Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ATX-voeding "opstarten" zónder PC, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik ben hier nieuw en wat dat betreft behoorlijk bekend met alles rond computers. Maar ja, ik weet ook niet alles, dus ik heb een vraag. Ik wil namelijk een standalone CD-Speler "maken", zodat ik zonder een PC te gebruiken een leuke CD-Speler heb die ik op mijn Hifi-Set kan aansluiten. Ik ben op dit idee gekomen doordat ik op Hifi.nl een review ben tegengekomen van een Unison Research Unico CD-Speler (zegt jullie denk ik niks) van € 1850,- ofzo, waarin ook gewoon een Asus CD-ROM loopwerk gebruikt wordt. Oké, die van mij kan er dan niet aan tippen, maar het lijkt me leuk om dat ook eens te proberen. Ik wil hem op de volgende manier in elkaar zetten:

- Asus CD-ROM loopwerk (juist een Asus, omdat er bijna geen "dedicated" CD-ROM drives meer worden gemaakt - alleen maar CD/DVD-combidrives)
- Externe DAC op de digitale uitgang van de drive (ik weet nog niet precies hóe ik dat ga doen, maar daar wil ik nu verder even niet op ingaan)
- ATX-voeding, die de drive van stroom voorziet. Moet er wel eentje van goede kwaliteit zijn.
- Alles in een mooie behuizing ingebouwd (misschien zelfbouw).

Het klinkt misschien ingewikkeld en ik wil het alleen voor de lol doen, want iedereen zou nu tegen mij zeggen: "Koop dan gewoon een kant-en-klare CD-Speler" of "Nou, die standalone DVD/CD combispelers van € 50,- zijn net zo goed". Op zulke reacties wil ik niet ingaan!
Het enige wat ik wil weten is of het mogelijk is om een ATX-voeding in te schakelen, zodat deze mijn Asus drive kan voorzien van stroom, ZONDER dat ik een PC of een moederbord nodig heb. Dit wil ik weten, omdat ik denk dat het niet kan, aangezien een ATX-voeding door een schakelaar via het moederbord word aangezet. HET KAN TOCH OOK WEL ANDERS, OF NIET? Als het niet mogelijk is, zal ik zeker een AT-voeding moeten overwegen? Want daarmee kan het wel, dat heb ik al eens geprobeerd. Die heeft de schakelaar immers zélf, zodat je geen PC nodig hebt om hem aan te zetten. Maar ja, die AT-voedingen zijn bijna nergens meer te krijgen. Als dat ATX niet lukt, weet iemand dan waar je een GOEDE AT-voeding kunt kopen? Ik wil liever ook geen reacties als: "Hé, ik heb nog wel een oude voor je liggen", want ik wil per se een nieuwe.

Ik ben benieuwd of er hier iemand zit die hier wat van afweet, want dat zou me een heel stuk op weg helpen. Als je nog iets wilt weten, vraag het dan gewoon, zodat het allemaal niet te onduidelijk wordt. Alvast bedankt voor jullie moeite om mijn (lange) bericht überhaupt te lezen! Masslzz

P.S.: Als iemand voor mij een tip heeft om die drive op een andere manier van stroom te voorzien, is dat ook van harte welkom. Want ja, er zullen ook wel andere mogelijkheden zijn, lijkt me.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ATX voeding belast aansluiten, en dan de groene pin en een zwarte kortsluten :p

* Atlas zoekt plaatje :)

[rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
Lees ze :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Atlas op 31-12-2003 13:59 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 20:37

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

haal gewoon een at-stekkertje (0/1 schakelaar) en bevestig de twee draden/pins
aan idd een groene en een zwarte draad in het ATX-blok en voila: ATX voeding wordt AT geschakeld...

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:47

Soggy

vroemmmm

Ik heb zo´n externe paralelle kast van Freecom waar ik een cdrom speler in heb gebouwd. Die sluit je aan met een 12V adapter en heeft tevens een audio-uitgang (rood-witte tulpjes). Wellicht kun je zo'n kit ombouwen?

If it works, tweak it

• Pino!
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-01-2018
Als jij zo'n enorme hifi-speler gaat maken dan moet je zeker geen schakelvoeding gebruiken.
Een PC-voeding is zeker niet geschikt als voeding voor HiFi audio, of je moet weer allerlei zaken gaan ontkoppelen.
Bouw gewoon een conventionele voeding met grote trafo e.d. Dat is de basis van elke goede audio-component.

