Toon posts:

mysql probleem machine not allowed to

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

allereerst al hartstikke fijn dat jullie er zijn. Ik zit met het probleem dat ik mysql-4.0.17 wil installeren op slackware linux 9.1 (linux kernel 2.4.22).
Ik heb help handleiding en op internet gelezen, maar ik kom er niet uit.

Ik wil iets waar ik al zeker een jaar mee bezig ben maar me nog steeds irritant niet lukt, namelijk een grote database pc waar ik alle komma gescheiden bestanden (oud programmaatje in C gemaakt) om kan zetten naar een database in MySQL-4.0.17. Deze tabellen zou ik dan later in word kunnen gebruiken mocht ik ze nodig willen hebben (m.b.v. de mysql 3.51 odbc client).

Installeren is goed gegaan, ik heb de odbc client op een werkstation geinstalleerd. Het werkstation heeft een dynamisch ip adres. En daar zit het probleem.

Als ik op de pc met mysql daemon (linux) de mysql monitor gebruik en wissel naar de database die ik wil hebben, dan zegt hij

mysql> \u adresboek
Database changed
mysql>

Dat zit dus ook goed, datzelfde gaat ook goed als ik een ssh client gebruikt en dan de mysql monitor gebruik. Wil ik nu in ODBC gegevensbronnenbeheer > (met alle credentials username, password, etc. ingevoerd)
de databaseverbinding testen dan zegt hij

[MySQL][ODBC 3.51 Driver] Host '172.16.1.x' is not allowed to connect to this MySQL server (waarbij x in de range 0 t/m 255 ligt)

Ik heb de host en user database bijna alles al op Yes gezet, maar dat helpt ook geen zier. De tabel heet adresboek (niet kees sensitive)

Een overzicht van de host en user tabellen

| Host | User | Password | Select_priv | Insert_priv | Update_priv | Delete_priv | Create_priv | Drop_priv | Reload_priv | Shutdown_priv | Process_priv | File_priv | Grant_priv | References_priv | Index_priv | Alter_priv | Show_db_priv | Super_priv | Create_tmp_table_priv | Lock_tables_priv | Execute_priv | Repl_slave_priv | Repl_client_priv | ssl_type | ssl_cipher | x509_issuer | x509_subject | max_questions | max_updates | max_connections |

| localhost | root | 6a77f1277b51f67f | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | | | | | 0 | 0 | 0 |

| slackware | root | | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | | | | | 0 | 0 | 0 |

| localhost | | | Y | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | | | | | 0 | 0 | 0 |

| slackware | | | Y | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | N | | | | | 0 | 0 | 0 |

| 172.16.1.0/255.255.0.0 | mysql | | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | N | N | N | N | Y | Y | N | N | N | N | N | N | N | N | | | | | 0 | 0 | 0 |

5 rows in set (0.01 sec)

HOST DATABASE

| Host | Db | Select_priv | Insert_priv | Update_priv | Delete_priv | Create_priv | Drop_priv | Grant_priv | References_priv | Index_priv | Alter_priv | Create_tmp_table_priv | Lock_tables_priv |

| % | adresboek | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y | Y |

1 row in set (0.00 sec)

mysql>

mysql> insert into host values ( '%', 'adresboek', 'Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y','Y');
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> flush privileges;

Query OK, 0 rows affected (0.00 sec)

HEEL BELANGRIJKE VRAAG!
Wat voor entry moet er in de host database staan?
In welke vorm? Deze is namelijk nu leeg.
Hoe komt het dat hij deze melding host not allowed to connect on this MySQL server geeft?

Laatste wat ik wil weten, hoe importeert je een tabel naar/in Excel XP van een ODBC database verbinding? Ik bedoel ik weet dat je in Word XP kunt zeggen werkblad databases, en vervolgens database invoegen, maar zoiets moet toch in Excel XP ook kunnen?

