[M-Audio Sonica] Hoe AC3 over SPDIF

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hoi,

ik heb een M-Audio Sonica USB geluidskaart met SPDIF uitgang.
Het lukt me niet om AC3 geluid over de SPDIF uitgang te sturen. Ik heb de volgende programma's geprobeerd:

- PowerDVD: zegt SPDIF not detected
- WinDVD: zegt SPDIF not detected
- BSPlayer met ac3filter: kan SPDIF aanklikken, maar geeft geen geluid.

Terwijl de specs toch zeggen dat de Sonica AC3 over de SPDIF moet kunnen sturen:
digital output supports PCM and passes Dolby Digital 5.1 (AC3), Dolby Pro Logic and DTS
Ik heb de nieuwste driver (1.20) voor de Sonica geinstalleerd.
Ik gebruik windows XP met DirectX9 op een Acer Travelmate 800.
Gewoon PCM gaat prima over de SPDIF.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand is?

[ Voor 30% gewijzigd door j-w op 01-01-2004 17:23 ]

• j-w
  • Niet online
kickje...

Verwijderd

Ik heb ook de Sonica USB. Bij mij werkte het eerst wel, toen weer niet en toen weer wel. Echt vaag. Momentaal heb ik het nu niet aangesloten, omdat ik een nieuwe laptop krijg.

Maar je moet in ieder geval effe met de drivers gaan spelen, want windows pakt soms een ander USB-audio apparaat en dan doet hij het weer niet. Ik had toen geloof ik de drivers handmatig geinstalleerd en toen werkte het wel.

Ik zal zo effe kijken hoe het ook alweer zat.

• j-w
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 16:54:
Ik heb ook de Sonica USB. Bij mij werkte het eerst wel, toen weer niet en toen weer wel. Echt vaag. Momentaal heb ik het nu niet aangesloten, omdat ik een nieuwe laptop krijg.

Maar je moet in ieder geval effe met de drivers gaan spelen, want windows pakt soms een ander USB-audio apparaat en dan doet hij het weer niet. Ik had toen geloof ik de drivers handmatig geinstalleerd en toen werkte het wel.

Ik zal zo effe kijken hoe het ook alweer zat.
bedankt voor je hulp!

Ik heb inderdaad ook het vermoeden dat Windows stiekem een of andere standaard USB audio driver installeert. In de device manager zie ik namelijk alleen maar USB audio staan en geen Sonica.... Hoe installeer je de driver handmatig? (Ik weet wel hoe je dat in het algemeen doet, maar bij op de M-audio website kun je alleen maar een .exe file downloaden, en niet de driver files zelf....).

Verwijderd

Je moet de webdrivers downloaden en die installeren zonder dat de Sonica USB verbonden is met de PC.
Dan zet je in PowerDVD de audio output op Use Spdif.

Bij mij doet PowerDVD het dan, winDVD wil niet werken, maar dat ligt volgens mij aan mijn winDVD versie.

Off-Topic: Probeer de madplugin voor winamp ook eens http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/
Dit geeft echt een stuk beter geluid bij mp3's afspelen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 18:22 ]

• j-w
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:08:
Je moet de webdrivers downloaden en die installeren zonder dat de Sonica USB verbonden is met de PC.
Dan zet je in PowerDVD de audio output op Use Spdif.

Bij mij doet PowerDVD het dan, winDVD wil niet werken, maar dat ligt volgens mij aan mijn winDVD versie.

Off-Topic: Probeer de madplugin voor winamp ook eens http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/
Dit geeft echt een stuk beter geluid bij mp3's afspelen. ;)
ik heb precies gedaan wat je zei (een stuk of vijf keer zelfs). Maar het werkt niet: powerdvd geeft nog steeds aan dat hij geen SPDIF kan vinden.... En geluid krijg ik al helemaal niet als ik SPDIF selecteer, gewoon stereo werkt wel. WinDVD en BSPlayer doen het evenmin....

De MAD plugin kende ik al. Een topper inderdaad!

[ Voor 4% gewijzigd door j-w op 02-01-2004 18:38 ]

Verwijderd

Je krijgt helemaal geen geluid?

