Apache 1.3. Op mijn Apache 2.0 systeem zorgde het alleen maar voor problemen. Maar wellicht heb ik gewoon iets verkeerd gedaan.

• chris
PHP heeft nogal wat nare trekjes en daarnaast kan de output wisselen per server/configuratie. Dat klinkt allemaal logisch maar als je een dynamische website hebt opgezet en het blijkt dat de server waar het spul uiteindelijk op komt te draaien de boel anders interpreteert dan krijg je daar vaak een behoorlijk punthoofd van.
True, true, dit is inderdaad een nadeel maar als je "mooi" programmeert dan zul je hier geen last van hebben. Dingen als directoryseperators kun je prima zelf afvangen.
Dit is zoals gezegd ook heel goed mogelijk in PHP, maar juist die voorgedefiniëerde functies zijn erg handig.
Bovendien is iets als het weglaten van de accolades en puntkomma's al (imo) een pluspunt wbt de 'gebruiksvriendelijkheid'. Als je voldoende inspringt bereik je het zelfde en geef nou toe, wat is het echte nut van de puntkomma? (behalve het 'achter elkaar' kunnen plaatsen)
Het is misschien iets duidelijker, maar in principe is de puntkomma niet écht functioneel.
Ik denk echter dat mede door het tekort aan plugins (als je het vergelijkt wat er bij PHP allemaal beschikbaar is) Ruby nog niet echt is doorgebroken. Maar ik denk dat voor startende bedrijfjes Ruby ideaal is. Een bedrijf dat al een tijdje bestaat zal niet zo 1-2-3 'ff' alles om gaan zetten naar Ruby idd.
Hier ben ik het dus helemaal mee oneens. Er is ook bij bijvoorbeeld (erg belangrijk) webhosters erg weinig ondersteuning voor Ruby. Ook zal het moeilijker zijn om bestaande dingen te implementeren. Dit heeft zeker met de hoeveelheid "plugins" (modules?) te maken, maar zolang deze er nog niet voldoende zijn zou ik persoonlijk startende bedrijfjes het afraden om Ruby te gaan gebruiken.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

OlafvdSpek schreef op 02 januari 2004 @ 15:07:
[...]
Dat kan in PHP toch ook via QUERY_STRING of REQUEST_URI?
Uiteraard, maar als je al die functies toch zelf maakt wat is dan nog de meerwaarde van PHP?
chris schreef op 02 januari 2004 @ 17:44:
True, true, dit is inderdaad een nadeel maar als je "mooi" programmeert dan zul je hier geen last van hebben.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de ontwikkelaars van PHP 'de taal omgooien' om het zo maar is even te zeggen.
Het is misschien iets duidelijker, maar in principe is de puntkomma niet écht functioneel.
Dat bedoel ik dus ook idd ;) .
Hier ben ik het dus helemaal mee oneens. Er is ook bij bijvoorbeeld (erg belangrijk) webhosters erg weinig ondersteuning voor Ruby. Ook zal het moeilijker zijn om bestaande dingen te implementeren. Dit heeft zeker met de hoeveelheid "plugins" (modules?) te maken, maar zolang deze er nog niet voldoende zijn zou ik persoonlijk startende bedrijfjes het afraden om Ruby te gaan gebruiken.
Je bent hier de boel een beetje aan het omdraaien. Als ik een hoster zoek kan kijk ik eerst wat ik allemaal nodig heb en als je een goede hoster hebt willen ze heus wel Ruby voor je installeren (dat is service). Dat zul bij de el cheapo hosted-in-USA hosters idd allemaal niet vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door LauPro op 03-01-2004 21:15 . Reden: extra quote ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 21:12:
Uiteraard, maar als je al die functies toch zelf maakt wat is dan nog de meerwaarde van PHP?
Als ...
Maar anders heb je dus de keuze. Die custom functies heb je vast niet in alle situaties nodig.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Als je voldoende inspringt bereik je het zelfde en geef nou toe, wat is het echte nut van de puntkomma? (behalve het 'achter elkaar' kunnen plaatsen)
Wat is het nut van een punt in de Nederlandse taal?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 03 januari 2004 @ 22:59:
[...]
Wat is het nut van een punt in de Nederlandse taal?
Daarmee geef je aan dat een zin eindigd. Echter werkt een computer in beginsel met 'regels' en kan een computer een 'enter' ook als een 'einde' beschouwen. Daarnaast zijn er ook zat talen die helemaal geen punten en komma's gebruiken en die net zo effectief zijn als 'de Nederlandse taal'. Dus wat is je punt ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door LauPro op 03-01-2004 23:05 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:04:
[...]
Daarmee geef je aan dat een zin eindigd. Echter werkt een computer in beginsel met 'regels' en kan een computer een 'enter' ook als een 'einde' beschouwen. Daarnaast zijn er ook zat talen die helemaal geen punten en komma's gebruiken en die net zo effectief zijn als 'de Nederlandse taal'. Dus wat is je punt ;) .
Regels?
a++; b++; c++; d++; is geldige C++ code.
Dus regels als statement separators/terminators is geen optie.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-01-2004 23:06 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je kan toch net zo goed het volgende doen:
code:
1
2
3
4
a++
b++
c++
d++
Als je een beetje intelligente editor hebt zou die dat soort kleine statementen bijvoorbeeld achter elkaar kunnen plaatsen. Maar wat is het nut, wordt het er leesbaarder door? Ik denk het niet. Het 'aan elkaar plakken' van statementen moet je imo zoveel mogelijk voorkomen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:04:
[...]
leesbaarheid van code als ik tekst typ zonder leestekens is het ook niet handig te volgen of te begrijpen lijkt me en als een computer een dergelijke tekst moet lezen is het helemaal een ramp
tuurlijk met newlines is er onderscheid te maken maar ook dan gebruik je doorgaands een punt om het einde aan te geven overigens geef eens een voorbeeld van een dergelijke taal waarin geen interpuntie gebruikt wordt

