Uplink Switch

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 22:13
eY tweakers,

ik zit hier op een LAN party en het netwerk is niet al te tof. We hebben het idee dat het traag is. Vooral het internet is brak.

Nu weet ik dat de Chello-verbinding die hier ligt natuurlijk niet veel voorsteld maar we hebben er nooit last van gehad. Het is niet de eerste keer dat we hier een LAN houden.

Mijn vraag,

De router hier is aangesloten op de switch. De kabel van de router gaat niet naar de uplink van de switch toe, omdat die er simpel weg niet is.

Kortom het internet van de router zit niet in de uplink van de switch.

Het is een 100mbit switch van IDIMAX, 16 users. We zitten hier met 8 users.

Speedtest.nl behaal ik normale snelheden voor kabel. Toch vraag ik me af, omdat hij niet in de uplink zit of het wat uitmaakt.

Want ik dnk dat 'data' van het internet nu over de gehele router worden verspreid. Dat is niet echt 'bevoordelijk' natuurlijk.

Iemand enig idee?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een uplink poort is niets anders dan een gekruisde poort. Als jij een in een normale poort een crosscable hangt heb je hetzelfde principe.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 15:59
wat voor utp ligt er tussen de router en de switch?

en is de switch niet toevallig autosensing?

• quakerix
jadjong schreef op 01 januari 2004 @ 16:02:
Een uplink poort is niets anders dan een gekruisde poort. Als jij een in een normale poort een crosscable hangt heb je hetzelfde principe.
ja dat snap ik maar heeft het dus infloed? Als het 'niets anders is als..' wat is dan de exacte funtie ervan en wrm wordt het dan overal gebruikt?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

job

nee het heeft geen invloed.
en bij een router wordt juist niet alle data over alle poorten gegooid, dat gebeurt juist bij een hub.

Ik denk dat er gewoon iemand flink zit te uploaden naar het internet.
dan wordt je download een beetje traag.
iemand misschien aan het sharen met kazaa?

• quakerix
Speedener schreef op 01 januari 2004 @ 16:03:
wat voor utp ligt er tussen de router en de switch?

en is de switch niet toevallig autosensing?
Gewoon CAT5 UTP kabel, niet crosskabel.

Autosensing, geen idee.. Dit staat er op de doos:

EDIMAX 16-POrt Fast Ethernet Switch

- ALL RJ-45 ports support Auto-MDI/MDI-X function
- Complies with IEEE 802.3 10Base-T Ethernet and 802.3u 100Base-TX Fast Ethernet Standards.
- Simple and economical way to bridge 10Base-T network and 100Base-TX network.
- Supports store-and-forward switching architecture.
- Auto-negotiation function.
- FCC Class B, CE Mark & C-Tick

• quakerix
damster schreef op 01 januari 2004 @ 16:09:
nee het heeft geen invloed.
en bij een router wordt juist niet alle data over alle poorten gegooid, dat gebeurt juist bij een hub.

Ik denk dat er gewoon iemand flink zit te uploaden naar het internet.
dan wordt je download een beetje traag.
iemand misschien aan het sharen met kazaa?
Ik ken het verschil tussen een hub en een switch en niemand zit flink te uploaden.

Maar omdat hij niet in de uplink zit vraag ik me af of de switch bekijkt waar het pakketje naar toe moet. Want volgens mij is de functie van de uplink om bijv. 2 switches met elkaar te koppelen. En dat is in dit geval niet zo.

ben ff weg, kijk topic in 1 uur

[ Voor 3% gewijzigd door quakerix op 01-01-2004 16:15 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
quakerix schreef op 01 januari 2004 @ 16:09:
[...]
Autosensing, geen idee.. Dit staat er op de doos:
support Auto-MDI/MDI-X function
Switches/ routers /kabels hoef je je niet druk om te maken, dingen van tegen woordig is allemaal autosensing, en je netwerk is 100x sneller dan je internet is (op mijn lans zelfs 1000 ;)).

Wat ik denk, er is iemand waarvan er of een virus/trojan op ze bak staat, of hij is stiekem of onbewust aan het uploaden. Trek maar eens iedereen eraf, behalve jijzelf... en doe een ping www.tweakers.net -t. Zet nu iedereen erop, en als niemand iets doet zou je ping hetzelfde moeten blijven... zit iemand te dllen dan gaat je ping enorm omhoog.

Btw, op een lan moet je game, niet internetten B) ;)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou eerder even kijken of mensen niet perongeluk netbui hebben geinstalleerd.

Dit soort schreeuwprotocollen zijn niet bevordelijk :)

Verder zou ik ook even kijken of mensen niet teveel spyware/adware op hun pctjes hebben.

Tweakers Discord

Verwijderd

Of toevallig een windows bakkie met loadbalancing aan ? Vreet ook kk veel.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
Kijk ook eens of niet iemand zijn netwerk kaart hard op full of half duplex of op 10 of 100 mbit heeft staan. Dit soort switches zijn altijd auto detect.

Dat auto mdi/mdi-x vind ik niks, trek je internet kabel *kabel tussen router en switch) eruit. Is dan wel je netwerk snel. Dan is dat het probleem.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
tweakduke schreef op 01 januari 2004 @ 16:23:
Ik zou eerder even kijken of mensen niet perongeluk netbui hebben geinstalleerd.

Dit soort schreeuwprotocollen zijn niet bevordelijk :)

Verder zou ik ook even kijken of mensen niet teveel spyware/adware op hun pctjes hebben.
das natuurlijk onzin, kijk op grote lans (=100/200 pc's) is het niet bevordelijk maar op een lan met 8 pc's... maakt geen !@#$ uit

iets minder lettelijk dingen uit het boekje halen ;)

A wise man's life is based around fuck you

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of iemand heeft gewoon een virus opgelopen of is een beetje zombie geworden die de verbinding dichttrekt

sluit een voor een de pc's af en kijk waneer er een significant verschil optreed
die pc moet je maar eens gaan scannen

Iperf

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
MoBi schreef op 01 januari 2004 @ 16:32:
Kijk ook eens of niet iemand zijn netwerk kaart hard op full of half duplex of op 10 of 100 mbit heeft staan. Dit soort switches zijn altijd auto detect.
wat een onzin... het leuke van een switch is juist dat verschillende snelheden gewoon leuk samenwerken..
wat jij wil zeggen is dat als 1 persoon zn kaart op 10 mbit zet dat dan het hele netwerk traag zou zijn.. bij een hub misschien, maar zeker weten niet bij een switch ;)

[ontopic] zoals gezegt maakt die uplinkpoort helemaal niks uit.. probeer wat ideeen uit, alle pc's een virusscan en/of spyware scan geven.. of uhm.. kijk voor de grap eens op de switch of er op een bepaalde poort meer verkeer is dan de rest (snel knipperend lichtje oid)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
quakerix schreef op 01 januari 2004 @ 16:05:
ja dat snap ik maar heeft het dus infloed? Als het 'niets anders is als..' wat is dan de exacte funtie ervan en wrm wordt het dan overal gebruikt?
Hij wordt gebruikt door mensen die geen crosscable bij de hand hebben en ook geen auto-MDI ports hebben.
Pagina: 1