[HDD] Maxtor of Controller

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Normaal kom ik weinig buiten de DevSchuur of er moet echt iets aan de hand zijn, bij deze.

Situatie: 2 Maxtor 80GB schijven en 1 Plex IDE brander.

Ik had mijn Plex aan mijn promise-controller hangen op mijn Gigabyte moederbord. Nu gaf die nogal vage meldingen dus ik denk.. sja misschien is die Promise controller niet zo happig op CD-branders.

Ik ruk dus netjes de zwik los haal nog een overtollige HD uit mijn systeem en hang de brander aan de HD die op de Sec. IDE controller hing. Netjes als slave. Ik wist alleen niet exact hoe jumpers van de HDD dan moesten staan dus daar heb ik een beetje mee zitten pielen.

Wat gebeurde er nu.. mijn moederbord zag netjes twee HD's en een Tape-device. Dat laatste was al vaag. Nog vager werd het toen mijn MAXTOR herkent werd als een IAXKOR. Ook had ie in het typenummer waar een L staat een H gekwakt.

De disk werd wel herkent in Windows als Local Disk maar ik kon er niets mee, leek niet geformatteerd te zijn. De CD-rom verscheen verder ook niet.

Dus ik denk RUK. Download dat diag programma van Maxtor en hoewel S.M.A.R.T. uit het BIOS zei dat alles ok was gaf Powertools fouten met SMART en met r/w buffers. Met daarbij een mooie 6-cijferige errorcode. Die kon ik niet opzoeken maar was goed voor een eventuele RMA. Mooi bagger omdat daar toch zo'n 70GB aan data op stond.

Na weer een goed glas wijn te hebben gehad dacht ik, ik probeer um nog een keer op de Promise controller. En voilá, de promise-controller zag netjes een Maxtor en afgezien van wat trucated zooi lijkt alles weer helemaal in orde.

Lang verhaal.. volgens mij kan ik de conclusie trekken dat mijn Secondary IDE naar de kloten is. Nu boeit me dat op zich niet zo omdat ik toch binnenkort de zwik wil upgraden. Al wil ik wel graag dit MB in mijn tweede PC gooien.

Maar ik ben technisch verder niet zo goed met de hardware dat ik het zeker weet of dat het uberhaupt kan. Of dat er nog andere dingen zijn die ik kan proberen zodat mijn Dyslectische BIOS de HDD weer herkent als een Maxtor ipv iets wat er op lijkt ;)

U begrijpt.. ik ben best blij.. dat mijn data er nog is.. maar ik hou nie van vage dingen :) Misschien kan iemand me enlighten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

misschien gewoon storing in de ide kabel? Ik heb wel eens dat m'n cd brander ineens weg is, moet ik ff de pc uit zetten en aan de ide kabel wrikken en hij doet het weer (kabel is nogal 'verkreukt', komt uit een 386 ofzo waar ie helemaal opgevouwen inzat)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik wist alleen niet exact hoe jumpers van de HDD dan moesten staan dus daar heb ik een beetje mee zitten pielen
Je moet ze dus op Master zetten :) Hoe je de jumpers moet zetten staat gewoon op Maxtor's site: http://www.maxtor.com/en/support/products/index.htm Kies daar jouw schijf en selecteer 'Jumper Settings' onder '[Technical Specifications]' B)

Vergewis jezelf verder ook van dat de kabel op een correcte manier wordt gebruikt. Dit staat in de mobohandleiding beschreven :)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58
Ik heb wel eens in het heetst van de strijd op mijn 40 GB de capacity limit jumper geplaatst. (max 30 GB).

De 40 gig werd prima herkent maar alle data na de 40 GB was corrupt en niet meer terug te halen...

Ook als ik de master slave settings op cable select zet in bepaalde combinaties dan wordt de naam Maxtor inderdaad verminkt. Dus ik raad je aan de master slave settings goed te bekijken. Waarschijnlijk is je secundaire IDE niet kappot

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:33
Heb je geen garantie op dat bordje? :) Zou wel mooi klote zijn als je sec. IDE controler verrot zou zijn en dat je daar niets mee zou doen... of gewoon over op SCSI ;) :*

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Net allerlei vage probs gehad met Maxtor 40GB, waarbij ik eerst ook de onboard controller aanwees als hoofdverdachte: ene keer werd 'ie wel goed herkend bij boot, andere keer niet of verkeerd (Maxtor Draco 100 10GB ofzo).
Als 'ie goed herkend werd, gaven Powermax/Partitionmagic/windows scandisk geen errors, en liep alles als een zonnetje.
Na wat zoekwerk op typenummer, bleek bij dit type van maxtor dat soort probs vaker voor te komen...dus 'prullenbak, open u' (garantietermijn was net verlopen)

Maar zoals eerder gemeld, check nog eens of je master/slave jumpers goed staan, en probeer evt. een andere kabel.
suc6!
Pagina: 1