[Pendrive] Heads, Sectors, Tracks

Pagina: 1
Acties:

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-03 06:46
Omdat mijn pendrive corrupt was geraakt heb ik onder linux geprobeerd weer een geldige partitietabel aan te maken.
Dit is me gelukt,
code:
1
Fdisk /dev/sda

De pendrive = 128 mb (dit staat op de stikker)
maar iedere keer herkent linux hem als
heads =3 ,
sectors/track = 42,
cylinders = 1015 ,

dat leidt tot 3*42 * 512 = 64512 bytes /cylinder * 1015 = 65.479.680 bytes
-------------------
In linux FDISK is er een mogelijkheid om het aantal cylinders, heads en sectors aan te geven in de expert mode. Als ik nu bijvoorbeeld invoer

heads = 4
sectors/track = 62
Cylinders = 1024

dan meldt FDISK correct terug dat we nu praten over 128 MB. En na het opslaan middels W. sluit ik FDISK af.

Als ik nu vervolgens FDISK weer opstart dan zijn de oude instellingen 3, 42, 1015 weer keurig terug gekomen.
-----------------------

Is er een mogelijkheid om de grote van de drive op de juiste manier aan te passen. Als ik hem nu in Windows wil formateren dan staat er unable to format drive.

Dit heb ik al geprobeerd
• De fabriekant bellen (die geven me een raar programma waar ik de drive mee kan formateren zodat hij netjes 128 MB meldt waarvan de laatste 64 altijd corrupte data opleverd. )
• Verschillende computers
• Windows FDISK (kan geen pendrive vinden)
• Linux FDISK, bovenstaand verhaal

[ Voor 14% gewijzigd door BovenHond op 31-12-2003 11:44 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Vreemd, technisch gezien heeft een pendrive toch geen sectoren/tracks/heads??

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-03 17:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar /sbin/fdisk -l /dev/sda op mijn 64Mb Pendrive geeft het volgende:

Disk /dev/sda: 65 MB, 65536000 bytes
8 heads, 32 sectors/track, 500 cylinders
Units = cylinders of 256 * 512 = 131072 bytes

Ook ik heb heads en cylinders en zo.

Maar goed, het enige wat ik kan bedenken is dat je misschien de goede cyl/track combinatie moet invullen om het te laten werken. Je moet dan iemand vinden met dezelfde soort drive en deze uitlezen met fdisk en invullen voor je eigen drive.

Andere gedachte is dat je genept ben en het een 64Mb drive is verkocht als 128Mb, maar daar gaan we maar niet van uit.

Look behind you! A three headed monkey!

• BovenHond
Nee ik ben niet genept, de volle 128 MB hebben gewerkt. Totdat de PC een crashte en ik hem dus heb uitgezet.

Het betreft een oude Twinmos 128 MB pen (zwart doorzichtig plastic)

[edit]

Brainwave

Kan het zijn dat ik in Knoppix toch niet de juiste schrijfrechten heb? Het lijkt me niet want dan had ik wel een melding gehad dat ik die rechten niet heb.

[ Voor 36% gewijzigd door BovenHond op 31-12-2003 12:13 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-03 17:21

MrScratch

I am rubber, you are glue

Matsu_matsu schreef op 31 december 2003 @ 12:07:
Nee ik ben niet genept, de volle 128 MB hebben gewerkt. Totdat de PC een crashte en ik hem dus heb uitgezet.

Het betreft een oude Twinmos 128 MB pen (zwart doorzichtig plastic)
Het was ook niet echt waarschijnlijk, maar ik dacht het toch even te melden. Gelukkig maar.
[edit]

Brainwave

Kan het zijn dat ik in Knoppix toch niet de juiste schrijfrechten heb? Het lijkt me niet want dan had ik wel een melding gehad dat ik die rechten niet heb.
Dat ligt eraan. Ik heb knoppix ook wel eens gebruikt en om echt root te zijn, moet je geloof ik wel wat speciaals doen. Maar wat precies, dat weet ik niet meer, iets met een aparte terminalscherm. Waarschijnlijk kan je in het menu van knoppix ergens wel iets als root-console of root-terminal vinden. Als je wilt weten wat voor user je ben, tik dan: whoami

Look behind you! A three headed monkey!

• BovenHond
MrScratch schreef op 31 december 2003 @ 12:36:

[knip]
Waarschijnlijk kan je in het menu van knoppix ergens wel iets als root-console of root-terminal vinden. Als je wilt weten wat voor user je ben, tik dan: whoami
Ik ben wel correct ingelogd als Root (gebruik de root terminal)
code:
1
2
#whoami
root

Ik zal wel niet aan de schrijfrechten liggen. Mijn enige hoop is nog het correct invoeren van deze parameters. Van een zwarte Twinmos USB 1.1 128 MB pen. Maar ik vrees dat hij de helemaal correcte instellingen ook niet zal onthouden. Hij moet en zal weer terug op 3, 43, 1015 springen.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25
Kun je hem niet snel in een windows-pc fdisken? of moet je ext2/3 erop hebben?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-03 13:41

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom Fdisk onder windows? Dat draai je onder dos, en dat zal hij zeker niet herkend worden.
Dus "Disk Management" onder Windows 2000/XP gebruiken: Rechtermuisknop op "My Computer", kies "Manage" en dan "Disk Management". Daar zou hij zichtbaar moeten zijn. Parititie weggooien en opnieuw aanmaken en formateren.

This footer is intentionally left blank

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25
ajhaverkamp schreef op 31 december 2003 @ 13:10:
Waarom Fdisk onder windows? Dat draai je onder dos, en dat zal hij zeker niet herkend worden.
Dus "Disk Management" onder Windows 2000/XP gebruiken: Rechtermuisknop op "My Computer", kies "Manage" en dan "Disk Management". Daar zou hij zichtbaar moeten zijn. Parititie weggooien en opnieuw aanmaken en formateren.
Ja, dat bedoelde ik, was een beetje in de war door die linux-fdisk. :)

• BovenHond
Fire69 schreef op 31 december 2003 @ 13:06:
Kun je hem niet snel in een windows-pc fdisken? of moet je ext2/3 erop hebben?
Omdat onder windows de optie verwijder partitie grijs blijft. Dit is een normaal probleem voor USB pennen.
Onder windows kan je de pen niet formateren, en niet partitioneren. Onder dos (of windows/dos is het ding niet toegankelijk)
Pagina: 1