WAP site maken

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 13:18

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Topicstarter
Okay...'t is wellicht al een compleet achterhaald principe, maar ik kwam er vandaag achter dat m'n provider ook WAP ondersteund...
Alleen, ik heb géén clue hoe ik mijn site via wap beschikbaar zou kunnen maken.
Vanzelfsprekend wil ik niet de hele site beschikbaar maken, alleen 'n soort 'tracker' met de laatste n frontpage posts + de laatste n articles en de laatste n weblogs posts (titles), met vervolgens daarachter een textonly versie van deze artikelen, zonder replies.

Heeft iemand suggesties over hoe ik hier het beste mee aan de slag kan gaan ?
Ik beheers ASP 'n beetje, maar ben verder géén programmeur, dus KIS svp :P

Woeps...topictitel verkeerd gemaakt...sorry ;(

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 31-12-2003 09:25 . Reden: Topictitel...maar die kan ik dus niet meer aanpassen... ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
WML :)

Ga je eerst eens een beetje verdiepen in "markup"-languages.. ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Willem op 31-12-2003 09:27 ]

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
ehm...WML, tja...ok ; dat wordt weer googlen.
Goeie info gevonden : http://www.w3schools.com/wap/default.asp
Ff lekker lezen en uitpluizen...d'r is toch weinig te doen vandaag :z

[ Voor 61% gewijzigd door MarcelG op 31-12-2003 10:01 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

MarcelG schreef op 31 december 2003 @ 09:23:
Okay...'t is wellicht al een compleet achterhaald principe, maar ik kwam er vandaag achter dat m'n provider ook WAP ondersteund...
Wat bedoel je met "provider", je hosting? Alle vormen van internet hosting "ondersteunen" WAP. Het enige wat je moet doen is zorgen dat de webserver (bijvoorbeeld Apache) de juiste headers meestuurt met een WML pagina, dat kan je zelf regelen in .htaccess, of in PHP met de header() functie (of iets soortgelijks in ASP) .

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 31-12-2003 12:26 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Johnny schreef op 31 december 2003 @ 12:25:
[...]
Wat bedoel je met "provider", je hosting? Alle vormen van internet hosting "ondersteunen" WAP.
Dat wist ik dus nog niet...altijd gedacht dat dat net zoals met PHP of ASP etc door de hostingprovider ondersteund moet worden...het serveren van WAP dus...
Nou, zo zie je maar, op de valreep in 2003 nog iets 'wijzer' geworden. :*)

• Xandrios
  • Laatst online: 16-02 21:14
Pak de source van een willekeurige wap site, en je kunt bezig.

Want, zoveel is er toch niet mogelijk. Het zal over het algemeen beperkt blijven bij een titel, paar stukjes tekst en wat linkjes. En dat is dus prima af te kijken van een stukje bestaande source :)

Wil je ook dynamic content gaan aanbieden, dan wordt het lastiger. Dan zul je moeten worgen dat die WML files geparsed worden, wat een ingrijp bij je ISP vereist.
Mischien is het ook wle mogelijk om bijvoorbeeld .php files aan te roepen met je telefoon, dat weet ik niet zeker. Maar dat valt altijd te proberen, gewoon je php file een stukje wml code laten uitpoepen :)

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 12:48
De enige vraag is wat het mime-type is van WML, want dat moet je wel definiëren.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Cutebritney schreef op 31 december 2003 @ 12:38:
Maar dat valt altijd te proberen, gewoon je php file een stukje wml code laten uitpoepen :)
werkt gewoon, mits je de juiste content-type meegeeft :)

text/vnd.wap.wml

http://webcab.de/waps/9.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Erkens op 31-12-2003 13:29 ]

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Allen bedankt voor de suggesties ; ik heb weer een projectje voor de komende weken >:)
Ik noem 't Hovadycoiwapa ! (HOe Vanuit Asp DYnamische COntent In WAp PArsen) :+

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 31-12-2003 14:32 ]

• Johnny

Johnny

Nog een tip: hoewel er op internet diverse "WAP emulators" te vinden zijn werken deze allemaal door WML naar HTML te converteren, je kunt het beste een echte WAP browser installeren. Vroeger kun je nog wel eens een SDK van een telefoonfabrikant downloaden, maar ook dan kun je niet bij de WML broncode. Met de browser Opera kun je gewoon WAP-sites bezoeken en de source bekijken.

Een leuke WML editor is trouwens WAPtor (als ie nog bestaat).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor Mozilla/Firebird is er een extensie beschikbaar waarmee je WAP-sites kunt bekijken: WML Browser. Op één of andere manier doet hij echter niet alles goed weergeven. Het lukt me bijvoorbeeld niet om te zoeken in de pricewatch van T.net.

• MarcelG

MarcelG

Topicstarter
Nogmaals bedankt! Dit wordt weer hobbytijd!

• Johnny

Johnny

Harm schreef op 31 december 2003 @ 15:02:
Voor Mozilla/Firebird is er een extensie beschikbaar waarmee je WAP-sites kunt bekijken: WML Browser. Op één of andere manier doet hij echter niet alles goed weergeven. Het lukt me bijvoorbeeld niet om te zoeken in de pricewatch van T.net.
Ik heb de extensie ook geprobeerd, het lijkt er op dat veel wap specifieke tags niet werken, het is ook weer gewoon een emulator die een beetje HTML probeert te maken. Waarschijnlijk doet WMLscript het ook niet.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Aangezien dit toch meer met webdesign heeft te maken, hoort dit in Webdesign & Graphics

PW -> WG

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:04
ik geloof dat opera standaard wap-pagina's rendert

wml stelt niks voor (valt ook lekker te genereren met php/asp)
het wordt alleen wat lastiger als je downloads wil aanbieden

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
in de old days (3 jaar terug) ooit een WapCam gemaakt (webcam voor wap-enabled) phones.

Dit werkt eigenlijk tamelijk simpel met een toen beschikbare emulator van Nokia (en in't echt ook). En het werkte van een gewone Unix-Server waar wel effe gespeelt moest worden met .htaccess.

• efd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10-2024

efd

.htaccess is nu al een paar keer gevallen.
Iemand die zo weet wat daar dan precies in moet staan.
[zoek zelf ook wel even hoor]

Het is nou eenmaal zo.

• Johnny

Johnny

efd schreef op 03 januari 2004 @ 12:00:
.htaccess is nu al een paar keer gevallen.
Iemand die zo weet wat daar dan precies in moet staan.
[zoek zelf ook wel even hoor]
Dit Als je echter ASP gebruikt dan zal je ergens moeten instellen dat ook WML pagina's worden geparst (dus niet alleen .asp) of je zult iedere WML pagina een header met het juiste Content-Type moeten geven.

• efd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-10-2024

efd

Zo makkelijk is het allemaal nog niet.... ;)
Maar ben zo al goed geholpen, ik kom er wel uit.

Het is nou eenmaal zo.

• RoelRoel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-02 11:41
Moet het .htacces bestand in de zelfde map als de wappagina?

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 09:34
Als je de link van Johnny had gelezen dan had je met een beetje logisch nadenken dit topic niet zo hoog hoeven te schoppen..

Hij moet in je www root worden gezet.

rm -rf ~/.signature

• Willem
  • Laatst online: 16:27
Ook dat :)
Plus beetje ouwe kick vind je ook niet? ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.