Toon posts:

[RH9 Samba]Geen toegang met Win XP Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort Red Hat geinstalleerd. Maar ik krijg het niet voor elkaar om op m'n linux bak gedeeld dir's te komen.

Na de search gebruikt te hebben ben ik al een stuk verder gekomen maar nu loop ik echt vast. De smb.conf heb ik al aangepast volgens een paar aanwijzingen die ik gevonden heb in de search.
De server staat wel bij de netwerkomgeving maar op het moment dat ik die probeer te benaderen gaat het fout. Ik krijg dan de volgende melding:

\\Localhost is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions.

You were not connected because a dubplicate name exists on the network. Go to System in Control Panel to change the computer name and try again.

Waardoor kan dit worden veroorzaakt. De computernamen van de verschillende computers op het netwerk zijn niet gelijk aan elkaar.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Localhost is zowiezo al je eigen pc.

Ik gok er zo op dat je in smb.conf als netbiosnaam localhost hebt opgegeven of zo?
Of aan je hosts-file in windows hebt gezeten.

Het is eigenlijk gewoon precies wat er staat: er zijn 2 pc's in het netwerk met dezelfde naam. Hoe heet je XP-pc (Eigenschappen van Deze computer -> tabblad Computernaam -> Volledige computernaam) en hoe heb je de linuxpc genoemd?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vrij nieuw met Red Hat en linux. Ik zou zo niet weten welke naam de linux machine heeft. M'n eigen machine is murdock en die heb ik in ieder geval niet gegeven aan de linux bak.

Maar wat moet ik doen met die localhost???

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:32

Jimbolino

troep.com

ik heb dit ooit gedaan:
code:
1
2
echo server1.example.com > /etc/hostname
/bin/hostname -F /etc/hostname

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt misschien beetje n00b achtig maar ik vat dat niet helemaal. Kun je daar een toelichting op geven. Ik wil namelijk niet zomaar iets doen maar ik wil graag weten waarom en hoe en wat. 8)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:32

Jimbolino

troep.com

ik ben ook niet zo de linux kenner, maar "echo" icm ">" gebruik je om iets in een file te zetten

je zet dus je hostname in de file: "/etc/hostname" (bekijk inhoud van de file maar eens met "cat /etc/hostname")

en hostname is een programma doe maar eens "/bin/hostname --help"

meer "hoe en wat" heb ik er niet over te vertellen...

[ Voor 13% gewijzigd door Jimbolino op 30-12-2003 23:28 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens proberen. Bedankt voor de uitleg.

• Paul
  • Nu online
Je kunt met "localhost" iig nooit een andere pc bereiken dan je eigen :)

Een linux pc met samba heeft 2 namen, een dns-/hostname en een netbiosnaam.

De hostname vind je idd in /etc/hostname, de netbiosnaam heb je in smb.conf ingegeven.

Wat je ook kunt proberen is op de windows pc "\\ip.van.linux.pc" te benaderen, dus via het ip ipv de naam

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu geprobeerd om via het ip de linux pc te benaderen. Hij kan niet gevonden worden.

Mijn vraag is nu of die 2 verschillende namen aan elkaar gelijk mogen zijn of dat ze juist verschillend moeten zijn?

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om even een idee te krijgen hoe ziet het er nu uit bij je:

- Naam WindowsPC en naam linuxpc ( Dus hoe ze in network neighbourhood staan )
- Heb je op RH9 al een account aangemaakt met dezelfde naam/password als waarmee je op windows inlogt ( en dan dus in de password file van samba )

of

- Heb je het guest account van samba enabled op je redhat machine ?

FF voor de zekerheid:

- Je kunt van beide kanten neem ik aan (nog steeds?) pingen dus ze zien elkaar wel ?

Oh ja en tot slot, de namen moeten verschillend zijn, workgroup gelijk, ipaddress verschillend, zelfde range, subnetmask gelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Ghost(NL) op 31-12-2003 14:52 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Guest account is enabled maar ik kom erachter dat ik vanaf m'n pc niet de linux bak kan pingen. Toch staat de linux bak er wel bij in de netwerkomgeving.

• Ghost(NL)
  • Niet online
Heb je bij de Redhat installatie aangegeven dat hij de firewall moet instaleren ? zo ja dan blokt deze zeer waarschijnlijk de traffic, ik moet alleen bekennen dat ik niet zo gauw uit mijn hoofd weet in welk bestand of met welke tool je dit recht zet :|

Oh en kun je wel vanaf je linux back connecten naar je windows machine:

Gebruik hiervoor smbclient //ipadres/sharenaam -U username
dan kun je iig zien of het andersom wel werkt.

