[Terratec] 16Bit/44KHz vs. 24Bit/96KHz

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik wil een terratec soundcard aanschaffen, maar twijfel welke ik nodig heb. Ik wil hem optisch aansluiten op mijn Marantz SR 4300. :)

Vooral het "4G sound" is iets waarvan ik me af vraag of ik dat kan merken of dat het alleen een hoog pats factor heeft.

Een overzicht van de kaarten is hier te vinden:
http://sounden.terratec.n...etabelle-SoundSystems.htm

De twijfel zit vooral tussen de Aureon 5.1 Fun (38 euro) en de Aureon 5.1 Sky (75 euro).

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ga voor de Aureon 5.1 Sky, dit is een topkaart qua pure geluidskwaliteit. De Aureon 5.1 Fun is in feite een C-Media kaartje maar dan van Terratec, de specs wat betreft pure geluidskwaliteit zijn stukken minder.

Ik heb zelf de 5.1 Sky gehad en kan je vertellen dan 4G Sound gewoon markteting onzin is. Slaat nergens op, vage kreet. Is geen standaard of zoiets.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

I agree with SuperAars. Ik heb zelf de Aureon 7.1 Space. Dit is in feite de 5.1 Sky met 7.1 ondersteuning :)

De 5.1 Fun heeft een C-Media chipset, terwijl de 5.1 Sky en 7.1 Space een Via Envy-24-HT chip hebben die qua geluidskwaliteit zich tot de top mag rekenen.

Hier hangt mijn Space via TOS link (optisch dus) aangesloten op mijn Philips FR-966 receiver. En ik moet zeggen het klinkt perfect :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

MST_Morpheus schreef op 01 januari 2004 @ 02:42:
...

Hier hangt mijn Space via TOS link (optisch dus) aangesloten op mijn Philips FR-966 receiver. En ik moet zeggen het klinkt perfect :)
Ja logisch dan toch? De D-A vertaalslag vind dan plaats in je reciever.

Als je een audiokaart toch al digitaal aansluit maakt het weinig uit wat voor kaart het is aangezien je dan toch geen gebruik maakt van de converters op de kaart.

De meerwaarde zal dan moeten gaan zitten in de mogelijkheden van de kaart ipv de geluidskwaliteit.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 03:37:
[...]

Als je een audiokaart toch al digitaal aansluit maakt het weinig uit wat voor kaart het is aangezien je dan toch geen gebruik maakt van de converters op de kaart.

De meerwaarde zal dan moeten gaan zitten in de mogelijkheden van de kaart ipv de geluidskwaliteit.
Ik heb sinds kort ook een 7.1 Space, maar dan analoog aangesloten, en ook dat klinkt geweldig :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 03:37:
[...]

Ohja?
Is dat zo? :?

Dus dan heb je alleen wat aan een extra goede geluidskaart als je hem niet digitaal aansluit? Dat klinkt vreemd...

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
cornelixnootje1 schreef op 01 januari 2004 @ 14:49:
[...]

Ohja?
Is dat zo? :?

Dus dan heb je alleen wat aan een extra goede geluidskaart als je hem niet digitaal aansluit? Dat klinkt vreemd...
Nee, das juist heel logisch. Het digitale signaal is gewoon "onbewerkt" (nix gemixt dus). Als je per se digitaal wilt aansluiten, en je mobo biedt die mogelijkheid dan hoef je dus geen extra geluidskaart aan te schaffen.

Hou er wel rekening mee dat als je bepaalde geluidseffecten in spellen niet kunt horen over een digitale aansluiting.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar kan iedere geluidskaart met digitale uitgang ook 24bit/192kHz geluid doorsturen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• cornelixnootje1
Devilsown schreef op 01 januari 2004 @ 17:02:
[...]

Nee, das juist heel logisch. Het digitale signaal is gewoon "onbewerkt" (nix gemixt dus). Als je per se digitaal wilt aansluiten, en je mobo biedt die mogelijkheid dan hoef je dus geen extra geluidskaart aan te schaffen.

Hou er wel rekening mee dat als je bepaalde geluidseffecten in spellen niet kunt horen over een digitale aansluiting.
Ik heb geen onboard sound als je dat bedoelt. Ik heb een nieuwe geluidskaart nodig mét een optische uitgang en mijn vraag is dus of ik er wat aan heb daar een duurdere voor te kopen.

Maar als ik jou goed begrijp is de geluidskwaliteit niet relevant zolang ik deze aansluit op mijn Reciever. Dit omdat iedere geluidskaart met digitale uitgang hetzelfde signaal doorgeeft?
Dan zou je dus alleen wat aan een duurdere hebben als je hem analoog aansluit.

Betekent dit dat ik er misschien goed aan doe hem zowel digitaal (voor films) aan te sluiten als analoog (voor muziek)? Of is digitaal sowieso beter?

PS. Het gaat mij in geen geval om spellen oid. Alleen voor films in surround en muziek.

• cornelixnootje1
Grrrrrene schreef op 01 januari 2004 @ 17:11:
Maar kan iedere geluidskaart met digitale uitgang ook 24bit/192kHz geluid doorsturen?
Zoals je in het schema kunt zien heb je in sommige gevallen SP1 nodig.

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

cornelixnootje1 schreef op 01 januari 2004 @ 17:14:
[...]

