[debian] Installatie op een PDC20276 controller

Pagina: 1
Acties:

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 15:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Ik ben hier al een tijdje bezig om Debian op een raid-config (PDC20276) te installeren. IDE-Raid wordt door linux al sinds 2.4.20 groots ondersteund, dus het zou geen probleem moeten zijn. Sterker nog, een suse config heeft een tijdje mooi gewerkt met deze controller. Debian is echter een ander verhaal. Alle vier de smaken die debian aanbiedt bij de installatie (woody -> idepci, compact, vanilla en bf24), ondersteunen geen van allen standaard die controller. Ook is voor die controller geen driver-disk te vinden. Als die er wel is, hoor ik het graag.

Wat ik nu wilde gaan doen is zelf een driver diskette maken. Zodat ik deze maar in de kast heb staan mocht ik 'm nog 'ns nodig hebben. Dit heb ik op de volgende manier gedaan: http://silicon-verl.de/home/flo/software/debianbf/ (onderaan het stuk over de driver-diskette). In het kort is dat:
  • Kernel downloaden (ik heb 2.4.23 gebruikt)
  • config -> pdc20276 support aangezet als module
  • make modules && make INSTALL_MOD_PATH=/tmp/new-modules modules_install
  • inhoud /tmp/new-modules tarren naar modules.tgz
  • drivers.tgz van bf24 downloaden en untarren
  • modules.tgz vervangen met eigen net gemaakte modules.tgz
  • inhoud drivers-map tarren naar drivers-pdc.tgz
  • floppy-split downloaden en compilen
  • Splitten: ./floppy_split drivers-pdc.tgz drivers-pdc 1440 (die laatste is het aantal kilobytes per floppy)
  • drivers-pdc-1.bin met dd op een diskette zetten. De diskette die ik gebruik heb ik eerst voorbereid met fdformat en mke2fs.
De installatie die ik gebruik is de netinstall mini-cd van debian. Daar zitten alle installatie-smaken (idepci, compact, vanilla en bf24) in + al hun meegeleverde drivers. Ik gebruik persoonlijk bf24. Als debian dan vraagt om een diskette te preloaden plaats ik de eigen gemaakte diskette en ik kies voor ok. Dan krijg ik (nadat hij de diskette gechecked heeft) een melding:

Unable to mount the floppy disk, can't continue.

Als ik middels alt-f2 naar een console toe ga en ik mount de floppy, dan krijg ik:

mount: Mounting /dev/fd0 on /floppy failed: Invalid Argument

Ook de diskette mounten op een ander systeem, lukt niet.
Ik vroeg me zelf af of het kwam door het feit dat ik bij floppy_split 1440 kb opgeef, maar dat weet ik dus niet zeker. Het ritueel heb ik nog 4 keer herhaald op andere systemen met andere floppy's, maar overal krijg ik hetzelfde.

Eigenlijk ben ik ten einde raad. Iemand die mij hier wat verlichting kan brengen? ;)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

mOrPhie schreef op 01 januari 2004 @ 22:49:
Ik ben hier al een tijdje bezig om Debian op een raid-config (PDC20276) te installeren. IDE-Raid wordt door linux al sinds 2.4.20 groots ondersteund, dus het zou geen probleem moeten zijn. Sterker nog, een suse config heeft een tijdje mooi gewerkt met deze controller. Debian is echter een ander verhaal. Alle vier de smaken die debian aanbiedt bij de installatie (woody -> idepci, compact, vanilla en bf24), ondersteunen geen van allen standaard die controller. Ook is voor die controller geen driver-disk te vinden. Als die er wel is, hoor ik het graag.

Wat ik nu wilde gaan doen is zelf een driver diskette maken. Zodat ik deze maar in de kast heb staan mocht ik 'm nog 'ns nodig hebben. Dit heb ik op de volgende manier gedaan: http://silicon-verl.de/home/flo/software/debianbf/ (onderaan het stuk over de driver-diskette). In het kort is dat:
  • Kernel downloaden (ik heb 2.4.23 gebruikt)
  • config -> pdc20276 support aangezet als module
  • make modules && make INSTALL_MOD_PATH=/tmp/new-modules modules_install
  • inhoud /tmp/new-modules tarren naar modules.tgz
  • drivers.tgz van bf24 downloaden en untarren
  • modules.tgz vervangen met eigen net gemaakte modules.tgz
  • inhoud drivers-map tarren naar drivers-pdc.tgz
  • floppy-split downloaden en compilen
  • Splitten: ./floppy_split drivers-pdc.tgz drivers-pdc 1440 (die laatste is het aantal kilobytes per floppy)
  • drivers-pdc-1.bin met dd op een diskette zetten. De diskette die ik gebruik heb ik eerst voorbereid met fdformat en mke2fs.
De installatie die ik gebruik is de netinstall mini-cd van debian. Daar zitten alle installatie-smaken (idepci, compact, vanilla en bf24) in + al hun meegeleverde drivers. Ik gebruik persoonlijk bf24. Als debian dan vraagt om een diskette te preloaden plaats ik de eigen gemaakte diskette en ik kies voor ok. Dan krijg ik (nadat hij de diskette gechecked heeft) een melding:

