internet delen via PPPoe werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
Raar probleem:

Ik heb 2 computers, eentje met 2 netwerkkaarten, fungerend als server, de ander met één netwerkkaart en fungerend als client.

Ik heb internet over PPPoe.

De ene netwerkkaart van de server wordt gebruikt om aan het internet te hangen, de andere gaat naar de client.

De inbelverbinding heb ik gedeeld mbv ICS, alles ingesteld zoals dat in diverse FAQ's & tutorials beschreven staat. Ik kan gewoon internetten op de server, dat is geen probleem.

Van alle drie de netwerkkaarten wordt IP & DNS verkregen via DHCP, dit schijnt te moeten kunnen.

Op de client krijg ik ook mooi de melding dat hij een Internet Gateway op mijn server heeft gevonden en daar gebruik van maakt.

Alleen: het internet op de client doet het verder echt niet. Ik kan nergens heen, IE kan niks vinden, MSN doet het niet, ik kan nergens heen pingen behalve naar mijn server.

Als ik de twee 'interne' netwerkkaarten op 192.168.1.* instel dan werkt het al helemaal niet meer, dan wordt er op de client zelfs geen gateway meer herkent.

Ik heb het ook geprobeerd met Sygate, Winproxy en Winroute, en die vertonen alledrie hetzelfde probleem als ICS...
Waar zou dit aan kunnen liggen?

[ Voor 20% gewijzigd door unitzero op 01-01-2004 20:49 . Reden: Extra info ]

Verwijderd

Welke netwerkkaart deel je :? Je moet de PPPoE-adapter delen en niet de netwerkkaart waarover deze draait.

• unitzero
UltiemeLeek schreef op 01 januari 2004 @ 20:33:
De inbelverbinding heb ik gedeeld mbv ICS...
Dat is dus de PPPoe-verbinding...

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
waarom dhcp met 2 pc's :?
Kan je net zo goed een vast ip geven. Ik ben van mening dat dhcp leuk is als je veel pc's hebt die constant van soort netwerk wisselen.

Nic1: 192.168.1.1
Nic2: 192.168.1.2
PPPOE: dyn ip < deze deel je

Gateway op 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1

en klaar ben je. Probeer eerst met sygate, lekker makkelijk anders maar winroute pro, wel wat professioneler.

P.S: sygate heeft soms onverklaarbare kuren. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Rody op 01-01-2004 23:10 ]

• unitzero
OK ik ben een stuk verder nu. De client schijnt het internet op te kunnen, alleen nog niet via alle poorten. Ik heb geprobeerd te portmappen, maar zonder resultaat. Een programma als Soulseek (onbekend van welke poort dat gebruik maakt) doet het wel, deed het zelfs al voordat ik op de server had ingesteld welke poorten er open mochten. Alles wat van poort 80 gebruik maakt doet het nog niet, tenzij ik op de server exáct de zelfde pagina open in IE. Ik vind het verbazend dat SLSK het wel doet en IE, Firebird en MSN bijvoorbeeld nog niet.

Kan het liggen aan het feit dat ik een netwerk in een netwerk aan het maken ben? Mijn server is dus aangesloten aan een PPPoe verbinding en meteen opgenomen in een groot huisnetwerk. Ik probeer dus nu op mijn kamer die verbinding weer op te splitsen over twee computers en dus een 'kameroverkoepelend' netwerk te maken.

• unitzero
Ok probleem gevonden en opgelost!

De DNS-server instellingen waren doorslaggevend. Alles werkte nl. wel als ik gewoon IP-adressen in de adresbalk van IE typte. Ik heb nu goede DNS-servers ingevoerd en nu werkt alles naar behoren. Nu heb ik nog één vraagje:

Ik kan nu niet meer vanaf de client op het andere netwerk waar de server aanhangt. Is dit mogelijk en zo ja hoe?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
UltiemeLeek schreef op 02 januari 2004 @ 16:48:
Ok probleem gevonden en opgelost!

De DNS-server instellingen waren doorslaggevend. Alles werkte nl. wel als ik gewoon IP-adressen in de adresbalk van IE typte. Ik heb nu goede DNS-servers ingevoerd en nu werkt alles naar behoren. Nu heb ik nog één vraagje:

Ik kan nu niet meer vanaf de client op het andere netwerk waar de server aanhangt. Is dit mogelijk en zo ja hoe?
heb je mappen gedeeld?

• unitzero
Ja, op de client en de server

vanaf de server kan ik naar de gedeelde mappen van de client en de rest van het netwerk

vanaf de client kan ik alleen naar de gedeelde mappen op de server

vanaf de rest van het netwerk kan ik alleen naar de gedeelde mappen van de server

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-08 20:38

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Als je op je server de dns service hebt draaien moet je even de zone "." verwijderen, hiermee geef je namelijk aan dat jou server een root dns server is. Dit wil zeggen dat jou server tegen zijn clients zegt dat hij de hoogste in de rangorde is. MAW buiten hem zijn er geen dns'en meer.
Als je dit hebt gedaan kan je via de dhcp jou dns server weer aan je clients doorgeven.
Het hoeft via ICS in principe niet, maar je kan de dns servers van je providers als forward lookup zones aangeven.

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Pagina: 1