Toon posts:

Mac OSX, applicaties crashen, home directory read only?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje de beschiking over een Imac G3 gekregen met 265 MB ram. Ik heb deze moge lenen om kennis te maken met Mac OS X

Ik heb twee cd's liggen met Jaguar OSX 10.2. Ik heb deze geinstalleerd en tijdens de installatie gekozen om de hardeschijf compleet te wissen en een nieuw volume aan te maken. Ik kon kiezen tussen Unix filesystem en Mac OSX extented (HFS+) . Ik heb voor de standaard optie de laatste gekozen. Na ongeveer een uurtje was de installatie klaar.

Ik heb twee users aangemaakt met beide beheerders rechten. De mac hangt in mijn mijn Linux netwerk en krijgt een ip van de dhcp server mee. Als eerste heb ik Internet Explorer opgestart. Dit gaat al gelijk fout. Er komt een melding op het scherm:
code:
1
2
3
4
5
Internet Explorer cannot run on this system

Characteristic                  This System          Minimum   Required

Hier staat dan verder niks en onderin het scherm staat het knopje Quit

Ik heb dit maar even zo gelaten en ben naar system Preferences gegaan. En daarna naar software updates. Ik heb verschillende updates binnengehaald waaronder Safari, Internet Explorer updates en update naar Mac OSX 10.2.8

Als ik Safari opstart krijg ik 3x de melding dat hij de bookmarks niet kan opslaan.
Het probleem wordt duidelijker als ik probeer iets van het internet te downloaden. In het download scherm krijg ik cannot create file. Ook als ik mijn samba server probeer te bereiken en iets uit een share probeer te slepen naar het bureaublad lukt dat niet en wordt het gewoon teruggezet in de share. Ik heb eerder zelf mogen aanschouwen dat dit wel mogelijk moet zijn. Het lijkt er wel op of ik alleen leesrechten heb in mijn eigen home directory. Elk schrijf proces wat ik tot nu toe behalve de software updates probeer uit te voeren mislukt.

Ik heb ook Microsoft Office voor de Mac erop gezet de installatie gaat ook gewoon goed. Ik heb als test even een document gemaakt. In de homedirectory opslaan lukt niet. Wel in de folder shared die ook in de /Users directory staat. Als ik nu dit document opstart geeft word de error: An unexpected error occurred while trying to load the Microsoft Framework X libary. Daarna start hij wel gewoon door.

Ik heb opnieuw opgestart met de cdrom en een disk verify uitgevoerd met het disk utility programma. Deze geeft aan dat de schijf prima in orde is. Ook heb ik in het zelfde programma een disk permission verify uitgevoerd en de gevonden resultaten laten repareren. Dit heb ik gevonden op de Apple.com support site. Dit helpt ook niks.

Ik heb hierna al een complete herinstallatie gedaan, maar de problemen blijven hetzelfde. Als ik installeer met 2 volumes (Systeemparitie 8 gig en tweede partie 30 gig) kan ik op de 30 gig partitie gewoon schrijven.

Als ik op de commandline naar mijn home directory ga /Users/bhofstede en
ls -l in type zie ik dat user root en groep wheel volledige rechten hebben in mijn home directory en de rest alleen lees en uitvoer rechten.

Als ik op mijn directory chown -r bhofstede bhofstede/ uitvoer krijg ik operation not permitted.

Hij heeft het eerder altijd goed gedaan. Dus ik snap dit niet.

Ik kan dus:

- De meeste applicaties niet openen.
- Geen bestanden naar het bureau blad slepen.
- Netwerk en cdrom mount verschijnen niet op het bureaublad, wel in de computer folder tussen de harddisks.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen? :?

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Wat betreft het laatste "probleem", dat kan je gewoon aan of uit zetten in de preferences van de Finder.

Verder lijkt het er inderdaad zeer veel op dat je geen rechten hebt om te schrijven op de systeem partitie, ik neem daarbij aan dat Microsoft Office op de tweede partitie is geinstalleerd.

Gaat het hier trouwens om een oudere iMac waarbij er een <8GB partitie voor systeem moet zijn of vond je dat gewoon handig?

kleurbleur.nl

Verwijderd

ik heb zo het gevoel dat je steeds de verkeerde gebruiker gebruikt.. Je kan met de ene gebruiker niet in de andere gebruikers map gaan snuffelen... je kan waarschijnlijk de programma's niet openen omdat die zijn geinstaleerd door een andere gebruiker. Waarom heb je trouwens 2 gebruikers gemaakt? Wat ik zou doen is een gebruiker verwijderen. Ik vind het allemaal maar vreemde problemen vooral zo allemaal bij elkaar, ik gebruik mac os x al vanaf de public beta en ik heb nog nooit zulk soort problemen gehad.. of wat je ook kan doen is een nieuwe gebruiker aanmaken, eerst kijken of de problemen voortdoen, zo niet, dan ligt het probleem aan de preferences in de gebruikers map. zo ja, dan ligen de problemen dus niet in de preferences van de gebruikersmap :P, dan ligt of aan de systeemmap of aan iets anders.

