Toon posts:

kan bijprikken geheugen in dit geval?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een pc upgraden; hij is nogal traag. Hij draait W2000 met maar 64 MB systeemgeheugen. Ik wil dus graag 164 MB SDRAM bijprikken. Kan dat zomaar? Ik heb namelijk ooit gehoord dat dat soms (gezien bijv. het moederbord/processor) geen zin heeft.. En als ik het onderstaande goed begrijp moet het 128Mb SDram PC100 zijn en geen PC133..

Toch?

Hieronder de specs..

Moederbord CPU Type - AMD K6-2, 450 MHz (4.5 x 100)
Moederbordnaam - Compaq Compaq PC
Moederbord Chipset - SiS 530
Systeemgeheugen - 64 MB (SDRAM)

Processoreigenschappen:
Fabrikant - AuthenticAMD
Versie - AMD-K6-2
Externe Kloksnelheid - 100 Mhz
Maximale Kloksnelheid - 500 Mhz
Actuele Kloksnelheid - 450 Mhz
Type - Central Processor
Status - Geactiveerd
Socket Aanduiding - Socket 7

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Alles wat ik weet, is dat Compaq ontzettend gevoelig is voor welk merk geheugen, clocksnelheid e.d.
Als het niet zo schreeuwend duur was, zou je het beste via compaq kunnen bestellen.
Technisch zal het in ieder geval mogelijk zijn.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ga naar http://shop.tweakers.net en dan naar Geheugenshop. Je kunt mbv optiemenu's de juiste geheugenreepjes uitzoeken :)

Win2K heeft echt minimaal 256MB nodig om echt soepel te kunnen draaien, hoe meer geheugen is in dit geval zeker hoe beter ;)

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 30-12-2003 21:43 ]

• Hazuki
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 19:02

Hazuki

On my Suzuki

160MB zou kunnen (128+32) 164MB zal wel lastig worden, aangezien er geen dimm's in die smaak bestaan ;). PC133 geheugen draait normaal gesproken probleemloos op 100MHz.
Of je moederbord het aan kan zou ik niet weten, try and find out zou ik zeggen. Je zult iig een enorme snelheidswinst ervaren :)

Koekie?

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 13:35

dlmh

Lo-Fi

Geheugen bijprikken is geen probleem, het merk wel!!! Kijk bij een reseller van bijv. Dane-Elec naar specifieke geheugen modules voor Compaq modellen. Je kan het anders ook (redelijk veilig) met "normaal" PC-100 geheugen proberen. Ook PC-133 kan nog wel werken maar dan zul je toch op zoek moeten gaan naar modules met 8 chips. Suc6!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ik heb begrepen van de persoon die deze pc in elkaar heeft gezet dat ik moest kiezen voor Kingston. dat werkte prima vlgsn hem.

Maar 64 mb bestaand en 128 mb erbij levert 192 op. Heeft dat wel zin voor W2K?

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Heeft dat wel zin voor W2K?
Je bedoelt of dat geen overkill is? Denk dat je pas bij meer dan 384 ofzo geen verschil meer merkt op dat systeem.

Koekie?

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:48:
Thanks! Ik heb begrepen van de persoon die deze pc in elkaar heeft gezet dat ik moest kiezen voor Kingston. dat werkte prima vlgsn hem.

Maar 64 mb bestaand en 128 mb erbij levert 192 op. Heeft dat wel zin voor W2K?
Alle extra heeft zin !!! 256MB is wel aanbevolen, maar 192MB is al zeker een grote vooruitgang !

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Nee, geen overkill ;-)
Ik vraga me af of het wel genoeg is...

• Hazuki

Hazuki

On my Suzuki

Je hebt toch 3 geheugenbanken neem ik aan? 64+128+128 zou een aangenaam draaiend systeem op moeten leveren.

Tip: check marktplaats.nl ofzo eens voor oude systeempjes waar je wat geheugen uit kan jatten. Nieuw kopen zal wel veeeel duurder zijn.

Koekie?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:52:
Nee, geen overkill ;-)
Ik vraga me af of het wel genoeg is...
ik zou er dat 64 meg latje uit laten en er 512 meg in pleuren, dan zit je zeker goed.

SD-ram kost toch geen drol

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 10:51
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:56:
[...]

ik zou er dat 64 meg latje uit laten en er 512 meg in pleuren, dan zit je zeker goed.

SD-ram kost toch geen drol
FOUT, het is in de praktijk duurder dan DDR-sdram dus ik zou het mooi bij 128 erbij prikken laten, zo snel is die k6 ook niet :|

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dit lees uit het Aida32 rapportje;

Geheugencontroller-eigenschappen:
Ondersteund Geheugentype SPM, FPM, EDO, DIMM
Maximale Geheugenmodulegrootte 256 MB
Geheugenslots 3

Dan moet ik niet meer nemen dan 256...

Verwijderd

cryforhelp schreef op 30 december 2003 @ 21:58:
[...]

FOUT, het is in de praktijk duurder dan DDR-sdram dus ik zou het mooi bij 128 erbij prikken laten, zo snel is die k6 ook niet :|
ff gechecked in de pricewatch, je hebt gelijk, is idd redelijk duur. Die prijzen van het ram geheugen veranderen ook zo snel he...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 20:20

MBV

in een heel oud systeem? Denkt niet dat hij dat leuk vind :) 2x 128 erbij, of 2x256, ok, maar 1x512 gaat waarschijnlijk niet werken.

• dlmh

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:58:

Geheugenslots 3

256MB is max. modulegrootte...
3 sloten = 3x256 = .... ??? kan niet rekenen... 7xx zeg maar...

maar 384MB voor Win2k op deze machine lijkt me genoeg...
1x128/2x128/1x256 erbij lijkt mij genoeg (laatste 2 opties zijn beter)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
Verwijderd schreef op 30 december 2003 @ 21:58:

Geheugenslots 3

dat betekend dat je per reepje maar 256MB mag.

TheS4ndm4n#1919

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Waarom zou 192 MB niet genoeg zijn?
Ik heb hier een Pentium II 350 MHz, waar laatst Win2k op stond, en het draaide als een zonnetje! :) O-)
Als ik jou was, gewoon 128 MB erbij doen (PC100/133) en dan heb je al een heel snelheidsverschil!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik ken iemand die winXP heeft draaien (wat je draaien kunt noemen, mp3 afspelen is net ietsje te zwaar als je met de muis beweegt, dan schokt de muziek :+ ) op een AMD K6-300 met 64 MB RAM, ik heb hem even mijn 128MB staafje laten gebluiken en dat scheelde enorm (ik draai nu een servertje op winXP met 128MB RAM, Celeron Mendocino 333MHz, werkt perfect).
Ik zou niet meer dan 128MB erbij steken, probeer mss ergens aan een oude computer te geraken, kun je die rams eruit gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 30-12-2003 22:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Misschien ten overvloede, maar wees voorzichtig met welk merk geheugen je probeert. Zelf heb ik in de grijs verleden een Compaq PII proberen te upgraden. 3 verschillende merken geheugen geprobeerd (Dane Elec, Kingston, Corsair) en allemaal werkten ze niet. Uiteindelijk moest er toch echt (veel te duur) Compaq geheugen in.

Weer een reden om nooit een Compaq aan te schaffen.

Verwijderd

Topicstarter
OK Thanx iedereen. Weer een hoopp geleerd. Ikl ga het eerst eens met 128 proberen. Dam kijk ik wel of dat aanslaat...
Pagina: 1