Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 11:37:
Ik raad je het Asus P4S800 bord aan. Dit is een Budget P4 bord. Snel zat voor je proc en geheugen. Meer zou overbodig zijn. Met dit mobo kan je makkelijk een jaar vooruit, en tegen ga je dan eens kijken naar een COMPLEET andere kast. Komend jaar komt er zoveel nieuw spul uit, mobo`s PCI Express hebben waar je dan next-gen. videokaarten met PCI express in kan zetten, tegen die tijd is serial ata misschien ook wel mainstream.
P4S800 is een toppertje inderdaad. Goeie SIS chipset die zich nu zo langzamerhand wel bewezen heeft. Ik heb er een paar verkocht en hij gedraagt zich gewoon zoals het hoort: je hoeft hem geen aandacht te geven want alles gaat in 1 keer goed.
de P4P8X (i865P) is trouwens ook leuk, die is wat goedkoper geworden de laatste tijd. met i865P chipset dus. Enige nadeel van dit bord wat ik kan bedenken: er zit een i865P chipset op, geen PE zoals op de meeste borden. Deze chipset heeft het nadeel dat je geheugen synchroon moet lopen met je bussnelheid. ofwel als je een 800FSB P4 hebt MOET je PC400 geheugen er in doen. De P4S800 is veel flexibeler daarin.
Er is nu trouwens ook een P4P8X SE uit met Prescott support.
Als je echt goedkoop wilt kun je ook nog een P4V800-X doen (ofzo) met Via 800fsb chipset. daar zit ook nog s-ata raid op zelfs dacht ik. asus noemt het 'first x-series with deluxe features' alleen persoonlijk zou ik hem laten liggen. Ik heb tegenwoordig meer vetrouwen in SIS en van de P4S800 weet ik ook zeker dat hij goed is, de P4V heb ik nog niet getest. Daar komt ook nog bij dat de Via een 'illegale' chipset is, ze werken in ieder geval niet samen met Intel omdat ze geen licentie hebben.
Ik zou overigens zowieso voor een Asus gaan, want van de A-merken in het 'budget' segment (dus zonder raid en gein) is Asus tegenwoordig meestal gewoon de goedkoopste van het rijtje.
[
Voor 27% gewijzigd door
smvs op 31-12-2003 13:29
]