[Kernel 2.6.0 & ALSA] Alsa werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Ik heb hier dus een Gentoo 1.4 bakkie draaien met de 2.6.0 kernel (final) met het mooie ingebouwde alsa.

Nu heeft dit een tijdje gewerkt maar ineens niet meer, en ik weet niet waarom en hoe.
ALSA is meegecompiled in de kernel zelf (dus niet als module) maar hij wil hem iedere keer toch modproben om een of andere reden, wat dus niet lukt
code:
1
2
Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 0.9.7 (Thu Sep 25 19:16:36 2003 UTC).
request_module: failed /sbin/modprobe -- snd-card-0. error = -16

Dit is het stuk uit me modules.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
### modules-update: start processing /etc/modules.d/alsa
# Alsa 0.9.X kernel modules' configuration file.
alias char-major-116 snd
alias char-major-14 soundcore
alias snd-card-0 snd-emu10k1
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss
alias /dev/mixer snd-mixer-oss
alias /dev/dsp snd-pcm-oss
alias /dev/midi snd-seq-oss
options snd cards_limit=1

In mijn kernel is dus alles van ALSA (inclusief de dummy drivers) en de driver voor de SB (emu10k1) als onderdeel van me kernel erin gezet. Om deze reden snap ik ook niet dattie een modprobe probeert uit te voeren als de emu10k1-driver helemaal niet bestaat als module (of probeert hij met modprobe ook te zoeken in de kernel zelf ipv alleen in lib/modules/2.6.0?).
Maar ALSA installeren als module helpt ook niet, dan doettie nog minder dan dattie nu doet, dan geeftie de melding @ startup van "no sound card found", terwijl er toch echt een Audigy in zit
code:
1
2
3
02:0a.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy (rev 03)
02:0a.1 Input device controller: Creative Labs SB Audigy MIDI/Game port (rev 03)
02:0a.2 FireWire (IEEE 1394): Creative Labs SB Audigy FireWire Port

Het heeft 1 keer gewerkt na een "make clean && make menuconfig && make" maar 1 reboot daarna deed ie het ook niet meer.....
Zijn er mensen die hetzelfde probleem als mij hebben of die het reeds opgelost hebben?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

In 2.6.x heet datn modprobe.conf. :).

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 09:54:
[...]

In 2.6.x heet datn modprobe.conf. :).
Ghehehe wer wat geleerd, maar u maakt voor het probleem niet uit :)

Data die daarin staat is hetzelfde als in de modules.conf :)

Verwijderd

code:
1
#define EBUSY           16      /* Device or resource busy */

Oftewel, haal al die in-je-kernel-gecompilede troep er uit, weet 10000% zeker dat er geen ALSA, geen driver, geen andere huppeltruttezooi en zus en zo in je kernel zit, en probeer dan nog eens alles als module.

Je halve systeem gaat er vanuit dat je alles als module bouwt, ik snap niet dat mensen nog steeds proberen dingen in de kernel te proppen. Stelletje idiote 2.6-devvers, had dat inbouw-gemeuk er nou gewoon uitgegooid. :'(.

Verwijderd

Yep, ik heb problemen gehad die hierop lijken, compileren als module en het zou moeten werken!

• Ryceck

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Het zieke is,

Ik heb nu dus ff me kernel opnieuw gecompiled, nix gedaan aan ALSA behalve dan de Dummy's weer als module zetten ipv standaard meegebakken. bzImage copyen en rebooten.

Me sounds werkt nu weer perfect.... :/

Tis af en toe net windows joh.... zo onvoorspelbaar als de hel :o :o :'(

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 18:49
Kijk ook eens op de zeer uitgebreide Gentoo fora

http://forums.gentoo.org/...&highlight=alsa+2+6+howto

Ik heb het zelf voor elkaar gekregen door eerst alles van het oude ALSA te unmergen, daarna de ALSA modules in de kernel geselecteerd (met OSS emulatie) en vervolgens ALSA_UTILS gemerged. Werkt als een trein en je hebt geen alsa_driver meer nodig.
Pagina: 1