Aansluiten extra tv's + radio's

Pagina: 1
Acties:
  • 504 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BigBart
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02-2025

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Ik zit met een probleem, want ik wil boven een aantal extra tv's en radio's aansluiten op de kabel, maar hoe kan ik dit het beste doen zodat ik toch een goede kwaliteit behoud?

Situatie is als volgt (klik):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20166/full.gif

Eerst was er alleen de hoofdaansluiting met daarop de blauwe lijn. Dit werkte perfect, goede kwaliteit (hoe het geheel onderling precies is aangesloten weet ik niet, want dat is gebeurd tijdens de bouw van ons huis, volgens mij zitten radio en tv gewoon op dezelfde coax kabel). Daarna is Casema langs gekomen om kabelinternet aan te leggen toen was de situatie zoals hierboven is getekend, alles werkt nu dan ook perfect nog steeds perfect.

Maar nu wil ik boven ook een aantal tv's en radio's aansluiten op de kabel. Een tv en radio op de kamer van mijn zus en een tv en radio op mijn eigen kamer en ook de radio en tv van mijn computer.

Hoe kan ik dit nu het beste doen gewoon een apparte coax kabel vanaf de tv aansluiting op de versterker/splitter naar de drie tv aansluitingen en een apparte coax kabel vanaf de radio aansluiting op de versterker/splitter naar de drie radio aansluitingen. Of gewoon vanuit de tv of radio aansluiting op de versterker/splitter een coax kabel trekken naar alle zes de apparaten?

Heb ik dan in een van deze situaties nog een extra versterker nodig of niet?

Op het forum heb ik gelezen dat ik beter merk spullen kan kopen bij een electronica zaak dan ff langs de gamma/praxis te gaan. Dat is dan meteen wel een heel stuk duurder. Is het verschil nu echt zo groot of kan ik ook gewoon de zooi van de praxis nemen?

Ik wil gewoon de beste oplossing (wat levert de beste beeld kwaliteit op) weten, want ik kom er zelf niet uit. Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door BigBart op 31-12-2003 19:32 ]

Velen die leven verdienen de dood en sommigen die sterven verdienen het leven.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Je zou enkelt een kabel van de tv/r aansluiting naar de andere kamers moeten trekken.

Dit kun je gewoon met een enkele kabel doen die je overal "aftapt".

Over die versterker. Je zou eerst kunnen kijken hoe het beeld is als je het zonder doet. Is dit naar jouw mening niet acceptabel kwa geluid/beeld dan kun je er altijd nog een goeie versterker tussen zetten.

edit

Die apparte tv en radio aansluitingen die jij hebt zijn twee uitgangen die meestal via een passief filter de frequentie banden van elkaar scheiden.
Op de hoofdkabel tv/r zijn deze frequentie banden nog samen dus hoef je maar 1 kabel te trekken. In de kamers komen dan apparte aansluit dozen met filters

[ Voor 37% gewijzigd door Steefph op 30-12-2003 23:42 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Ik wil het gewoon het liefste in een keer goed doen, niet dat ik dan nog een keer terug moet voor zo'n versterker. Maar volgens jou maakt het niks uit voor de kwaliteit of ik het aansluit op een kabel of verdeel over twee kabels?

Verwijderd

Het hangt van de lengte / kwaliteit verhouding van de kabels af of er een versterker nodig is. Uit ervaring heb ik her radiosignaal nooit hoeven te versterken.

Zou gewoon eerst zonder versterker neerleggen, een versterker is later nog makkelijk in het signaalpad op te nemen

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 00:52 ]

Verwijderd

Hey hallo,

Zelf werk ik in een electronica shop (Radio Elco), Ik verkoop dagelijks kabel systemen van het merk Hirschmann, en NEE koop geen Elro/bouwmarkt spullen (een klein voorbeeld: een Elro einddoos heeft een eigen demping van 14 á 15db, een Hirschmann einddoos heeft een einddemping van 1db !!) en jah je betaald iets meer maar zoals je zelf boven al vermeld je wilt het in 1x goed en tsjah ik zie dat je echt een hollander bent (Goed en Goedkoop!! :D )

Hierbij ff de vraag hoeveel aansluitingen je wilt hebben (Vanwege de schema die ik voor je kan tekenen!)

Alvast bedankt en hopend op je reactie!!

Met vriendelijke groet,

Thomas de Jong ___________________________

Edit op Remcom,

Nee lengte kabel is niet afhankelijk, Kwaliteit wel!!... ( Weer een voorbeeld: vroeger was de beste coax "Coax 12" op dit moment is dat "Hirschmann koka799" coax12 mag een max lengte hebben van 32 meter, integendeel mag de hirschmann kabel 43 meter hebben) <--- Dit is een voorbeeld uit een antenne systeem met een multitap! Dus dit is alleen om het verschil te laten merken niet denken dat je zo die kabel van 43 meter er aan kan hangen!..