Leesbaarheid van code als ik tekst typ zonder leestekens, is het ook niet handig te volgen of te begrijpen lijkt me. En als een computer een dergelijke tekst moet lezen is het helemaal een ramp.
Tuurlijk met newlines is er onderscheid te maken, maar ook dan gebruik je doorgaands een punt om het einde aan te geven. Overigens geef eens een voorbeeld van een dergelijke taal waarin geen interpuntie gebruikt wordt.

;)
LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:09:
code:
1
2
3
4
a++
b++
c++
d++
Als je een beetje intelligente editor hebt zou die dat soort kleine statementen bijvoorbeeld achter elkaar kunnen plaatsen. Maar wat is het nut, wordt het er leesbaarder door? Ik denk het niet. Het 'aan elkaar plakken' van statementen moet je imo zoveel mogelijk voorkomen.
ik vind het nogal onhandig om voor deze vier simpele functies 4 regels te verspillen, zeker met simpele increments is het ook duidelijk op 1 regel te lezen ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Erkens op 03-01-2004 23:11 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 03 januari 2004 @ 23:10:
[...]
leesbaarheid van code als ik tekst typ zonder leestekens is het ook niet handig te volgen of te begrijpen lijkt me en als een computer een dergelijke tekst moet lezen is het helemaal een ramp
tuurlijk met newlines is er onderscheid te maken maar ook dan gebruik je doorgaands een punt om het einde aan te geven overigens geef eens een voorbeeld van een dergelijke taal waarin geen interpuntie gebruikt wordt
Ik zag pas later dat je de interpunctie weg hebt gelaten, over het algemeen lees ik op forums de tekst snel door en ga ik niet woord voor woord alles lezen. Bij dit gedrag gaat de interpunctie dus al verloren en dat is in principe al een voorbeeld van een 'taal' waarbij je geen interpunctie nodig hebt. Hiërogliefen is een voorbeeld van een taal waarbij er geen interpunctie is1.
Leesbaarheid van code als ik tekst typ zonder leestekens, is het ook niet handig te volgen of te begrijpen lijkt me. En als een computer een dergelijke tekst moet lezen is het helemaal een ramp.
Hoezo? Een computer kan héél makkelijk onderscheid maken tussen een ';' en een 'enter'.
Tuurlijk met newlines is er onderscheid te maken, maar ook dan gebruik je doorgaands een punt om het einde aan te geven.
Nu ga je dus van het Nederland zijn, maar er zijn meer talen dan het Nederlands. Ik zal even even op zoek gaan naar een taal zonder interpunctie die ook nu nog wordt toegepast *gevonden*, een voorbeeld hiervan is het Chinese Schrift2.
ik vind het nogal onhandig om voor deze vier simpele functies 4 regels te verspillen, zeker met simpele increments is het ook duidelijk op 1 regel te lezen ;)
Zoals ik aangaf is het imo dan aan de editor om dat soort kleine stukjes op 1 regel te zetten.
1 http://www.google.nl/sear...ogliefen+interpunctie&lr=
2 http://www.stichtingtaalhulp.nl/ArtTblkn.htm

