[HDD]S-ATA Probleem.

Pagina: 1
Acties:

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-02 05:25
Hallo beste tweakers,

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb hier een Asus P4C800 Deluxe moederbord, Ik heb hier geprobeerd twee SATA HDD's op aan te sluiten, op RAID ( 2x 120 Gig Maxtor SATA )
Ik heb de steppings gevolgt die in het mobo boekje staan:

- Jumpers goedzetten
- HDD's aansluiten
- Systeem booten en settings in bios aanzetten (SATA mode) settings gesaved eng eboot
- Na de reboot heb ik errays aangemaakt (Voor RAID+0)

Nadat ik deze settings heb ingesteld moet ik de OS kunnen installen, en hij moet hem als het goed is in BIOS detecteren, dit lukt dus niet, hij ziet hem niet in BIOS en hij zegt bij de WinXP setup dat hij geen HDD's kan vinden, maar bij MBFastBuild ziet hij ze wel staan.

Oplossingen geprobeerd :

- Bios update.
- HDD's zonder SATA getest
- SATA Kabels vervangen
- Bios gereset
- Zonder niet noodzakelijke hardware te booten.

/toevoeging ik heb met F6 proberen drivers te installen ik kon ze ook selecteren maar dan gaf hij aan, deze Drivers gebruiken (Druk S) Of die van Windows (Druk Enter) Maar ik kan dus niet op S drukken alleen op Enter, ik denk dat ik die niet kan installen omdat ze gewoon niet goed functioneren

Nog wat nuttigen links : http://www.asus.com/produ...478/p4c800-d/overview.htm

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen die hier ook problemen mee heeft gehad of hier meer over weet.

Als je nog andere info wil weten zeg het dan gerust.

P.S. : Excuses BalusC dat ik nog een topic aanmaak, maar je mailed niet terug.
Ik heb morgen een LAN dus wil dit graag even oplossen, nogmaals mijn excuses

[ Voor 14% gewijzigd door blix op 01-01-2004 20:16 ]

Verwijderd

Sja; heb hierover paar maand geleden ook eens een topic over aangemaakt omdat ik hetzelfde probleem had; maar dan met een P4P800 deluxe.

De derde post was echter mooi slotje, vraag me niet waarom... :X

Wat je wel niet vermeld hebt, is dat je op F6 hebt gedrukt om je RAID-drivers te installen. Ik hoop dat je dat wel gedaan hebt, anders gaat het sowieso niet lukken :P

Niet dat het bij mij daarmee hielp; krijg ze nog steeds niet in raid... :(

In gewone mode werken ze natuurlijk wel, alleen niet in raid 0 ;(

edit: hoop dus ook wel dat iemand er een oplossing voor heeft; want ik wil ook wel eens s-ata raid hebben hoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 19:58 . Reden: wanhopigheid ;) ]

• blix
Ow dom dat ik dat vergeet ja, ik heb met F6 proberen drivers te installen ik kon ze ook selecteren maar dan gaf hij aan, deze Drivers gebruiken (Druk S) Of die van Windows (Druk Enter) Maar ik kan dus niet op S drukken alleen op Enter, ik denk dat ik die niet kan installen omdat ze gewoon niet goed functioneren, Ik hoop dat dit een Hardware matig probleem is, heb op de SATA HDD's nog garantie en ook nog op de MOBO.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde.

Ik heb 2 SATA harde schijven aan het moederbord hangen, en ik kan op F6 drukken, en ze installeren, gaat allemaal goed, maar als ik dan door ga zegt hij dat hij geen schijf kan vinden?

Heb het geprobeerd met de drivers van de intel site

http://downloadfinder.int...dows%2A+2000&submit=Go%21

en met de VIA drivers die bij het moederbord zitten.

De Intel drivers zijn voor het RAID gebeuren (maar er wordt - icm SATA- alleen over RAID 0 gepraat en ik heb RAID 1, kan dat wel gewoon configgen, maar neem aan dat dat gewoon moet werken (kan het ook instellen in menu). Dus ik neem aan dat ik die drivers moet hebben.

