De groote vraag is altijd? Wat moet je met 192 Khz, 24 bit?
- Heb je gelduidsbronnen die hiermee zijn opgenemen: hoogstwaarschijnlijk
NEE! En zoja, dan is de rest van je systeem zo crap dat je er niets aan hebt. Je hebt gelukkig een SR 4300, dus dat is gelukkig geen crap. Maar het meerendeel van de mensen heeft gewoon een x.x PC-speakerset, en die (ja sorry jongens, maar dat is gewoon mijn mening) zijn gewoon allemaal crap (in verhouding met een echte receiver en speakers)
- Ga je zelf opnemen, dan pak je altijd de duurdere kaart, maar ook dan is 96 Khz meer dan voldoende, je bent immers geen prof (dan koop je wel andere shit).
- Heeft het resampelen van mp3 of audio CD naar 192 (of 96) kHz nut?
NEE, wat er niet is kun je er ook niet bijtoveren. Er zijn natuurlijk altijd meteen mensen die beweren dat je het wel hoort... maar neem nu maar van mij aan, als je goeie 44 kHz 16 bit DAC's hebt, dan kan dat nog beter klinken dat je geresampelde audio tracks.
Het hele 192 kHz (of 96 Khz) verhaal is gewoon een groote marketing campagne. Zolang er niet veel audio DVD's (of gewone DVD's), of games van deze techniek gebruik maken heb je er gewoon
NIETS aan! Let wel op dat ik het over de doorsnee gebruiker heb, er zijn natuurlijk altijd mensen die baat hebben bij dit soort kaarten!
Let op: Ik zeg dus niet dat je geen 192 Khz kaart moet kopen! Ik heb zelf sinds kort de Terratec Aureon 7.1 space, en ben er zeer blij mee. Ik heb hem vooral gekocht vanwegen de geluidskwaliteit en features, en minder vanwegen de 96 of 192 kHz support. Ook zit er een degelijke SPDIF in en out op, zodat je hem netjes op je receiver kan aansluiten, zodat ik ook een 24 bit audio DVD erop van afspelen

. Je bent dus in iedergeval klaar voor de toekomst. Al denk ik dat er in de nabije toekomst nog weinig 96 Khz materiaal zal opduiken..