[ Voor 20% gewijzigd door LauPro op 03-01-2004 23:34 . Reden: voetnoten ]

• creative8500
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Latijn, ook geen interpunctie. :)

edit: ik gebruik PHP, en spring ook heerlijk alle if-statements in etcetera. Wat mij betreft klinkt dat 'Haskell layout-rules' als paradijs. :D

[ Voor 70% gewijzigd door creative8500 op 03-01-2004 23:41 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ik vind Hiërogliefen en chinees niet echt kan vergelijken daar die een andere "tekenset" gebruiken, als je zou programmeren met "plaatjes" heb je ook geen punten oid nodig.

edit:
mja latijn is sowiso niet te begrijpen :+

Maar persoonlijk ben ik gewoon helemaal voor eindmarkerinen, juist omdat je hiermee eventuele foutjes al snel kan opsporen. De compiler "zeurt" direct als de syntax niet klopt.
Echter als je taal geen eindmarkeringen heeft zou het kunnen gebeuren dat als je per ongeluk op enter hebt gedrukt dat er toch overal _geldige_ code blijft staan ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Erkens op 03-01-2004 23:36 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:09:
code:
1
2
3
4
a++
b++
c++
d++
In dit voorbeeld misschien wel, maar dat is niet altijd zo. Ook het omgekeerde, een statement verdeeld over meerdere regels kan soms handig zijn.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erkens schreef op 03 januari 2004 @ 23:34:
ik vind Hiërogliefen en chinees niet echt kan vergelijken daar die een andere "tekenset" gebruiken, als je zou programmeren met "plaatjes" heb je ook geen punten oid nodig.
Alsof het alfabet niet uit 'plaatjes' bestaat :/ . Zoals ik al zei: de Nederlandse Taal is niet de enige taal op de wereld.

edit:
@Erkens: Je kan een enter toch als een eindmarkering zien? Denk bijvoorbeeld aal Visual Basic, ook een taal zonder 'zichtbare' (waar jij op doelt) eindmarkeringen. En wil je toch meer op 1 regel gebruik je een dubbele punt.

@OlafvdSpek: Voorbeeld?

[ Voor 28% gewijzigd door LauPro op 03-01-2004 23:39 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:37:
[...]
Alsof het alfabet niet uit 'plaatjes' bestaat :/ . Zoals ik al zei: de Nederlandse Taal is niet de enige taal op de wereld.
zie mijn edit ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

zie mijn edit ;) :P

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

LauPro schreef op 03 januari 2004 @ 23:37:
edit:
@Erkens: Je kan een enter toch als een eindmarkering zien? Denk bijvoorbeeld aal Visual Basic, ook een taal zonder 'zichtbare' (waar jij op doelt) eindmarkeringen. En wil je toch meer op 1 regel gebruik je een dubbele punt.
true, maar waarom niet gewoon afdwingen? De reden waarom ik het Nederlands aanhaalde was juist vanwege de leesbaarheid.
@OlafvdSpek: Voorbeeld?
Java:
1
2
public static void doeLeukeDingenOfzo(String naamVanPersoon, int leeftijd, String woonplaats, String telefoonNummer){
}

Java:
1
2
3
4
5
public static void doeLeukeDingenOfzo(String naamVanPersoon, 
                                      int leeftijd, 
                                      String woonplaats, 
                                      String telefoonNummer){
}

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat dacht je van dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
function doeLeukeDingenOfzo
    args
        naamVanPersoon String 
        leeftijd int
        woonplaats String 
        telefoonNummer String 
    end 

// code

end
Even een zelfbedacht stukje code, door de opbouw van de taal wordt je verplicht de boel overzichtelijk neer te zetten en is die keus niet meer aan de programmeur.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

args ... end. Nog meer zinloze woorden, nee dank u.

