[xp] HD doet gek, kuren

Pagina: 1
Acties:

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 10:08
hallow, ik zit met het volgende probleem:
ik kamp al een tijd met hd problemen, klinkt brak, krijg corrupte rars op me hd, boot vaag, detecten duurt heel lang.....

ik zette net me pc aan en er kwam een superratelend geluid van me hd vandaan, dus ik gauw de ressetknop in gedouwt, en stroom erafgezet. Ik had me swap er maar uitgehaald want ik dacht dat het die was die zo ratelde.
Toen ik weer opstartte duurde het detecteren van me 160 hd samsung hd echt superlang, bijna 3 minute, en het opstarten van winxp pro duurde ff 17 minute :r

afijn, ik kom in windows, ik reboot weer, douw me swap er weer in, doet het gewoon, me 160 gig hdtje detect ie nu binne 2 seconde of minder, en win xp booten duurde maar 3 minute :?

is me hd nu gewoon echt bijna d00d of is er iets anders aan de hand?

en een weekje terug had ik ongv hetzelfde probleem:
Zonder swap boot ie helemaal niet, dan hangt ie ook gewoon vast bij het detecten
Met swap boot ie wel gewoon :?

En het wil ook nog wel eens voorkomen als ik uit school kom, en zet me pc aan dat ie gewoonweg niet wil booten, omdat ie koud is. want als ik em 5 min in de bios laat staan, en dan boot, dan doet ie het wel :?

Iemand een oplossing voor deze problemen?

Specs: AMD athlon 2400 XP, 512 mb ddr ram, 160 hd Samsung Digital, win xp pro (sp1)

Twitch: Phyloni1

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
maak een backup van de schijf, breng de schijf naar de winkel voor garantie, want dit is hopeloos... haal de data eraf nu het nog kan zou ik zeggen :| je schijf is echt hartstikke dood aan et gaan imho

Verwijderd

Ga eens naar de website van Samsung, daar staat vast en zeker een tooltje om de toestand van je hardeschijf te bekijken. Geeft het Bios de SMART status weer, en zoja vind die het goed.
iig een back up maken, voor het geval dat.

• enira
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 03:44:
Ga eens naar de website van Samsung, daar staat vast en zeker een tooltje om de toestand van je hardeschijf te bekijken. Geeft het Bios de SMART status weer, en zoja vind die het goed.
iig een back up maken, voor het geval dat.
smart status? wat is dat in godsnaam :o , nog nooit van gehoord
als iemand even uitlegt hoe ik dat kan vinden, dan graag _/-\o_

ok, thnx alvast voor de reply's, ik bak wel ff 3 dvdtjes aan backup ofzow.... thnx iig!

Verwijderd

jarnotjuh schreef op 01 januari 2004 @ 03:46:
[...]

smart status? wat is dat in godsnaam :o , nog nooit van gehoord
als iemand even uitlegt hoe ik dat kan vinden, dan graag _/-\o_

ok, thnx alvast voor de reply's, ik bak wel ff 3 dvdtjes aan backup ofzow.... thnx iig!
Kijk in je Bios naar eigenschappen van je Harde schijven, daar moet als het goed is ergens Smart tussen staan. Maar maak iig snel een back-up het klinkt alsof je Hd snel zal overleiden.

• enira
ok, heb even in het bios gekeken:
bios layout:

standard cmos setup | features setup
advanced setup | cpu pnp setup
power management setup | hardware monitor
pci plug and play setup | change password
load optimal settings | exit
load best performance settings

ik heb bij standard cmos setup gekeken, daar stond alles op auto, heb ff alles laten detecten, en krijg me hd van 160 wel te zien, maar waar ik nu naar die smart feature moet zoeken, geen id

ik snap er echt nix meer van, dat tooltje kan ik btw ook niet vinden (ik gebruik de search wel dalijk :D)

dus ja.....

Verwijderd

http://www.samsung.com/nl/support/index.htm

Zoek even het type nemmer van je schijf op, zoek het op in de download center en als het goed is zal die je doorverwijzen naar een diagnostisch tooltje voor je HD.

Kun je het niet vinden neem dan even online kontakt met ze op, hier :
http://mail.samsungelectr...ail/contact_nl_dutch.html

Dan zul je keurig netjes antwoord krijgen op je probleem of een doorverwijzing voor een oplossing.