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Heb je al es schijf ehbo gedraaid ? en dan de optie herstel volume bevoegheden gedaan ?

Anders maybe een archiveer en install doen :p

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Je gebruikersacount is fucked lijkt me.
Maak een nieuwe gebruiker aan met admin rechten, en log onder die gebruiker in. Gooi vv de oude weer weg.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat het allemaal wat vreemde problemen zijn, ik ben zoiets nog nooit tegengekomen. Je kunt proberen om "sudo" voor het chown commando te zetten, dan kun je de bestandseigenaar wel veranderen (neem ik aan) dus: 'sudo chown -R 'gebruikersnaam':staff /Users/'gebruikersnaam'' je moet daarna vermoedelijk het wachtwoord van de betreffende adminaccount waarin je werkt invoeren. Werkt dat niet zou je ook nog in single-user mode kunnen proberen aan de schijf te sleutelen.

Verder: blijkbaar heb je een helemaal verse installatie gedaan vanaf de originele OS-CD-s, dus met het initialiseren van de schijf enz. Dus conflicten met oude installaties kunnen het niet zijn.

Dan kun je als ik me goed herinner tijdens de installatie maar één gebruiker hebben aangemaakt, voor je vanuit die gebruiker evt. volgende gebruikers aanmaakt. Doet die eerste gebruiker het (voordat die andere is aangemaakt)? Hebben beide gebruikers dezelfde problemen? Anders is het misschien een foutje op de installatiecds, al is dat niet waarschijnlijk als ze het eerder altijd hebben gedaan. Tja, vreemde problemen.

Verder is het echt geen probleem als root te werken, als je tenminste een beetje weet wat je doet. Het is soms best handig/nuttig, zeker als je met daemons, in de/usr/local directory en zo aan de slag gaat...

edit:
revisie, spelling... en de laatste 3 alinea's toegevoegd.

[ Voor 90% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2004 11:49 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook gewoon je account opnieuw aanmaken, want er is duidelijk iets mis mee. Misschien dat je ook de volumebevoegdheden kunt herstellen met het Schijfhulpprogramma, want misschien is er nog wel meer mis.

Zelf met chown aan de slag gaan zou ik niet doen trouwens, evenals veel als root werken (dat is gewoon maar zelden nodig)

[ Voor 23% gewijzigd door Bigs op 02-01-2004 11:07 ]

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 22:20:
Als ik op mijn directory chown -r bhofstede bhofstede/ uitvoer krijg ik operation not permitted.
Met Mac osx had ik ook z'n soort probleem. Lijkt mij alsof mac iets anders omgaat met de rechten. Als ik namelijk soort gelijke commando wil uitvoeren ( in mijn geval chmod) kreeg ik ook diezelfde melding. Na 10 x hetzelfde geprobeert te hebben, heb ik het volgende geprobeert:

sudo chmod *** /bla/bla (algemeen voorbeeld)

na het invoeren van de root wachtwoord, lukte het me wel om in elke willekeurige omgeving rechten aan te passen waarvoor je anders een operation not permitted zou krijgen..

Waarschijnlijk wil dit wel lukken om in iedere geval chown uit te voeren..

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fcs schreef op 02 januari 2004 @ 11:21:
[...]

Met Mac osx had ik ook z'n soort probleem. Lijkt mij alsof mac iets anders omgaat met de rechten. Als ik namelijk soort gelijke commando wil uitvoeren ( in mijn geval chmod) kreeg ik ook diezelfde melding. Na 10 x hetzelfde geprobeert te hebben, heb ik het volgende geprobeert:

sudo chmod *** /bla/bla (algemeen voorbeeld)

na het invoeren van de root wachtwoord, lukte het me wel om in elke willekeurige omgeving rechten aan te passen waarvoor je anders een operation not permitted zou krijgen..