I like terse languages B)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

En, euh... wat vinden we dan van whitespace? Da's nog eens een mooie taal, goed leesbaar, ook :Y) :+

Ik moet zeggen dat ik de discussie over wel of geen punt-komma te gebruiken in een taal wel erg zinloos vind... Wat vinden we van de echte Ruby-karakteristieken? Daar ben ik wel benieuwd naar :) Syntax-discussies zijn toch teveel smaakgebonden, daar kun je niet veel zinnigs over discussieren :)

Overigens ga ik er lekker toch op in en zeg: gaat het voorbeeld van de functieargumenten e.d. volgens mij niet op, want dit werkt gewoon prima:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
def myFunc (
   arg1,
   arg2,
   arg3
)
   print arg1
   print arg2
   print arg3
end

myFunc "Erkens should ", "get his ", "facts straight ;)"

werkt prima :)

Verder kun je, zoals je in sommige andere talen ook tegenkomt, een newline "escapen", wat het ook weer niet minder leesbaar maakt, ofzo :)

code:
1
2
3
4
myFunc "drm ofcourse ", \
       "means ", \
       "no \
offense :P"

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kenneth schreef op 04 januari 2004 @ 00:12:
args ... end. Nog meer zinloze woorden, nee dank u.

I like terse languages B)
Desnoods zet je op die plekken accolades, maar daar gaat het niet om. Ik heb het nu over de structuur.
drm schreef op 04 januari 2004 @ 00:17:
En, euh... wat vinden we dan van whitespace? Da's nog eens een mooie taal, goed leesbaar, ook :Y) :+
Leuke taal, maar vanwege de vele 'grammatica' niet echt hanteerbaar als programmeertaal imo.
Verder kun je, zoals je in sommige andere talen ook tegenkomt, een newline "escapen", wat het ook weer niet minder leesbaar maakt, ofzo :)

code:
1
2
3
4
myFunc "drm ofcourse ", \
       "means ", \
       "no \
offense :P"
Ik vind dat escapen een ramp, escapen vind ik altijd een ramp. Ik snap niet dat daar nog niets op is gevonden.

• drm

drm

f0pc0dert

Ik vind dat escapen een ramp, escapen vind ik altijd een ramp. Ik snap niet dat daar nog niets op is gevonden.
nou ja, ik wil maar zeggen dat het argument van Erkens imo in dit geval geen hout snijdt voor het wel of niet gebruiken van een statement-delimiter.

Toch gek dat discussies over talen etc altijd uitdraaien op syntax-voorkeuren :? Kennelijk is dat het enige wat belangrijk is aan een taal?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Infinitive
Toch gek dat discussies over talen etc altijd uitdraaien op syntax-voorkeuren Kennelijk is dat het enige wat belangrijk is aan een taal?
Dat is het et enige punt waarop talen tegenwoordig verschillen :+ ;)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

drm schreef op 04 januari 2004 @ 00:29:
[...]
nou ja, ik wil maar zeggen dat het argument van Erkens imo in dit geval geen hout snijdt voor het wel of niet gebruiken van een statement-delimiter.
Wat ik wil aangeven is dat mijn eigenlijk gewoon een apart character moet hebben om het begin/einde van strings e.d. aan te geven. Een character dat dus niet in de string zelf kan voorkomen.
Toch gek dat discussies over talen etc altijd uitdraaien op syntax-voorkeuren :? Kennelijk is dat het enige wat belangrijk is aan een taal?
Lijkt me wel. Zoals een aantal mensen al aangeven is het niet handig al je telkens enorme stukken tekst wil gaan typen met een minimaal resultaat. Dat is handig voor de beginnen maar als je al wat ervaring hebt dan heb je al die bewoording niet nodig.

• Infinitive
Wat ik wil aangeven is dat mijn eigenlijk gewoon een apart character moet hebben om het begin/einde van strings e.d. aan te geven. Een character dat dus niet in de string zelf kan voorkomen.
Daar heb je in perl toch qq voor? Dat zul je in ruby dan ook wel hebben.
Lijkt me wel. Zoals een aantal mensen al aangeven is het niet handig al je telkens enorme stukken tekst wil gaan typen met een minimaal resultaat. Dat is handig voor de beginnen maar als je al wat ervaring hebt dan heb je al die bewoording niet nodig.
Aan de andere kant zou je verwachten dat een beetje fatsoendelijke editor een deel van het werk voor je uit handen neemt.

Anyway, wat ik er tot nu toe van gehoort heb is dus dat Ruby op syntax gebied nogal veel mogelijkheden heeft? Ook daar kan je weer lang en breed over gaan discussieren. Maar misschien is het beter om eerst zelf naar die syntax te gaan bekijken :)

Ik leet net dit:
Ruby's OO is carefully designed to be both complete and open for improvements. Example: Ruby has the ability to add methods to a class, or even to an instance during runtime. So, if needed, an instance of one class *can* behave differently from other instances of the same class.
Wil je dat eigenlijk wel :?