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Heb je de betreffende mysql poort wel openstaan? Het lijkt er nl op.

Ik denk dat het eerder is dat je noet remote mag connecten. Ik weet dat je dat ergens in kunt stellen, maar weet zo even niet hoe.

[ Voor 63% gewijzigd door ge-flopt op 30-12-2003 22:14 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
voor host moet je localhost gebruiken wanneer je alleen wilt dat je eigen pc in de DB kan frutten.

om erg zeker te zijn hoe of wat, zou ik '127.0.0.1' gebruiken.
wanneer je anders wilt moet je dus een ander ip of een range intypen.

ik weet uit ervaring dat mysql nog wel wat problemen heeft met % als hostname, en ik gebruik daarom altijd een vast ip. ik zie dat je subnetmask er bij hebt getyped. maar volgens mij hoeft dit niet.

@gefopt, dat zou hij een 'can't connect' error krijgen, en geen 'not allowed' error

[ Voor 11% gewijzigd door BasieP op 30-12-2003 22:14 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
root@slackware:/exports/home/mysql/# telnet SERVERNAME 3306
Trying 172.16.1.x...
Connected to 172.16.1.x.
Escape character is '^]'.
FHost 'SERVERNAME' is not allowed to connect to this MySQL serverConnection closed by foreign host.
root@slackware:/exports/home/mysql/#

en met mickeysoft Telnet

E♦Host '172.16.1.[dhcpnummer]' is not allowed to connect to this MySQL server

De verbinding met de host is verbroken.

b.t.w. SERVERNAME en [dhcpnummer] zijn getallen, maar die laat ik uit veiligheid liever achterwege.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:25
ge-flopt schreef op 30 december 2003 @ 22:10:
Heb je de betreffende mysql poort wel openstaan? Het lijkt er nl op.

Ik denk dat het eerder is dat je noet remote mag connecten. Ik weet dat je dat ergens in kunt stellen, maar weet zo even niet hoe.
In je my.cnf. Maar dat is het probleem nu niet. Hij geeft de foutmelding dat hij niet MAG, dat is wat anders dan dat hij niet KAN.

TS: als je '172.16.1.x toestemming geeft, en daarna eens GEEN lease geeft? Werkt het dan wel?

Volgens mij kan je beter % toestemming geven tot je database. Ietswat tricky, maar eventueel toss je 'm daarna weer eruit.

[ Voor 20% gewijzigd door DiedX op 30-12-2003 22:16 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op 30 december 2003 @ 22:15:
[...]

In je my.cnf. Maar dat is het probleem nu niet. Hij geeft de foutmelding dat hij niet MAG, dat is wat anders dan dat hij niet KAN.

TS: als je '172.16.1.x toestemming geeft, en daarna eens GEEN lease geeft? Werkt het dan wel?

Volgens mij kan je beter % toestemming geven tot je database. Ietswat tricky, maar eventueel toss je 'm daarna weer eruit.
dan mis ik vrouwe internet. Want die werkt bij mij alleen met dhcp.
en dan word ik sjagerijnig, slaapgebrek, caffeine en nicotinegebrek, etc...

Verwijderd

Topicstarter
kan het komen dat ik geen my.cnf heb of zo?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je die user tabel als code posten? En een my.cnf heb je niet nodig.
Heb je de docs gelezen over MySQL's 'DRM'?

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 31 december 2003 @ 00:59:
Kun je die user tabel als code posten? En een my.cnf heb je niet nodig.
Heb je de docs gelezen over MySQL's 'DRM'?
ik kan de usertabel niet posten, wel het laatste commando om welke tabel het gaat:

grant all privileges on adresboek to mysql@'172.16.1.0/255.255.0.0';

ik heb in de inhoudsopgave gekeken en op internet naar de zoektekst DRM maar kan daar niets over vinden. Welke handleiding bedoel je? Als je me een url zou geven zou ik ook al tevreden zijn.
Pagina: 1