Btw, did had je makkelijk zelf ff kunnen zoeken :+

Succes

EDIT : Dronken typo's _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 04:48 ]

• enira
ok, ik heb even een mailtje gestuurd naar samsung support, met verwijzing naar deze topic, anders moet ik weer ellendelange verhalen typen, niet echt zin in....

je kan zeggen wat je wil, maar dat tooltje wat je kan downen, is geen tooltje om je HD mee te testen :? Dus als iemand zo vriendelijk wil zijn om toch een rechtstreekse link naar het tooltje te geven, dan heeeeeel graag _/-\o_

En dat SMART in de bios, waar moest ik dat dan vinden.....

kheb veel gezocht in de search, maarjah, leverde zowat niets op, dus weer jullie hulp nodig ....

• enira
*klein schopje*

wil antwoord op me vraag, kheb gezocht, kon nix vinden.....

[ Voor 4% gewijzigd door enira op 02-01-2004 01:43 ]

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Het programma speedfan geeft ook een SMART uitlezing. deze is hier http://www.almico.com/speedfan409.exe geheel gratis te halen.

• enira
uhm, ja thnx voor het proggie

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/familie.braspenning/smart.JPG

die fitness..... lijkt me niet goed,
ik ga er wel mee terug :)

thnx

Verwijderd

Edit : Te laat, probleem al opgelost :+

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 01:59 ]

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:43

Pimmuz

Roar

backuppen jarno nu het nog kan en tjah schroef hem d'r maar uit en keertje afgooien dan ga ik maandag alvast de bon opzoeken :)

wel vreemd heb er zelf ook een geen gezeik mee :S

excuses voor het gezeik jarno

• enira
tjah, ok, ik maak wel ff snel backupje, en dan schroef ik em wel eruit.....

thnx voor jullie hulp, blij dat DIT topic nie zo snel gesloten word _/-\o_

voor mij part mag ie dicht

• enira
in 1 van mijn vorige posts heb ik gezegd dat ik een mailtje naar samsung heb getyped, ik heb hier inmiddels antwoord op gehad:

---------------------------------------------------------------------------------------
Uw klantennummer:2800096354

Geachte heer Braspenning,
Dank u voor uw e-mail met betrekking tot uw HDD.
Helaas bieden wij geen ondersteuning voor HDD's. Ik zou u daarom willen adviseren contact op te nemen met de dealer waar u het product heeft aangeschaft.
Ik hoop dat dit voor u van nut was. Indien u verdere vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Michaëla
Samsung Electronics
---------------------------------------------------------------------------------------

ze maken toch harde schijven, waarom zouden hun dat dan niet op kunnen lossen? vind het een vaag antwoord..... :/

dan ga ik maar terug, waarvan ik em gehaald heb

• enira
hallow daar

na aanleiding van mijn vorige topics over mijn hd problemen ben ik er nog niet uit:
kan niet booten(win xp)
kan niet booten (winxp pro)
[xp]Hd doet gek, kuren
[xp] HD doet gek, kuren

in de laatste thread heb ik een screenshotje staan van speedfan: mijn hd schijnt niet in orde te zijn....
Een vriend van me heeft me hd dus mee genomen naar zijn huis en thuis getest, hier doet ie alles wat ie bij mij niet doet.
Hij heeft alle testen van powermax gedraaid op mijn schijf, en alles wijst 100% passed uit..... dus zit er toch ergens
een probleem bij mijn pc, al weet ik dus niet waar...

affijn, ik heb dus op mijn IDE-0 2 hd's zitten, 1 op master(160 hd, die dus vaag doet), en de andere hd op caplimit.
de 160 gb schijf zit op het begin vd kabel, en de andere hd op het eind, dit schijnt toch andersom te moeten? (IDE kabel is iig tekort daarvoor, maar dat terzijde.....

Nu rest mij dus de volgende opties:

1: ik koop een nieuwe IDE kabel, en dan de schijven goed op de kabel plaatsen (graag uitleggen hoe...)
2: de schijven zo instellen dat me andere hd op master zit, maar toch van de 160 gb boot, is dit mogelijk?
3: een foute bios instelling misschien? (omdat het detecten ook zolang duurt, en in een pc van een vriend van mij niet)

graag verdere hulp hierbij, want ik wordt er echt niet goed van.....

van andere topic, een quote
sphere2 schreef op 08 januari 2004 @ 12:39:
Euhm... zou je misschien even kunnen verduidelijken hoe je precies je schijven aan de kabel hebt hangen dan? Misschien is het handig dat je de schijven er even uitsleutelt, en dan netjes aan de kabel hangt (zoals het hoort) of beter nog, alleen die Samsung schijf eraan en dan zien wat het oplevert?
vanaf de controller op het moederbord zit de kabel eerst naar de 160 gb schijf, master
dan van die schijf een verloopstukje van die kabel naar de andere schijf 30 gb, caplimit

ik zal me andere schijf eruit halen, en kijken wat ie dan doet. dit kan ik pas vanavond doen, omdat ik nu @ school ben.....

ik zal de results hier maar posten dan.....