[ Voor 34% gewijzigd door Infinitive op 04-01-2004 00:55 ]

• drm

drm

f0pc0dert

Infinitive:
Ik lees net dit:

[...]

Wil je dat eigenlijk wel :?
Dat verbaasde mij ook erg, idd... OO blijkt in de praktijk toch erg te hangen op typesafety en typechecking... Maar met dit soort features kun je daar weer een weg omheen vinden. Dat levert (imho) toch aardig wat tegenstrijdigheid op....

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

[nubmode]
zat eve de forum te server en kwam dit topic tegen en nu ik toch zie dat jullie serieus zijn kom ik het verspielen met me nub vraagje.

Ik ben al een jaar bezig met vb en java , zou deze taal wel handig zijn om te leren of moet ik nog afstand houden.

Deze taal schijnt wel belovend te zijn om het leven gemakkelijker te maaken ( wat vaak niet 100% succesvol is)
[/nubmode]

• chris
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 06:12:
[nubmode]
zat eve de forum te server en kwam dit topic tegen en nu ik toch zie dat jullie serieus zijn kom ik het verspielen met me nub vraagje.

Ik ben al een jaar bezig met vb en java , zou deze taal wel handig zijn om te leren of moet ik nog afstand houden.

Deze taal schijnt wel belovend te zijn om het leven gemakkelijker te maaken ( wat vaak niet 100% succesvol is)
[/nubmode]
Ach, handig, handig, dat ligt er maar net aan wat je wilt. Wil je je verdiepen in OO-programmeren? Wil je graag meer ervaring met programmeren? Dan is het wel een leuke taal. Maar zoals een paar posts hierboven al staat, is het voor een bedrijfsomgeving waarschijnlijk niet zo handig om het te leren.

Nu heb ik nog een vraag aan de Ruby-fans: wat maakt Ruby nou zo speciaal? Want we kunnen wel allemaal de specs gaan lezen, maar imho weet je pas echt de leuke dingen van een taal als je er een tijdje mee gewerkt hebt. En het enige wat ik _niet_ wil weten zijn dingen over de syntax ;)

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
Ik heb wel eens kort naar Ruby gekeken, maar eigenlijk kon ik de voordelen ten opzichte van andere scripting talen niet vinden. Ik vergelijk het dan met wat 'gevorderde' scripting talen als Perl, Python en TCL. De vergelijking met Bourne shell gaat wat mij niet op aangezien die veel meer gericht is op simpele string substituties (waar TCL op doorgaat) en je er eigenlijk geen echte programmaatjes in kunt schrijven, terwijl je dat in de 'echte' scripting talen juist wel doet (daarom gebruik je bijvoorbeeld Perl in plaats van de Bourne shell). De vergelijking met PHP gaat niet op aangezien PHP als enige taal toegespitst is op het verwerken en genereren van HTTP data en HTML pagina's en het als enige eenvoudig mogelijk maakt om HTML code en PHP code uit te wisselen.

Ik zie bij mijn eigen gebruik PHP en de Bourne shell niet als concurrenten; ik gebruik ze voor andere doeleinden. De Bourne shell is uitermate geschikt als typische glue language waarmee verschillende bestaande toepassingen aan elkaar gekoppeld worden. Voor scripts met wat meer echte functionaliteit heb ik onder andere Perl en Python gebruikt en de twee lijken me redelijk uitwisselbaar; ik heb momenteel een voorkeur voor Python vanwege de duidelijkere syntax en de helder gestructureerde standard library, maar het voordeel van Perl blijft dat je op allerlei willekeurige plekken reguliere expressies in je code kan rammen. Ook spreekt het aanbod van drie simpele, krachtige datatypen voor Perl. Ik betwijfel of de betere (?) ondersteuning voor OO van Ruby en Python daar echt overheen kan.

Ruby zit in dezelfde richting als Perl en Python, als ik het goed begrijp. Als ik de features overzie, dan zie ik eigenlijk geen revolutionaire verbeteringen waarvan ik zeg "ja, dat is een stuk beter". Ik vraag me dan ook af wat de meerwaarde van Ruby is. Wat ik in ieder geval jammer vind is dat de syntax van Ruby nogal lelijk is; het is misschien niet zo erg als Perl (dat is bijna onmogelijk) maar toch veel rommeliger dan Python code. De vraag is dan waarom je Ruby zou gebruiken in plaats van bijvoorbeeld Perl. Misschien hebben de Ruby-advocates hier een mening over?
Pagina: 1