De VIA chip/drivers is voor:
The VIA IDE-RAID controller supports two-channel ATA 133, enabling users to build Maximum 4 ATA-133 hard disk as an RAID0, 1 , 0+1 , JBOD array. And the graphical user interface provides an easy way to configure and manage disk drives or disk arrays connected.
Maar wat ik ook probeer, het werkt niet :s

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik heb hetzelfde mobo , maar bij mij vind ie ze wel... Vreemd. Ik heb ook 2x Pata schijven erop aangesloten , maar mijn windows herkent de Sata schijven wel bij het booten... Ik neem aan dat je wel een diskette hebt gemaakt vanaf de cd-rom? Want anders kun je natuurlijk moeilijk drivers laden , als je ze niet in de floppy hebt :+

Raku

Verwijderd

Simulated Zero schreef op 06 januari 2004 @ 20:38:
Ik heb hetzelfde mobo , maar bij mij vind ie ze wel... Vreemd. Ik heb ook 2x Pata schijven erop aangesloten , maar mijn windows herkent de Sata schijven wel bij het booten... Ik neem aan dat je wel een diskette hebt gemaakt vanaf de cd-rom? Want anders kun je natuurlijk moeilijk drivers laden , als je ze niet in de floppy hebt :+
Ja heb ik, en ik kan ze ook laden.

Bij mij herkent het bios ze niet als ik zeg dat ze in RAID moeten hangen :?

Als ik RAID uit zet ziet hij ze wel als IDE3 en IDE4, maar dan kan ik geen RAID gebruiken, en dat is wel de bedoeling (is een fileserver).

Heb bootrom ook aan staan enzo.

Geprobeerd: nieuwste drivers van Asus (VIA), oude drivers daarvan, van de intel controller verschillende smaken, hij doet niets :s

Maar windows staat bij jou zeker op 1 van die PATA schijven?

Verwijderd

Ja, hij ziet 'm nou! _/-\o_

Vanaf deze pagina en dan de " Floppy Configuration Utility - Intel® Application Accelerator RAID Edition [IAAR2_FLOPPY.EXE]" van 7/7/2003

Die op diskette zetten en dan met F6 en dan 1 keer laden (bij A7N8X moet je je SATA driver 2 keer laden, vandaar dat ik dat er hier ff bij zet) en dan deed 'ie het bij mij.

2 x SATA 160 Gb op een P4P800 Deluxe in RAID 1

Verder had ik ook nog de nieuwste bios er op gezet (helemaal aan het begin al), voor de latere searchers en topicstarter.

• Ekner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-02 20:47
heb ook 2 sata schijven, weliswaar niet in RAID en met een ASUS a7v600, geen probleem na F6 en install drivers in XP en inderdaad , ook bij mij zijn de sata-schijven niet in de bios te zien wat blijkbaar normaal is? ... ze werken echter prima!!!

C'est moi.

• Raku

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 20:44:
[...]
Ja heb ik, en ik kan ze ook laden.

Bij mij herkent het bios ze niet als ik zeg dat ze in RAID moeten hangen :?

Als ik RAID uit zet ziet hij ze wel als IDE3 en IDE4, maar dan kan ik geen RAID gebruiken, en dat is wel de bedoeling (is een fileserver).

Heb bootrom ook aan staan enzo.

Geprobeerd: nieuwste drivers van Asus (VIA), oude drivers daarvan, van de intel controller verschillende smaken, hij doet niets :s

Maar windows staat bij jou zeker op 1 van die PATA schijven?
Bij mij staat er bij het bios tijdens het opstarten geen enkele schijf , dus dat is het probleem niet lijkt me :P Maar werkten de drivers van de cd-rom niet dan :? Dat lijkt me zo raar.

Raku

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb hier ook één S-ATA schijfje erin (WD1200JD). Op een P4P800 Deluxe. Ik zie hem wel in de BIOS. Maar geen problemen, werkt prima. Klopt het dus dat dat F6 gedoe alleen maar is voor RAID?

Ps.:
quote: -BliXXX-
- Jumpers goedzetten
Heeft die van jou dan jumpers :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 10:23

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

-BliXXX- schreef op 01 januari 2004 @ 19:44:
Hallo beste tweakers,

Mijn probleem is als volgt:
Ik heb hier een Asus P4C800 Deluxe moederbord, Ik heb hier geprobeerd twee SATA HDD's op aan te sluiten, op RAID ( 2x 120 Gig Maxtor SATA )
Ik heb de steppings gevolgt die in het mobo boekje staan:

- Jumpers goedzetten
- HDD's aansluiten
- Systeem booten en settings in bios aanzetten (SATA mode) settings gesaved eng eboot
- Na de reboot heb ik errays aangemaakt (Voor RAID+0)

Nadat ik deze settings heb ingesteld moet ik de OS kunnen installen, en hij moet hem als het goed is in BIOS detecteren, dit lukt dus niet, hij ziet hem niet in BIOS en hij zegt bij de WinXP setup dat hij geen HDD's kan vinden, maar bij MBFastBuild ziet hij ze wel staan.

