[DIY] Speaker cabinet voor gitaar ..

Pagina: 1
Acties:
  • 2.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Heb zopas een nieuwe versterker gekocht en wil der nu een cab bij maken.
Maar ben absolute noob op DIY gebied , dus , paar vraagjes ..

1) Hoe zit dat met Ohm's en wattages ivm serie en parallel schakelingen ?
2) Wat heb ik buiten een "behuizing" en 2 speakers ( wil geen stereo , dus gewoon dat 2 speakers tegelijk werken ) nodig ?
3) Is het aan te raden om dit zelf te maken , of toch maar kopen?
4) Ik had gedacht aan Celestion speakers voor in de cabinet , prolly dezelfde als in de combo maar dan een trapje hoger ofzo .. iemand andere ideëen?

Heb al beetje searchwerk gedaan op Google en GoT en dacht dat ik wel het een en het ander zou vinden , maar blijkbaar kom ik van een kale reis terug ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 20:52
ok. wat wil je weten?

een speakerkast voor een gitaar bevat vaak geen dempings-materialen, zoals bij huis-tuin-keuken speakers. gewoon een kale kast met 1, 2 of 4 speakers.

speakerkeuze is vrij, zolang het maar een speaker is die voor gitaar gemaakt is. dus geen 12" woofer voor in de auto. bekende merken zijn celestion en jenssen. ik weet niet wat voor muziek je speelt en wat voor versterker je nu heb, maar dat bepaald wel de keuze. ikzelf speel oudere rock en vind celestion greenbacks en celestion vintage 30's de absolute top. maar dat is heel persoonlijk. verkijk je niet op de prijzen van die speakers.. ze kosten nieuw 150-200 euro per stuk. als je dus een 4x12 kast wil maken ben je dus 600-800 euro kwijt aan speakers. dan heb je nog niet eens het hout of de bekleding. wordt het al interessant om maar gewoon zo'n kast te kopen? past het ook nog bij je versterker en je weet vantevoren hoe het klinkt.

ok. als je niet afgeschrikt bent: de hout keuze. gebruik geen MDF. dat is niet geschikt voor dit soort kasten. er wordt teveel mee gesleept dus MDF is niet sterk genoeg. ook dempt MDF teveel. bijna alle kasten worden gemaakt van berken multiplex. (birch plywood).. te krijgen bij je lokale bouwmarkt. (geen gewone multiplex dus).

de maten van zo'n kast komen niet zo nauw. niet zoals bij subwoofers of gewone speakers. de eerste marshall kasten (1960 half-stacks) werden op het oog gemaakt, gewoon omdat het er stoer uitzag en omdat de hoeveelheid hout mooi uit x-platen gehaald kon worden. en die maten gebruiken ze nu (45 jaar later) nogsteeds. Mesa/Boogie gebruikt een iets grotere kast (wide-body) en die klinkt iets anders.. maten van de meest gebruikte kasten zijn zo op internet te vinden als je iets na wil bouwen.

wat je ook doet, zorg dat het STEVIG is. zo'n kast krijgt op zijn donder en je wilt niet dat je hem uit je busje haalt, op het podium zet met je zware buizenversterker erop en vervolgens je buizenversterker door je kast heen ziet zakken. niet grappig.

serie/parallel aansluiting..

stel: je bouwt een kast met 2 speakers. je koopt twee 8ohm speakers. als je deze speakers in serie aansluit.. dus 'naast' elkaar.. dan moet je de impedantie optellen (dus 8x2=16ohm). als je ze parallel aansluit.. dus 'achter' elkaar. dan moet je de impedantie delen. (dus 8/2=4ohm). met vier speakers geldt dat ook, maar dan doen ze het vaak anders.. kopen ze vier speakers van 8 ohm en daarvan maken ze twee parallel geschakelde setjes van 4ohm, die ze vervolgens in serie aansluiten, waardoor het weer 8ohm wordt.. of omgekeerd natuurlijk.. eerst twee serie-setjes en die setjes parallel aansluiten.. ook hier zijn genoeg schema's van op internet te vinden.

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.tonetubby.com/wiring.gif

afwerking: tolex (dat geribbelde stugge zwarte spul op de meeste versterkers) is lastig te krijgen.. daar weet ik ook geen adresje voor, dus dat wordt zoeken.

samenvattend:
-kast bouwen is duur, bijna net zo duur of duurder dan een vergelijkbare kast in de winkel kopen.
-geen dempingsmateriaal gebruiken
-berken-multiplex gebruiken
-goed nadenken over de benodige impedantie en de aansluiting en dan pas speakers kopen
-nadenken over het merk/type speakers.. ligt aan de muzieksmaak en aan persoonlijke voorkeur

[ Voor 6% gewijzigd door FragDaddy op 31-12-2003 21:25 ]

Have a wheelie good weekend!

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Hmmm, ik zou er niet aan beginnen, om een goede kast te maken heb je wel aardig wat kennis nodig.
Marshall zet het hout van hun 4x12" kasten namelijk niet gewoon aan elkaar, maar zaagt er een soort van tandjes in op de zijkanten die dan weer precies in elkaar vallen om het trillen tegen te gaan.
Dit soort details zijn wel noodzakelijk, vooral bij meer volume, om een goed geluid te krijgen.

Als het geluid niet goed is dan heb je een hele dure kast voor niks gemaakt.
Ik zou aanraden om eens te kijken om marktplaats ofzo, om een oude kast die op te lappen valt of dat er misschien een goede gebruikte kast word aangeboden.