Unable to mount the floppy disk, can't continue.

Als ik middels alt-f2 naar een console toe ga en ik mount de floppy, dan krijg ik:

mount: Mounting /dev/fd0 on /floppy failed: Invalid Argument

Ook de diskette mounten op een ander systeem, lukt niet.
Ik vroeg me zelf af of het kwam door het feit dat ik bij floppy_split 1440 kb opgeef, maar dat weet ik dus niet zeker. Het ritueel heb ik nog 4 keer herhaald op andere systemen met andere floppy's, maar overal krijg ik hetzelfde.

Eigenlijk ben ik ten einde raad. Iemand die mij hier wat verlichting kan brengen? ;)
Het kan zo simpel zijn als simpelweg de driver module op een (DOS) geformatteerde diskette zetten, en deze te laden wanneer je daar de vraag toe krijgt. (3e of vierde stap in de installatie, geloof ik. "Load driver module from floppy" of iets dergelijks). Kun je ook gewoon selecteren in vanuit het installatie menu.

Wat ik zelf meestal doe in dit soort situaties is een eigen kernel op de NetInst ISO zetten de alle hardware ondersteund die in de betreffende machine zit. Het is verbazend makkelijk om te doen, echter je hebt wel een al werkende Linux installate nodig. Ik zal er eens een handleiding voor schrijven, want de vraag komt hier en daar wel vaker naar boven, en de procedure is niet echt in een enkel document beschreven. Je moet het aan elkaar knippen en plakken venuit diverse bronnen.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
PolarWolf schreef op 02 januari 2004 @ 11:25:
[...]

Het kan zo simpel zijn als simpelweg de driver module op een (DOS) geformatteerde diskette zetten, en deze te laden wanneer je daar de vraag toe krijgt. (3e of vierde stap in de installatie, geloof ik. "Load driver module from floppy" of iets dergelijks). Kun je ook gewoon selecteren in vanuit het installatie menu.
Dit is exact wat ik gedaan heb. Alleen de driver-diskette zelf heb ik vannuit een nette module-installatie gepakt. Is een floppy met de <naam>.o file genoeg?
Wat ik zelf meestal doe in dit soort situaties is een eigen kernel op de NetInst ISO zetten de alle hardware ondersteund die in de betreffende machine zit. Het is verbazend makkelijk om te doen, echter je hebt wel een al werkende Linux installate nodig. Ik zal er eens een handleiding voor schrijven, want de vraag komt hier en daar wel vaker naar boven, en de procedure is niet echt in een enkel document beschreven. Je moet het aan elkaar knippen en plakken venuit diverse bronnen.
Dit idee had ik ook al. Ik vond dit echter erg omslachtig + het feit dat ik het wel makkelijk vond als ik er gewoon een driver voor in de kast had liggen, mocht ik 'm nodig hebben. Het lijkt me niet de meest reguliere manier om steeds voor een missende driver een eigen ISO te maken.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

mOrPhie schreef op 02 januari 2004 @ 11:33:
Dit is exact wat ik gedaan heb. Alleen de driver-diskette zelf heb ik vannuit een nette module-installatie gepakt. Is een floppy met de <naam>.o file genoeg?
De laatste keer dat ik dat heb gedaan was dat voldoende, ja. Het moet wel een DOS geformatteerde floppy wezen (standaard flop zoals 'ie uit de doos komt, dus).
Dit idee had ik ook al. Ik vond dit echter erg omslachtig + het feit dat ik het wel makkelijk vond als ik er gewoon een driver voor in de kast had liggen, mocht ik 'm nodig hebben. Het lijkt me niet de meest reguliere manier om steeds voor een missende driver een eigen ISO te maken.
Nou, het voordeel is dat je de betreffende CD gewoon in een server kunt laten zitten, en wanneer je hem nodig hebt als rescue CD je niet eerst het flopje hoeft te zoeken enzo. Wanneer je in een crisis zit, dan wil je dat soort gedoe echt niet hebben. Zelf vind ik het gewoon makkelijker. En aangezien een CD zo'n beetje hetzelfde kost als een flopje, tja...
Op dezelfde manier heb ik bijvoorbeeld ook eens een 2.6.0-test installatie CD gemaakt :D

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
PolarWolf schreef op 02 januari 2004 @ 12:03:
[...]