Dus plz Remco als je hier niet veel van af weet reageer dan aub niet... deze jongen wil het goed! (Wat wel waar is dat radio signaal IETS minder gevoelig is dat TV signaal)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2004 08:11 ]

• Steefph
  • Laatst online: 06-08 14:57
Als we gaan kijken naar de kwaliteit van de kabel moete we ook gelijk gaan kijken naar de receivers. Als deze niet perfekt zijn hoeft een perfekte kabel kwaliteit natuurlijk ook niet.

Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik is een standaar 75 Ohm Coax genoeg. Die versterker heb je natuurlijk gelijk in.

De kabels worden echter een probleem als je grote afstanden moet overbruggen.

[no flame mode]
Ik denk zelf dat het huis van de TS niet zo groot is dat hij al aan de 32meter kabel komt.
[/no flame mode]

offtopic:
Pxxsq je kan beter even je e-mail veranderen bijv ipv @ at neer zetten voorkomt reclame in de mailbox ;)

(Groeten hoeft niet op GOT)
en natuurlijk welkom op GOT

[ Voor 91% gewijzigd door Steefph op 31-12-2003 00:25 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

oke Steef hou je vast....

Wat is std coax kabel......

* Gevlogten kern?
* Harde kern?
* Harde kern 2,3mm?
* 10 aders als afscherming?
* 20 aders als afscherming?
* 100 aders als afscherming?
* 100 aders als afscherming + Folie?

Std is te persoonlijk

en er is zo'n verschil in coax kabel en dat heeft er zeker mee te maken.

vooral met BOUWMARKT kwaliteit coax kabel (Die niet goed afschermt zijn) met daar aan de vaste kunstof pluggen, zijn zeker niet voldoende voor deze tijd

door alle zendmasten en electro apparatuur stoort dit behoorlijk in op de kabel..

en ook onze grote (Vriend/vijand) DIGITENNE ( :S ) deze vrolijke vriend zend uit op de zelfde frequentie als de analoge signalen (Kabel).... goedkope kabel en kunstof pluggen krijg je storing mee!..

Wanneer je kiest voor Hirschmann heb je een kabel die zowel door vele aders afgeschermd is en daaronder nog eens een folie laag... waardoor storing op de kabel niet zo snel zal komen...... kunstof pluggen zijn niet hoog frequent afgeschermd en dus zal je daar ook inteferentie van kunnen krijgen..... daarom is het aan te raden om pluggen van Hirschmann (Kokwi/Koswi - Female/male) te gaan gebruiken deze zijn compleet van metaal en daarom niet invloedbaar van buiten af...

ik merk dat hier veel mensen zijn die hier absoluut mensen willen helpen maar dit doen met de verkeerde informatie.....

ik heb dagelijks wel 20 klanten met problemen met radio en tv en deze mensen hebben over het algemeen altijd Bouwmarkt kwaliteit dozen en kabel door het huis liggen... vaak is het te verhelpen om de pluggen en de kabel te vervangen door Hirschmann spullen....

sommige mensen denken te makkelijk over een Antenne versterker.... maar ga na als je een slecht signaal in je versterker stuurt krijg je een nog slechter signaal eruit!! (Want een versterker versterk alleen het geen wat hij binnen krijgt!).

ik weet het het Coax signaal is moeilijk maar zoals al bij Remcom gezegd.... post geen onzin als je er niet veel vanaf weet.....
ik krijg dagelijks zoveel klanten over de vloer dat ik weet waar ik over praat....!!

als zelfs UPC, Multikabel en alle andere kabel providers werken met het merk Hirschmann weet je gewoon dat het goed zit!!

Bij deze nogmaals het verzoek aan de mensen die er niet veel of niets vanaf weten gewoon niet te posten zoals deze meneer al boven vermeld wil hij het goed..... laat het aan mensen over die er verstand van hebben en post niet iets als je er geen weet van hebt!!

Verwijderd

Ik zie t alweer, nu lopen kloten met die coax kabels, en straks mij (Casema helpdesk :r ) bellen als je internet t niet meer doet? |:(

lekker zeg ;(

Verwijderd

wat ik wil zeggen is dat je wel een beetje moet opletten hoe je t allemaal aansluit. Dus een goede tekening maken, beetje goeie kwaliteit kabel,versterker,enz gebruiken anders gaat t allemaal weer storen. Of in t ergste geval blaas je je NTU op.