[ Voor 47% gewijzigd door enira op 08-01-2004 14:10 . Reden: closed thread info hierin gezet.... ]

• enira
*klein schopje*

ik schop em ff omhoog, omdat ik nu al 3 posts achter elkaar heb geplaatst, met neiuwe problemen, maar niemand reageerd.....

en tjah, ik moest in me oude topic verdergaan.....

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:43

Pimmuz

Roar

Ik zal morgen even voor je kijken of ik soepelere ronde ide kabels kan vinden in de stad

Ik zie ze nl ook altijd in die case mods zitten dusse :)

Doet ie nou nog steeds moeilijk als je swap uit staat en niet aan de ide kabel hangt?

• enira
juaNto schreef op 09 januari 2004 @ 18:01:
...
Doet ie nou nog steeds moeilijk als je swap uit staat en niet aan de ide kabel hangt?
nope, hij start gewoon op zonder swap, en uit de IDE kabel
maar kopieren van ene hd naar andere gaat nog superbrak, 1gb in pakweg 7 minute....

maar nu staat de 160 gb schijf gewoon als master op de kabel en ook de jumper staat op master
en me andere hd staat nog steeds als caplimit, krijg em anders nie werkend :|

dusjah, kopieren gaat gewoon brak ;(

[ Voor 1% gewijzigd door enira op 09-01-2004 18:59 . Reden: ... ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gebruik je uberhaubt wel 80aderige kabels???

en waarom staat hd2 op caplimit? 160gb is ook al over het 124Gb limitje heen...

• enira
Vorkie schreef op 09 januari 2004 @ 19:00:
gebruik je uberhaubt wel 80aderige kabels???

en waarom staat hd2 op caplimit? 160gb is ook al over het 124Gb limitje heen...
juh, ik gebruik van die kabels waar die draadjes echt superdicht op elkaar zitte, 32 bits toch, heb ik iemand horen zeggen(alst niet iets met 32 bits te maken heb, dan moet je het maar zegge)

en waar slaat het op dat 124gb ook al over het limiet heen is , ik vat em niet 8)7 als je bedoelt dat caplimit de hd capped, dan heb je gelijk, maar hij capped em op 30 gb, staat duidelijk op de hd zelf, dus die 124 vat ik echt niet

de 160 gb staat op master......
die hd2 (30 gb) staat op caplimit omdat ie anders nie gedetecteerd word, eerst GOED lezen voordat je zoiets stelt, staat duidleijk in me vorige post!

[ Voor 13% gewijzigd door enira op 09-01-2004 19:54 ]

• enira
ok, ik heb even wat verschillende methodes geprobeerd, kwa jumper instellingen

eerst stond me 160 gig schijf op de kabel als master, jumper ook master
en me andere 30 gig schijf op de kabel als slave, jumper als caplimit

dit had voor probleem dat het overzetten van data supertraag ging
600 mb in pakweg 10 minute

nu heb ik mijn 30 gig schijf naar cable select gezet als jumper, en nu is de bestands overdracht ongv 600 mb in 2.5 minute

mijn vraag is: hoe kan ik mijn overdracht van bestanden nog sneller krijgen, want dit lijkt me nog niet optimaal, ik zal em nog als slave proberen te zetten, en kijken wat ie dan doet....

EDIT:
ik heb em nou als slave gezet, de hd van 30 gig, en nu is het kopieren van 600 mb in 4 minute gedaan.....
/EDIT

thnx alvast.......

[ Voor 9% gewijzigd door enira op 10-01-2004 21:45 ]

• enira
hey daar,

ik heb vanmiddag een clean install van win xp gedaan omdat me hd toch al goed vol stond, en traag :7

wat denk je, ik kopieer wat:

van 160gb naar 30gb schijf, 1.5 gig in 1min en 37 sec
van 30gb naar 160gb schijf, 1.5 gig in 1min en 24 sec

lijkt me wat beter :), ik denk dat het nu wel voortaan klopt, met de overdracht snelheden?

maar het detecteren zonder me andere hd lukt nog steeds niet.....

ik wou jullie bedanken voor jullie uitstekende hulp _/-\o_

ennuh, alsk weer wat heb, ik weet jullie te vinden :+

[ Voor 8% gewijzigd door enira op 11-01-2004 15:43 . Reden: typo's ]

Pagina: 1