De laatste keer dat ik dat heb gedaan was dat voldoende, ja. Het moet wel een DOS geformatteerde floppy wezen (standaard flop zoals 'ie uit de doos komt, dus).
Ik heb dit dus net geprobeerd en dat werkt dus niet. En dat heeft nooit gewerkt. Want noch idepci, noch bf24 accepteerd 'm. :)

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Die driver moet dezelfde kernel versie hebben als de van bf24 enzo, dus dan kan het wel eens lastig zijn. Wat ik persoonlijk vaak doe is op een andere machine even een kernel maken met support voor de raid controller erin. Deze kernel dan gewoon naar 'linux' renamen en op de rescue diskette zetten. Op de rescue diskette staat ook een .txt bestand met wat tips. Dan kun je met de 2 diskette's: rescue en root, de netinstall beginnen.

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

mOrPhie schreef op 02 januari 2004 @ 19:04:
[...]

Ik heb dit dus net geprobeerd en dat werkt dus niet. En dat heeft nooit gewerkt. Want noch idepci, noch bf24 accepteerd 'm. :)
Accepteert wat, de driver of de floppy? Dat maakt nogal verschil.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
cool_zero schreef op 03 januari 2004 @ 15:00:
Die driver moet dezelfde kernel versie hebben als de van bf24 enzo, dus dan kan het wel eens lastig zijn. Wat ik persoonlijk vaak doe is op een andere machine even een kernel maken met support voor de raid controller erin. Deze kernel dan gewoon naar 'linux' renamen en op de rescue diskette zetten. Op de rescue diskette staat ook een .txt bestand met wat tips. Dan kun je met de 2 diskette's: rescue en root, de netinstall beginnen.
Ik ga dit morgen waarschijnlijk doen. Dit lijkt op dit moment de beste manier om de installatie op gang te krijgen. ;)
PolarWolf schreef op 03 januari 2004 @ 15:16:
[...]

Accepteert wat, de driver of de floppy? Dat maakt nogal verschil.
De driver. De floppy kan perfect gemount worden. Hij mist een bepaalde indeling van de floppy (mappenstructuur). Exacte melding zal ik morgen even posten. :)

[ Voor 50% gewijzigd door mOrPhie op 05-01-2004 00:09 ]

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Waarom vervang je niet de kernel van de rescue disk met diegene die je net gecompileerd heb. Download de 4 driver diskettes en de root diskette en installeer aan de hand van deze nieuwe rescue disk. Gebruik pas de cd-rom als je voor 'install base system' kiest.

Ik heb hetzelfde moeten doen voor de ondersteuning van een HPT37x RAID controller, daarna compileer je gewoon een hele nieuwe kernel en haal de installatie kernel weg.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
[ash] schreef op 05 januari 2004 @ 00:14:
Waarom vervang je niet de kernel van de rescue disk met diegene die je net gecompileerd heb. Download de 4 driver diskettes en de root diskette en installeer aan de hand van deze nieuwe rescue disk. Gebruik pas de cd-rom als je voor 'install base system' kiest.

Ik heb hetzelfde moeten doen voor de ondersteuning van een HPT37x RAID controller, daarna compileer je gewoon een hele nieuwe kernel en haal de installatie kernel weg.
Mega kick ;)

Ik ben dit dus nu aan het doen, maar ik loop tegen een raar probleem aan. Ik heb linux.bin vervangen met de bzImage die ik gemaakt heb, maar dan komt de boot met een error:

code:
1
2
Uncompressing Linux...
Invalid compressed format (err=2)

Ik heb even rondgekeken of het komt omdat ik een bzImage aanbied, terwijl hij wat anders verwacht, maar ik kan er niks nuttigs over vinden. Iemand die mij hier verder kan helpen? :)

• cool_zero
Heb je wel de ramdisk aangezet in je nieuwe kernel? Het zou ook kunnen komen omdat de diskette kapot is. Dat gebeurt helaas wel vaker met diskettes :(

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
na dit gelezen te hebben, kwam ik erachter dat ik wel wat dingen mis ja.

