Toon posts:

DECT veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

ik zat bij toeval even wat te lezen over de DECT techniek op http://www.etsi.org/literature/key%20areas/pdf/ETSI_DECT.pdf

Ik las daar het volgende:

code:
1
2
3
4
5
32 kbit/s Adaptive
Differential Pulse Code Modulation (ADPCM) speech encoding
ensures high speech quality, comparable to wireline telephony.
Other features of the DECT™ standard include encryption for
maximum call security and optimized radio transmiss

Ik weet niet hoor, maar is ADPCM de enige beveiliging bij DECT. Of wijzigd deze ook nog eens weet ik niet hoevaak van frequentie?

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42

Orac

Ik mis je papa.

ADPCM is geen vorm van beveiliging, alleen een manier om iets te zenden/ontvangen. Voor de beveiliging wordt encryptie gebruikt. Geen idee welke. Overigens is het zo dat het met de juiste apparatuur kan worden afgeluisterd.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 13:47

ralfbosz

xm create bosz -c

Niks wat draadloos is veilig, het is meer de vraag hoeveel het kost om zo'n systeem af te luisteren.

En volgens mij is de gemiddelde apparatuur om een DECT-telefoon af te luisteren te duur voor de nieuwsgierige buurman of vrouw, dus zolang je daar alleen bang voor bent.

rm -r *

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik lees het nu ook, ADPCM is geen encryptie, maar wat voor soort encryptie gebruikt dect dan? Er is veel over dect te vinden, maar ik kan nergens vinden wat voor soort encryptie deze techniek gebruikt

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
"Since the encryption algorithm itself is secret it is very hard to intervene in this procedure."
Bron: http://www.xs4all.nl/~skydiver/DECT/secure.html

Maar hoe dan ook, als iemand je echt wil afluisteren, lukt 'm dat toch wel: richtmicrofoons, verborgen mics in je huis, telefoonlijn zelf aftappen, glas tegen de muur etc...

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 11:38

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Het is net zoals met je huis:

1 oud slot op jou voordeur is veel makkelijker te kraken dan 3 nieuwe sloten.
Maar, als de inbreker binnen wit komen. Dan maakt het niet uit of er 3 of 1 slot op zit, hij komt toch wel binnen. Bij de deur met 3 sloten heeft hij gewoon meer tijd nodig om binnen te komen, dus heeft er dan misschien geen zin meer in.

Dat is dus netzo met DECT. Als iemand jou wil afluisteren lukt dat echt wel. Alleen is het een stuk moeilijker dat met een analoog toestel.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Verwijderd

als je het echt wil weten over dectencryptie, dect gebruikt DSAA (dect standard authentication algorithm) voor authenticatie en DSC (dect standard cipher) voor encryptie. Nu in praktijk gebruiken lang niet alle toestellen die veiligheidsmodes, en van een residential toestel zou ik maar niet te zeker zijn dat het geencrypteerd is.
DECT gebruikt standaard geen frequency hopping, behalve de nieuwe DECT-ISM op de 2.45Ghz band.
Maar inderdaad, als ze je willen afsluiteren kunnen ze dat, maar ik vrees dat uw gespreksonderwerpen de hoge investering niet waard zijn, dus moet je geen schrik hebben. DECT is inderdaad veiliger dan analoge wireless telefoons!
Pagina: 1