Zoals je in het schema kunt zien heb je in sommige gevallen SP1 nodig.
Dat is met die TerraTec zo. De vraag was echter of dat met iedere geluidskaart mogelijk was, en dat is zeker niet het geval. Veel geluidskaarten kunnen zelfs niet eens 44.1 kHz uitsturen (maar da's een ander verhaal :P)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, dat bedoelde ik inderdaad. Want er werd beweerd dat, zolang je maar digitaal werkte, de kwaliteit van je kaart en wat voor kaart het was, niet uit zou maken. Maar volgens mij kunnen budget kaarten met een digitale uitgang, geen 192kHz, 24bits geluid doorsturen, digitaal of analoog.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

De groote vraag is altijd? Wat moet je met 192 Khz, 24 bit?
- Heb je gelduidsbronnen die hiermee zijn opgenemen: hoogstwaarschijnlijk NEE! En zoja, dan is de rest van je systeem zo crap dat je er niets aan hebt. Je hebt gelukkig een SR 4300, dus dat is gelukkig geen crap. Maar het meerendeel van de mensen heeft gewoon een x.x PC-speakerset, en die (ja sorry jongens, maar dat is gewoon mijn mening) zijn gewoon allemaal crap (in verhouding met een echte receiver en speakers) ;)
- Ga je zelf opnemen, dan pak je altijd de duurdere kaart, maar ook dan is 96 Khz meer dan voldoende, je bent immers geen prof (dan koop je wel andere shit).
- Heeft het resampelen van mp3 of audio CD naar 192 (of 96) kHz nut? NEE, wat er niet is kun je er ook niet bijtoveren. Er zijn natuurlijk altijd meteen mensen die beweren dat je het wel hoort... maar neem nu maar van mij aan, als je goeie 44 kHz 16 bit DAC's hebt, dan kan dat nog beter klinken dat je geresampelde audio tracks.

Het hele 192 kHz (of 96 Khz) verhaal is gewoon een groote marketing campagne. Zolang er niet veel audio DVD's (of gewone DVD's), of games van deze techniek gebruik maken heb je er gewoon NIETS aan! Let wel op dat ik het over de doorsnee gebruiker heb, er zijn natuurlijk altijd mensen die baat hebben bij dit soort kaarten!

Let op: Ik zeg dus niet dat je geen 192 Khz kaart moet kopen! Ik heb zelf sinds kort de Terratec Aureon 7.1 space, en ben er zeer blij mee. Ik heb hem vooral gekocht vanwegen de geluidskwaliteit en features, en minder vanwegen de 96 of 192 kHz support. Ook zit er een degelijke SPDIF in en out op, zodat je hem netjes op je receiver kan aansluiten, zodat ik ook een 24 bit audio DVD erop van afspelen ;). Je bent dus in iedergeval klaar voor de toekomst. Al denk ik dat er in de nabije toekomst nog weinig 96 Khz materiaal zal opduiken..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 01 januari 2004 @ 20:29:Maar volgens mij kunnen budget kaarten met een digitale uitgang, geen 192kHz, 24bits geluid doorsturen, digitaal of analoog.
Om 192khz, 24bits geluid analoog uit te sturen moet het natuurlijk eerst omgezet worden. Hiervoor moeten er dan wel de juiste Dac's voor aanwezig zijn, en inderdaad die heeft een goedkope kaart echt niet.

Ik weet niet precies hoe een 192khz, 24bits signaal digitaal uitgestuurt kan worden maar hier lijkt mij niet echt geavanceerde hardware voor nodig, misschien met een driver update?

Iig lijkt mij zo'n kaart alleen interessant als je een HTPC hebt die je op een beamer gebruikt via DVI oid. Op alle andere manieren zal de echte filmfreak toch wel uitwijken naar een DVD-speler. De filmfreak stel ik dan even gelijk aan iemand die DTS 24/96 nodig vindt/ waardeerd. :)

Als je dat niet doet dan hoef je die kaart voor die features niet te kopen, en daar ging dit topic toch over?

• cornelixnootje1
deepspace schreef op 01 januari 2004 @ 22:37:

*Een mooi verhaal over de totalitaire onzinnigheid van 96/192KHz ondersteuning *

Let op: Ik zeg dus niet dat je geen 192 Khz kaart moet kopen! Ik heb zelf sinds kort de Terratec Aureon 7.1 space, en ben er zeer blij mee. Ik heb hem vooral gekocht vanwegen de geluidskwaliteit en features, en minder vanwegen de 96 of 192 kHz support. Ook zit er een degelijke SPDIF in en out op, zodat je hem netjes op je receiver kan aansluiten, zodat ik ook een 24 bit audio DVD erop van afspelen ;). Je bent dus in iedergeval klaar voor de toekomst. Al denk ik dat er in de nabije toekomst nog weinig 96 Khz materiaal zal opduiken..
Mag ik dan aannemen dat de geluidskwalteit voor 16Bit/44KHz bronnen (99,9% van mijn mp3s kwam ik zojuist achter :)) bij zowel de 5.1 fun als de 5.1 sky en de 7.1 space gelijk is? (Allemaal optisch aangesloten)

In dat geval is de keuze gemakkelijk: de goedkoopste. :)

Of zegt de chipset ook nog iets? En kan ik maar beter wat meer geld uitgeven... lastig.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je iets optisch aansluit, en de optische uitgangen kunnen de zelfde formaten aan, dan is de kwaliteit gewoon hetzelfde. digitaal blijft digitaal, en de receiver bepaald de geluidskwalitiet. Sluit je hem analoog aan, dan zou ik de fun niet nemen, tussen de sky en space zit maar een minimaal verschil.

Het is idd wel zo dat de chipset van de sky en space intern preciezer rekent, dus als het op mixen van geluids aankomt, haal je daar wel een beetje winst. Ik raad je aan de sky te kopen, is een mooie compromis tussen features en kwaliteit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1