Oplossingen geprobeerd :

- Bios update.
- HDD's zonder SATA getest
- SATA Kabels vervangen
- Bios gereset
- Zonder niet noodzakelijke hardware te booten.

/toevoeging ik heb met F6 proberen drivers te installen ik kon ze ook selecteren maar dan gaf hij aan, deze Drivers gebruiken (Druk S) Of die van Windows (Druk Enter) Maar ik kan dus niet op S drukken alleen op Enter, ik denk dat ik die niet kan installen omdat ze gewoon niet goed functioneren

Nog wat nuttigen links : http://www.asus.com/produ...478/p4c800-d/overview.htm

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen die hier ook problemen mee heeft gehad of hier meer over weet.

Als je nog andere info wil weten zeg het dan gerust.

P.S. : Excuses BalusC dat ik nog een topic aanmaak, maar je mailed niet terug.
Ik heb morgen een LAN dus wil dit graag even oplossen, nogmaals mijn excuses
Ik heb dit moederbord ook. heb je die Asus cd getjekt daar staan drivers op voor Promise Raid controllers die op onze MoBo zit. Ik was vergeten er bij te zeggen dat er 4 opties staan m.b.t. de drivers. Volgens mij staat er iets van Sata_Raid die je moet installeeren via apparaatbeheer.

[ Voor 5% gewijzigd door crzyhiphopazn op 07-01-2004 18:07 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
[/quote]
Ps.:
[...]

Heeft die van jou dan jumpers :Y)[/quote]

jumpers op het moederbord m.b.t. S-ATA misschien? :?

• Raku

Raku

Mental Aid

jeroen-v schreef op 06 januari 2004 @ 21:17:

Ps.:
[...]

jumpers op het moederbord m.b.t. S-ATA misschien? :?
Als je het niet weet , reageer dan niet. Op het mobo zitten 4x Sata aansluitingen die je in bios 2x raid of 2x gewoon in kunt stellen. Jumpers zitten nauwlijks op dit bord en ook niet hiervoor... Standaard met een andwoord als "jumpertjes?" komen zonder blijkbaar het mobo te kennen is nogal nutteloos imo.

[ Voor 9% gewijzigd door Raku op 06-01-2004 21:21 ]

Raku

• blix
Hmm werkt niet met die custom drivers die op cd staan ( cd opstarten Promise en dan de SATA drivers? die moet ik hebben toch? )

Ga nu even die van Silk proberen hopelijk werkt dat, duim voor me }:O

Verwijderd

Je moet ipv op S op E drukken, bugje in Windows XP NL.
XP UK kent dit prob niet.

• blix
Hm die RAID SATA lukt gewoon niet hij pakt die drivers niet, als ik hem niet op RAID laat draaien pakt hij hem gewoon wel, dan wil hij installen, maar met RAID vind hij geen HDD's

Iemand nog een idee welke andere drivers ik kan proberen, ik heb de drivers van de CD geprobeerd Drivers > Promse > 378SATA - Die moet ik hebben toch?

• blix
Yes het is gelukt ! =D

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 10:23

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Blixx vertel eens hoe je dat hebt gedaan want ik ga later ook een raid systeem opzetten.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• blix
Bleek dat die kabel niet goed was, heb wat ander egetest die werkte, heel raar, maja het werkt EINDELIJK :D

Verwijderd

Hmm. Heb ik nog een vraagje.

Heb twee schijven (identiek) van 120 Gb aan de S_ATA RAID1 en 2 aansluiting hangen en gebruik de Promise onoard raid-controller van het p4C800-E-Deluxe Mobo. Bij het booten geeft MB FastTrack aan dattie twee schijven ziet, ik maak hier een Raid1 Config van. Dat gaat allemaal goed.
Vervolgens bij de XP installatie zegtie dattie geen schijven kan vinden, dus waarschijnlijk moet ik dan d.m.v. F6 drivers loaden van diskette. Ik gedaan door de Promise 378 drivers via de makedisk.exe van cd op diskette te zetten. Ik kan voor de installattie de drivers kiezen, maar nog steeds ziettie geen schijven? Wat zi ik over het hoofd?

Moet ik perce eerst formateren?
Hellup ;(

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Nee, je moet iets verder zoeken op je mobo cd naar raid drivers, waarschijnlijk heb je nu de gewone (AHCI) drivers geladen en die werken niet met een raidset
Pagina: 1