Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stalen 12 x 12 fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He ik heb deze fan nog in de kast gevonden en het leek mij een mooie fan om in te bouwen in mijn case. Kent iemande deze fan en weet iemand hoe ik hem het beste kan laten lopen. Ik denk dat ik hem rechtstreeks op het stopcontact moet aan sluiten met een dimmer ertussen.

Wat is jullie visie hierop?

Afbeeldingslocatie: http://www.nothok.com/test/1.jpg

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat is een fan voor in industriele toepassingen; geeft genoeg lucht, maar ook genoeg herrie. o.a. papst maakt ze. Dimmen zou ik niet echt aanraden; daar zijn ze niet voor gemaakt. En ja, hij kan zo op het stopcontact :)

* HunterPro heeft er genoeg liggen :P

pics van die papst:

Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/foto/papst1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/foto/papst2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tobias.dezeserver.nl/forum/foto/foto/papst3.jpg

:P

[ Voor 38% gewijzigd door HunterPro op 01-01-2004 18:02 ]

Verwijderd

Ik denk dat ik hem rechtstreeks op het stopcontact moet aan sluiten met een dimmer ertussen.
Ik kan nog net zien dat er op het stikkertje 240V staat, dus hij moet rechtstreeks op het lichtnet jah.
Maar waarom de moeite om zo'n fan te nemen? Ik denk dat ie vooral veel herrie gaat maken. Het is slimmer om een gewone PC-fan te nemen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

sluit hem aan op het stopcontact, als ie dan teveel herrie maakt gewoon een dimmertje ertussen zetten en kijken of hij het wel waard is

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het dimmen van deze dingen kun je wel vergeten :)
Ik heb twee van 120 mm 220 volt Papst fans met een ontiegelijke airflow 8) Maar deze zijn helaas ook niet te dimmen :(

En ja, ze kunnen zo aan het lichtnet worden gehangen :)

edit:

Sneller leren tikken 8)7

Hee Hunterpro, die hek ook *D
19" Rittal he ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Atlas op 01-01-2004 18:04 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 18:01:
[...]

Ik kan nog net zien dat er op het stikkertje 240V staat, dus hij moet rechtstreeks op het lichtnet jah.
Maar waarom de moeite om zo'n fan te nemen? Ik denk dat ie vooral veel herrie gaat maken. Het is slimmer om een gewone PC-fan te nemen.
Ik wil deze Fan gebruiken voor het overclocken en ik denk hiermee wel optimale koeling mee te halen. Maar als ik er een dimmer tussen gooi maakt ie immers minder lawaai of niet?? 8)7

• Sine
  • Laatst online: 00:14
die dingen kun je prima op een lager toerental laten draaien ...

maar niet met een dimmer !

een condensatortje in serie met de fan doet wonderen, probeer maar eens iets tussen de 0.33 en 0.47 uF.

Zet wel een weerstandje van 220k over het condensatortje om hem te ontladen als je de stekker uit trekt

Repareren doe je zo.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
LOL, ik heb hier nog wel een 0.55kW frequentie omvormer liggen, kan je em vanaf 3hz t/m 400hz laten lopen LOL

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Daar zou ik mijn vinger niet tussen willen duwen. Maar omdat hij van staal is, gaat hij dan niet vibreren en veel lawaai maken? Omdat denk ik het motertje zwaarder is omdat de rest van staal is zal hij een aardig geluidje maken :).

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:50

Stoney3K

Flatsehats!

Waarom zou dimmen niet kunnen? Een dimmer is toch gewoon een pulsbreedtemodulator (PWM)? Misschien dat het met een halogeendimmer wel lukt en met een gloeilampdimmer niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Vierkant228 schreef op 01 januari 2004 @ 18:10:
LOL, ik heb hier nog wel een 0.55kW frequentie omvormer liggen, kan je em vanaf 3hz t/m 400hz laten lopen LOL
Da's denk ik een beetje overkill voor een fan van hooguit 20W :Y)

Is dat zo'n ding die van 230V -> 3 fasen maakt of verandert ie alleen frequentie?

En die 230V fans produceren wel een ENORME hoeveelheid airflow die stukken groter is dan de gemiddelde casefan en je kan ze als je geluk hebt voor weinig krijgen. Vriend van mij had ooit eens 2 110V fans gekocht, waren over bij de Regenboog, en die dingen gingen (In serie ;)) een stukkie harder dan mijn 120x25 Sunonnetjes :+

[ Voor 37% gewijzigd door Stoney3K op 01-01-2004 20:11 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dimmen gaat echt niet lukken, een dimmer fikt geheid door :P
Had met de modulatie te maken, een gloeilampdimmer werkt iig niet.

🖥️ | 🚗

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
maakt idd van 1 fase, 3
maar gewoon 2 fase aansluiten, menu beetje aanpassen en loopt soepeltjes 8)

ps, werkt perfect als dimmer, bereik 100 tot 400Hz bij 20 tot 200 V
:7

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MadMarky schreef op 01 januari 2004 @ 20:13:
Dimmen gaat echt niet lukken, een dimmer fikt geheid door :P
Had met de modulatie te maken, een gloeilampdimmer werkt iig niet.
Kan heel goed zijn omdat gloeilampdimmers niet met PWM werken. Halogeendimmers in ieder geval wel, ik heb ooit eens een halogeendimmer op een plafondventilator aangesloten en dat ding liep gewoon regelbaar, al was het met de nodige herrie :+

• Sine
  • Laatst online: 00:14
Stoney3K schreef op 01 januari 2004 @ 20:17:
[...]

Kan heel goed zijn omdat gloeilampdimmers niet met PWM werken. Halogeendimmers in ieder geval wel, ik heb ooit eens een halogeendimmer op een plafondventilator aangesloten en dat ding liep gewoon regelbaar, al was het met de nodige herrie :+
gloeilamp dimmers werken idd niet op het princiepe van pwm ... Halogeen dimmers ook niet, die werken op het zelfde princiepe als gewone dimmers nl fase aansnijding. Het enige verschil tussen een gloeilamp en een halogeen dimmer is dat een halogeen dimmer geschikt is voor inductieve lasten (bevat dus een snubber netwerk en een iets ander timing schakeling)

Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/dimmer-switch-diagram-6.gif

En een plafond ventilator kun je hier wel mee dimmen ja, niet dat ie daar echt blij mee is ... Maar zo'n fan als de TS heeft kun je wel vergeten het ding heeft een veel te laag stroom verbruik, waarschijnlijk te weinig om de triac in geleiding te houden zodat de dimmer heel raar zal reageren ( stotteren, piepen enzz ..)

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 01-01-2004 21:33 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1