Controleer dan effe in configuratiescherm of de juiste geluidskaart is ingesteld.
Ik denk namelijk dat die dan op de verkeerde staat.

• j-w
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 januari 2004 @ 18:30:
Je krijgt helemaal geen geluid?

Controleer dan effe in configuratiescherm of de juiste geluidskaart is ingesteld.
Ik denk namelijk dat die dan op de verkeerde staat.
Ik krijg geen geluid (via SPDIF) als ik SPDIF instel in bv powerdvd. Als ik gewoon stereo invul krijg ik wel geluid via SPDIF, maar alleen in stereo en geen AC3 geluid zoals ik graag wil.

Ik krijg ook wel gewoon PCM geluid van bijvoorbeeld winamp via de SPDIF. Maar alleen AC3 passtrough via SPDIF lukt niet.

De juiste geluidskaart is ingesteld.

Welke versie gebruik jij van PowerDVD?

[ Voor 23% gewijzigd door j-w op 02-01-2004 18:45 ]

• j-w
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door j-w op 02-01-2004 18:40 ]

Verwijderd

Ik heb gewoon Powerdvd 5. Probeer anders eens die driver handmatig te installeren, de inf files staan ergens in een temporary map. Effe zoeken op MA763005.inf of MADFU805.inf, dan vind je vanzelf die map.

Als dat ook niet werkt, dan weet ik het zo ook niet meer.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:34

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Werkt zo'n Sonice niet net zoals mijn Aureon met Sensaura drivers? Misschien moet je die aanzetten :?

He who controls the Spice, controls the Universe.

• j-w
  • Niet online
Het is opgelost!!!!

Het probleem was dat Windows XP erg koppig steeds de generieke USB Audio driver voor mijn Sonica selecteerde ipv de Sonica driver.

Je kunt Windows XP dwingen de Sonica driver te gebruiker door "properties" van de USB Audio device te selecteren. Dan "Update Driver" te kiezen, dan "Install from a list or specific location", dan "don't search, I will choose the driver to install" en dan "M-Audio Sonica" te kiezen ipv "USB Audio Device"!

plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/UV285F64LI/picserver.gif

[ Voor 18% gewijzigd door j-w op 03-01-2004 13:22 ]

Verwijderd

Ook ik ben op zoek naar een betere geluidskaart, en de Sonica aangesloten met een usb verlengkabel (15m) en een optische kabel spreekt me wel aan.

Nu zitten er geen ingangen op de Sonica maar is het wel mogelijk om mijn onboard geluidskaart te blijven gebruiken tegelijk met de Sonica (voor de ingangen en uitgang naar headset en pc speakers) en de Sonica puur voor het geluid naar de versterker.
Of levert dit geheid conflicten op?

Ik wil namenlijk wel een betere geluidskaart voor het afspelen van muziek, maar moet me ook kunnen 'terugtrekken' in mijn pc kastje als vriendin lief aan het tv kijken is of zo.

Groeten Leon

(ps pc is een medion 1800)

• j-w
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 22:59:
Ook ik ben op zoek naar een betere geluidskaart, en de Sonica aangesloten met een usb verlengkabel (15m) en een optische kabel spreekt me wel aan.

Nu zitten er geen ingangen op de Sonica maar is het wel mogelijk om mijn onboard geluidskaart te blijven gebruiken tegelijk met de Sonica (voor de ingangen en uitgang naar headset en pc speakers) en de Sonica puur voor het geluid naar de versterker.

Ik wil namenlijk wel een betere geluidskaart voor het afspelen van muziek, maar moet me ook kunnen 'terugtrekken' in mijn pc kastje als vriendin lief aan het tv kijken is of zo.

Groeten Leon

Ik heb het idee van wel. Misschien dat je niet per applicatie kunt kiezen welke geluidskaart je gebruikt, maar als ik mijn sonica uit de usb poort trek, terwijl de laptop aanstaat, schakelen de meeste applicaties gewoon over naar de onboard geluidskaart.

[ Voor 61% gewijzigd door j-w op 06-01-2004 00:51 ]

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 22:59:

Groeten Leon

Ik zocht je email in je profiel, maar het stond er niet. Mijn Sonica staat te koop, als je interesse zou hebben.
Pagina: 1