Waarschijnlijk wil dit wel lukken om in iedere geval chown uit te voeren..
Met sudo kun je een commando als een andere user(standaard 'root') uitvoeren. Voor zover ik weet gaat een mac niet anders om met de rechten, je kunt gewoon alleen de rechten/eigenaarvan je eigen bestanden veranderen(behalve als root dus, dan kun je 'alles') vandaar dus...

edit:
spelling... ik heb in 2004 nog geen tekst van meer dan 10 woorden foutloos kunnen schrijven. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2004 12:01 ]

• fcs
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 13:45

fcs

begintmeta schreef op 02 januari 2004 @ 11:33:
[...]

met sudo kun je een commando als een andere user(standaard 'root') uitvoeren, voor zover ik weet gaat een mac niet anders om met de rechten, je kunt gewoon allen de rechten/eigenaarvan je eigen bestanden veranderen(behalve als root dus, dan kun je 'alles') vandaar dus...
vandaar dat het lukte... (weet dat het standaart 'root') is. Ikzelf begreep toendertijd idd ook niet waarom ik die melding kreeg. zat in mijn eigen home dir, de rechten aan te passen van een dir die dezelfde gebruiker had aangemaakt. Misschien had ik last van hetzelfde probleem als TS.

Heb het opgelost door een nieuwe install uit te voeren. Probleem was gelijk verholpen (ondanks dat ik een exact zelfde installatie had uitgevoerd?????).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Ik heb op de apple site gezocht hoe ik het root account moest activeren. En via root heb ik met chown de gebruikers op beide homedirectory's het eigenaarschap teruggegeven. Gelukkig heb ik die kennis want ik denk dat ieder ander bij dit probleem de haren uit zijn kop zou trekken.

Na een reboot lijkt alles weer goed te werken. Ik heb nog nooit een verse installatie uitgevoerd op die Imac met deze versie van OS X. Eerder draaide er altijd een eerdere versie van OSX op en ik heb deze cd's gebruikt om een upgrade uit te voeren. Het zou dus toch aan de cd's kunnen liggen want een herinstallatie hielp niks. Volgens mij is het een nieuwere variant zonder > 8 gig beperking. Ik heb die tweede partitie aangemaakt om toch de gegevens te kunnen terug zetten.

Nog een vraag over OS X. Het is mogelijk om een connectie te maken met een smb/cifs share onder OSX. Maar na een reboot zijn deze connecties verdwenen. Is het mogelijk om deze connecties permanent te laten zijn?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 13:58:
Ik heb het probleem inmiddels opgelost. Ik heb op de apple site gezocht hoe ik het root account moest activeren. En via root heb ik met chown de gebruikers op beide homedirectory's het eigenaarschap teruggegeven. Gelukkig heb ik die kennis want ik denk dat ieder ander bij dit probleem de haren uit zijn kop zou trekken.

Na een reboot lijkt alles weer goed te werken. Ik heb nog nooit een verse installatie uitgevoerd op die Imac met deze versie van OS X. Eerder draaide er altijd een eerdere versie van OSX op en ik heb deze cd's gebruikt om een upgrade uit te voeren. Het zou dus toch aan de cd's kunnen liggen want een herinstallatie hielp niks. Volgens mij is het een nieuwere variant zonder > 8 gig beperking. Ik heb die tweede partitie aangemaakt om toch de gegevens te kunnen terug zetten.

Nog een vraag over OS X. Het is mogelijk om een connectie te maken met een smb/cifs share onder OSX. Maar na een reboot zijn deze connecties verdwenen. Is het mogelijk om deze connecties permanent te laten zijn?
Ik denk niet dat je per se de root-account had moeten activeren, een sudo was ook wel genoeg geweest vermoed ik.

Automatisch met de windows shares verbinden kan met scripts. Trefwoorden: mount_smbfs, smbclient, smbmount, samba, smb.conf, applescript, shellscript
(ik heb zelf (nog) niet de behoefte/overtollige tijd gehad mij er echt mee bezig te houden.)

edit:
Ik dacht dat het me deze keer was gelukt, maar nee: haaje haakje (en dit dan natuurlijk weer) vergeten te sluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2004 18:40 ]

Verwijderd

Dit kan wel. Het is niet al te moeilijk, er zijn zelfs twee mogelijkheden:

In safari tik je in de URL-balk het volgende:
cifs://gebruikersnaam:wachtwoord@ipadres (voorbeeld: cifs://tecks:sjips@10.0.0.138)

Gebruikersnamen met een spatie: %20 gebruiken.

Sleep het blauwe balletje naar het bureaublad. (Niet op enter drukken!!)
Je krijgt nu een alias (soort snelkoppeling). Check oftie werkt.

Wat ook kan:
Maak eerst verbinding met de betreffende share. Sleep met option ingedrukt de map op de share die je wilt hebben (of in geval van de gehele share de root-directory van die share) naar je bureaublad. Hier wordt nu een alias aangemaakt. Check oftie werkt.

Na beide procedures heb je een alias-bestand op je desktop.
Dit bestandje zet je vervolgens in de map opstartitems. Bij iedere herstart of inlogpoging wordt deze alias dan gestart en wordt automatisch de share gemount.

Overigens werkt dit ook bij FTP en appletalk verbindingen.
Pagina: 1