Voedingskabels gesleeved -> Molexen verkeerd terug gestopt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2024

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Hoi, ik heb vandaag de kabels van m'n voeding gesleeved, en nou sloot ik de boel net weer aan en toen hoorde ik een soort van "BZZZ" en er kwam een pluimpje rook uit m'n HD |:(.
Lijkt me duidelijk dat ik die molex dus verkeerd heb aangesloten, maar ik snap niet hoe dat kan. Ik heb de draden van links naar rechts als volgt aangesloten: geel - zwart - zwart - rood, en dan er vanuit gaande dat de kant waar de hoekjes vanaf zijn de bovenkant is.
Is het mogelijk dat ik de zwarte draden verkeerd om heb zitten of maakt dat niet uit en is het iets anders??

De moederbord kabel heb ik niet opnieuw aangesloten, dus daar ligt het iig niet aan.
De rest van de PC leek gewoon op te starten en ik hoorde de HD ook opspinnen.

Iemand enig idee waar deze blunder aan ligt?

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit de rode draad aan de binnenkant en geel aan de buitenkant gezien als je de molex aansluit? Ground maakt niet uit of je het omdraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.casejunkies.com/images/artikel_upload/picture_1295.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

als je in de molex kijkt, je kijkt dus tegen de female pinnen aan, dan moet het zo zijn:
geel zwart zwart rood.

zwarte draden omwisselen maakt echt niets uit. alle zwarte draden komen in de voeding weer bijelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij heb je gewoon de gele en rode kabel verwisseld want de zwarte zijn namelijk voor de aarding.kan iedereen overkomen maar hdd is nu wel naar pierenland O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
_______
/ 0 0 0 0 \
|_______|

Vanuit dit oogpunt bekeken zitten ze dus zo: GEEL - ZWART - ZWART - ROOD
De molex die op de HD zat loopt trouwens door naar de floppydrive en die had ik in dezelfde volgorde aangesloten.

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hazuki schreef op 01 januari 2004 @ 19:59:
_______
/ 0 0 0 0 \
|_______|

Vanuit dit oogpunt bekeken zitten ze dus zo: GEEL - ZWART - ZWART - ROOD
De molex die op de HD zat loopt trouwens door naar de floppydrive en die had ik in dezelfde volgorde aangesloten.
niet goed dus, via je floppy komt er dan misschien te veel spanning op je hd... ben bang dat je floppy+hd naar de eeuwige jachtvelden zijn verhuist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Aiii, dus die floppy zat verkeerd om??

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

je hebt het de hd goed aangesloten volgens mij
die van de floppy moet dus andersom.
lijkt me logischer als je je floppy hebt opgeblazen.

edit: te laat :)

[ Voor 7% gewijzigd door job op 01-01-2004 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Geel - zwart - zwart - rood moet op zich kloppen. Als je geel en rood verwisseld hebt dan heb je denk ik vette pech want een HD kan geen 12 volt voeding (voor mechanische delen) op z'n 5 volt lijnen (voor de stuurlogica) hebben. CMOS kan veel hebben maar zomaar je voedingsspanning verdubbelen kunnen de meeste moderne chips toch niet aan.

Edit: HDD en floppy moeten NIET op dezelfde manier aangesloten worden. Ik denk dat er intern toch iets mis is gegaan waardoor je HDD via je floppy een verkeerde spanning doorkreeg of een voedingslijn aan aarde kwam te liggen. Da's kortsluiting == rook == foute boel.

[ Voor 30% gewijzigd door Stoney3K op 01-01-2004 20:04 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
De rook kwam uit de HD, dus die zal wel kapot zijn nu ;(
Die hoere floppy drive gebruik ik niet eens, waarom kon dát ding nou niet gaan roken, BOEEHOEHOEEEE :'(

Maarja, weer wat geleerd dus 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Hazuki op 01-01-2004 20:04 ]

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou heeeeeel voorzichtig zijn met de rest van je pc opnieuw aansluiten. Heb je geen multimeter in de buurt om even alle spanningen na te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Ik heb net de rode en gele draad op de floppy kabels opgedraaid, maar opstarten ho maar. CMOS reset gedaan en nu start ie op maar blijft hangen bij de POST. Del indrukken om naar de bios te gaan werkt niet.
Iemand enig idee wat er dan mis kan zijn?

Enne, er ligt hier wel een multimeter, maar ik heb geen idee wat ik dan moet meten :? Ben niet zo thuis in die dingen :(

*edit*

Phew, alles blijkt nog te werken :D Ga wel snel backups maken van die schijf, want ik ben bang dat ie er strax alsnog mee uitscheit.

Iedereen bedankt, ik ga nu ff genieten van mijn mooie gesleevde kabels :D

[ Voor 24% gewijzigd door Hazuki op 01-01-2004 20:53 ]

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:51
in het ergste geval heeft je hd ook een stuk vn je mobo mee genomen ... of is er iets op je mobo gesneuveld om de zelfde reden dat je hd er uit gepiept is .

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:26
Blijkbaar was je PC even erg als jij geschokken ;)

Werkt trouwens wel vaak. Stroom eraf, BIOS reset, gewoon wachten, dat soort dingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Dan zal het misschien stiekem toch rook uit je flop geweest zijn ...

Lucky you :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Topicstarter
Nee het was écht uit m'n HD, ik zat practisch met m'n kop in de kast :)
'T was maar een heel klein pluimpje rook en ik zat met m'n hand boven de schakelaar van de verlengsnoer, dus heb em snel uitgeramd en waarschijnlijk Maxje's (ja zo noem ik mijn Maxtor O+ ) leven gered :D
Lucky you
Idd, praaaaise the Lord! _/-\o_

Koekie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Rook krijg je vrij snel als er een beetje sluiting plaats vind. Het spoortje/contactje word warm en dan gaat de lak smelten. Als het spoortje dik genoeg is heb je heel eventjes om jezelf te 'redden'. Maar wel die schijf goed in de gaten houden en eventueel laten fixen door maxtor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
indeed ...

Een ander verhaal wordt het als halfgeleiders beginnen te kwalmen ...

dan ben je al veeeel te laat...

Repareren doe je zo.

Pagina: 1