[486SX25]win95 install, CD-ROM&HD troubles

Pagina: 1
Acties:

• DJ-D_Prime
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05-2017

DJ-D_Prime

I can do it in the MIX

Topicstarter
Ik heb hier een oude IBM 486SX25 staan met cd-rom speler.
Vandaag wilde ik de hele boel leeghalen en er windows 95 opzetten.

Aangezien er 2 harde schijven op zitten wilde ik natuurlijk de grootste als c schijf hebben. Eerst heb ik de kast opengemaakt en de jumpers zo verwisseld dat ik dacht dat de grootste de master was. Na opstarten bleek de computer de grootste schijf helemaal niet meer te herkennen. Ik zette alles weer zoals het oorspronkelijk was, maar nu doet de cd-rom het helemaal niet meer.

Ook als ik van een windows95 bootdisk opstart en drivers voor cd-rom wil installeren zegt ie dat ie geen cd-rom ziet. Ook de winME en win98 bootdisk zeggen dat ze geen cd-rom kunnen zien en adviseren de aansluitingen na te kijken (wat overigens allemaal goed zit aangesloten)

Ik weet dus even niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil dus de grootste Harddisk de C-schijf maken, maar heb geen idee hoe dat moet met zo'n oud beestje, en ik wil de cd-rom weer aan de praat krijgen. Misschien MS-DOS ofzo er weer op zetten? of moet ik toch specifieke fabrieksdrivers hebben? Ik heb gezocht naar universele cd-rom drivers maar die waren alleen voor win9* enz.

graag advies

groet,

Prime

Verwijderd

watvoor harde schijven zijn het? (vroeger waren er schijven van zo rond de 200mb die met geen mogelijkheid in slave waren te krijgen, en zo de dus de ingestelde master verdukten)

hoeveel IDE kanelen heeft je mobo? (bij een sx25 kan ik me voorstellen dat dat er nog maar eentje is)

je moet ook zeker geen CS gebruiken!

en het meest waarschijnlijke geval is denk dat je gewend bent dat alles wordt geautodetect. Maar dat was vroeger nog niet zo, dus gwoon ff in de bios de boel instellen. Gegevens als de LandingZone, Cylinders, heads en sectoren staan bijna altijd op de schijf vermeld.

suc6 ermee!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beetje basic, maar ik zie het je niet vermelden: staan de settings in je BIOS wel goed? (bv op auto of desnoods de gegevens van de hd invoeren)

• DJ-D_Prime

DJ-D_Prime

I can do it in the MIX

Topicstarter
Wat betreft de cd-rom.. die zit op de IDE van mn geluidskaart, en die stond geinstalleerd op de grotere schijf die ik geformateerd heb :(:(

dus ben nu op zoek naar de originele install van dat ding.

In de bios valt niks in te stellen aan de schijven, behalve eerste en tweede schijf en hun grootte.. ze doen t nu allebei weer, maar de kleine van 85 is nog steeds de C: schijf

misschien de moeite waard om te vermelden dat t een IBM PS/2 is, dus dat ze alle mogelijkheden om zelf wat te klooien uiteschakeld hebben?

heeft er verder iemand verstand van autoexec.bat en config.sys ? want die kloppen nu dus niet meer en heb geen idee wat daar nu uit moet of in moet om em weer werkend te krijgen. Voornamelijk dus mn geluidskaart (Opti Mad16) omdat daar mn cd-rom op aangesloten zit..

[ Voor 6% gewijzigd door DJ-D_Prime op 01-01-2004 17:45 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:51

FastBunny

Give it the Works !

DJ-D_Prime schreef op 01 januari 2004 @ 17:44:
Wat betreft de cd-rom.. die zit op de IDE van mn geluidskaart, en die stond geinstalleerd op de grotere schijf die ik geformateerd heb :(:(

Je moet inderdaad eerst de IDE poort van de geluidskaart aanspreken voordat hij de CDROM speler herkent. Even kijken bij Driversguide.com helpt meestal wel. Je kan ook eventueel de harddisk in je eigen pc stoppen, de win95 map kopieren en dan verder gaan :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 21:54

Jiffy

God, you're ugly!

DJ-D_Prime schreef op 01 januari 2004 @ 17:44:

<<KNIP>>

heeft er verder iemand verstand van autoexec.bat en config.sys ? want die kloppen nu dus niet meer en heb geen idee wat daar nu uit moet of in moet om em weer werkend te krijgen. Voornamelijk dus mn geluidskaart (Opti Mad16) omdat daar mn cd-rom op aangesloten zit..
Kijk hier eens: hoe installeer ik de Optidrivers.

Voor de rest kun je eigenlijk beginnen met een lege autoexec.bat & config.sys als je meteen Win95 wilt installeren. Evt zou je nog himem.sys en emm386.exe kunnen installeren, maar da's voor de installatie van Windows normaal gesproken niet nodig.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

zorg dat je de bestanden op de harde schijf hebt ipv op flop...

het is nodig om bestanden te initialiseren vanuit config.sys & autoexec.bat voordat een OptiMad (worden we al OptimaalGek?) gaat werken in een PnP systeem.

http://www.soundcard-drivers.com/drivers/21/21587.htm - Media Chips Mad16
http://www.soundcard-drivers.com/drivers/12/12024.htm - Opti Mad16

naam: driver
pass: all
d.) Update your CONFIG.SYS, AUTOEXEC.BAT and SYSTEM.INI files
In CONFIG.SYS, the following will be added:

- DEVICE=C:\MAD16\CDSETUP.SYS /T:S /P:340
(assuming SONY CD-ROM)
DEVICE=C:\MAD16\SLCD.SYS /D:MSCD000 /B:340

In AUTOEXEC.BAT:

- PATH=C:\MAD16 (appended)
SET MAD16=C:\MAD16
C:\MAD16\SNDINIT /B
SET BLASTER=A220 I5 D1 T4

In SYSTEM.INI:

- [drivers]
WAVE=MAD16C.DRV
AUX=MAD16C.DRV
MIDI=MAD16C.DRV
MIXER=MAD16C.DRV
MIDI1=M16MIDI.DRV

[386Enh]
DEVICE=VMAD16.386
Bron: Readme.txt in de driver (Opti928) lokaal op mijn harddisk

Zie ook: Oude MAD Pro16 instaleren onder dos

De IDE op de Optikaart wordt dan Tertairy IDE, waarop de CDROM speler master op moet staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 18:06 ]

• DJ-D_Prime

DJ-D_Prime

I can do it in the MIX

Topicstarter
hartelijk dank voor de info heren (en dames?)! ga na mn tentamens weer verder hobbien :)
Pagina: 1