De komst van surround biedt de opnamestaf een ongekend arsenaal aan manipulatiemogelijkheden waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt en waarmee het venster op de concertzaal vakkundig wordt gesloten. We luisteren verder via de brievenbus...

Verwijderd

Topicstarter
Soggy schreef op 31 december 2003 @ 14:10:
Ik heb zo´n externe paralelle kast van Freecom waar ik een cdrom speler in heb gebouwd. Die sluit je aan met een 12V adapter en heeft tevens een audio-uitgang (rood-witte tulpjes). Wellicht kun je zo'n kit ombouwen?
Ja, dat is misschien ook wel een goed idee. Kun je mij misschien het type even geven. Hoeveel kost zo'n apparaatje? Ik denk namelijk dat ik hier ook wel veel aan heb. Bedankt!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:47

Soggy

vroemmmm

Hmmm, kan m zo snel niet terugvinden op de site. Het was een Freecom Classic kit met paralelle aansluiting. Ik zal vanavond thuis even kijken, anders moet je even googlen. Bij de meeste pc-boeren hebben ze wel zoiets.

If it works, tweak it

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik weet nu bijna zeker dat ik de CD-ROM drive in een externe behuizing wil gaan zetten, of in ieder geval bijvoorbeeld de voeding van die behuizing te gebruiken. Nu ik het toch over mijn "mod" heb, wil ik eigenlijk ook graag weten of iemand iets weet over het aansluiten van de drive op een externe DAC. Ik zal het even duidelijk proberen uit te leggen, voor de mensen die het niet helemaal snappen:

"DAC" is de afkorting van "Digital Audio Converter". Deze heb je altijd nodig, wanneer je een signaal van een CD wilt overbrengen naar bijvoorbeeld een versterker. Deze DAC zit vrijwel altijd in de CD-Speler zelf, maar er bestaan ook externe DAC's en soms zitten ze zelfs in een versterker ingebouwd (digitale versterker). Je hebt dus:

Digitaal signaal van het loopwerk -> DAC -> analoog signaal als output.

Om een CD-Speler op een externe DAC aan te kunnen sluiten, heb je een digitale uitgang nodig. Deze zit op bijna alle CD-Spelers en ook op CD-ROM drives. Nu is het echter zo, dat een DAC bedoeld is om aan te sluiten op een gewone CD-Speler en niet op een CD-ROM Speler. De aansluiting van de digitale uitgang van de twee verschillende spelers komt dus niet overeen. Zo heb je bij een CD-Speler een optische digitale uitgang en vaak ook een coaxiale digitale uitgang. Deze kunnen vrijwel altijd allebei op de DAC worden aangesloten. Een CD-ROM Speler heeft een digitale uitgang in de vorm van 2 "pinnetjes", zodat je hem in een PC kunt verbinden met je geluidskaart.

Om nu even kort te zijn, is dit wat ik wil weten: Bestaat er een converter die ervoor zorgt dat je een "gewone" digitale kabel (coaxiaal of optisch) kunt aansluiten tussen een CD-ROM drive en een DAC? Ik denk dat ik nu wel duidelijk genoeg ben en dat de meeste "ervaren" mensen weten wat ik bedoel. Mijn hoofdreden om hem op een externe DAC aan te sluiten is, dat de kwaliteit van die externe DAC (veel) hoger is dan die van de "DAC" in de CD-ROM Speler. Snappie? :>

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

2 pinnetjes van de cd-rom drive aan een stukie coax knopen en in de DAC steken ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
B-lennium schreef op 31 december 2003 @ 15:09:
2 pinnetjes van de cd-rom drive aan een stukie coax knopen en in de DAC steken ?
Ja, da's misschien wel een goed idee. Ik heb even een oudere CD-ROM drive uit m'n pc gehaald, samen met een standaard analoge audiokabel. Even wat draadjes losgemaakt, en dat heb ik daarna ook met een standaard analoge interlink gedaan. Links en Rechts aan elkaar geknoopt en ook de Ground-kabels aan elkaar geknoopt. Et voilá! Het werkte gelukkig (ik kreeg prima geluid over mijn Hifi-Set - maar ja, voor mij nog niet goed genoeg), dus ik neem aan dat dit ook mogelijk is met zo'n digitale coaxiale kabel. Ik heb alleen nog geen DAC om het uit te proberen, dus daar ga ik maar eens achteraan. En natuurlijk wordt het eindresultaat niet geknoopt, maar gesoldeerd (het moet er immers wel netjes uit gaan zien).
Pagina: 1