• FragDaddy
Rattlehead schreef op 31 december 2003 @ 21:23:
Hmmm, ik zou er niet aan beginnen, om een goede kast te maken heb je wel aardig wat kennis nodig.
Marshall zet het hout van hun 4x12" kasten namelijk niet gewoon aan elkaar, maar zaagt er een soort van tandjes in op de zijkanten die dan weer precies in elkaar vallen om het trillen tegen te gaan.
Dit soort details zijn wel noodzakelijk, vooral bij meer volume, om een goed geluid te krijgen.

Ik zou aanraden om eens te kijken om marktplaats ofzo, om een oude kast die op te lappen valt of dat er misschien een goede gebruikte kast word aangeboden.
er is inderdaad best wat kennis voor nodig, maar vooral wat kennis van houtbewerking.. die 'tandjes' van jou (zwaluwstaart-verbindingen) is gewoon een techniek die gebruikt wordt om twee plankjes aan elkaar te verbinden.. dat marshall dat gebruikt is omdat het in serie ontzettend snel te produceren is, een oersterke verbinding oplevert en je geen extra hout nodig hebt..

je kunt die planken ook gewoon haaks op elkaar zetten en dan met een balkje aan elkaar verbinden ofzo.
Dat is het risico. maar dat is met alles zo wat je zelf maakt. je hebt altijd kans dat het resultaat minder is dan je verwachtte, maar voor hetzelfde geld heb je een beter resultaat dan je verwachtte en dan heb je meer lol van zo'n kast dan een gekochte kast.

zo. en nu zijn de buizen in mijn versterker warm, dus ik ga nog even wat spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 31-12-2003 21:28 ]

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
Ik heb trouwens zelf al eens een combo versterker gemaakt, een 70Watt versterker met een 12" speaker, best veel werk maar hij klinkt redelijk.
Ik gebruikt hem nu als veredelde zanginstallatie.
De gebruikte luidspreker is een monacor 12" gitaarluidspreker waar voor (destijds) 99 gulden toch een redelijk goed geluid uitkomt.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

[zeik-modus]Die verbindingen zijn geen zwaluwstaarten, maar "finger-joints"[/zeik-modus] Die zijn inderdaad niet echt noodzakelijk verder hoor.

Ik heb een handmade 4x12" kast. Ik heb de houten kast laten maken door een ervaren gitaarbouwer/houtbewerker, kostte iets van fl.250,- of 350,- ben ik vergeten (dus ongeveer €115,-/€160,-).
Vervolgens zelf Celestion G12F speakers erin gehangen, bedraad en aangekleed met tolex en origineel vintage speakerdoek. Dan nog wat wieltjes en handvatten erin en klaar. Kosten waren rond de fl1100,- (ongeveer €500,-), wat op zich iets goedkoper was dan nieuw kopen.
Maar je krijgt er wel voor terug dat je het precies kan bouwen zoals jij wilt (speakerkeuze en bekleding) en je kan zeggen dat je iets unieks hebt.

Die kast is al heel wat misbruikt, maar is tot nu toe stevig genoeg gebleken.

Wil je trouwens een open of gesloten kast bouwen?

Ik kan je wel een aantal leveranciers geven voor tolex in midden NL, maar daar heb je weinig aan denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/cabinet.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 01-01-2004 16:27 . Reden: pic added ]

• FragDaddy
Ik kan je wel een aantal leveranciers geven voor tolex in midden NL, maar daar heb je weinig aan denk ik.
Hij misschien niet, maar IK wel!
kom maar op met die leveranciers.

zeer stoere kast trouwens om te zien zeg! wat voor versterker gebruik je daarbij?

je hebt trouwens gelijk: een fingerjoint (tandverbinding in het nederlands, rechte verbinding) is wat anders dan een zwaluwstaart, welke 'scheef' is.

Afbeeldingslocatie: http://vorm-licht.antrovista.com/cursus/technieken/plaatjes/verbinding-18.gif
tandverbinding

Afbeeldingslocatie: http://vorm-licht.antrovista.com/cursus/technieken/plaatjes/verbinding-19.gif
zwaluwstaart

[ Voor 65% gewijzigd door FragDaddy op 01-01-2004 20:52 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Deze versterker staat erbovenop:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/marshall003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/marshall010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/klaasdieleman/marshall009.jpg

Volledig zelf in elkaar gesoldeerd (schema niet zelf bedacht hoor). Het was ooit een Super PA JTM-100 uit 1966, maar die was compleet vern*kt toen ik hem kreeg. Nu heeft hij twee kanalen en wel een redelijk authentieke JTM eindtrap en het nieuwe scheurkanaal klinkt helemaal :9~

De Tolex heb ik van FNS Tubetech uit Renkum (bij Wageningen), daar werkte ik toen namelijk.
Het grille-doek komt bij Voerman in Amersfoort van de oude zolder vandaan. Ik weet niet of ze nog van dat spul hebben, maar anders weten ze bij FNS wel hoe je eraan kan komen. Hij had toen ook nog de keuze uit Salt&Pepper doek en Checkerboard doek, maar ik vond deze mooier.

• FragDaddy
wat mooi! :9~

blijft toch kunst het die ouwe marshalls

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Mja als ik het zo allemaal hoor en zie ga ik best nog wat wachten met een speakercab... Maar ik heb nu toch wat ideetjes opgedaan waarvoor bedankt !

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Pagina: 1