Ethernet via ISDN-kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.665 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101361

Topicstarter
Is het mogelijk een Ethernet netwerk aan te leggen met het gebruik van een ISDN-kabel i.p.v. UTP-CAT5e kabel :? Ik heb nog circa 30 meter kabel liggen in de wanden en om alles te gaan vervangen is nogal wat werk. (Beter lui dan moe, toch?) Zo ja, ISDN kabel heeft 4 aders; welke ader moet ik precies waarop aansluiten en wat is de te verwachte doorvoersnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Zo uit de NT FAQ gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/2utp1kabel.gif

Ik kan je dit wel afraden voor gebruik, leuke storing die je er door krijgt. En dandaarbij dat is dus een gewone telefoonkabel, 4 aderig.
Kijk eens naar dit topic, daar gaat (na een paar reacties) over netwerken over telefoonkabel. Ik raad het je nogmaals STERK AF!

En nog even een quote er bij
Anoniem: 98793 schreef op 23 december 2003 @ 22:17:
[knip]
Als het lukt kan je er een cat3 netwerkkabel van maken. Alleen is ie dan heel erg storings gevoelig omdat ie niet twisted is. als je wilt kna ik je wel het schema geven voor cat3.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 37691 op 31-12-2003 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
tja, je hebt dan dus een NIET getwiste kabel, dus ZEKER geen 100 mb doorvoersnelheid.
Ik heb ooit een 10 meter lijntje niet getwist gebruikt op 10 Mbit, en dit ging prima.
Ik zou gewoon even wat stekkers aanknijpen, en kijken wat er gebeurt. Zet wel de netwerkkaarten op 10 Mbit, en experimenteer met half en full duplex.
Ik zou in elk geval de 2 naast elkaar liggende draadjes als paren gebruiken.
Er kan ik elk geval niets kapot gaan.... zolang je geen levende isdn lijn in je ethernet propt..... :P

Gaat het niet, dan plak je netjes utp aan de isdn kabel, en trek je met de isdn kabel die je toch niet nodig hebt, de ethernet erdoor....stekkers eraan knijpen, klaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:45

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ISDN kabel is 4 aderig en gebruikt zo uit m'n hoofd draadje 3456.

100 mbit full duplex heeft 4 draadjes nodig, 1236

Als je dus aan beide kanten 1236 aansluit is alles in orde.
Ik heb dit zelf thuis een weekje gedraaid, werkt prima, geen last van de storing die de mensen boven mij vrezen.
Ik haalde gewoon 10-12MB/sec van PC -----4 aderige kabel------switch-------8 aderige kabel----PC

Zo heb je dus van je ISDN kabels een hoop netwerkkabels gemaakt.

Nu kun je er een netwerkje van maken door alle kabels aan 1 kant in een netwerkkaart en aan de andere kant in een switchje te steken.

@KingOfDos
Dat plaatje wat jij post is volgens mij voor een 8 aderige UTP kabel, terwijl de TS 4 aderige ISDN kabels heeft.

[ Voor 48% gewijzigd door Kanarie op 31-12-2003 16:24 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:32

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het plaatje wat king of dos gebruikt is om van 1 kabel 2 aansluitingen te maken.

Ik zou het gewoon proberen het kan wel werken, maar als er wat storing in de buurt is dan niet.

Gewoon stekkers aanknippen en proberen maar.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:55
Sommige ISDN kabels zijn gewoon 2-parige cat5 kabels.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101979

FatalError schreef op 31 december 2003 @ 19:32:
Ik heb dus id zo'n isdn kable liggen , en deze wil ik dan ook graag voor dezelde reden gebruiken.....dus ik ga er nog eventjes op door als jullie het niet erg vinden .

Nu zitten er in die kabel de aders : wit/oranje , oranje , blauw en wit/groen .

Is de volgorde van die kleuren nu ook van belang bij het 1 op 1 aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Anoniem: 101979 schreef op 07 januari 2004 @ 17:27:
[...]

Ik heb dus id zo'n isdn kable liggen , en deze wil ik dan ook graag voor dezelde reden gebruiken.....dus ik ga er nog eventjes op door als jullie het niet erg vinden .

Nu zitten er in die kabel de aders : wit/oranje , oranje , blauw en wit/groen .

Is de volgorde van die kleuren nu ook van belang bij het 1 op 1 aansluiten ?
Als je een niet-getwiste kabel gebruikt niet. Zolang ze maar 1 op 1 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
FatalError schreef op 31 december 2003 @ 19:32:
Klopt! Kwam ik ook achter. Gewoon even de kabel een stukje opensnijden en kijken of er steeds 2 draden om elkaar gewonden zitten. Zoja, dan kan je hem gewoon gebruiken als netwerk kabel.
De kleur maakt niks uit. Als je maar wel het juiste paar op de juiste pinnetjes aansluit. pin 1 en 2 moet een getwist paar zijn en pin 3 en 6 moet een getwist paar zijn. :)

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1