Ik ga dat vanavond allemaal proberen, alleen vraag ik mij af of mijn error een probleem is van de kernel-config, omdat de kernel nog geuncompressed moet worden. :)

De kernel heb ik zelf geplaatst door de rescue-diskette te mounten en linux.bin te vervangen met mijn eign bzImage. Ergo: de diskette lijkt ok. :)

• cool_zero
mOrPhie schreef op 03 februari 2004 @ 14:17:
na dit gelezen te hebben, kwam ik erachter dat ik wel wat dingen mis ja.
En dat staat ook in de readme.txt op de rescue diskette zelf :P

• Pietb
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb vorige week nog Debian geinstalleerd op een RAID-1 volume aan de hand van deze handleiding. Wellicht heb je er wat aan.

• [ash]

[ash]

3. When the kernel is copied, the image needs to be tagged to mount a ram disk to start.

cd /mnt
sh ./rdev.sh ./linux.bin
Heb je dit wel gedaan ? Staat ook in dat docje van debian als ik me niet vergis.

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Nou, ik heb het allemaal gedaan (juiste kernel-config, rdev op de image loslaten) en hij lijkt alles goed te doen. De Promise-controller wordt gezien en de apparaten die erop aangesloten zijn ook. De kernel wordt dus naar behoren geladen. Tnx voor alle info!! :)

Op een gegeven moment vraagt deze diskette je om de root-diskette te plaatsen. Als ik dit doe en vervolgens op enter druk dan komt er vrijwel meteen (alsof er geen diskette-activiteit is) de volgende melding:

code:
1
2
RAMDISK: Could not find valid RAM disk image starting at 0.
VFS: Insert root floppy and press ENTER

Het lijkt erop als of '0' is vervangen met mijn raid-config? het is maar een idee, maar ik kom er verder weinig wijs uit.

De root-diskette zat al in de drive dus ik druk nogmaals op enter. Dan komt hetvolgende (ook weer vrij snel) tevoorschijn (na een aantal kmod-fouten):

code:
1
2
3
4
VFS: Mounted root (msdos filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 140k freed
Warning: unable to open an initial console.
Kernel panic: No init found.  Try passing init= option to kernel.

Een raadsel. Een compleet raadsel is het voor mij. Ik heb google geraadpleegd en het blijkt dat de laatste melding vaak ook in andere opstellingen voor komt.

Alle kernelopties staan goed, de image is een bzimage die met rdev gepatcht, kan niet mis gaan, maar ja. :) Iemand een idee?

--edit--

Even voor de duidelijkheid: Ik heb ook alle boot-opties die de diskette biedt geprobeerd. Zonder succes dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door mOrPhie op 03-02-2004 22:50 ]

• [ash]

[ash]

Heb je de root diskette als volgt aangemaakt:

code:
1
dd if=root.bin of=/dev/fd0 bs=1024 conv=sync ; sync

Wat heb je allemaal in je kernel aangepast ? Ik zou gewoon de standaard config laden en alleen die Promise controller toevoegen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:07

Arno

PF5A

Dit had ik ook eens, je moet in je kernel file de ramdisk support aanzetten, hier dumpt Debian tijdens de setup wat files neer. Logisch dat je dan een ramdisk error krijgt ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• cool_zero
En als de ramdisk al aanstaat moet je niet vergeten deze ook te initialiseren bij het opstarten, dus deze opties:
code:
1
2
3
<*> RAM disk support 
   (4096)   Default RAM disk size (NEW)
   [*]   Initial RAM disk (initrd) support

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
*bookmarked*

Ik moet nog eens op m'n sata pc een linuxje zetten :)

[ Voor 71% gewijzigd door pierre-oord op 04-02-2004 00:10 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Topicstarter
Zoals iedereen al eerder kon lezen heb ik bij mijn laatste acties deze howto's gevolgt:

http://www.debian.org/rel...t-floppy-techinfo.en.html
http://ttul.org/~rrsadler/linux-promise/

Ramdisk en initial ramdisk staan en stonden dus aan. :)
[ash], inderdaad op die manier jah. Zoals op de debian-site te vinden is.

Toen ik trouwens de Raid-opties (pdc20276) uit had gezet en die kernel gebruikte, toen ging alles wel goed. Alleen werd toen natuurlijk mijn raid niet gezien. Maar de init-fouten waren weg. Het lijkt dus weldegelijk aan die raid-initialisatie te liggen. :)

Pagina: 1