[WinXP] Wil niet meer booten

Pagina: 1
Acties:
  • 5.613 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 21:06

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
Een vaker voorkomend probleem als ik hier zo de topics doorloop.

Probleem is dat sinds gister mijn computer niet meer wil booten.
Hij komt t/m de bios en zodra windows moet worden geladen loopt hij gewoonweg vast en laat op het scherm zien: L9 99 99 99 99 99 etc
Denk dat er zo'n 50 keer "99" staat.

Voorafgaand aan dit vooral heb ik niks extra geinstalleerd en zijn er ook geen hardware configuraties gewijzigd.
Ik heb de faq gelezen waarin staat beschreven hoe je je bootrecord kan fixen maar dit had geen resultaat.

Fixmbr heb ik nog niet geprobeerd omdat dit wat verontrustende berichten veroorzaakte:

" **Waarschuwing**

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft. FixMBR kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.
Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden. Ga niet door als u geen problemen hebt met het verkrijgen van toegang tot het station"

Nu heb ik een 2 tal weken geleden een linux install gehad op een 2e harde schijf met bijbehorend bootmenu (lilo). Na de install te hebben gewist moest ik dus elke keer handmatig kiezen voor windows om dit te booten. Dit ging dus 2 weken lang goed.
Ik heb het idee dat dit er iets mee te maken heeft, maar momenteel weet ik niet wat ik nu moet doen.

Zoeken op zowel got als google gaat moeilijk omdat de enige foutmelding die ik heb een vrij vage is: L9 99 99 99 99 etc...

wie o wie...?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Fixmbr heb ik nog niet geprobeerd omdat dit wat verontrustende berichten veroorzaakte:

" **Waarschuwing**

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige MBR heeft. FixMBR kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.
Hierdoor kunnen alle partities van de actieve vaste schijf ontoegankelijk worden. Ga niet door als u geen problemen hebt met het verkrijgen van toegang tot het station"
gewoon op yes drukken. die melding komt zelfs als je fixmbr 10 seconden na het vorige fixmbr commando invoert :)

ik houd het inderdaad op een mbr probleem, aangezien windows nog niet aan het booten is. verder kan je na fixmbr ook fixboot proberen :)

[ Voor 14% gewijzigd door G33rt op 31-12-2003 16:18 ]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 21:06

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Topicstarter
tjeezes... dat nog eens een snelle reply.

Fixmbr hielp idd :)

Fixboot had ik al een paar keer geprobeerd (en ik kan nu ook bij het booten kiezen uit meerde installs, even boot.ini aanpassen dus ;) )

Ik was eigelijk bang dat fixmbr de hele hd met data zou vernielen.

Bedankt

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik was eigelijk bang dat fixmbr de hele hd met data zou vernielen.
er staat eigenlijk 'kan' data vernielen in de melding, maar ik heb me al sinds ik dat ding voor het eerst zag afgevraagd waarom die melding in 's hemelsnaam kwam, hij schrikt mensen veel te veel af, als je niet kunt booten lijkt een nieuwe mbr plaatsen normaal, maar blijkbaar is MS het niet met me eens :). Het feit dat hij direct na een vorig fixmbr commando komt maakt de hele melding eigenlijk belachelijk vind ik.

In ieder geval veel plezier met je weer werkende pc :)

overigens doet fixboot voor zover ik weet niets anders dan NTLDR en consorten opnieuw plaatsen. als je pc dus al niet boot heb je daar meestal vrij weinig aan

[ Voor 28% gewijzigd door G33rt op 31-12-2003 16:26 ]

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:19
waar moet ik fixmbr invoeren?
ik heb namelijk een soortgelijk probleem

[ Voor 42% gewijzigd door Enfer op 04-04-2004 15:00 ]

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Staat volgens mij ook best in de FAQ, maar normaal gesproken pak je dan je XP-cd.... je boot 'm, je doet niet install maar repair, geeft je adminpass op & typt dan fixmbr .... :)
edit:

FAQ erbij gepakt:
Linkje naar de KDB van MS uit de FAQ....

[ Voor 40% gewijzigd door blizt op 04-04-2004 16:04 ]

United we stand, and divided we fall

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 17:29

bonzz.netninja

Niente baffi

mm, zou een fdisk /mbr ook werken. Ik ben onbekend met de fixmbr namelijk, en dit zou een leuke aanvulling van mijn kennis zijn

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 08:39

blizt

Wannabe-geek

Er zit (bijna) geen verschil in de twee, dus waarschijnlijk wel.
edit:

Hm, toch wel ... wist dat er een verschil was dus ff google:
[quote]
fdisk /mbr should never be used with a NT OS's unless you want to eliminate the NT boot sector and replace it with the DOS boot sector, so you can reload DOS/Win9x OS. Difference being - FDISK /MBR sets a system up to boot DOS, thus the boot sector tell the machine to look for a file call IO.SYS to continue booting the OS. NT OS's on the other hand have utilities (depends on which version of NT - 2k/XP use the "recovery console" - I'm unsure about NT 4.0) to replace the boot sector with the NT boot info to look for the files NTLDR, NTDETECT.COM, and BOOT.INI.
[/quote]

[ Voor 87% gewijzigd door blizt op 04-04-2004 16:06 ]

United we stand, and divided we fall

Pagina: 1