De / staan goed hoor ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Ghost(NL) op 31-12-2003 15:24 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de firewall idd aan laten zetten. Deze heb ik gister al eens uitgezet maar dat werkte toen ook niet.

Ik ga eens ff proberen andersom te connecten.

[edit]
Ik kan wel van de linux bak m'n windows machine pingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 16:06 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
En connecten met samba ? werkt dat ook ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat werkt ook. Ik heb nu de firewall uitgezet en ook dan kan ik nog niet pingen. Ik heb ook de bastille firewall geinstalled en misschien dat die wat blocked. Ik zou alleen niet weten welke instelling ik daar moet veranderen. Ik heb hem geconfigureerd mbv de grafische interface.

• Ghost(NL)
  • Niet online
Hm dan is het dus nog steeds een firewall probleem denk ik, kun je of alles uitzetten of alles doorlaten in de firewall ?

[ Voor 11% gewijzigd door Ghost(NL) op 31-12-2003 16:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment kan ik dus wel de linux bak pingen. Ik heb ook die bastille firewall uitgezet.

Ik heb nu ook mijn naam van mijn pc veranderd en deze kan nu zeker niet meer gelijk zijn. Toch krijg ik nog altijd diezelfde melding.

Als ik m'n netwerkomgeving bekijk is de naam van de linux bak: Localhost

Kan het zo zijn dat dit een "gereserveerde" naam is en dat die niet mag ofzo? Waar kan ik deze naam aanpassen. Ik zie nu ff door de bomen het bos niet meer.

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ja localhost is 127.0.0.1 oftewel de lokale machine, aanpassen kan in je hostname file

/etc/hostname

Wat staat daar nu eigenlijk ?

PS. Vergeet niet samba ff een trap te geven als je dit wijzigd.

/etc/init.d/samba restart oid afhankelijk van je distributie.

edit:

Paul correct me if i'm wrong maar je kan geloof ik niet de netbios name instellen in smb.conf geloof alleen de description.

[ Voor 55% gewijzigd door Ghost(NL) op 31-12-2003 17:12 ]

• Paul
  • Nu online
Localhost is inderdaad een gereserveerde naam.

Hostnaam linuxpc die je in /etc/hostname en /etc/samba/smb.conf

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
d'r stond

127.0.0.1 localhost.localdomain localhost

Ik heb d'r van gemaakt

127.0.0.1 naam.localdomain naam

Is dit correct?

Ik kan de server wel al via het ip-adres benaderen. De configuratie van samba lijkt dus goed te zijn. De server is nu aan het rebooten, dan staat de firewall weer aan dus dan lukt het misschien niet meer. Het is nu dus waarschijnlijk echt een firewall probleem. Iemand ervaring wat betreft Bastille?

• Ghost(NL)
  • Niet online
Je moet zo uit mijn hoofd poort 139 door laten op je firewall.

Vwb die host file je moet niet hosts maar hostname wijzigen.

Die hosts file is als je wil verbinden vanaf je linux machine. Aangezien je nu je hostname wijzigd moet je idd ook ff je hosts file wijzigen, alhoewel het imho niet uitmaakt voor je probleem.

Je hosts file moet er zo uitzien:

127.0.0.1 localhost
192.168.1.253 naam.domein naam

en je hostname file zo:

naam

En dan zou het goed moeten zijn en werken zonder firewall.

Vwb de firewall dus ff poort 139 openen voor je lokale segment als ik het goed heb

[ Voor 8% gewijzigd door Ghost(NL) op 31-12-2003 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hosts file aangepast maar die hostname file kan ik niet vinden :?

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Op welke schijf staat die share. Ik had een keer een share op een fat32 schijf staan en toen duurde het een week voordat ik doorhad dat het met de rechten had te maken die ik had aangegeven in fstab.
Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn allemaal linux partities

• Ghost(NL)
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 december 2003 @ 17:44:
Ik heb de hosts file aangepast maar die hostname file kan ik niet vinden :?
Maar lijkt het nu dat het werkt of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het lijkt er inderdaad op dat het werkt. Alleen nog ff de firewall aanpassen. Maar dat is werk voor een andere keer.

Iedereen bedankt en een prettig uiteinde en goed begin.
Pagina: 1