Toon posts:

Draytek+Speedtouch+Planet ADSL-Comfort=help!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zelf heb een HCCNet account via een Draytek 2200WE router en alles werkt perfect op drie computers. Geen problemen gehad met installeren en zo dankzij de info van Draytek op hun site.

Nu heeft mijn broer een nieuwe computer en hij wil ook internet delen (o.a. met zijn oude computer op de kinderkamer). Dus heb ik hem geadviseerd om een Draytek te kopen (in zijn geval een 2200E want hij heeft geen wireless nodig), omdat de installatie daarvan zo makkelijk gaat!

Niet dus... De router werkt wel (LAN status is 100%) maar tussen de router en het modem gaat iets fout (WAN status op Online Status=scherm van Draytek blijft leeg).

Lastige is (wellicht) dat hij een ADSL-Comfort account heeft bij Planet Internet via een Alcatel Speedtouch 510 ethernet modem. Da's een ander modem dan de mijne en een andere provider. De installatie van Planet ging op z'n oude computer ook al anders dan bij mij omdat hij niets zelf kon regelen: de installatie-cd van Planet stelde alles automatisch.

In ieder geval, mijn vraag is: weet iemand hoe je ADSL-Comfort van Planet aan de praat kan krijgen onder Windows XP Home met een Alcatel Speedtouch 510 en een Draytek 2200E router?

Ik heb NATUURLIJK de info van de Draytek site gebruikt (daar staat per provider wat je in moet stellen). De router werkt op zich wel. Ik kan hem helemaal configureren zoals het hoort (Main Munu > Internet Access Setup > PPTP en danalles invullen zoals het op de site staat). Op m'n eigen computer hoefde ik vervolgens alleen nog maar de LAN-verbinding eigenschappen te wijzigen (IP adres) en toen werkte het. Bij m'n broer dus niet.

Vreemd is overigens wel dat in de bijgeleverde Nederlandse Quickstart andere info staat! Volgens de site moet je PAP-only en subnetmasker 255.255.255.0 instellen maar in het boekje staat PAP or CHAP en subet 255.0.0.0. Dat 255.0.0.0 kwam ook automatisch tevooschijn toen ik het de PPTP server invulde (10.0.0.138).

De router werkt dus. De kabels zijn goed. Het modem werkte gisteren nog gewoon op z'n oude computer, dus die is goed ingesteld (ik heb m'n eigen modem ook niet hoeven te veranderen), dus...

Wat is er nou aan de hand?!? Ik heb de halve oudejaarsavond zitten klooien, zonder succes. Heel frustrerend. Vooral omdat ik die Draytek had gadviseerd omdat die zo makkelijk was en meteen werkte... Alle ingevulde gegevens honder keer opnieuw doorgenomen. Gewissel tussen 255.0.0.0 en 255.255.255.0. Niets hielp. Zodra je internet wilde opgaan kon 'ie niets vinden. En de controle via de Router (Online Status) gaf bovenin wel info (LAN status: er was ook een 100 % LAN verbinding), maar de WAN status bleef leeg.

Als ik me goed herinner was het lampje Broadband op de Draytek niet aan: je ziet dat nogal slecht omdat het licht van de lampjes ernaast nogal licht verspreiden. Het lijkt me toch dat er tussen de Router en het Modem iets fout gaat. Maar de kabel is okay, de lichtjes branden. Ik snap er geen moer van.

Heeft Planet soms extra instellingen nodig (bij TCP/IP?)? Wat kan er fout zijn! Help!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 15:54
je had beter die speedtouch van je broer gemod naar een pro-versie, dan kan je die modem gewoon op een hub/switch hangen, en alles is in orde. Dat is veel goedkoper (enkel een hub/switch kopen)

edit: is een 510, en dat is al een router zoals ukie zegt...

[ Voor 15% gewijzigd door Mayco op 01-01-2004 11:55 ]

• ukie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 23:23
de speedtouch 510 is ook een router net als de draytek daar zit je probleem volgens mij

noctua d15 g2 be quiet 850 dark power 14 voeding asus 5080 astral motu ultra lite mk5 audio kaart seagate 530r 1tb m2 ssd samsung sm863 960 gb ssd

Verwijderd

Topicstarter
ukie schreef op 01 januari 2004 @ 11:49:
de speedtouch 510 is ook een router net als de draytek daar zit je probleem volgens mij
???

Potver...

Betekent dit dat je gewoon een hub aan de ethernetpoort kunt hangen en daar dan weer andere computers in kunt steken, zonder verder wat in te stellen? Dan heeft 'ie die router dus voor niets gekocht...?

Kan je die Draytek als (dure) hub gebruiken...?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 12:03 ]

• ukie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 23:23
Ja
Je had hem dus niet hoeve te kopen en in die speedtouch zit zelfs ook nog een firewal ingebouwd.

En in die draytek zit geen hub maar een zwitch 10/100 mb

[ Voor 23% gewijzigd door ukie op 01-01-2004 14:01 ]

noctua d15 g2 be quiet 850 dark power 14 voeding asus 5080 astral motu ultra lite mk5 audio kaart seagate 530r 1tb m2 ssd samsung sm863 960 gb ssd

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ondertussen nog verder aan het zoeken gegaan en zie dat er meerdere mensen zijn met een Draytek 2200E en een Speestoud 510 samen! Dus zo'n gekke combinatie is het niet... Alleen hoe je ze aan de praat moet krijgen tezamen, daar zijn nogal verschillende oplossingen voor (jammergenoeg niet op de waardeloze supportsite van PLanet: op Xs4all staat zeer duidelijk info, maar ik of die nou ook voor PLanet werkt...)

Ik ben er nu dus in ieder geval achter dat mijn verbinding anders werkt dan de zijne: ik moest handmatig inbellen met m'n modem (met de Draytek niet meer, natuurlijk), maar m'n broer hoefde dat nooit te doen: dat komt dus omdat hij al via een router met directe always open verbinding op het internet zat!

Toch moeten de beide apparaten smane kunnen werken. Maar misschien is het handiger als hij die Draytek kan ruilen voor een switch. (In plaats van de ene poort op de 510 moeten er 4 poorten komen: moet je dan een hub of een switch hebben...?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er uit: dankzij de info op deze link:

http://www.xs4all.nl/help...sl/vigor/2200e/index.html

Lang leve xs4all!

Alleen... die nieuwe XP computer werkt dus, alleen moet ik nu nog die oude Win98 computer er ook bij krijgen. Die heeft dus ooit rechtstreeks aan dat modem gehangen. Geen idee of dat nu gewoon werkt of dat ik ook weer all TCP/IP instellingen moet wijzigen...

't Is wel ingewikkeld, hoor allemaal... Op zich is m'n broer blij dat het werkt: 'dan maar een dure router: als het maar werkt!' was de reactie. Hij heeft er altijd een hekel aan om terug ta gaan naar winkels om te proberen spullen te ruilen... ;)
Pagina: 1