Je wilt niet weten hoeveel mensen ik aan de telefoon krijg die hun kabels hebben verlengd/vervangen met kwalitatief slecht spul, en dat hierdoor hun inet t niet meer doet.

en ja toegegeven vorige post kwam er een beetje bitcherig uit. Beetje overtollige frustratie denk ik.... :X

Verwijderd

hahaha oke dan ben ik het met je eens....

mensen denken bij een bouwmarkt vaak het zelfde te kopen maar dan goedkoper nou in dat geval is altijd goedkoop = duurkoop

• Borland
  • Niet online
Sinds kort mijn intrek genomen in een nieuwbouwhuis. Ik had me voorgenomen om mijn coax bekabeling eens profi aan te leggen deze keer om gezeik in de toekomst te voorkomen. Ik heb dus ook voor de spullen van Hirschmann gekozen. Buiten het feit dat het gewoon goed spul is zijn de stekkertjes e.d. gewoon fijn aan te sluiten.

Je betaald wel iets meer maar als je geen kwaliteits verlies wilt is dit volgens mij gewoon de enige oplossing. Ik heb op 4 tv's een perfect beeld en op m'n tuners een perfect geluid.

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Situatie zoals het moet worden (klik):
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/20168/full.gif

Maar hoe kan ik de aansluitingen naar de apparatuur het beste verzorgen, met een splitter op het apparaat zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.kabelteleshop.nl/shop/products/picture.php?file=VB2.jpg

Of met een soort van wandcontactdoos, waarvan ik dan met een coaxkabel naar het apparaat ga om hem aan te sluiten? Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.kabelteleshop.nl/shop/products/picture.php?file=WCd2gats.jpg

Of zijn hier nog andere (betere) oplossingen voor?

@ _BSoD_ :
Aan de bestaande aansluitingen ga ik niet lopen prutsen (dus ook niet aan het gedeelte van Casema. Ik ga alleen een paar dingen extra op de splitter/versterker aansluiten, op de nog overgebleven en dus ook niet gebruikte poorten. :)

[ Voor 5% gewijzigd door BigBart op 31-12-2003 19:52 ]

Verwijderd

effe een schema getekend voor je!

te bekijken op:

Afbeeldingslocatie: http://knallen.community.nl/antenne.JPG

http://knallen.community.nl/antenne.JPG

Afbeeldingslocatie: http://portal.hirschmann.com/img/prod/GHV_20.jpg
GHV 20 Antenne versterken (Breedband).

Afbeeldingslocatie: http://portal.hirschmann.com/img/prod/AFC_0811_s_w_neu.jpg
Klein foutje in tekening de AF1161 moet zijn de AFC1611.

Afbeeldingslocatie: http://portal.hirschmann.com/img/prod/GEDU_15_neu.jpg
GEDU15 IN/OPbouw doos

Afbeeldingslocatie: http://portal.hirschmann.com/img/prod/Dose_ohne_Bezeichnung_neu.jpg
FS1 IN/Opbouw doos

Het voordeel van dit antenne systeem is dat je overal maar 1 kabel hebt lopen die door de eind en rijgdozen worden gescheiden in radio en tv signalen.

op de laatste rijgdoos (GEDU 15's) komt een eindweerstand.

let op dat je geen eind en rijgdozen door elkaar heen of verkeerd aansluit,

ik hoop dat je het een beetje begrijp zo niet post t hier!!

Grtz

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2004 20:08 ]

• BigBart

BigBart

Memento Mori

Topicstarter
Thanks voor de tekening, hier heb ik wat aan! _/-\o_

Ik heb nog ff gekeken naar die splitter die hier ligt en dat is de Kathrein EVK 100-30/-65. Dit is dus geen versterker zoals ik dus wel dacht, maar is dit een beetje een goede splitter?

En voor de kwaliteit van het radio/tv signaal maakt het dus niet uit of ik het uitgefilterde signaal gebruik (de apparte tv en r aansluitingen) of het signaal zoals het binnen komt (de tv/r aansluiting dus). Want of er nu een of twee kabels lopen maakt niet zo heel veel uit en eigenlijk wilde ik aan de bestaande bekabeling niet gaan lopen prutsen, want dit werkt nu goed (bang om het te gaan lopen verkloten).

Verwijderd

zo te zien is die "Splitter" een filter om het binnekomende rotzooi te filteren uit je signaal.

opzig maar het niet uit of je 1 of 2 kabel hebt liggen maar als je 1 kabel gebruik waar bijde signalen op staan is het wel belangrijk dat je eind of rijgdozen gebruikt die het signaal schijden...

ik zou adviseren om naar de hirschmann dealer toe te gaan en daar je nogmaals te laten informeren zodat je zelf ook weet hoe wat en waar!....

Suc6!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BigBart schreef op 04 januari 2004 @ 13:48:
Ik heb nog ff gekeken naar die splitter die hier ligt en dat is de Kathrein EVK 100-30/-65. Dit is dus geen versterker zoals ik dus wel dacht, maar is dit een beetje een goede splitter?
Kathrein is uitstekend spul, lekker laten zitten en vanaf daar verder bouwen met 1 kabel en Hirshmann spul.

Verwijderd

inderdaad.
Pagina: 1